Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla tulee jotenkin omituinen olo kun vanhemmat kehuu lastensa todistuksia somessa

Vierailija
01.06.2019 |

Nykyään kun ei arvosanoja anneta niin sitten siihen kirjoitetaan ne sanalliset arviot.

Mun poika on hyvä koulussa, ollut aina. Silti olen hänelle opettanut, että elämässä on monia tärkeimpiä asioita luin koulumenestys. Toki koulujen loppua juhlitaan, mutta mulla ei ole oikein tarvetta huudella lapsen menestystä someen. Mä arvostan ja rakastan lastani, oli koulumenestys mikä tahansa.

Kommentit (71)

Vierailija
61/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joko se on sitä, ettei itse ole pärjännyt ja nyt pitää päteä lapsen menestyksellä, tai sitten pitää korostaa itseään, että lapsi on yhtä hyvä kuin äiti koulussa.

Tai sitten se on ihan puhtaasti iloa siitä, että lapsi on ollut ahkera, tehnyt työnsä hyvin ja pääsee vihdoin korjaamaan kesälaitumille.

Näh. *Kirmaamaan, ei korjaamaan.

Vierailija
62/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään hyvää perustelua sille, että lasten menestyksestä ei saisi iloita julkisesti ei ole tullut esiin, joten jatkan lasteni kehumista julkisesti. Se, että se ei kiinnosta jotain sometuttavaa, on mulle ihan yksi lysti, ei muakaan kiinnosta kaikki asiat, mitä tuttavat postaavat, mutta en mä siitä mieltäni pahoita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitään hyvää perustelua sille, että lasten menestyksestä ei saisi iloita julkisesti ei ole tullut esiin, joten jatkan lasteni kehumista julkisesti. Se, että se ei kiinnosta jotain sometuttavaa, on mulle ihan yksi lysti, ei muakaan kiinnosta kaikki asiat, mitä tuttavat postaavat, mutta en mä siitä mieltäni pahoita.

Kysymyksessä on ihan lasten oikeus yksityisyyteen ja oman somepersoonansa hallintaan.

Mutta eihän täällä ketään lasten oikeudet kiinnosta, kun vaahdotaan vaan siitä saako vai eikö mamma saa leuhottaa hyvistä todistuksista ja ketä ne päivitykset kiinnostaa.

Vierailija
64/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut yrittävät rakentaa someroolin, jolla helpottavat omaa henkistä tyhjyyttä. Sinne listataan kaikki ihana ja unohdetaan elämän nurjat puolet.

Itse en kerro kenellekään lapsen koulumenestyksestä, koska se on lapsen oma asia. Lapseni saa itse kertoa stipendistään niille, joille haluaa. Mukaan lukien sukulaiset.

Et kuitenkaan voinut olla mainitsematta tässä stipendiä :D

Joo, mainitsin stipendin, koska se keskustelun aiheeseen liittyi. Mainitsin lapsenikin. Jos olisin oikein vaatimaton, en varmaan edes anonyyminä mainitsisi että minulla on ylipäätään lapsia.

Vierailija
65/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, vaikka omat lapset ovat saaneet stipendejä ja kymppejä, joita ei ole ikinä kuvailtu someen tai esitelty muille kuin lähimmille.

Jokainen lapsi on yhtä arvokas, koulumenestyksestä riippumatta ja jokaiselle varmasti löytyy paikka tässä maailmasta. Toiset ovat erittäin taitavia tekemään asioita käsillään, toiset musikaalisia. Mun lapsilla taas on todella hyvä muisti, jonka avulla pärjäävät kokeissa ilman suurempia ponnisteluja. Käytännön asioissa koko perhe ollaan surkeita, miehellä ei pysy työkalut käsissä jne :D

Mun mielestä todistusten esittely on vaan mautonta ja aiheuttaa turhaa pahaa mieltä.

Hullua. Miksi tunsit tarvetta kertoa, missä olette kaikki tosi huonoja?

Kun oli rehellinen eikä pelkkä kerskailija.

Eli ei saa vain olla ylpeä siitä, että on luonnostaan hyvä koulussa, vaan sitä pitää jotenkin kompensoida olemalla jossain muussa tosi huono.

Ohis: tuollainen vähättelevä sävy johtuu ehkä siitä, että tuttavapiiri koostuu pelkistä luusereista eli joutuu heidän mielipahaansa välttääkseen mitätöimään omaa onnistumistaan.

OIkeasti fiksuista koostuvassa tuttavapiirissä taas ei myöskään tarvitse alleviivata sitä, että oma lapsi pärjäsi koulussa hyvin, koska se on itsestään selvää kaikille. Niin heidänkin lapsensa pärjäsivät.

Kyse on ehkä viiteryhmästä, jossa elää.

Enpä usko. Minun somepiirini muodostuu pääasiassa kollegoista, jotka lääkäreinä ovat järjestään 5-6 L:n ylioppilaita ja joiden lapset epäilemättä menestyvät yhtä hyvin. Joku oman lapsen ekaluokan rastitodistuksen, peruskoulun päättötodistuksen tai yo-todistuksen kuvaaminen nettiin olisi niin noloa. Oli todistus sitten hyvä tai huono. Minulla ei ainakaan tarvitse päteä lapsen kautta ja kehut annetaan ihan suoraan.

Vierailija
66/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksessä on ihan lasten oikeus yksityisyyteen ja oman somepersoonansa hallintaan.

Mutta eihän täällä ketään lasten oikeudet kiinnosta, kun vaahdotaan vaan siitä saako vai eikö mamma saa leuhottaa hyvistä todistuksista ja ketä ne päivitykset kiinnostaa.

No, mun lapset saavat päättää itse, että julkaisenko kuvat todistuksista tai saanko ylipäätään kertoa koulumenestyksestä. Toinen antoi luvan laittaa, toinen ei. Niin ikään toinen suostui kuvansa julkaisemiseen, toinen ei. Molemmille näytin päivityksen ennen julkaisua, kuten teen aina, jos jotain lapsiin liittyvää postaan someen.

Eniten tykkäyksiä yleensä saavat juuri lapsiin liittyvät päivitykset. Sukulaisia ja tuttavia kiinnostaa, miten heillä menee.

Edelleen aion iloita lasten koulumenestyksestä.

Vierailija
67/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunpa olisin edes kerran kehumaan,mutta lapseni ei saanut kymppejä,eikä stipendejä. Myönnän,että olen kadehtinut niitä,jotka ovat jakaneet facessa todistuksia. Tulee tunne,että he ovat vanhempana onnistuneet paremmin. Tiedän kyllä,ettei se sitä tarkoita. Lapseni kirjoitti ylioppilaaksi ja pääsi Tampereen teknilliseen yliopistoon..eli oli hyvä oppilas,muttei koskaan se kympin oppilas.

Vierailija
68/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mun lapset saavat päättää itse, että julkaisenko kuvat todistuksista tai saanko ylipäätään kertoa koulumenestyksestä. Toinen antoi luvan laittaa, toinen ei. Niin ikään toinen suostui kuvansa julkaisemiseen, toinen ei. Molemmille näytin päivityksen ennen julkaisua, kuten teen aina, jos jotain lapsiin liittyvää postaan someen.

Eniten tykkäyksiä yleensä saavat juuri lapsiin liittyvät päivitykset. Sukulaisia ja tuttavia kiinnostaa, miten heillä menee.

Ovatko lapsesi perillä noiden palveluiden käyttöehdoista?

Omat lapseni ovat alle 12-vuotiaita, enkä katso heidän olevan vielä riittävän vanhoja päättääkseen itseään koskevasta somejulkisuudesta. Niinpä en julkaise heistä mitään.

Vierailija
69/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omat lapseni ovat alle 12-vuotiaita, enkä katso heidän olevan vielä riittävän vanhoja päättääkseen itseään koskevasta somejulkisuudesta. Niinpä en julkaise heistä mitään.

Totta puhuen en ymmärrä palveluiden käyttöehdoista paljon itsekään. Hyvin harva ymmärtää. Yleispätevänä ohjeena olen kertonut lapsille, että kaikki kuvat ja julkaisut voivat päätyä mihin käyttöön tahansa, joten kannattaa harkita mitä nettiin laittaa hyvin tarkasti. Itsestään selvyytenä tietysti se, ettei mitään henkilökohtaista tietoa julkaista missään. Varovainen kannattaa olla, mutta vainoharhaisuuteen ei ole syytä.

Lapseni ovat 13- ja 15-vuotiaita.

Vierailija
70/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä on ainoa reilu toimintatapa. Todistuksen postaaminen on vain mamman egobuustausta. Lapselle riittää, että saa kehut vanhemmiltaan. Julkinen repostelu on vain mamman surkean itsetunnon kohotusyritys. 

Vierailija
71/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

All you need is♥️ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuminen on hyvä asia. Sitä ei ole maailmassa liikaa. Koulumenestys on yksi asia muiden joukossa, josta voi kehua. Ei se ole sen huonompi asia kuin vaikka urheilumenestys, ulkonäkö tai vaikka soittotaito. Ja lapsi saa noista muistakin julkista kehua.

Näin uskottiin ja opetettiin vielä vähän aikaa sitten.

Uusimpien tutkimusten valossa liiallinen kehuminen on lapselle haitallista. Hän kokee maailman kovana paikkana kun enää ei kehuja satelekaan kuten armaassa lapsuuskodissa.

Meillä ei olla suuresti kehuttu lasten älykkyyttä tai ulkonäköä. Kannustettu on ja kiitetty ahkeruudesta kun aihetta on ollut.

Ja kerrottu kuinka rakkaita ovat.

Pärjääviksi ovat kasvaneet.

Teillä on normaali kasvatustapa. Nykyiset narsistiset ja masennustaipumusta omaavat nuoret ovat juurikin saaneet tällaisen julkikehuja ja ylenpalttista kaiken kehumista sisältävän kasvatuksen. Kun elämässä kaikki eivät ympärillä enää kehukaan eikä kaikki jatkuvasti maailmassa mene kuten itse haluaa, alkaa masennus.

Kyllä. Niin totta kuin olla voi.👍

Nämä kommentoijat ovat kartalla ja lukevat uusinta tietoa: Ylikehuttu narsistinen sukupolvi nostaa jo päätään.

Rakasta ja kannusta lastasi.

Älä leuhki hänen saavutuksillaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän kuusi