Miehen siskolla talon rakennus menossa, appivanhemmat
tarjoavat auliisti apuaan. Appiukko maalaa ja anoppi hoitaa heidän ainokaistaan, että pääsevät raksalle. Hmmm... hivenen katkeruus nostaa päätään, kun meille ei 6 vuotta sitten tippunut apua sitten minkäänlaista. Rakennettiin taloa, 3 pientä lasta, molemmat päivät töissä. Ei saatu lapsenvahtiapua, vaan vuorotellen rakennettiin. Muuten maksettiin ulkopuolisille, jotta apua saatiin. Eipä näkynyt appiukkoa tontilla pensseli kädessä. Että vähän tiukkaa tekee iloita heidän rakennusprojektinsa edistymisestä, kun omat vanhat väsymykset ja rankat vuodet ilman apua muistuvat mieleen.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso osa aikuisista rakentaa tai rakennuttaa taloa ihan omin voimin.
Niin? Autetaanko teilläkin vain yhtä lapsistanne mutta toisia ei ollenkaan?
Ei, meillä sekä miehen että minun suvussa, tehdään itse. Eikä itketä eriarvoista kohtelua.
Ai kukaan ei auta teillä koskaan ketään missään asioissa, ei edes omia lapsiaan?
Kiva suku teillä.
Suvun aikuiset lapset ovat muuttaaneet ajat sitten töiden ja opiskeluiden perässä satojen kilometrien päähän lapsudenkodeistaan.
Talonrakennukset on hoidettu joko itse tai ostamalla talopaketti. Lapset on hoidettu itse ja kunnallisen päivähoidon turvin.
Pidän suvuistamme, emme kyttää mustasukkaisena toisiamme :)
Useimmat ihmiset aikuistuvat itsenäistyvät jossain vaiheessa.
Minusta rakennushommissa ei ole pakko auttaa, mutta ehdottoman tasapuolinen pitää vanhempien aina olla. Kyllä se särkee aikuisenkin lapsen sydämen kun huomaa, että sisarus on vanhemmille rakkaampi kuin itse on. Oma mieheni on joutunut tämän kokemaan, enkä tosiaan omille lapsilleni sellaista halua.
Vierailija kirjoitti:
Välimatkan vuoksi melko vähän, mutta kun pääsivät käymään, auttoivat kyllä runsaasti. Yhteensä enemmän kuin samassa kunnassa asuvat appivanhemmat koko projektin aikana. Mun vanhemmat kysyivät reilusti millaista apua halutaan, ja tarjosivat sekä rakennus että lastenhoitoapua. Valitettavasti tämä mahdollisuus oli heidän puoleltaan juuri välimatkan takia mahdollinen vain muutamia kertoja rakennusvuoden aikana.
Ap
Mikä ongelma sulla on vastata olennaisiin kysymyksiin? Olivatko appivanhemmat aiemmin työelämässä ja nyt eläkkeellä? Millainen olet itse suhteessa appivanhempiin? Ym.
Vaikea arvioida tasapuolisuutta kun ei tiedä kaikkea taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Välimatkan vuoksi melko vähän, mutta kun pääsivät käymään, auttoivat kyllä runsaasti. Yhteensä enemmän kuin samassa kunnassa asuvat appivanhemmat koko projektin aikana. Mun vanhemmat kysyivät reilusti millaista apua halutaan, ja tarjosivat sekä rakennus että lastenhoitoapua. Valitettavasti tämä mahdollisuus oli heidän puoleltaan juuri välimatkan takia mahdollinen vain muutamia kertoja rakennusvuoden aikana.
Ap
Eli sä halusit, että apua tarjotaan kysymättä ja avoimella runsauskortilla, ei hyvä.
Tämä palsta on täysin mielenvikainen. Ottaako joku näistä kirjoituksista oikeasti mitään tosissaan?
Vierailija kirjoitti:
Ap
No niin, te saitte apua ja käly saa apua! Missä ongelma?
Jos vertaa suvun serkuksia, niin toisen perheen 3 lasta olivat kyllä pienenä työläämpiä hoitaa kuin toisen perheen ainokainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
No niin, te saitte apua ja käly saa apua! Missä ongelma?
Tiedäthän ilmiön jäätelöpaketti jaetaan viivottimen kanssa tasan, tässä jakana on kyrpiintynyt miniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
miniää harvoin autetaan niinkuin omaa tytärtä
Eihän tässä miniää olisi tarvinnut auttaa vaan omaa poikaa.
Mistä vetoo se poika tässä vähiten kokee mitään ongelmaa? Eiköhän tämäkin ole taas niitä jossa naiset vääntää keskenään kättä ja miehet vaan toivoo saavansa olla rauhassa kaikelta draamalta. Enemmän joku naapurin rouva todennäköisesti kokee asian koskevan häntä kuin tuo tarinan poika, ap:n mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Nyt apet vanhoja ja sairaita. Niiden tytär saa niitä hoitaa ja pestä. Onneksi mieheni puhui asiat selviksi, että kun ei meitä autettu, niin ei tarvi meidänkään auttaa. Silti hyvät välit miehen siskon kanssa, hän ymmärsi kyllä.
Apet? Kuinka montaa appiukkoa sinulla on?
Mulla on yksi. Miehellä myös.
Onko teillä yhteinen sisko... nyt meni mielenkiintoiseksi :D
No mutta! Eihän se ole tasapuolista et kälyn puolelta hoidetaan yhtä ja teidän puolelta kolmea lasta. Jestas sentään! Kohta on käly itkemässä et teidän perheeseen tulee lapsille kolminkertaiset lahjat jouluna, kun on enemmän lapsia. :D
Kyllä munkin appivanhemmat auttaa miehen siskoa selkeästi enemmän, mutta meillä on sen verran erilainen tilanne, että ymmärrän hyvin. Me ollaan lapseton pariskunta jolla siedettävät tulot, miehen sisko kolmevuotiaan pienipalkkainen yh. Ostettiin siis talot samaan aikaan ja molemmissa remppaa piisaa, mutta muuten aivan erilaiset edellytykset pärjätä omin voimin.
Itse olen lähinnä hirmu kiitollinen miehen siskolle että on tehnyt lapsenlapsen miehen vanhemmille, kun en itse siihen hommaan halua lähteä :D
Joku vois nähdä tän niin että on epäreilua kun siskoa autetaan enemmän kun on "sotkenut asiansa", sellaisenkin ketjun olen täällä nähnyt. Mutta ei se niin mene, parhaansa mukaan hän on valinnat tehnyt elämässään vaikkei ihan nappiin ole taloudellisesti tai parisuhdeasioissa mennyt. Mitäpä se multa tai mieheltäni on pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just näin. Moni unohtaa tässäkin ketjussa miehen kokonaan, ja vertaa vain miniää tyttäriin. Oma poika pitäisi olla yhtä tärkeä kuin oma tytär. Mutta monille ei ole. Sitä on ihan turha puolustella.
Tässä on miniä mollaamassa appivanhempia. Ei poika itse vanhempiaan, se herättää aina ihmetystä...
Minäkään en huolehtisi heistä mitenkään.Kyllä jos lapsia tehdään kaikkia pidetään saman arvoisena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä vetoo se poika tässä vähiten kokee mitään ongelmaa? Eiköhän tämäkin ole taas niitä jossa naiset vääntää keskenään kättä ja miehet vaan toivoo saavansa olla rauhassa kaikelta draamalta. Enemmän joku naapurin rouva todennäköisesti kokee asian koskevan häntä kuin tuo tarinan poika, ap:n mies.
Kyllä minun mieheeni on aina sattunut pahasti se, että hänen vanhemmilleen iltatähti pikkusisko on rakkaampi kuin mieheni, ja vanhemmat osoittavat sen selvästi. Ei minua nuo ihmiset kiinnosta, ja mitä vähemmän heitä näkisin, sitä parempi, mutta miehen puolesta sattuu, kun mies jatkuvasti joutuu näkemään tuota samaa, mistä aloittaja kertoo. Ja nykyään se kohdistuu myös näkyvästi lapsenlapsiin. Itse laittaisin lapsiani suojellakseni välit poikki heihin, mutta miehen takia ei voi.
Ei mitään vaikeutta vastata kysymyksiin mutta en istu koko ajan puhelimen äärellä. Appivanhemmat olleet eläkkeellä jo kauan, myös meidän rakennusaikana. Meillä on asialliset välit appivanhempiin. Mutta juurikin tämän epätasapuolisuuden vuoksi ( jatkunut siis muidenkin asioiden yhteydessä jo kauan ) välejämme kuvaa enemmänkin sana ”asiallinen” kuin ”lämmin”.
Koska meille avun antaminen vaikuttaa olevan vaikeaa, niin ei olla enää juurikaan edes pyydetty vaan tehdään ja hoidetaan itse. Mutta meille ei myöskään apua tarjota, niinkuin miehen siskolle. On siihen jo vuosien saatossa tottunut, mutta surulliselta se toki tuntuu.
Ap
Meidän perhe on samassa elämäntilanteessa kuin miehen sisko. Meillä 3 lasta, nyt jo koululaisia, heillä 1 taapero. Kaikki 4 työssäkäyviä ihmisiä, mutta anoppi ei aina varmaan edes tajua, että minä teen vaativaa työtä, mieheni työkuvaan kuuluu paljon työmatkoja ja hoidetaan itse myös lapsemme harrastuksineen.
Niin myös miehen sisko ja hänen miehensä tekevät töitä, mutta anopin mukaan vain heillä on ”niin rankkaa” ja ”ovat väsyneitä”. Joo, kuka ruuhkavuosiaan elävä ei olisi väsynyt... niin mekin olemme, mutta pyöritetään arkeamme siitä huolimatta ilman apuja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Oliko niin et ku teidän lapset syntyi, ni niitä ei saanut tulla katsomaan tai pitää sylissä tai tehdä mitään paitsi ap:n tarkkaan laatiman sääntökirjan mukaan?
Täällä on ketjuja pilvin pimein ku appivanhemmat (anoppi) kehtaa suorastaan tunkea auttamaan miniää.
Eiköhän tässäkin tapauksessa metsä vastaa just niin ku sinne on huudettu.
Vain pikkumainen ihminen vetää hernettä nenään, jos vastasynnyttänyt nainen haluaa toipua rauhassa.
Ja kuka mahtaa olla "niiden tytär"?