Oon tapellut jo vuosia että saisin ADHD-lääkityksen itselleni, mitään ei tapahdu
Mä en oikeasti enää jaksa. Oon ravannut miljoonissa tutkimuksissa ja aina löytyy joku syy "mikä pitää ensin rajata pois" ennen kuin voidaan edes harkita lääkitystä.
Nyt joudun napsimaan puoli vuotta (PUOLI.VUOTTA) D-vitamiinia ja rautalisää, kun d-vitamiinin puutos ja anemia voivat myös selittää ongelmiani (en pysty keskittymään yhtikäs mihinkään, sosiaalinen impulsiivius räjähtää käsiin eikä mulla ole yhtäkään ystävää kohta, sählään aivan jatkuvasti, kaikki asiat menee ihan ohi kun ihmisten puhe on kuin jotain puuroa mulle, koulussa en ole saanut mitään aikaiseksi kahteen vuoteen)
Mä oon niin poikki tän asian kanssa. Mulle on syötetty viittä eri masennuslääkettä ja joka ikinen droppi vaan pahentaa tilannettani. :( Miksi suomessa on niin helvetin vaikea saada hoitoa aikuisiän ADHD:seen?
Kommentit (53)
Kasva aikuiseksi. Sinä et saa lääkkeitä, koska sinulla ei ole ADHD:tä. Lopetta lääkkeiden vaatiminen ja niiden mussutus. Vähemmästäkin sekoaa.
Milloin nuo oireet alkoivat vaivata taisiis ovatko olleet lapsesta asti? Itse elin käsityksessä että lääkitys olisi suht helppo saada.
Ei suomessa anneta aikuisille ADHD-lääkitystä, koska lapsetkin joutuvat niistä taistelemaan. Aikuisilta ne vaan valuvat katukauppaan huumekäyttöön.
Ryhdistäydy. Et sä voi laiskuuttasi selittää jollain mielikuvituksellisella sairaudella. Voi kun olisikin kätevä saada lääkkeet siihen ettei juuri nyt satu vain huvittamaan.
Vierailija kirjoitti:
Milloin nuo oireet alkoivat vaivata taisiis ovatko olleet lapsesta asti? Itse elin käsityksessä että lääkitys olisi suht helppo saada.
ADHD:ta lääkitään lapsuudessa, koska lapsilla ei ole valmiuksia ns. ryhdistäytyä ja kontrolloida implusiivisuuttaan. Nämä aikuiset ADHD-potilaat menevät samaan kastiin sähköallergisten kanssa: Ihan todistetusti täyttä huuhaata.
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina, pääsin peruskoulun juuri ja juuri räpiköimällä läpi. Äiti oli vanhanaikainen eikä halunnut minulle leimaavaa diagnoosia, joten mua on aina pidetty vain yksinkertaisena ja saamattomana.
AP
Onhan tuo epäilyttävää, että olet päättänyt diagnoosisi jo valmiiksi ja vaivojesi parantaminen ei tunnu kiinnostavan, jos keino on asiantuntijan arvioima eikä sinun sanelemasi.
Jos ei masennuslääkket tepsi, niin et sinä sairas ole? En ymmärrä mikä tässä on ongelma, ei ne ad hd pillerit sen kummempia ihme lääkkeitä ole. Samaa kamaa...
Vai että aikuisiän ADHD :D
Lukaisepa alan tutkimuksia asiasta, tuollaista diagnoosia ei ole olemassakaan.
Koetko olevasi parempi asiantuntija kuin erikoislääkäri joka on asiaa opiskellut kymmenen vuotta yliopistossa? Mitä jos luottaisit ammattilaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On ollut aina, pääsin peruskoulun juuri ja juuri räpiköimällä läpi. Äiti oli vanhanaikainen eikä halunnut minulle leimaavaa diagnoosia, joten mua on aina pidetty vain yksinkertaisena ja saamattomana.
AP
Miksi se ei ole vaihtoehto että sinä olet yksinkertainen ja saamaton? Pitäisköhän nyt viimeistään alkaa ryhdistäytymään, hävettäisi käyttää keksittyä sairautta selityksenä omalle tyhmyydelleni.
Kyllä lääkärit tuntevat nämä "opiskeluhuumeiden" kärkkyjät Suomessakin vaikka ilmiö ei ole niin iso kuin Jenkeissä. Jatkamalla nykyisiä touhujasi vaikeutat vain tulevaa terveydenhoitoasi.
Siis olen kyllä ravannut useissa ADHD seuloissa ja lääkäri todennut että diagnoosikriteerit täyttyvät. Ensin vain koitetaan poissulkea muut mahdolliset sairaudet (masennus tms.) ennen kuin voidaan harkita ADHD-lääkitystä.
Olin itsemurhan partaalla viimeisimmän masennuslääkekokeilun jälkeen, oon vaan niin väsynyt tähän. Kun mulle on lapsesta saakka tuota diagnoosia huudettu, niin en ymmärrä miksen vaan voi saada hoitoa?
AP
Vierailija kirjoitti:
Siis olen kyllä ravannut useissa ADHD seuloissa ja lääkäri todennut että diagnoosikriteerit täyttyvät. Ensin vain koitetaan poissulkea muut mahdolliset sairaudet (masennus tms.) ennen kuin voidaan harkita ADHD-lääkitystä.
Olin itsemurhan partaalla viimeisimmän masennuslääkekokeilun jälkeen, oon vaan niin väsynyt tähän. Kun mulle on lapsesta saakka tuota diagnoosia huudettu, niin en ymmärrä miksen vaan voi saada hoitoa?
AP
Voi lapsi rakas, ilmeistä yksinkertaisuutta on kyllä ilmassa kun et lukemaasi ymmärrä.
ADHD LÄÄKITÄÄN LAPSUUDESSA. AIKUISET EIVÄT TARVITSE LÄÄKKEITÄ. AIKUISET OVAT ISOJA TYTTÖJÄ JA POIKIA. AIKUISET OSAAVAT OTTAA VASTUUTA ITSESTÄÄN.
Menikö perille? Vai pitääkö asia tavata sinulle? Osaatko lukea?
Masennukselta tuo kuulostaa, lääkitys kuntoon niin eiköhän sillä tokene.
Vierailija kirjoitti:
AP
No ei masennuslääkkeet nyt itsetuhoisuutta aiheuta, herra jumala. :D Eikä niitä oikeita masennus lääkkeitä heti löydetä, pitää kokeilla muutamat ennen kuin tärppää.
... Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi Suomessa ADHD on aivan järkyttävän huonosti hoidettu. Ihan uskomattomia kommentteja.
T. ADHD-aikuinen, lääkitys (luojan kiitos) käytössä jo useamman vuoden
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
No ei masennuslääkkeet nyt itsetuhoisuutta aiheuta, herra jumala. :D Eikä niitä oikeita masennus lääkkeitä heti löydetä, pitää kokeilla muutamat ennen kuin tärppää.
Kyllä muuten aiheuttavat, jos niitä tuputetaan ihmiselle jonka masennus ei johdu aivokemiallisista syistä. ADHD aiheuttaa masennusoireita, mutta noita kahta sairautta ei hoideta samoilla lääkkeillä. Ei todellakaan.
Aivan uskomatonta, hävetkää.
Vierailija kirjoitti:
... Tämä keskustelu on hyvä esimerkki siitä, miksi Suomessa ADHD on aivan järkyttävän huonosti hoidettu. Ihan uskomattomia kommentteja.
T. ADHD-aikuinen, lääkitys (luojan kiitos) käytössä jo useamman vuoden
Olin tulossa kommentoimaan samaa. Järkyttäviä nämä ihmisten mielipiteet. Minulla on ADHD ja siihen lääkitys (=tässäkin ketjussa katukauppaan valuvaksi väitetty).
Suosittelen ap:lle ja muille samasta ongelmasta kärsiviä menemään yksityisen puolen asiantuntijalle. Eihän kukaan lääkäri uskalla julkisessa terveydenhuollossa tehdä mitään.
Mulle määräsi psykiatri ADHD-lääkkeet ja mulla kuulemma oireet on vielä lieviä.
Ihan hyvä että Suomessa ollaan tarkkoja... Hirveä myrkky kyseessä.
Ootko koittanut lisätä liikuntaa ja syödä terveellisesti? Jokaisella meillä on ajoittain keskittymisvaikeuksia, mutta niistä pitää vain päästä yli. Ei kaikkia elämän ongelmia ratkaista vetämällä nappia naamaan, ota itseäsi niskasta kiinni, mene lenkille ja hoida koulusi kuntoon.
Kyllä se siitä.
Hyvää kesää sinulle, hieman positiivisuutta kehiin nyt.