Ostatko mieluummin paljon halvalla vai vähän laadukasta?
Ostoslistalla vaikkapa uudet lakanat, kengät, sukkia, kahvinkeitin, ketsuppia.
Ostatko halvan kahvinkeittimen, johon ei saa mitään lisäosia ja tarvitsee uusia heti, jos kannu särkyy? Vai kalliimman, joka kestää ja johon saa vaihto-osia?
Entä kilon halpaa ketsuppia vai 300 grammaa mieluisinta samaan hintaan?
Lakanat, jotka saa halvalla mutta joista puuttuu haluamasi ominaisuudet vai kalliimmat?
Kommentit (18)
Halvalla on nykyään hankala käydä kauppaa :(
Vähän ja laadukasta. Se on kannattavampaa ja saa mieluista. Olen sen verran onnekas että kykenen siihen, kaikilla ei valitettavasti ole yhtä hyvä tilanne. Osa joutuu ostamaan vähän ja halpaa (aina toki hinta ei korreloi laadun kanssa).
Laatu edellä. Ja laatu ei ole sama asia, kuin brändi. Jotkut firmat tuottaa sekundaa, jota myydään kalliin logon varjolla kalliilla.
Vierailija kirjoitti:
Laatu edellä. Ja laatu ei ole sama asia, kuin brändi. Jotkut firmat tuottaa sekundaa, jota myydään kalliin logon varjolla kalliilla.
Vrt. Finlayson pussilakanat, jotka eivät ole nähneetkään pitkäkuituista puuvillaa.
Yritän ostaa hinta-laatusuhteeltaan "riittävän hyviä" tuotteita. Paljous ei ole oma juttuni yksistään; en tarvitse kyymentä kahvinketintä tai tusiinaa eilaista ketsuppia. Mutta kyllä kodistani varmasti löytyy esineitä, joiden omistamista kaikki eivät ymmärrä; kuten kirjoja, joista en ole osannut luopua vaikka varasti "taas" seuraavassa muutossa huomaan kuinka kevyemmällä pääsisin, jos en ottasi niitä, ainakaan kaikkia niitä enää mukaani.
Mutta joo. Onnaivia ja hyvä uskoisuutta kuvitella, että kallis hinta merkitsisi aina sitä, että tuote olsi huomattavasti laadukkaampi kuin edullisempi
Pätkätöihin tuomittu maisteri
Riippuu ihan tilanteesta ja ostettavasta tuotteesta. Useimmin laatua ehdottomasti laitteiden ja ruuan suhteen. Mutta jos pidän vaikka kesällä saunaillan kavereille, niin en todellakaan osta sinne juomissa laatua, vaan määrää!
En osta niin kallista että harmittaisi jos se menisi rikki. Enkä niin halpaa ettei se toimi, parempi ilman.
Tämähän se onkin. Olen monesti päättänyt, että jatkossa ostan vain laadukasta ja vain sen verran kuin tarvitsen. Joskus silti sorrun johonkin huikeaan tarjoukseen ja ostankin paljon halpaa, joka ei ole niin hyvää kuin pitäisi.
Itse sorrun aika usein ostamaan halpaa. On luonnekysymys.
Puhelimet on kyllä toimineet halpoina kiinalaisina Android puhelimina jopa yli 2 vuotta kerrallaan 100-200 euroa hinnoilla.
Tosin Dacia Duster on nyt kestänyt jo 10 vuotta.
Ei voi sanoa, että halvin on aina huonoin.
Mä ostin kahdet uutena kalliit kengät vähän käytettynä kolmasosalla hinnasta. Ostin markkinoiden toiseksi kalleimman kuivaavan pesukoneen, sen pesukone kesti yli 12v, kk-hinnaksi tuli 8e. Hinta kannattaa laskea per kuukausi tai per vuosi, jos on sellainen tuote että joudut ostamaan uuden kun laite hajoaa. Vaatteet voi kestää kauan. Halvoissa ei välttämättä säästä. Marttojen mukaan mieleiset vaatteet tulee halvimmiksi, koska ne käytetään loppuun. Pyrin olemaan ostamatta laadutonta.
Vierailija kirjoitti:
Itse sorrun aika usein ostamaan halpaa. On luonnekysymys.
Puhelimet on kyllä toimineet halpoina kiinalaisina Android puhelimina jopa yli 2 vuotta kerrallaan 100-200 euroa hinnoilla.
Tosin Dacia Duster on nyt kestänyt jo 10 vuotta.
Ei voi sanoa, että halvin on aina huonoin.
Sadan euron puhelimissa on vain vuosi päivityksiä jäljellä. Kannattanee ostaa yli 150 euron puhelimia jos haluaa tietoturvallisen tai jos on läppäri niin käyttää sitä kun kirjautuu pankkitunnuksilla. Muuten peruskäyttäjän ei minusta kannatta maksaa tuon enempää puhelimesta koska puhelin voi helposti rikkoontua.
Olen pyrkinyt nykyisin ostamaan vain tarpeellista. Onneksi siivosin tänään mökin isoa lipastoa, ja sieltä löytyi joskus innokkaana tilausaikanani tilaamiani ja silloin ollessani pulleampi liian pieniä vaatteita. Nyt ovat sopivia, kun paino on pudonnut. En koskaan ole palauttanut mitään verkkokaupoista ostamiani tavaroita. Juuri mietin yhtenä päivänä, että pitäisi ostaa uusia rintsikoita, siellä niitä oli odottamassa. Todennäköisesti käyttämättömiä.
Vähän laadukasta ja enimmäkseen vain tarpeeseen.
Joskus sorrun ostamaan hinnan perusteella. Vaikkapa sukkia. Sitten harmittelen, kun menevät nopeasti rikki.
Isommissa ostoksissa laatu edellä.
Kahvi täytyy olla laadukasta ja oikeaa paahtoa.