Kuukautiskuppi eli kuukuppi
Hankin jokunen aika sitten itselleni kuukupin, eikä laittamisessa tai pesussa yms ollut ongelmia... Parikertaa on kuppi vuotanut yli, siksi kun ei ole ajoissa käynyt tyhjentää sitä. Itsellä oli pitkään ihme ennakkoluuloja kuppia kohtaan, että se on hippien höpötyksiä yms
Oisi voinut jo aiemminkin hankkia kuukupin. Helpottaa kyllä elämää menkkojen aikana ja unohtaa jopa ettei oo menkkoja!
Minkälaisia kokemuksia toisilla on kupista? Risut sekä ruusut vastaanotetaan!
Kommentit (163)
Mä oon käyttänyt jo 15v ja sopii mulle todella hyvin.
Parasta on se helppous, aina on oikeanlaatuinen kuukautissuoja mukana. Tunnen sisälläni, kun kuppi alkaa täyttyä ja tiedän milloin on aika etsiä vessa. Ei kuivattavia tamponeja tai persvakoon ryppyyntyviä siteitä.
En tiedä miten pärjäisin ilman kuppia nyt, kun vaihdevuodet on alkaneet lähestyä ja vuodot runsastua.
Vierailija kirjoitti:
Parasta on se helppous, aina on oikeanlaatuinen kuukautissuoja mukana. Tunnen sisälläni, kun kuppi alkaa täyttyä ja tiedän milloin on aika etsiä vessa. Ei kuivattavia tamponeja tai persvakoon ryppyyntyviä siteitä.
En tiedä miten pärjäisin ilman kuppia nyt, kun vaihdevuodet on alkaneet lähestyä ja vuodot runsastua.
Juu kyllä alkaa tuntea, milloin pitää wc:n lähteä tyhjentämään. Ja kätevää kun ei tarvii kuljettaa siteitä, tampooni paketteja mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu kyllä alkaa tuntea, milloin pitää wc:n lähteä tyhjentämään. Ja kätevää kun ei tarvii kuljettaa siteitä, tampooni paketteja mukana.
Ap
Hommasin ekana luneten ykkös koon kupin. Nyt oon hommannut kakkosen koon kupin. Pääsen pian kokeilemaan isompaa kuppia, että minkälainen se on miulle. Molemmat kupit on liloja ja Citymarketista ostettu. Lactolinea tai Pirkan hajuusteton pesunestettä olen käyttänyt pesemiseen. Ap
Yökötti mielikuva joskus että joutuu roplaamaan veristä kuukuppia ja keittelemään sitä... Ap
Oon käyttänyt vuodesta 2007 asti. Toki tässä on kaksi raskautta välissä. Menkoista tuli runsaammat ensimmäisen lapsen jälkeen, joten jouduin ostamaan isomman kupin.
Olen käyttänyt vuodesta 2006 asti. Minulla on runsaat menkat, joten ostin Luneten ison koon silloin heti. Kolme raskautta välissä, mutta edelleen käytössä se sama kuppi.
Olen ollut tosi iloinen, että sellainen on keksitty, ja että löysin sen. On tullut todella edulliseksi ja ympäristöystävälliseksi verrattuna jos oisin nämä kaikki vuodet käyttänyt siteitä/tamponeja.
Vaivaton ja helppo, huomaamaton ja voi tehdä mitä vain sen kanssa. Suosittelen!
Olen käyttänyt n. 6 vuoden ajan. Halusin limakalvojen takia tamponia hellemmän vaihtoehdon, ja lompakkokik kiittää. Eikä tule juurikaan roskaa. Vaihtaminen on helppoa, välillä tulee yli, mutta en siltikään vaihtaisi enää tampooneihin/siteisiin. Veren näkeminen ei ällötä, joten ajatus kuukupista ei ikinä ole ollut mulle mitenkään hyi yök. Mielestäni tampoonit/siteet on ällömpiä, ja ne vielä haiskahtaa käytön jälkeen.
T. N25
Ihan loistava. Ei ole 15 vuoteen tarvinnut ostaa siteitä/tampooneja enkä voisi kuvitellakaan ostavani. Uutta kuppia ostaessa aloin kitsastelemaan ja ostin jonkun halvan superekologisen ilmastonmuutoksen pysäyttävän kumilärpäkkeen. Ei sillä tehnyt mitään ja vaihdoin sen heti Lunetteen. Eli suosittelen pysymään näissä tunnetuimmissa merkeissä.
Yli vuosikymmenen olen käyttänyt ja vain pakon edessä suostun siteitä käyttämään. Käytännössä vain synnytyksen jälkivuotojen ajan siis.
Eniten pidän limakalvoystävällisyydestä. Reissaan paljon ja jos tiedän menkkojen olevan alkamassa voin laittaa kupin varuiksi odottelemaan. Ei tarvitse kesken reissun etsiä lähintä huoltoasemaa tai ronklata julkisen liikenteen pikkukopeissa. Tamponin kanssa ei olisi tullut kuuloonkaan ja side olisi vain ollut turhaan hiostamassa.
Aivan huippu keksintö se on! Käytän nykyään belladot merkkistä kupposta ja se on aivan loistava. Ekana vuotopäivänä käytän lisäksi kestopikkuhousunsuojaa, mutta se on vain varmistuksena. Hyvä puoli siinä on se ettei se ärsytä ihoa, toisin kuin kertakäyttöiset. Samoin siteistä vaihto kuukuppiin on ollut kuin yö vs. päivä. Ei kutinaa, ei ärsytystä, ei hajua.
Eikö kellään ole ollut ongelmia? Mulla on Luneten pieni kuppi, ollut jo noin 15 v. Aluksi oli suurempi kuppi, mutta siinä oli pahemmat ongelmat. Tykkään kyllä, kun ei hiosta ja on varmempi kuin siteet ja tamppoonit. Mutta ongelmiakin on. Kuppi tuntuu painavan emättimen seinämiä. Se häntä nipistelee. Leikkasin lyhyeksi ja auttoi vähän. En uskalla leikata kokonaan pois, kun en ehkä saisi sitä enää ulos. Joogatessa kuppi vuotaa. Onkohan liian pieni, vai puristanko sen lyttyyn? Ei ollut täynnä. Kun kuppi on sisällä, virtsarakko ja suoli ei tyhjene kokonaan, vaan koko ajan on vähän pissahätä. Kun otan kupin pois, saan tyhjennettyä rakon. Käytän kuppia runsaimpina päivinä, muuten tulee paikat kipeeksi kun se painaa.
Yli 5 vuotta olen käyttänyt kuukautiskuppia. Tykkään kyllä, kun ei ärsytä limakalvoja. Nykyään tyhjennän kupin pari kertaa päivässä ja menkat menee ohi helposti. Vaihdoin hiljattain evelina merkkiseen kuppiin. Pitkään mietin uskaltaisiko ottaa isomman koon, vaikka en ole synnyttänyt. Kyllä kannatti vaihtaa. Aiempi kuppi oli ehkä jo tiensä päässä, koska ohivuotoja alkoi jo tulla.
Suosittelen lämpimästi kaikille. Itse olen käyttänyt nyt muutaman vuoden. Hygieeninen, helppo. Menkkojen aikaan ei tarvi pakkailla siteitä ja tamponeita mukaan, kun suoja on automaattisesti mukana ja sen vain tyhjentää ja pesee välillä.
Se myös ehdotonta plussaa, että kuukuppia voi huoletta käyttää myös varmuuden vuoksi, toisin kuin esim. Tamponia. Jos esim. ennakoin että menkat voisivat alkaa tänään, niin voin laittaa kupin vaikka koko päiväksi vaikkei olisi vielä vuotoa. Ei tarvitse pelätä toksista shokkioireyhtymää jne...
Kuukuppi on myös halvin suoja, omani maksoi muistaakseni noin 30 € ja on nyt ollut minulla käytössä kolmisen vuotta eikä ole mennyt miksikään. Siteet/tamponit olisivat tässä ajassa tulleet paljon kalliimmiksi.
Lisäksi mieltäni keventää se etten tee joka kuukausi valtavaa kasaa muoviroskaa siteiden ja tamponien muodossa. Kuukupista ei tule lainkaan jätettä paitsi se kuppi itse, joka tulee vaihdettua uuteen ehkä 5v välein.
Täällä kans yks kuukupin käyttäjä!
Aloitin tammikuussa 2006 ja jokainen kuukausi sen jälkeen käytössä. Ei raskauksia ja säännöllinen kierto. Ekologisuus ja halpuus kiinnosti. Alusta asti sujunut hyvin, asennukset ja tyhjennykset kaikki.
Mua taas ei ällöttänyt ajatus yhtään! Omituista on mun mielestä se, että jalkovälissä hikoava vaippa tai emättimeen laitettu kemikaalimössö ei ällötä ihmisiä, mutta kuukuppi ällöttää.
Neljä kuppia olen ostanut. Eka oli Diva Cup, sitä käytin noin 5 vuotta. Toisena ostin Lunetten pienen (oranssin) ja Melunan (mustan) kupit, mutta Lunetten pieni ei sopinut mulle. Melunaa käytin 7 vuotta ja nyt vuoden alusta ostin Lunetten ison (lilan) kupin. Isompi on mulle hyvä koko ja pieni oranssi on mulla varakuppina työpaikalla.
Kupin olen vaihtanut uuteen, koska sen pinta on alkanut muuttua huonoksi käytössä. Diva Cup oli kirkas ja se värjäytyi nopeasti, musta Meluna kesti paremmin.
Antennin/pallon olen kaikista irrottanut kokonaan, se tuntuu ikävältä. Kuppiahan ei myöskään saa irrottaa siitä kiskomalla, joten en ymmärrä miksi niissä on pakko olla se tikku päässä.
Pari miinusta olen kuitenkin keksinyt. Juurikin tuo rakon tyhjentyminen kunnolla on välillä ongelma ja julkisissa vessoissa ei aina ole lavuaaria. Silloin käytän vain paperia kuivaamiseen, kertakäyttöisiä puhdistuspyyhkeitä koitan välttää, koska ne on kertakäyttöisiä.
Ja välillä on tullut ylivuotoja jo parissa tunnissa. Mutta sama ongelma olisi ollut muissakin suojissa.
Opiskelukaveri suositteli mulle aikoinaan, suuret kiitokset hänelle! ❤️
Ostin ekan kuppini 2005. Alkuun käytin vain silloin tällöin, mutta viimeiset vuodet olen käyttänyt pääasiassa kuppia. Vain esim. ratsastaessa ja uidessa käytän tamponia.
Helppo, käytännöllinen, nopea, mukava - kaikin puolin hyvä ratkaisu. Lisäksi tietysti halpa ja ekologinen.
Luulin, että se kupin laittaminen sisälle on jotenkin tosi hankalaa.. Ap