Anteeksi vaan, mutta tämä on typerä kysymys: Miksi joku menee lukioon, jos ei ole "lukupäätä"?
No siksi, että:
1) kaikilla ei ole tulevaisuuden unelma-ammatista haisuakaan vielä 15-16-vuotiaana.
2) ehkä lähistöllä ei ole ammattikoulua, mutta lukio on.
3) nuori haaveilee ammatista, jossa vaaditaan korkeakoulututkintoa. Ja ehkä juuri siinä hänen unelma-ammattinsa aineessa/aineessa hän on ässä, vaikka keskiarvo ei muuten olisikaan kummoinen. Nuorilla kun ei välttämättä kaikki aineet ole yhtä hyviä/heikkoja...
4) monella (varsinkin pojalla) lukuhalut heräävät vasta myöhemmin, ja vaikka peruskoulun ka olisikin kuutosen pinnassa, lukiossa tai korkeakoulussa tilanne voi olla jo päinvastainen.
5) tulittekos äimistelijät miettineeksi sellaista pikku seikkaa, että koska arvosanat esimerkiksi ylppäreissä myönnetään tietyllä hajonnalla, AINA pieni osa reputtaa, saa huonoja arvosanoja tai kirjoittaa ällän. Vaikka kaikki kirjoittajat olisivat kympin oppilaita, heistä osa kirjoittaa huonosti, koska Gaussin käyrä.
Aika harvalla alalla pitää olla kympin suorittaja. Maailma on täynnä työpaikkoja keskiverroille, ja jopa sellaisia työpaikkoja, joihin pitää kouluttautua peruskoulua ja amista pidemmälle.
Tällä en arvostele tai väheksy amislaisia, good for them, jos ovat keksineet itselleen mieluisan alan jo peruskoulussa ja valmistuneet ammattiin 18-19-vuotiaana.
Vaan että kaikenlaisia ihmisiä tarvitaan, eikä yleisisivistävästä lukiosta ole HAITTAA kenellekään, edes niille vähemmän välkyille. Tai ehkä jopa ei varsinkaan heille.
T. Kuuden ällän yo vm. 1985 (ja sittemmin maisteriksi valmistunut), kyllästyneenä kuulemaan tuota kysymystä
Kommentit (27)
Vierailija kirjoitti:
Huonon arvosanan kirjoittaneet tosin uusii herkästi kokeen. Valmistuneiden todistusarvosanat on siten hiukan paremmat.
Totta. Mutta silti musta tuntuu, että ihmiset eivät oikein hahmota sitä arvosanojen jakaumaa, koska sukulaistytöt esittelee todistuksiaan vain, jos siellä on ällää ja eximiaa...
Lukupään puutteella teilaaminen on niin wt. Mun kaveripiirissä on pari, joille kotona duunarivanhemmat on yrittäneet jankuttaa, ettei kannata opiskella, kun "eihän sulla ole lukupäätä". Se on suomeksi samaa kuin että älä tavoittele mitään, ei susta kumminkaan ole siihen.
Mä en ainakaan keksinyt itselleni ammattia ennen kuin lukion kolmannen keväällä, kun piti hakea jatko-opintoihin.
Mulle tuli juuri lapsen isotäti mussuttamaan tästä aiheesta, kun huomasi poikani menneen lukioon seiskan keskiarvolla. Että mitä se nyt siellä tekee. No käy vi..u lukiota
Itse tyhmä ei varmaaan käsitä mitä on loooginen pääättely kyky. Ittte tiedän kun olen saaanut kokea moleeempia.
Pakko sanoa, kun Gaussin käyrä tuli puheeksi aloituksessa, yo-kirjoituksissa ei ole mikään mahdottoman korkea taso. Kyllä pitää oikeasti olla p*ska tai pahasti paniikkihäiriöinen, että kirjoittaa A:n yhtään mistään.
T. Kahdesta aineesta A pienessä sievässä krapula-aamuna, kukaan ei kyllä epäillyt mitään. Tein ankarien biletysten jälkimainigeissa kokeista 1/3 - 2/3. Tavoite oli katsoa miten käy ja uusia puolen vuoden päästä. Mitä vielä?! Läpi meni! Eli ylioppilaiden taso on p*ska.
Yksi lisäys ap:n listaan: vanhemmat toivovat lapsestaan lääkäriä, toisin kuin kukaan muu.
Huonon arvosanan kirjoittaneet tosin uusii herkästi kokeen. Valmistuneiden todistusarvosanat on siten hiukan paremmat.