Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulla tulee jotenkin omituinen olo kun vanhemmat kehuu lastensa todistuksia somessa

Vierailija
01.06.2019 |

Nykyään kun ei arvosanoja anneta niin sitten siihen kirjoitetaan ne sanalliset arviot.

Mun poika on hyvä koulussa, ollut aina. Silti olen hänelle opettanut, että elämässä on monia tärkeimpiä asioita luin koulumenestys. Toki koulujen loppua juhlitaan, mutta mulla ei ole oikein tarvetta huudella lapsen menestystä someen. Mä arvostan ja rakastan lastani, oli koulumenestys mikä tahansa.

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vain ymmärrä, miksi lapsen koulumenestyksestä ei saisi iloita ja kertoa siitä muille?

Voisiko joku selittää, miksi se ei ole hyväksyttävää?

Saa iloita, mutta mieti kohderyhmä, jolle sen julkaiset. Ei kiinnosta vanhoja tarhakavereitasi tai työporukkaa. Isovanhempia ja tätiä ehkä.

Tai julkisena koko maailmalle. Lapsikin varmasti tykkää. 🤔

Vierailija
42/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minäkään ymmärrä, vaikka omat lapset ovat saaneet stipendejä ja kymppejä, joita ei ole ikinä kuvailtu someen tai esitelty muille kuin lähimmille.

Jokainen lapsi on yhtä arvokas, koulumenestyksestä riippumatta ja jokaiselle varmasti löytyy paikka tässä maailmasta. Toiset ovat erittäin taitavia tekemään asioita käsillään, toiset musikaalisia. Mun lapsilla taas on todella hyvä muisti, jonka avulla pärjäävät kokeissa ilman suurempia ponnisteluja. Käytännön asioissa koko perhe ollaan surkeita, miehellä ei pysy työkalut käsissä jne :D

Mun mielestä todistusten esittely on vaan mautonta ja aiheuttaa turhaa pahaa mieltä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa. Ei nyt juhlita tai iloita, kun joku muu saattaisi loukkaantua tai pahoittaa mielensä.

Nykyaika on perseestä. Sori, liian ronski ilmaus näin herkkien ihmisten aikakaudella.

Vierailija
44/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee näistä lastensa somekehujista mieleen lähinnä se, että ne kympit/erinomaiset ovat niin harvinaista herkkua, että jos/kun niitä saa, se on sellainen ihme, jota pitää jakaa.

On itsestäänselvyys, että peruskoululainen saa niitä. Jollei, on syytä katsoa peiliin. Peruskoulu kun on kuitenkin vielä perus-.

Suurin osa peruskoululaisista ei saa koskaan yhtään kymppiä todistukseen. Kasi on ihan hyvä ja se on monille se paras mahdollinen suoritus, vaikka toisille tulee helposti ne ysit ja kympit.

OK ehkä sitten minä olen, kaverini ovat, mieheni on ja lapseni ovat niin omituisia luonnonoikkuja, että peruskoulusta oli itsestään selvää saada niitä kiitettäviä. Vasta lukiossa aloimme opiskella eli lukea kokeisiin.

Nykyään on vielä helpompaa saada kiitettäviä, koska on tämä ilmiöopetus. Ei edes vaadita mitään ihmeempää osaamista tai työskentelyä.

Tai sitten olitte surkeassa koulussa kaikki. Tasoeroja kun on koulujen välillä. Ja arvosanat jakautuu todella epätasaisesti maanlaajuisesti toisinaan.

Ohis

Vierailija
45/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minäkään ymmärrä, vaikka omat lapset ovat saaneet stipendejä ja kymppejä, joita ei ole ikinä kuvailtu someen tai esitelty muille kuin lähimmille.

Jokainen lapsi on yhtä arvokas, koulumenestyksestä riippumatta ja jokaiselle varmasti löytyy paikka tässä maailmasta. Toiset ovat erittäin taitavia tekemään asioita käsillään, toiset musikaalisia. Mun lapsilla taas on todella hyvä muisti, jonka avulla pärjäävät kokeissa ilman suurempia ponnisteluja. Käytännön asioissa koko perhe ollaan surkeita, miehellä ei pysy työkalut käsissä jne :D

Mun mielestä todistusten esittely on vaan mautonta ja aiheuttaa turhaa pahaa mieltä.

Hullua. Miksi tunsit tarvetta kertoa, missä olette kaikki tosi huonoja?

Vierailija
46/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei ole omaa menestystä niin revetään lapsen menestyksestä. 

Miksi niitä täytyy lukea jos ärsyttää. Minä en ole koskaan harrastanut somea enkä aio niin saa ihan kuka tahansa siellä retostella mitä lystää. 

Vierailija
47/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mahtavaa. Ei nyt juhlita tai iloita, kun joku muu saattaisi loukkaantua tai pahoittaa mielensä.

Nykyaika on perseestä. Sori, liian ronski ilmaus näin herkkien ihmisten aikakaudella.

Ahdistaa kun lasta haukutaan hikeksi jolla ei ole muuta elämää. Äitiä taas arvostellaan vaativaksi tiikeriäidiksi... ei jaksa kuittailua. Samaan aikaan vielä kun tietää että tuttujen lapsilla on kovasta työstä huolimatta huonoja tuloksia, niin ei vaan viitti hieroa niiden naamaan oman lapsen menestystä

Vierailija
48/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ei ei. Ketään ei kiinnosta (siis työkavereita ja kavereita, joilla on ihan yhtä lahjakkaat lapset), joitakin voisi loukata (tahattomasti lapsettomat ja erityislasten, lukihäiriöisten ym vanhemmat). En siis jaa someen lasteni hyviä todistuksia (en jakaisi keskinkertaisia tai huonojakaan, lisäksi todistuksen jakaminen olisi lapsen yksityisasia), en hypetä äitienpäivänä, en kersku palkkapäivänä hyvillä tuloillani, en esittele kotiani tai vapaa-ajankotiani lesoilutarkoituksissa, autoani, merkkikäsilaukua tai muuta omaisuuttani. Kell onni on, se onnen kätkeköön. Matkoillani voin esitellä ne (5* hotellin, jota en mainitse tietystikään) torakat ja historialliset tulcat ja sateet, pihaltani epäonnistuneet kasvatuskokeilut ja onnistuneetkin. Tällaiset aiheet on ainakin minun piireissäni tykättyjä. Sukulaisille kuten kumeille ja mummoille esitellään sitten tokarit ja saadaan kehut.

Ei hyvänen aika XD

Vierailija
49/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistaa kun lasta haukutaan hikeksi jolla ei ole muuta elämää. Äitiä taas arvostellaan vaativaksi tiikeriäidiksi... ei jaksa kuittailua. Samaan aikaan vielä kun tietää että tuttujen lapsilla on kovasta työstä huolimatta huonoja tuloksia, niin ei vaan viitti hieroa niiden naamaan oman lapsen menestystä

Teillä on ihan hirveä tuttavapiiri.

Vierailija
50/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

All you need is♥️ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuminen on hyvä asia. Sitä ei ole maailmassa liikaa. Koulumenestys on yksi asia muiden joukossa, josta voi kehua. Ei se ole sen huonompi asia kuin vaikka urheilumenestys, ulkonäkö tai vaikka soittotaito. Ja lapsi saa noista muistakin julkista kehua.

Näin uskottiin ja opetettiin vielä vähän aikaa sitten.

Uusimpien tutkimusten valossa liiallinen kehuminen on lapselle haitallista. Hän kokee maailman kovana paikkana kun enää ei kehuja satelekaan kuten armaassa lapsuuskodissa.

Meillä ei olla suuresti kehuttu lasten älykkyyttä tai ulkonäköä. Kannustettu on ja kiitetty ahkeruudesta kun aihetta on ollut.

Ja kerrottu kuinka rakkaita ovat.

Pärjääviksi ovat kasvaneet.

Teillä on normaali kasvatustapa. Nykyiset narsistiset ja masennustaipumusta omaavat nuoret ovat juurikin saaneet tällaisen julkikehuja ja ylenpalttista kaiken kehumista sisältävän kasvatuksen. Kun elämässä kaikki eivät ympärillä enää kehukaan eikä kaikki jatkuvasti maailmassa mene kuten itse haluaa, alkaa masennus.

Vierailija
51/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

All you need is♥️ kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kehuminen on hyvä asia. Sitä ei ole maailmassa liikaa. Koulumenestys on yksi asia muiden joukossa, josta voi kehua. Ei se ole sen huonompi asia kuin vaikka urheilumenestys, ulkonäkö tai vaikka soittotaito. Ja lapsi saa noista muistakin julkista kehua.

Näin uskottiin ja opetettiin vielä vähän aikaa sitten.

Uusimpien tutkimusten valossa liiallinen kehuminen on lapselle haitallista. Hän kokee maailman kovana paikkana kun enää ei kehuja satelekaan kuten armaassa lapsuuskodissa.

Meillä ei olla suuresti kehuttu lasten älykkyyttä tai ulkonäköä. Kannustettu on ja kiitetty ahkeruudesta kun aihetta on ollut.

Ja kerrottu kuinka rakkaita ovat.

Pärjääviksi ovat kasvaneet.

Teillä on normaali kasvatustapa. Nykyiset narsistiset ja masennustaipumusta omaavat nuoret ovat juurikin saaneet tällaisen julkikehuja ja ylenpalttista kaiken kehumista sisältävän kasvatuksen. Kun elämässä kaikki eivät ympärillä enää kehukaan eikä kaikki jatkuvasti maailmassa mene kuten itse haluaa, alkaa masennus.

Mustaa ja valkoista. Eihän kehuminen tarkoita, että lapsi saa PELKÄSTÄÄN kehuja. Hyvin tehdystä työstä saa olla ylpeä ja siitä saa kehua.

Vierailija
52/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko se on sitä, ettei itse ole pärjännyt ja nyt pitää päteä lapsen menestyksellä, tai sitten pitää korostaa itseään, että lapsi on yhtä hyvä kuin äiti koulussa.

Vierailija
53/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun oli rehellinen eikä pelkkä kerskailija.

Vierailija
54/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko se on sitä, ettei itse ole pärjännyt ja nyt pitää päteä lapsen menestyksellä, tai sitten pitää korostaa itseään, että lapsi on yhtä hyvä kuin äiti koulussa.

Tai sitten se on ihan puhtaasti iloa siitä, että lapsi on ollut ahkera, tehnyt työnsä hyvin ja pääsee vihdoin korjaamaan kesälaitumille.

Vierailija
55/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei saa vain olla ylpeä siitä, että on luonnostaan hyvä koulussa, vaan sitä pitää jotenkin kompensoida olemalla jossain muussa tosi huono.

Vierailija
56/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle tulee näistä lastensa somekehujista mieleen lähinnä se, että ne kympit/erinomaiset ovat niin harvinaista herkkua, että jos/kun niitä saa, se on sellainen ihme, jota pitää jakaa.

On itsestäänselvyys, että peruskoululainen saa niitä. Jollei, on syytä katsoa peiliin. Peruskoulu kun on kuitenkin vielä perus-.

Suurin osa peruskoululaisista ei saa koskaan yhtään kymppiä todistukseen. Kasi on ihan hyvä ja se on monille se paras mahdollinen suoritus, vaikka toisille tulee helposti ne ysit ja kympit.

OK ehkä sitten minä olen, kaverini ovat, mieheni on ja lapseni ovat niin omituisia luonnonoikkuja, että peruskoulusta oli itsestään selvää saada niitä kiitettäviä. Vasta lukiossa aloimme opiskella eli lukea kokeisiin.

Nykyään on vielä helpompaa saada kiitettäviä, koska on tämä ilmiöopetus. Ei edes vaadita mitään ihmeempää osaamista tai työskentelyä.

Tai sitten olitte surkeassa koulussa kaikki. Tasoeroja kun on koulujen välillä. Ja arvosanat jakautuu todella epätasaisesti maanlaajuisesti toisinaan.

Ohis

Niin no jos Helsingin yliopisto tai Aalto yo ovat surkeita kouluja.

Tiedoksi: opettajilla on arvioinnissaan valtakunnalliset perusteet, joita noudatetaan. Tai pitäisi noudattaa.

Joo, no tämä menee mauttomaksi. Hyvää kesää sinullekin.

Vierailija
57/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Typerää laittaa lasten arvosanat kaikkien nähtäville. Voi kirjoittaa, että on kiva, kun tuli hyvä todistus ja nyt alkaa kesäloma. Kuvankin voi ehkä julkaista, kun kerrankin ollaan juhlavaatteissa. Mutta ei arvosanoja! Ei huonoja eikä hyviä.

Vierailija
58/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma isäni kerskui aina todistuksillani. Onneksi silloin ei vielä ollut somea.

Vierailija
59/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Typerää laittaa lasten arvosanat kaikkien nähtäville. Voi kirjoittaa, että on kiva, kun tuli hyvä todistus ja nyt alkaa kesäloma. Kuvankin voi ehkä julkaista, kun kerrankin ollaan juhlavaatteissa. Mutta ei arvosanoja! Ei huonoja eikä hyviä.

Mutta kun ei saa! Jos tuollaista kirjoitat, olet kerskaileva omassa elämässäsi epäonnistunut lastesi kautta elävä huomionhakija, ja loukkaat samalla vielä jonkun muun tunteita!

Mustavalkoinen kasvokuva, jossa hymyttömän lapsen kasvot on blurrattu. Juhlavaatteistakin saattaisi joku olla kateellinen.

Tekstiksi: "Kesäloma alkoi. Anteeksi niille, joilla ei vielä ole loma."

Vierailija
60/71 |
01.06.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli ei saa vain olla ylpeä siitä, että on luonnostaan hyvä koulussa, vaan sitä pitää jotenkin kompensoida olemalla jossain muussa tosi huono.

Ohis: tuollainen vähättelevä sävy johtuu ehkä siitä, että tuttavapiiri koostuu pelkistä luusereista eli joutuu heidän mielipahaansa välttääkseen mitätöimään omaa onnistumistaan.

OIkeasti fiksuista koostuvassa tuttavapiirissä taas ei myöskään tarvitse alleviivata sitä, että oma lapsi pärjäsi koulussa hyvin, koska se on itsestään selvää kaikille. Niin heidänkin lapsensa pärjäsivät.

Kyse on ehkä viiteryhmästä, jossa elää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi seitsemän