Minkä ikäisenä olet vielä tullut raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja, tai hedelmöityshoidoilla?
Haluaisimme mieheni kanssa lapsen, mutta minun sairauksieni takia olisi parempi vielä vähän odotella, koska ajan myötä pääsisin parempaan vointiin ja olisin energisempi. Vointini on siis jo monen vuoden ajan mennyt koko ajan parempaan suuntaan ja luotan että tämä on suunta jatkossakin, mutta toipuminen on hidasta. Muuten ei siis olisi nyt mitään syytä lykätä lapsen yrittämistä, mutta voimavarani eivät ole läheskään normaalin ihmisen tasolla, niin pelkään etten / ettemme jaksa vauvan kanssa.
Täytän kohta 33, mies on 36-vuotias. Tilastojen mukaan hedelmällisyyteni on jo laskussa, mutta vaikea tietää että olenko se keskiverto, vai normaalia hedelmällisempi tai hedelmättömämpi. Nuorempana olen ollut monesti huolimaton ehkäisyn kanssa, on ollut keskeytettyä yhdyntää hyvin monta kertaa (ja joskus ilman keskeytystäkin) useampien miesten kanssa enkä tullut raskaaksi, ja mulla on tämän myötä pelko että jos en ylipäätään tuu helposti raskaaksi, iästä riippumatta.
Pelkään, että jäämme ilman lasta jos kovin monta vuotta vielä odotamme. Ja toipumiseni on ollut niin hidasta tähänkin asti, että voi olla että menisi vielä monta vuotta ennen kuin voimavarani ovat terveen ihmisen tasolla. Lähtökohtaisesti yksi lapsi riittäisi meille, toisen voisimme tehdä sitten jos siltä tuntuu, mutta kiva tietysti olisi jos se raskaaksi tuleminen vielä silloinkin onnistuisi mikäli toisen lapsen haluamme.
Siispä kysynkin, minkä ikäisinä olette tulleet vielä luonnollisesti raskaaksi, tai minkä ikäisinä ette ole enää tulleet vaan on pitänyt turvautua hedelmöityshoitoihin tai luopua lapsihaaveista? Ja minkä ikäisenä raskaaksi tuleminen on onnistunut hedelmöityshoitojen avulla? Me mentäisiin kyllä hedelmöityshoitoihin jos on tarve, mutta mieluummin ei odoteltaisi niin myöhälle että niitä tarvitaan. Niin saisi jotain konkretiaa, että mihin asti tässä kannattaa odottaa.
Kiitos jo etukäteen vastauksista! :-)
Kommentit (42)
Kiitos vastauksista, ja lisääkin saa laittaa. :-) Tuo on kyllä ihan totta, että tässä on sama ongelma kuin tilastoissakin, eipä se vaikuta juuri mun hedelmällisyyteen jos joku muu on tullut tai ei ole tullut raskaaksi. Mutta antoi nää vastaukset vähän uskoa siihen että ei ole vielä kovin kiire. :-)
Joku mainitsi ylipainon ym. vaikuttavat tekijät, ylipainoa mulla on 15-20 kiloa, mutta en tupakoi. Kilpirauhasen vajaatoiminta on, ja oon käsittänyt että se voi hankaloittaa raskaaksi tulemista, mutta en tiedä onko sillä sitten merkitystä enää jos on ollut arvot monta vuotta hyvät niin kuin mulla.
Ap
Siis että _todennäköisesti_ ei ole vielä kovin kiire.
Ap
Olin 43v ja kun synnytin olin täyttänyt 44v. Lapsi oli täydellinen ylläri.
2 lasta... raskauduin 35-v ikäisenä ensi ytittämälöä ja 38-vuotiaana kolmannesta kierrosta. Välissä yksi keskenmeno joka oli ”vahinko”... piti olla ns. Varmat päivät kun menkat oli vasta juuri loppuneet ja kierron puoliväliin oli viikko aikaa.., ilmeisen hedelmällinen siis olen ollut ja onnekas kun kypsällä iällä raskautumimen oli helppoa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos et tähän saakka ole tullut ilman ehkäisyä raskaaksi, miksi uskot että myöhemmällä iällä se onnistuisi helposti?
olin 40-vuotias ja tärppäsi kolmannesta kierrosta. Esikoislapsi kyseessä ja emme halua enempää lapsia.
Raskaaksi tuleminen voi olla vaikeaa vaikka ikää ei vielä kovin paljon olisikaan. Me aloitimme yrittämään lasta kun minä olin 24-vuotias. Lopulta saimme esikoisemme kun olin 29, toisen kun olin 32 ja kolmannen kun olin 35. Kaikki lapset ovat saaneet alkunsa pakastetun alkion siirrosta.
Toisaalta se voi vielä iäkkäämmällekin olla ihan helppoa. Ystäväni sai ainoan lapsensa 42-vuotiaana. Toisesta kierrosta tärppäsi ilman mitään apukeinoja
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Jos et tähän saakka ole tullut ilman ehkäisyä raskaaksi, miksi uskot että myöhemmällä iällä se onnistuisi helposti?
No tää mua kieltämättä kyllä mietityttää. Toisaalta keskeytetyssä yhdynnässä on pienempi todennäköisyys tulla raskaaksi kuin että laukeaa sisään, että periaatteessa on mahdollista sekin että se vain on sattunut toimimaan hyvin niillä kerroilla. Ihan pari kertaa vain on ollut sisään laukeaminen (joista toinen kerta menkkojen aikana), keskeytettyjä kertoja useita kymmeniä. En oikein tiedä mitä ajatella tästä että en ole tullut raskaaksi huonosti hoidetusta ehkäisystä huolimatta, että onko tuo muutama kymmenen keskeytettyä kertaa jo sellainen että tavallaan "olis pitänyt" tulla raskaaksi.
Ap
39-vuotiaana ja kertalaakista. Samoin esikoinen kertalaakista, mutta 32-vuotiaana.
Minä pohdin myös aikanaan tuota, kun en alle kolmekymppisenäkään ollut tullut raskaaksi ”huonosta” ehkäisystä huolimatta. Ja niin sitten raskautuminen alkoi kestää ja kestää. Hoitojen (tosin vain inseminaatio) kautta raskaaksi 34-vuotiaana, toisella hoitokerralla tärppäsi. Eli sinuna en ihan hirveästi kuitenkaan odottelisi. Tosin en tiedä mikä sairaus kyseessä. Itsekin jouduin leikkauksen ja siihen liittyvän seurannan takia lykkäämään raskauden yrittämistä. Ja jos vaikuttaa ettei tärppää, niin ajoissa vaan hoitojonoon.
Meillä oli ehkäisynä keskeytetty yhdyntä usean vuoden ajan. Kaksi lasta syntyi tarkoituksella (molemmat kertalaakista), eli meillä se ainakin toimi ehkäisykeinona loistavasti.
36-vuotiaana toisesta yrityskierrosta. Ensimmäisen kerran raskaaksi 29-vuotiaana, noin 4 kk yrityksen aloittamisesta. (Joo, iso ikäero, ei ollut tarkoitus tehdä toista lasta kunnes mieli muuttui)
Sain esikoiseni 48-vuotiaana. Luomusti ja vahingossa.
Kaikille naisille, jotka miettii omaa hedelmällisyyttään: menkää tutkituttamaan se. Aika yksityiselle gynekologille (miel.lapsettomuuteen erikoistunut), ultraääni ja muutamat verikokeet. Sitten saatte tietää arvion. Kun varaatte aikaa, kysykää mihin aikaan kiertoa olisi hyvä tulla. Kyseessä on tietysti vain arvio, mutta jos asia kovasti vaivaa ja muutamia satasia on laittaa rahaa, niin saapahan jotain vastauksia. Täällä palstalla on hölmöä kysellä, koska se ei kerro oikeasti yhtään mitään omasta tilanteesta.
36-vuotiaana tulin raskaaksi ihan pyytämättä ja yllättäen ehkäisystä huolimatta. Maailman ihanin mukelohan sieltä tuli :)
39 ja 40, pyytämättä ja yllätyksenä. Vaati miehen vaihdon ja raittiita vuosia.
Olen tullut raskaaksi hoidoilla 34v, 36v ja 41-vuotiaana. Kaikki raskaudet alkaneet helposti, jos nyt niin voi sanoa kun on kuitenkin kyse hedelmöityshoidoista. Lapsettomuuden syy ei ollut minussa. Mutta tiedän niitäkin, joilla raskaaksi tulo on ollut huomattavan vaikeaa vaikka ikää on ollut alle 30v.
Sain lapseni IVF-hoidoilla 30- ja 32-vuotiaana. Minkään ei olisi pitänyt olla pielessä miehessä tai minussa, tutkimuksissa ei löytynyt mitään vikaa, mutta esikoista yritettiin kolme vuotta tuloksetta luomuna + kevyemmillä hoidoilla.
IVF-hoidolla 33-vuotiaana 3 vuoden yrittämisen jälkeen. Diagnoosi selittämätön lapsettomuus.
Sinuna kävisin tutkituttamassa asiaa. Googlaa, joku bloggaaja teki jutunkin aiheesta, taisi olla pupu-Jenni?
Olen yrittänyt lasta 30-37-vuotiaana,ja saanut tuossa ajassa neljä lasta. 34-vuotiaana oli ainoa kerta,kun ei napsahtanut (kesti vuoden raskautua), muulloin onnistui heti tai 4 kk sisällä.
Juu on pidetty kiirettä koska mies halusi neljä lasta. Imetin jokaista lisäksi vuoden,ja sekään ei vaikuttanut "ehkäisevästi".