Oon tapellut jo vuosia että saisin ADHD-lääkityksen itselleni, mitään ei tapahdu
Mä en oikeasti enää jaksa. Oon ravannut miljoonissa tutkimuksissa ja aina löytyy joku syy "mikä pitää ensin rajata pois" ennen kuin voidaan edes harkita lääkitystä.
Nyt joudun napsimaan puoli vuotta (PUOLI.VUOTTA) D-vitamiinia ja rautalisää, kun d-vitamiinin puutos ja anemia voivat myös selittää ongelmiani (en pysty keskittymään yhtikäs mihinkään, sosiaalinen impulsiivius räjähtää käsiin eikä mulla ole yhtäkään ystävää kohta, sählään aivan jatkuvasti, kaikki asiat menee ihan ohi kun ihmisten puhe on kuin jotain puuroa mulle, koulussa en ole saanut mitään aikaiseksi kahteen vuoteen)
Mä oon niin poikki tän asian kanssa. Mulle on syötetty viittä eri masennuslääkettä ja joka ikinen droppi vaan pahentaa tilannettani. :( Miksi suomessa on niin helvetin vaikea saada hoitoa aikuisiän ADHD:seen?
Kommentit (53)
Mä sain diagnoosin ja lääkityksen ihan naurettavan helposti. Keskittymisongelmaa on, on ollut aina, mutta olen pärjännyt koska peruskoulussa oli mulle sopiva tapa opiskella. Aikuisena korkeakoulussa monimuoto-opiskelijana (eli joku lähiopetustunti silloin tällöin, pääasiassa itsenäistä opiskelua kotona) olikin jo sen verran hankalampaa, että lähdin tutkimuksiin. Tutkimuksiin kuului A4-kaavakkeen täyttäminen, jossa oli ympäripyöreitä kysymyksiä, ja iso nivaska tarkempia kysymyksiä jotka piti käydä vanhempien kanssa läpi. Sen jälkeen lähdettiinkin lääkekokeiluihin.
Lääkkeen kanssa tuntuu kuin päästä sammuisi kaikki yhtäaikaa päällä olevat radiokanavat, vain yksi jäisi auki. Ongelmana on, että olo tuntuu fyysisesti kummalliselta; koko vartalo tuntuu veltolta ja raskaalta, ja polvet ovat vetelät. Tuntuu ettei jaksa nostaa mitään tai oikein kannatella edes itseään. Psyykkisesti taas.. pää ei tuntunut enää omalta, vaan täysin vieraalta ja kummalliselta. En oikein osannut olla itseni kanssa kun käytin lääkkeitä. Oli jotenkin vaan niin.. veltto olo. Ja menin vielä aika pienellä annoksella psykiatrin mukaan. Jätin sitten lääkkeet pois, pärjään ilmankin. Opiskelut vaativat enemmän ponnistelua, mutta saan ne hoidettua, ja työssäni oireilu ei häiritse.
En itsekään tiedä onko diagnoosi oikea, vai kyse jostakin muusta.
Vierailija kirjoitti:
Aika hyvät meditaatiot. Kun pystyt siihen keskittyä.
https://transsendenttinen-meditaatio.fi/adhd/
Siinä eka linkki mikä löytyi. Pitkäaikaisella meditaatiolla on vaikutuksia todistetusti normaalienkin aivojen rakenteeseen, auttaa myös ADHD-aivoja. Pienin askelin, vähän kerrallaan, niin kyllä se onnistuu ja aina seuraava kerta meneekin jo helpommin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi Suomessa ADHD on aivan järkyttävän huonosti hoidettu. Ihan uskomattomia kommentteja.
T. ADHD-aikuinen, lääkitys (luojan kiitos) käytössä jo useamman vuoden
Olin tulossa kommentoimaan samaa. Järkyttäviä nämä ihmisten mielipiteet. Minulla on ADHD ja siihen lääkitys (=tässäkin ketjussa katukauppaan valuvaksi väitetty).
Suosittelen ap:lle ja muille samasta ongelmasta kärsiviä menemään yksityisen puolen asiantuntijalle. Eihän kukaan lääkäri uskalla julkisessa terveydenhuollossa tehdä mitään.
Julkisella puolella huolletaan oikeita, olemassa olevia vaivoja ja turhaa hoitoa ei määrätä sen aiheuttamien haittojen takia. Sen takia sinä ja muut persulit joudutte lääkärishoppailemaan omilla "asiantuntijoillanne". Ei minkään muun syyn takia.
Kaikkien hieman hankalasti diagnosoitavien sairauksien kohdalla on tilanne sama: se kuinka nopeasti pääset tutkimuksiin ja saat oikean diagnoosin riippuu ihan täysin tuurista. Satutko lääkärille, jolla on sairaudestasi kokemusta, tai asiantuntemusta vai esimerkiksi yleislääkärille joka diagnosoi kaikille masennuksen. Masennus dg sekä lääkitys sitten taas vaikuttaa siihen, miten sinuun suhtaudutaan terveydenhoidossa tulevaisuudessa. Kaikki kun on hyvin helppoa laittaa masennuksen piikkiin. Ja kohta olet pelkkä mt-potilas, jota kukaan ei ota vakavasti, jos huonosti käy.
Itselläni on kahden hieman vaikeasti diagnosoitavan sairauden dg. Joita muuten myös hoidettiin ensin masennuksena- kumma vaan kun ne lääkkeet ei yhtään auttanut ja vaan pahensi oloani useista lääkekokeiluista huolimatta.
Molemmat sairaudet ovat ihan verikokein todettavissa olevia sairauksia ja dg kun se löytyi on ollut ihan päivänselvä. Minulla on myös ollut vuosia lääkärin määräämät lääkitykset sairauksiini.
Nyt asioin ensimmäistä kertaa vieraalla paikkakunnalla terveyskeskuksessa ja jostain syystä kaikki terveystietoni eivät ilmeisesti näkyneet heille. Voi sitä ihmettelyn, vähättelyn ja luulosairaaksi/hulluksi leimaamisen määrää kun menin sinne ensimmäistä kertaa ja yritin selittää mistä on kyse:mm. "Onkos sulla muka ihan lääkäri todennut nämä sairaudet?" "Et sinä kyllä mitään tuollaisia lääkityksiä tarvitse." "Miksi soitat tänne/olet tullut tänne?" Sain kuulla kun yritin saada lääkärin aikaa. Että kyllä se vaan oikeasti vaikuttaa todella paljon minne ja kenen vastaanotolle sattuu menemään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://transsendenttinen-meditaatio.fi/adhd/
Siinä eka linkki mikä löytyi. Pitkäaikaisella meditaatiolla on vaikutuksia todistetusti normaalienkin aivojen rakenteeseen, auttaa myös ADHD-aivoja. Pienin askelin, vähän kerrallaan, niin kyllä se onnistuu ja aina seuraava kerta meneekin jo helpommin.
Näin kärjistettynä: Kyllä varmaan osalla auttaa, mutta itselläni ilman lääkitystä keskittyminen on sitä tasoa, etten edes kykene lukemaan koko artikkelia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis olen kyllä ravannut useissa ADHD seuloissa ja lääkäri todennut että diagnoosikriteerit täyttyvät. Ensin vain koitetaan poissulkea muut mahdolliset sairaudet (masennus tms.) ennen kuin voidaan harkita ADHD-lääkitystä.
Olin itsemurhan partaalla viimeisimmän masennuslääkekokeilun jälkeen, oon vaan niin väsynyt tähän. Kun mulle on lapsesta saakka tuota diagnoosia huudettu, niin en ymmärrä miksen vaan voi saada hoitoa?
AP
Voi lapsi rakas, ilmeistä yksinkertaisuutta on kyllä ilmassa kun et lukemaasi ymmärrä.
ADHD LÄÄKITÄÄN LAPSUUDESSA. AIKUISET EIVÄT TARVITSE LÄÄKKEITÄ. AIKUISET OVAT ISOJA TYTTÖJÄ JA POIKIA. AIKUISET OSAAVAT OTTAA VASTUUTA ITSESTÄÄN.
Menikö perille? Vai pitääkö asia tavata sinulle? Osaatko lukea?
Älä nyt valehtele! Todellakin voi myös aikuisella olla adhd-lääkitys!!! Ja se adhd diagnoosi voidaan asettaa aikuisellekin. Oireet tosin alkaneet jo lapsena, mutta syystä tai toisesta ei vaan ole päätynyt hoidon piiriin. Ikävä tilanne ap:lla. Toisaalta hyvä että mahdolliset muut syyt on pyritty sulkemaan pois, mutta en kyllä oikein ymmärrä mikä estäisi metyylifenidaatti kokeilun. Sen avulla selviäisi viikossa tai parissa onko todella kyseessä adhd kuten epäilet itse. Ehkä dg kriteerit ei kaikilta osin täyty? Kysy ap suoraan miksi lääkäri ei halua aloittaa lääkettä. Vai onko sinulla mahdollisesti päihdetaustaa? Se selittäisi ettei tän tyyppisiä lääkkeitä sinulle haluta määrätä.
Pienikin epäily päihteistä estää sinua saamasta lääkkeet. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
... Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi Suomessa ADHD on aivan järkyttävän huonosti hoidettu. Ihan uskomattomia kommentteja.
T. ADHD-aikuinen, lääkitys (luojan kiitos) käytössä jo useamman vuoden
Olin tulossa kommentoimaan samaa. Järkyttäviä nämä ihmisten mielipiteet. Minulla on ADHD ja siihen lääkitys (=tässäkin ketjussa katukauppaan valuvaksi väitetty).
Suosittelen ap:lle ja muille samasta ongelmasta kärsiviä menemään yksityisen puolen asiantuntijalle. Eihän kukaan lääkäri uskalla julkisessa terveydenhuollossa tehdä mitään.
Julkisella puolella huolletaan oikeita, olemassa olevia vaivoja ja turhaa hoitoa ei määrätä sen aiheuttamien haittojen takia. Sen takia sinä ja muut persulit joudutte lääkärishoppailemaan omilla "asiantuntijoillanne". Ei minkään muun syyn takia.
Julkisella puolella ei hoideta enää juuri mitään kuin vain pakolliset henkeä uhkaavat asiat. Pidetään ihmiset hengissä, mutta ei välitetä ollenkaan terveyden ylläpidosta tai siitä kuinka ihmiset oikeasti voivat ja miten estetään ihmistä sairastumasta. Ei ADHD:n hoito ole ollenkaan turhaa jos sillä pidetään ihminen työkykyisenä ja terveenä. Hoitamattomana tulee päihderiippuvuutta, masennusta, työkyvyttömyyttä, rikollisuutta jne. Mutta jos hoidetaan vain jo sairastuneet, niin kustannukset nousevat heitä ja ympäristöä hoitaessa.
Vähän sama kuin hammashuollossa. Ilman oireita ei pääse tarkastukseen ja sitten kun on jo reikiä, niin tehdään hätäisesti ja huonosti paikkaus ja jos oikein huonossa kunnossa on hammas, niin poistetaan se. Jos pidettäisiin huolta jo perusteista, poistetaan hammaskivi, tarkistetaan ja puuttutaan jo pieniinkin alkaviin reikiin, niin hampaat voisivat selvästi paremmin. Jos ihmisistä oikeasti pidettäisiin huolta, lihavat saisivat apua laihdutukseen, päihdeongelmaiset raittiuteen, jne niin me voitais kaikki paremmin. Mutta ehkä se ei ole lopulta valtiolle hyväksi, kun ihmiset eläisivät pitkään ja onnellisena? Parempi vain kun ovat rattaan osasina, tekevät työnsä, tuovat kassaan rahaa ja kuolevat juuri kun ovat eläke olisi alkamassa. Ei ole väliä vaikka jotkut heikot rääpäleet sieltä rattaasta tipahtaa pois. Rapatessa roiskuu ja niin poispäin.
Vai miten se menikään?
ADHD on hoitamattomana todella invalidisoiva. Se on aivoissa neurologinen piirre lapsesta saakka eikä se parane ilman apua. Tosin ei se parane koskaan, mutta apua sen aiheuttamiin ongelmiin on mahdollista saada ja jokainen oppii elämään hyvää elämää.
Ap, jos et saa apua ongelmaan, niin suosittelen vaihtamaan lääkäriä. Yksityisellä saat paremmin apua. Maksaahan se, mutta sinua myös kuunnellaan siellä. Sielläkään ei automaattisesti diagnoosia lätkäistä jos sinulla ei ole sitä.
Lapset saavat lääkkeitä jotta pystyvät olemaan koulussa oppivia. Aikuiset saavat lääkkeitä jotta voivat tehdä töitä.
Hyvä että ollaan tarkkoja. Ihan tarpeeksi jo nytkin ihmiset ajattelee ADHD:n olevan muoti-ilmiö. Sen lisäksi ADHD-lääkkeitä voi käyttää myös päihteinä, joten tarkkana pitää senkin vuoksi olla.
T: Lääkityksellä oleva ADHD
Kävin tänään lääkärillä, ensimmäinen käynti koska itse ajttelen että ehkä adhd tms.
Eli soitin 4vk sitte terveyskeskukseen ja sain ajan lekurille.
Tulos, suositteli itse että Nepsy-testeihin ja kirjoittaa lähetteen + normi labrat. ja määräs vielä propralia jota ottaa jos tarvii. Lisäksi tarkempi tilanteen kartoitus psyk-hoitsun luona.
Katsotaan miten homma etenee..
Ei tarttenut väitellä eikä taistella ollenkaan, todella mukavan oloinen lääkäri .
Ja opinpahan että turhaan jännitin...
Minulle suunnitellaan jotain lääkitystä mutta pelottaa uskaltaako koittaa, oireet ei hirveän suuria. Tutkinto yms.
Mikä lääke on aikuisille yleensä toimiva?sivuvaikutukset?