Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten käsittelette pahuutta/varjoja sisällänne?

Vierailija
02.06.2019 |

Olen pulassa vihani, kateuteni ja pahansuopuuteni kanssa. Monet varjot minussa kumpuavat huonosta itsetunnosta johtuvasta kateudesta. En löydä voimaa itsestäni taistella vastaan, koska ilkeät ajatukset ja julmatkin fantasiat täyttävät mieleni, kun jään vaille jotakin, mitä tarvitsisin. Olen kuitenkin sosiaalistunut hyvin, joten en ikinä satuttaisi ketään tai aiheuttaisi kenellekään vahinkoa. Näin viha tuntuu jäävän sisälleni enkä saa kanavoitua sitä mihinkään. Suurin ongelma on haluttomuus... Tuntuu, ettei maailmaa tai omaa tai toisten, inhottavan vajavaisten ihmisten epäreiluutta vastaan löydä muuta oikeutusta kuin valinta vihata sydämensä pohjasta.

Mitä te, jotka olette tutustuneet ja ehkä tehneet sovinnon pimeän puolenne kanssa, olette saavuttaneet sovun/rauhan luontonne kanssa? En haluaisi uskoa olevani ainoa, joka kamppailee katkeruuden ja pahojen ajatusten kanssa.

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kai tietoinen että tuleen ei tarvitse jäädä makaamaan vaikka grillikausi onkin ja aurinkokin polttelee.

Mihinkään ei tarvitse jäädä kiinni. Maailma on koukkuja täynnä.

Pyttyä lykkyyn.

Vierailija
2/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä käyn terapiassa. Narsismin uhrin terapiassa. Siellä tuetaan minua heikkouksistani huolimatta, toisin kuin kotona. Koen sen auttavan aika hyvin. Eli siis kun oma huonous ja heikkous ja pahuus sallitaan, siltä katoaa voimat, juuri niin kuin suunnittelinkin lapsena, että siltä katoaisi, ellei läheiseni (kasvattajani) olisi kieltänyt ne puoleni ja siten voimistanut niitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekalle kommentoijalle: jos yritän lähestyäkään ajatusta irti päästämisestä, itseni ja maailman sellaisenaan hyväksymisestä ja kääntää ajatuksia realistisempaan/positiiviseen suuntaan, aivoni reagoivat raivolla, joka on niin intensiivinen, että saa minut heittämään tavaroita, kun olen omissa oloissani. En pysty antaa katkeruuden ja pessimismin antaa mennä menojaan.

Kakkoselle: minäkin käyn terapiassa, mutta en tahdo uskaltaa "tulla valoon" aivan kokonaan... jos minä olisin oma itseni, pelkään, että minut hylättäisiin, koska olen niin paha. Itsekin kammoan pahuutta toisissa ihmisissä. Minulla on epävakaa, ja lohkon mustavalkoisesti ihmiset hyviksi ja pahoiksi. Suurin osa ei mielestäni ansaitse tulla hyväksytyksi inhimillisenä, vajavaisena ihmisenä... en minäkään.

Ap

Vierailija
4/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, et ole ainoa.

Minun ex-miehelläni on samantapaisia vaikeuksia. Hän on hyvä ja hieno ihminen, mutta ei siedä omia varjopuoliaan, ja tämä saa ne joskus ryöpsähtämään hallitsemattomiksi. En osaa valitettavasti sinua neuvoa, halusin vain kertoa että et ole yksin. Hänkin käy terapiassa ja uskon, että hän tulee vielä joku päivä kuntoon. Niin tulet sinäkin!

Vierailija
5/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on paljon pahoja ajatuksia mielessäni päivittäin.

Usein mietin onko muilla, vai olenko yksi pahimmista ihmisistä.

Tuntuu että vanhentuessa niitä ilmenee lisää. Viimeinen jonka olen itsestäni huomannut, on ahneus.

Rukoilen pahuuttani anteeksi, ja pyydän päästä niistä eroon, mutta huomaan jo kesken pyyntönikin ajattelevan pahojani.

Olen siis toivoton.

Vierailija
6/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeruus ja vihaisuus on kuitenkin aika eri asia kuin pahuus...

Vierailija
7/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Moni suhtautuu niihin kuin ne olisivat pahuutta, toiset kuten sinä. En tiedä, ketä uskoa. En tiedä, onko minulla lupa olla pitämättä itseäni pahana, kun olen katkera ja vihainen.

Ap

8/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kristitty ja uskon, että vain Jumala on täydellisen hyvä ja että Jeesus, syntiemme sovittaja, on totuus. Tunnustan joka päivä rukouksessa Jumalalle, että olen syntinen ja vastaanotan Hänen anteeksiantonsa.

Jumalan hyvyys, rakkaus ja armollisuus innoittaa minua tekemään vastedes oikein ja hylkäämään synnin.

Kun tunnustan syntisyyteni Jumalalle, tuon ne totuuteen, ja saan pahat tekoni, ajatukseni, asenteeni ja sanani anteeksi. Se on se kanava, jonka kautta saan rauhan niiden suhteen.

On tärkeää ymmärtää itse olevansa syntinen eikä pelkästään muiden ihmisten pahuuden uhri. Jos näkee itsensä vääristyneesti ainaisena uhrina, niin siinä kerryttää ajan mittaan paljon kostonhimoa, vihaa yms. Kun tulee kaikkinensa totuuteen eli Jeesuksen luo, saa kaiken pahan anteeksi.

Jumala auttaa myös kestämään itseen kohdistuvaa vääryyttä, mitä varmaan jokainen meistä joutuu maailmassa kokemaan.

Vierailija
9/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyhällä vedellä pidän sen kurissa. Pirskottelen sitä suoraan päälleni. Ihan kuin kuumaan kiukaaseen heittäisi vettä.. tssiuuhh.

Vierailija
10/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain kaiken sen anteeksi, kun sain tulla tuntee Jeesuksen joka vuodatti verensä mun puolesta.

Vierailija
11/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen agnostikko.

Ap

12/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moni suhtautuu niihin kuin ne olisivat pahuutta, toiset kuten sinä. En tiedä, ketä uskoa. En tiedä, onko minulla lupa olla pitämättä itseäni pahana, kun olen katkera ja vihainen.

Ap

Jos joku on tehnyt vääryyttä sinua kohtaan, ja tunnet siitä kostonhimoa, katkeruutta ja raivoa jne., niin se on sinänsä johdonmukaista ja ymmärrettävää. Oikein ja hyvää on kuitenkin antaa anteeksi.

Vierailija
14/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahuus ja pimeä saa voimansa juuri sieltä pimeästä ja ”pahuudesta”, eli piilottelusta ja häpeästä.

Se vaan pitää uskaltaa tuoda ne valoon, koska se ihan oikeasti vie siltä voimat. Olet vaan kokonaan sellainen kuin olet. Huomaat että jonkun ajan kuluttua ne piirteet ensin lievenee, ja ajan myötä tasoittuu normaaleiksi.

Vierailija
15/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekalle kommentoijalle: jos yritän lähestyäkään ajatusta irti päästämisestä, itseni ja maailman sellaisenaan hyväksymisestä ja kääntää ajatuksia realistisempaan/positiiviseen suuntaan, aivoni reagoivat raivolla, joka on niin intensiivinen, että saa minut heittämään tavaroita, kun olen omissa oloissani. En pysty antaa katkeruuden ja pessimismin antaa mennä menojaan.

Kakkoselle: minäkin käyn terapiassa, mutta en tahdo uskaltaa "tulla valoon" aivan kokonaan... jos minä olisin oma itseni, pelkään, että minut hylättäisiin, koska olen niin paha. Itsekin kammoan pahuutta toisissa ihmisissä. Minulla on epävakaa, ja lohkon mustavalkoisesti ihmiset hyviksi ja pahoiksi. Suurin osa ei mielestäni ansaitse tulla hyväksytyksi inhimillisenä, vajavaisena ihmisenä... en minäkään.

Ap

Niin no, riippuu siitä, mikä on oma suhtautumisesi pahuuteen. Eli jos jollain tavalla ihainnoit sitä, ymmärrän, miten voi olla vaikeaa sen kanssa. Itse uskon vain toisten ajattelevan itseni nollana, mitättömänä, pahana ja paskana, ja siinäkin on taakkaa ihan riittämiin, mutta itse haluaisin näytää tavallaan maailmalle (=uskoa itse) että se on väärinkäsitystä. En ole paha, jos raivostun pitäessäni esim. puoliani. En ole paha kun en kykene hoivaamaan lapsiani, olen vajavainen, ja voin kehittyä. Hyväksymättömyys (toisilta) on vain kehitykseni este. En vaadi tai odota jonkun hyväksyvän itseni, ainoa mitä toivon on, että paheksuja pitäisi turpansa tukossa ja ongelmansa mustan puoleni suhteen omassa tiedossaan. Eihän se ole hänen ongelmansa.

Suhtautumisestasi pimeään puoleesi riippumatta olet hyväksyttävä ihminen, vain uskoa siihen vailla.

Vierailija
16/16 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käsittelen niitä sanomalla niille käsipäivää, vanhoja tuttuja kun ollaan, suorastaan hyviä kavereita. Hyvin tullaan juttuun edelleen ja hauskaa on ollut aina. Joskus vilkutetaan porukalla omalletunnolle ja hyville ajatuksille, mutta ei ne taida huomata sitä, kun ne on nykyään niin kaukana meistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi kuusi