Ystävä haluaisi lähteä kanssani matkalle, mutta viime viikonlopun tapahtumat ovat saaneet minut epäröimään
Ensin olin innoissani, että lähdemme yhdessä matkalle. Matka olisi ensimmäinen kunnon yhteinen matka, aiemmin olemme käyneet vain laivareissulla Tukholmassa.
Olimme viikonloppuna juhlissa ja ystäväni joi itsensä aika humalaan. Loppuillasta hän alkoi ilkeilemään minulle ja minulle tuli paha mieli. Hoidin hänet syömään ja kotiinsa, mutta itse jouduin odotella ulkona yli tunnin, että pääsin vihdoin metrolla omaan kotiin. Onneksi ei ollut kovin kylmä, mutta sain silti pienen vilustumisen. Ystäväni pyysi seuraavana aamuna anteeksi, kun kerroin mitä oli tapahtunut. Hän ei kuulemma muista mitään.
Annoin anteeksi, mutta jäi nyt sellainen fiilis, että kannattaako lähteä pidemmälle reissulle yhdessä vielä. Kaikenlaiset riidat, tiuskimiset ym ilkeilyt saavat mut ahdistuneeksi ja vetäydyn kuoreeni. Nyt tosin en tiedä miten sanoisin tämän ystävälleni. Mulle on niin vaikeaa olla rehellinen kun en halua, että välimme menisivät huonoiksi tai toinen loukkaantuisi.
Kommentit (84)
Vahinkoja sattuu kirjoitti:
Vähissä olisi ystäväni, jos olisin noin herkkänahkainen.
Hyvin taas ymmärretään mitä on luettu. Ap ei missään sanonut, tai edes vihjannut, että olisi päättämässä ystävyyttä vaan miettii onko pidempää yhteistä matkaa järkevä tehdä. Matkan peruminen saattaa jopa pelastaa ystävyyden.
Älä missään tapauksessa lähde ulkomaille ihmisen kanssa joka vetää kaatokännit eikä osaa huolehtia itsestään! Huonolla tuurilla joudut nimittäin itsekin ongelmiin paikallisen miliisin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kesken pitää ottaa useamman kerran yhdessä huikkaa, jotta tietää toisen torellisen luonnon. Sitten vasta luotetaan.
Ei. En ryyppää eikä kaverinikaan. Joskus nuorena kokeilin, ei alkoholi muuta luonnettani eikä käyttäytymistäni. Järki säilyy päässä.
Mihin lopputulokseen ap on tullut? Täällä on järkeviä neuvoja. Lomalla sitä vasta ryypätäänkin, jos jo kotimaassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kavereiden kesken pitää ottaa useamman kerran yhdessä huikkaa, jotta tietää toisen torellisen luonnon. Sitten vasta luotetaan.
Ei. En ryyppää eikä kaverinikaan. Joskus nuorena kokeilin, ei alkoholi muuta luonnettani eikä käyttäytymistäni. Järki säilyy päässä.
Kaikilla ei valitettavasti mene näin. Voi tulla esiin yllättäviä piirteitä ihmisistä.
Miksi olet AP noin ylikiltti ja alistuva? Ei sinun tarvitse roikkua kännitouhuissa mukana ja huolehtia toisesta ja kuunnella vielä haukut ja solvaukset päälle? Miksi ihmeessä? Vaikuttaa siltä, että sinulla pysyy illanvietoissakin tolkku tallella etkä välttämättä juo paljon. Miksi siis seuraisit jonkun muun toilailuja vierestä? Ajatteletko, ettet saa tai ansaitse muunlaisia ystäviä? Vai että sulla on joku velvollisuus huolehtia hänestä? Itse asiassa todennäköisesti mahdollistat hänen känniääliöisen käytöksensä, kun suojelet häntä vaikeuksilta. Ota etäisyyttä, etsi uusia kavereita, älä lähde lomamatkalle. Ohjaa kaveri hakemaan apua alkoholiongelmaansa. Se ei kuitenkaan ole sinun vastuullasi.
Käytös tulee aivan varmasti jatkumaan.
Joskus nuorena sitä ymmärsi, että jollakin lähtee pulkasta välillä naru viihteellä. Mutta 28-vuotiaalla on jo ongelma, mikäli tuo käytös on toistuvaa.
Älä lähde.
On kokemusta tuollaisesta seurasta ulkomaan matkalla. Jouduin yöllä etsimään yståvääni hätä kurkussa. Ilmestyi aamulla naama veressä ja ilman lompakkoa ja kännykkää. Menimme poliisilaitokselle enkä tånä päivänåkään tiedä oliko tuo ystävä ryöstetty vai oliko vain itse römynnyt ja unohtanut tavarat jonnekin. Myöskään naaman ruhjeen alkuperästä vain kännisen muistikuvia.
Olipa kiva maksaa loput 5 lomapäivää myös ns ystävän ruoat yms. Hänellähän ei ollut sitå lompakkoa eli ei rahaa.
Jos yhtään epäilyttää niin ei kannata lähteä. Halpaa viinaa ja ties mitä lomapaikassa tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Älä missään tapauksessa lähde ulkomaille ihmisen kanssa joka vetää kaatokännit eikä osaa huolehtia itsestään! Huonolla tuurilla joudut nimittäin itsekin ongelmiin paikallisen miliisin kanssa.
Tuohan on normilomailua monelle pariskunnalle: toinen örveltää - toinen huolehtii.
Missään nimessä et lähde tuollaisen kanssa, vaan yksin tai jonkun muun seurassa. Sinä haluat tutustua kohteen nähtävyyksiin ja kulttuuriin. Kaverisi juo jo viimeistään koneessa itsensä humalaan, tappelee lentoemäntien kanssa, kentällä viranomaiset ottaa puhutteluun ja tarkastukseen. Odottelet, ja kaverisi onnistuu sönköttämään viranomaisille niin sitkeästi, että hänet päästetään sinun vastuullesi jatkamaan lomaa. Kaverisi v-tuilee sinulle koko loman ajan. Mihinkään nähtävyyksiin et saa häntä mukaan, koska hän nukkuu krapulaansa pois klo 16 asti joka päivä, minkä jälkeen haluaa ”vähän syömään jotain”, eli uudelleen baariin.
Lähtöaamuna kaverisi on kateissa, hänen passinsa on hotellihuoneessa, joten mietit sydän syrjällään, uskallatko itse lähteä kentälle, ja suoriutuuko kaverisi lennolle ajoissa. Puhelimeen hän ei vastaa. Hyvällä tuurilla ilmestyy jostain minuutti ennen kuin lähdet kentälle, ja haukkuu sinut, kun et muka ilmoittanut, että pitää lähteä paluumatkalle. Pakkaa kiukkuisena kamansa ja haisee Helsinki-Vantaalle saakka kuin rankkitynnyri. Lopulta haukkuu sinut, kun olit koko matkan niin tiukkapipo, että et osannut ”rentoutua”, vaan yritit suorittaa jotain kaupunkikierroksia.
Kokeile huviksesi ap ensin jotakin Tallinnan-risteilyä. Sekin varmaan riittänee. Ei missään nimessä ulkomaille muuten. Oppirahat on maksettava.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan on normilomailua monelle pariskunnalle: toinen örveltää - toinen huolehtii.
No aika monelle ero koittaakin heti loman jälkeen, näitä alkon kanssa läträäjiä kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Missään nimessä et lähde tuollaisen kanssa, vaan yksin tai jonkun muun seurassa. Sinä haluat tutustua kohteen nähtävyyksiin ja kulttuuriin. Kaverisi juo jo viimeistään koneessa itsensä humalaan, tappelee lentoemäntien kanssa, kentällä viranomaiset ottaa puhutteluun ja tarkastukseen. Odottelet, ja kaverisi onnistuu sönköttämään viranomaisille niin sitkeästi, että hänet päästetään sinun vastuullesi jatkamaan lomaa. Kaverisi v-tuilee sinulle koko loman ajan. Mihinkään nähtävyyksiin et saa häntä mukaan, koska hän nukkuu krapulaansa pois klo 16 asti joka päivä, minkä jälkeen haluaa ”vähän syömään jotain”, eli uudelleen baariin.
Lähtöaamuna kaverisi on kateissa, hänen passinsa on hotellihuoneessa, joten mietit sydän syrjällään, uskallatko itse lähteä kentälle, ja suoriutuuko kaverisi lennolle ajoissa. Puhelimeen hän ei vastaa. Hyvällä tuurilla ilmestyy jostain minuutti ennen kuin lähdet kentälle, ja haukkuu sinut, kun et muka ilmoittanut, että pitää lähteä paluumatkalle. Pakkaa kiukkuisena kamansa ja haisee Helsinki-Vantaalle saakka kuin rankkitynnyri. Lopulta haukkuu sinut, kun olit koko matkan niin tiukkapipo, että et osannut ”rentoutua”, vaan yritit suorittaa jotain kaupunkikierroksia.
Unohdit mainita, että kaiken kukkuraksi saattaa päästä vielä itsekin tekemään tuttavuutta paikallisen poliisin kanssa, näin kävi eräälle kaverille joka lähti juopon muijan kanssa reissuun. Jotenkin selvisivät takaisin Suomeen, poliisit kävivät sitten noutamassa umpikännisen eukon Helsinki-Vantaalta.
Vierailija kirjoitti:
Jos kerran tiedät, että joudut loppuillasta hoitamaan kaveria, lähde ajoissa omille teille. Kerrot kaverille, että sun pitääkin tällä kertaa lähteä ajoissa, etkä ehdi kiertämään kaverin kautta. Sitten vaan lähdet. 28v voi ihan itse olla itsestään vastuussa. Nyt käyttää sua hyväkseen, sä olet mahdollistaja sen holtittomalle alkoholinkäytölle. Ei reissuun eikä varsinkaan pubimaahan tollasen kanssa. Tai kerro reissusta sun toiveet, esim aamuisin jo 10 menossa ilman krapulaa...
Tuo teksti oli napakymppi! Just noin. Ketään kaveriaan ei kukaan voi velvollistaa "pitämään huolta" itsestään jos kerta on jo aikuinen itsekin. Ja sitten vielä kehtaa ilkeillä...
Tuommoiselle kaveruudelle minä kyllä olisin jo pannut pisteen.
Onnibussilla oon kulkenut n 6 kertaa ja mukavaa on kyyti.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet AP noin ylikiltti ja alistuva? Ei sinun tarvitse roikkua kännitouhuissa mukana ja huolehtia toisesta ja kuunnella vielä haukut ja solvaukset päälle? Miksi ihmeessä? Vaikuttaa siltä, että sinulla pysyy illanvietoissakin tolkku tallella etkä välttämättä juo paljon. Miksi siis seuraisit jonkun muun toilailuja vierestä? Ajatteletko, ettet saa tai ansaitse muunlaisia ystäviä? Vai että sulla on joku velvollisuus huolehtia hänestä? Itse asiassa todennäköisesti mahdollistat hänen känniääliöisen käytöksensä, kun suojelet häntä vaikeuksilta. Ota etäisyyttä, etsi uusia kavereita, älä lähde lomamatkalle. Ohjaa kaveri hakemaan apua alkoholiongelmaansa. Se ei kuitenkaan ole sinun vastuullasi.
Ap:lla ei ole ystäviä, vaan vain tuollaisia huonoja kavereita, joiden kanssa hän hengaa ettei olisi yksin. Ap on oppinut kynnysmatoksi jo varhain ja siitä ei ole nousua kovin helposti, ei välttämättä ikinä.
Vai että ystävä haluaisi lähteä kansasi matkalle. Ei siis, että haluaisitte lähteä ystävän kanssa matkalle. Mikä nimike sinulla siis matkalla olisi?
Matkoillahan sen parhaiten näkee, että kestääkö ystävyys. Jos etukäteen jo tietää, että on hankalaa, ei kannata lähteä yhdessä. Lähde jonkun fiksun kanssa.
Kuka haluasi kuunnella ap solvauksia, ei kukaan.