Minkä ikäisenä olet vielä tullut raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja, tai hedelmöityshoidoilla?
Haluaisimme mieheni kanssa lapsen, mutta minun sairauksieni takia olisi parempi vielä vähän odotella, koska ajan myötä pääsisin parempaan vointiin ja olisin energisempi. Vointini on siis jo monen vuoden ajan mennyt koko ajan parempaan suuntaan ja luotan että tämä on suunta jatkossakin, mutta toipuminen on hidasta. Muuten ei siis olisi nyt mitään syytä lykätä lapsen yrittämistä, mutta voimavarani eivät ole läheskään normaalin ihmisen tasolla, niin pelkään etten / ettemme jaksa vauvan kanssa.
Täytän kohta 33, mies on 36-vuotias. Tilastojen mukaan hedelmällisyyteni on jo laskussa, mutta vaikea tietää että olenko se keskiverto, vai normaalia hedelmällisempi tai hedelmättömämpi. Nuorempana olen ollut monesti huolimaton ehkäisyn kanssa, on ollut keskeytettyä yhdyntää hyvin monta kertaa (ja joskus ilman keskeytystäkin) useampien miesten kanssa enkä tullut raskaaksi, ja mulla on tämän myötä pelko että jos en ylipäätään tuu helposti raskaaksi, iästä riippumatta.
Pelkään, että jäämme ilman lasta jos kovin monta vuotta vielä odotamme. Ja toipumiseni on ollut niin hidasta tähänkin asti, että voi olla että menisi vielä monta vuotta ennen kuin voimavarani ovat terveen ihmisen tasolla. Lähtökohtaisesti yksi lapsi riittäisi meille, toisen voisimme tehdä sitten jos siltä tuntuu, mutta kiva tietysti olisi jos se raskaaksi tuleminen vielä silloinkin onnistuisi mikäli toisen lapsen haluamme.
Siispä kysynkin, minkä ikäisinä olette tulleet vielä luonnollisesti raskaaksi, tai minkä ikäisinä ette ole enää tulleet vaan on pitänyt turvautua hedelmöityshoitoihin tai luopua lapsihaaveista? Ja minkä ikäisenä raskaaksi tuleminen on onnistunut hedelmöityshoitojen avulla? Me mentäisiin kyllä hedelmöityshoitoihin jos on tarve, mutta mieluummin ei odoteltaisi niin myöhälle että niitä tarvitaan. Niin saisi jotain konkretiaa, että mihin asti tässä kannattaa odottaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksista! :-)
Ainoa lapsi 43-vuotiaana luomusti, useampaa lasta ei yritettykään.