Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkä ikäisenä olet vielä tullut raskaaksi ilman hedelmöityshoitoja, tai hedelmöityshoidoilla?

Vierailija
02.06.2019 |

Haluaisimme mieheni kanssa lapsen, mutta minun sairauksieni takia olisi parempi vielä vähän odotella, koska ajan myötä pääsisin parempaan vointiin ja olisin energisempi. Vointini on siis jo monen vuoden ajan mennyt koko ajan parempaan suuntaan ja luotan että tämä on suunta jatkossakin, mutta toipuminen on hidasta. Muuten ei siis olisi nyt mitään syytä lykätä lapsen yrittämistä, mutta voimavarani eivät ole läheskään normaalin ihmisen tasolla, niin pelkään etten / ettemme jaksa vauvan kanssa.

Täytän kohta 33, mies on 36-vuotias. Tilastojen mukaan hedelmällisyyteni on jo laskussa, mutta vaikea tietää että olenko se keskiverto, vai normaalia hedelmällisempi tai hedelmättömämpi. Nuorempana olen ollut monesti huolimaton ehkäisyn kanssa, on ollut keskeytettyä yhdyntää hyvin monta kertaa (ja joskus ilman keskeytystäkin) useampien miesten kanssa enkä tullut raskaaksi, ja mulla on tämän myötä pelko että jos en ylipäätään tuu helposti raskaaksi, iästä riippumatta.

Pelkään, että jäämme ilman lasta jos kovin monta vuotta vielä odotamme. Ja toipumiseni on ollut niin hidasta tähänkin asti, että voi olla että menisi vielä monta vuotta ennen kuin voimavarani ovat terveen ihmisen tasolla. Lähtökohtaisesti yksi lapsi riittäisi meille, toisen voisimme tehdä sitten jos siltä tuntuu, mutta kiva tietysti olisi jos se raskaaksi tuleminen vielä silloinkin onnistuisi mikäli toisen lapsen haluamme.

Siispä kysynkin, minkä ikäisinä olette tulleet vielä luonnollisesti raskaaksi, tai minkä ikäisinä ette ole enää tulleet vaan on pitänyt turvautua hedelmöityshoitoihin tai luopua lapsihaaveista? Ja minkä ikäisenä raskaaksi tuleminen on onnistunut hedelmöityshoitojen avulla? Me mentäisiin kyllä hedelmöityshoitoihin jos on tarve, mutta mieluummin ei odoteltaisi niin myöhälle että niitä tarvitaan. Niin saisi jotain konkretiaa, että mihin asti tässä kannattaa odottaa.

Kiitos jo etukäteen vastauksista! :-)

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvemmin ikä parantaa kenenkään jaksamista. Mikä sairaus on kyseessä?

Vierailija
2/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos raskaaksi tuleminen ei onnistu korkean iän takia, hedelmöityshoidot eivät sitä muuta vaan tarvitaan luovutettuja munasoluja.

Naisen hedelmällisyys ja myös hoitojen onnistuminen alkaa heiketä jo 35 vuoden jälkeen. 40 vuotta täyttänyt ei pääse julkisella puolella enää hoitoihinkaan. Yksityisellä tarvitaan yleensä tuossa iässämluovutettuja munasoluja raskauden alkamiseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sain 2.lapsen 34v mutta sen jälkeen ei ole lapsia enää haluttu eli ehkäisy käytössä.

Moni ystävä on saanut lapsen n. 40v ja kaikki luomusti.

Vierailija
4/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v ja raskaana. Aiemmat lapset 36 v ja 39 v.

En nyt kyllä löydä ongelmaa ikäsi suhteen, jos sinulla ei ole ylipainoa ja muita hedelmällisyyteen vaikuttavia juttuja.

Vierailija
5/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä mitä ap tekee sillä tiedolla missä iässä joku palstalainen on raskautunut. Hedelmällisyys on yksilöllistä mutta aika ei siitä paranna.

Hedelmällisyys tutkitusti heikkenee iän myötä ja siihen perustuu julkisen sektorin yläikärajakin. Ei ole tarkoituksenmukaista hoitaa julkisin varoin ihmisiä, joilla tulos on todennäköisesti huono.

Vierailija
6/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on oma teoriani mutta jos on ennestään lapsia niin nainen voi myöhemmällä raskautua kuin ensi synnyttäjä. Siis väittäisin että ensisynnyttäjän täytyisi aloittaa lapsenteko aikaisemmalla iällä kuin esim 3 lapsen äidin. Molemmat voivat olla vaikka 39-vuotiaita, mutta mun teorian mukaan ensimmäinen raskautuminen 39-vuotiaana on epätodennäköisempää kun useamman lapsen äiti saisi neljännen lapsensa 39-vuotiaana.

Vierailija
7/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on oma teoriani mutta jos on ennestään lapsia niin nainen voi myöhemmällä raskautua kuin ensi synnyttäjä. Siis väittäisin että ensisynnyttäjän täytyisi aloittaa lapsenteko aikaisemmalla iällä kuin esim 3 lapsen äidin. Molemmat voivat olla vaikka 39-vuotiaita, mutta mun teorian mukaan ensimmäinen raskautuminen 39-vuotiaana on epätodennäköisempää kun useamman lapsen äiti saisi neljännen lapsensa 39-vuotiaana.

Ihan mielenkiinnosta, mihin perustat tällaisen teorian? Saahan sitä toki teorisoida ihan mitä vaan haluaa, mutta pohdin vain mikä on se ajatus mihin pohjaat tämän. Vai liittyykö se vain mielikuvaan, että no kolmen lapsen äiti on raskautunut aiemminkin niin kait se raskautuisi taaskin..?

Vierailija
8/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään muun raskautumiset eivät vaikuta sinun raskautumiseesi. Vastaan kuitenkin omasta puolestan, olen tullut kerran raskaaksi hedelmöityshoitojen tuloksena 37-vuotiaana. Takana oli kymmenen vuotta yritystä, ensin "tulee jos on tullakseen" ja sitten pari vuotta itse hoitoja. Lapsen saamisen jälkeen ei enää onnistunut, ehkäisyä ei ollut käytössä ja hoidoista yritimme vielä siirtää pakastetut alkiot.

Vierailija
9/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan mielenkiinnosta, mihin perustat tällaisen teorian? Saahan sitä toki teorisoida ihan mitä vaan haluaa, mutta pohdin vain mikä on se ajatus mihin pohjaat tämän. Vai liittyykö se vain mielikuvaan, että no kolmen lapsen äiti on raskautunut aiemminkin niin kait se raskautuisi taaskin..?

No, av-mamman mutu-tuntuma on oikeampi totuus, kuin tieteellinen tutkimus.

Vierailija
10/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

41 oli ensimmäinen ja viimeinen lapsi.

Vierailija
11/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti tärppäsi 34veenä luomuna. Moni tuttava saanut ihan helposti lapsen 35-40 vuotiaana... tod näk sulla on vielä hyvin aikaa.

Vierailija
12/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

39-vuotiaana, ensimmäisestä ehkäisyttömästä yhdynnästä. Oli tosin sen verran suunniteltu, että oli ovulaation aika. Yllätys oli kyllä melkoinen, kun heti nappasi.

Vierailija
13/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

39v. Ja yks ainoa kerta👌

Vierailija
14/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan noita yli 50-vuotiaana raskaaksi tulleitakin. En toki sen varaan laskisi, että niin myöhään onnistuisi. Ikä on loppupeleissä aika pienessä roolissa, kun puhutaan onko raskaaksi tuleminen mahdollista vai ei. Yksi ei saa lapsia missään iässä, vaikka kuinka yrittäisi ja toisessa ääripäässä toinen pamahtaa paksuksi ensimmäistä kertaa yli 50-vuotiaana. Ja kaikkea siltä väliltä. 

Vierailija
15/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sain 2.lapsen 34v mutta sen jälkeen ei ole lapsia enää haluttu eli ehkäisy käytössä.

Moni ystävä on saanut lapsen n. 40v ja kaikki luomusti.

Sain esikoiseni 39-vuotiaana luomusti, ilman mitään vaikeuksia, mutta 40-vuotiaana ei enää onnistanut toista kertaa. Käyrä laskee tuossa vaiheessa todella jyrkästi, kaikki eivät todellakaan saa 40-vuotiaana enää lasta. Hoitoihin en lähtenyt vaikka sitä vakavasti harkitsinkin.

Vierailija
16/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

25-vuotiaana ensimmäisen ja viimeisen kerran. Olisin halunnut lisää lapsia, mutta se ei onnistunut. 

Vierailija
17/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jees. Minulle tämän on ihan lääkäri kertonut.

T. Se 44v raskaana oleva

Vierailija
18/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustuu tämä väittämäni omiin havaintoihin. Usein "myöhemmällä" iällä raskautuneet naiset ovat jo useamman lapsen äitejä, kun taas ei juurikaan ole juttuja yli 40-vuotiasta ensisynnyttäjistä. Heitä toki varmaan on, mutta ei niin paljoa. Toki monet tuon ikäiset naiset ovat jo aikoja sitten voineet päättää elävänsä lapsetonta elämää joten siksi ei ole niin paljon vanhempia ensisynnyttäjiä.

Vierailija
19/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain muksut luomusti 37 ja 38 vuotiaana. Mulle riitti ja mies hankki vasektomian, joten myöhemmästä hedelmällusyydestä ei ole havaintoja.

Vierailija
20/42 |
02.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

33-vuotiaana eli tänä vuonna tulin raskaaksi ensimmäistä kertaa, tasan vuoden yrittämisen jälkeen (ovulaatiotestit ja kaikki). Uskon, että onnistuin raskautumaan, koska pudotin painoa noin 25 kilon ylipainosta kymmenisen kiloa.

Toivoisin saavani vielä toisenkin lapsen. Tarkoitus olisi päästä normaalipainoon lapsen synnyttyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi seitsemän