Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Olen vegaani ja kesän juhlissani tarjoan vain vegaanista ruokaa

Vierailija
31.05.2019 |

Se sopii aivan kaikille, vaikka olisi mitä rajoituksia.

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silppu kirjoitti:

Ei sovi kaikille. Kasviproteiinit heikentää joidenkin lääkkeiden tehoa. Pirun tolvana

Joskus tehostavatkin. Pahin mahdollinen juttu on vaikkapa verenohennuslääkkeenä käytetty varfariini, jonka kanssa ruokavalion pitäisi pysyä todella vakaana, erityisesti vihreiden kasvisten suhteen. Lisäksi jotkut kasvikset, ja nimenomaan kasvikset, kuten greippi tai karpalo, ovat suorastaan hengenvaarallisia, koska ne yhteisvaikuttavat varfariinin kanssa moninkertaistaen sen tehon. 

Moni verenohennuslääkettä syövä pitää vihreiden kasvisten käytön niukkana ja säännösteltynä em. syystä. Mikäli tarjolla on pelkästään kasviksia ja pääasiassa vihreitä kasviksia sisältäviä ruokia, se on sama, kuin heille ei olisi mitään syötävää. Tällaisia ihmisiä varten olisi hyvä olla vaihtoehtona vaikkapa perinteinen karjalanpaisti tai savulohi.

Myös verenohennuslääkettä käyttävälle vihreiden vihannesten syöminen on tarpeellista ja terveellistä. Tarvittaessa tilannetta säädetään verenohennuslääkkeiden määrää lisäämällä, ei vihreitä vihanneksia vähentämällä (ellet tietenkään syö niitä kymmeniä kiloja päivässä).

Hoitotason säätäminen uudelleen kestää viikkoja, jopa kuukausia, jos ruokavalio muuttuu. Sitä ei todellakaan lähdetä ronklaamaan yksien ituhippijuhlien vuoksi. Todella röyhkeää olettaa, että jonkun toisen on uhrattava terveytensä ja jopa henkensä vain sinun lapsellisen ideologiasi vuoksi ja nähtävä vaivaa jopa kymmenistä ylimääräisistä verikoekäynneistä kaikkine sen terveydenhoitohenkilöstön kustannusvaikutuksineen ja lääkärien kuormittamisineen. 

Käytän itse verenohennuslääkettä ja olen saanut asiasta tarkat ohjeet, joten todellakin tiedän, miten asian suhteen pitää toimia. Itse olet röyhkeä ja epäkohtelias juntti, joka vaahtoaa tuntemattomille ihmisille keskustelupalstalla.

Kumpikohan nyt on röyhkeä ja epäkohtelias. Katso omaa kielenkäyttöäsi. Lisäksi se, että käytät lääkettä joka on hyvin yleinen, ei tee sinusta lääketieteen tai farmasian tai farmakologian tai toksikologian asiantuntijaa. Ei edes se, että lääkäri on sinulle ohjeistanut jotain mitä et ehkä kunnolla kykene ymmärtämään. Hyvä jos kuitenkin osaat sokeasti totella, ja antaa ammattilaisten hoitaa loput. 

Lääkärisi ei ole sinulle sanonut, että voit surutta jossain kesäjuhlissa yhden päivän tai viikonlopun ahmia mielin määrin poikkeuksellisia määriä vihreitä kasviksia, että säädetään sitten vaan hoitotaso uusiksi (kahdesti) sen jälkeen. Jos on, hän on tehnyt virheen. Jos vain ymmärsit niin, se on oma virheesi. 

Vierailija
82/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat rahat, omat tarjonnat, omat vieraat, talossa talon tavalla.  Olettaisin, että kaikki kutsutut tuntevat sinut ja tietävät, että olet vegaani.  Otsikon perusteella sain ainakin sen vaikutelman, että juhlat ovat vain sinun ja sinun järjestämät, jolloin tarjottavasta vastaat vain sinä.  On ehkä kohteliasta jo kutsussa ilmoittaa asiasta.  Yleensä juhliin osallistuu myös henkilöitä joilla on meneillään omat ruokarajoitteet. Laihduttaja ei juhlissakaan halua tarjottaviin herkkuihin tai alkoholiin sortua. Varaa iso kannullinen vettä, sitä menee mikäli  heitä saapuu juhliisi. 👒 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

,

Vierailija
84/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki palstan moniallergiset on nyt tunkemassa apn juhliin päästäkseen pätemään. Ei kuokkiolle mitään laiteta.

Niin no sä varmaankin syötät pähkinääkin pähkinäallergikolle ja silleen.

Vierailija
85/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoassa on se hassu piirre, että hyvin tehtynä se yleensä se uppoaa syöjiin kuin kuuma veitsi voihin ja sitä kehutaan kilpaa ja haetaan lisää. Mutta jos kukaan sanoo ääneen, että ruoka on vegaanista niin alkaa nyrpistely, kauhistelu ja marina. Se jos mikä on epäkunnioittava ja haitallinen asenne.

Tietenkin omissa juhlissa saa tarjota vegaanista ruokaa. Juhlijoiden kannalta lienee oleellista lähinnä se, että ruoka on hyvää (ja ettei siitä saa allergiakohtausta, mutta allergikon tehtävä on ilmoittaa ruokarajoitteensa).

Tässä oli se ongelma ap:n kohdalla, hän tarjoaa vegaanista "koska se sopii kaikille" . Ap siis kuittaa mielessään kaikki ruokarajoitteet sillä, että vegaani sopii kaikille, eli tuskin kuuntelee kenenkään kutsumansa vieraan mitään ilmoituksia. Tai vielä pahempaa, tekee kuin se trolli joka hehkuttaa laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä ja siksi valehtelee tarjottavansa olevan laktoositonta. Se sentään on vain tilapäinen vaiva, moniin allergioihin voi kuollakin nopeasti.

Vierailija
86/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän se sovi semmoiselle jolla rajoituksena ettei syö vegaanista ruokaa :D

Vierailija
87/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti saat kutsun juhliin jossa on tarjolla vain lihaa.

Vierailija
88/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

talonväki tarjoaa mitä haluaa, olkoon grillimakkaraa tai salaattia. vieras on syötetty kun on tarjottu.

Vierailija
89/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vegaaniruoassa on se hassu piirre, että hyvin tehtynä se yleensä se uppoaa syöjiin kuin kuuma veitsi voihin ja sitä kehutaan kilpaa ja haetaan lisää. Mutta jos kukaan sanoo ääneen, että ruoka on vegaanista niin alkaa nyrpistely, kauhistelu ja marina. Se jos mikä on epäkunnioittava ja haitallinen asenne.

Tietenkin omissa juhlissa saa tarjota vegaanista ruokaa. Juhlijoiden kannalta lienee oleellista lähinnä se, että ruoka on hyvää (ja ettei siitä saa allergiakohtausta, mutta allergikon tehtävä on ilmoittaa ruokarajoitteensa).

Tässä oli se ongelma ap:n kohdalla, hän tarjoaa vegaanista "koska se sopii kaikille" . Ap siis kuittaa mielessään kaikki ruokarajoitteet sillä, että vegaani sopii kaikille, eli tuskin kuuntelee kenenkään kutsumansa vieraan mitään ilmoituksia. Tai vielä pahempaa, tekee kuin se trolli joka hehkuttaa laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä ja siksi valehtelee tarjottavansa olevan laktoositonta. Se sentään on vain tilapäinen vaiva, moniin allergioihin voi kuollakin nopeasti.

Kai tajusit, että aloitus oli provo, jolla saada "minä ja minun allergiat" ja "hyi yäk pupunruokaa!"-juntit saarnaamaan itselleen tärkeistä asioista :D

Allergikot ovat ihan oma lukunsa kaikkien tarjottevien suhteen, koska joku voi olla lievästi, joku voimakkaasti allerginen, joku yhdelle ja toinen kymmenelle ruoka-aineelle. Te joko ilmoitatte selvästi omista rajoituksistanne juhlien järjestäjälle omatoimisesti tai sitten hyväksytte sen, että voitte pahimmillaan juoda maksimissaan kahvia ja that's it. Ei voi olettaa että kuka tahansa juhlajärjestäjä osaa kristallipalloonsa katsomalla ottaa huomioon juuri sinun ristikukkaiskasviallergiasi sekä ipanasi laktoosi-intoleranssi-keliakia-mansikka-allergiakombon. Jokainen järkkää sellaiset juhlat kuin haluaa ja ottaa kohteliaasti vieraansa huomioon jos haluaa. Vieraalla on oikeus olla syömättä tai osallistumatta jos tarjottavat ei kelpaa. En itsekkään lisäaineita välttelevänä kasvissyöjä-absolutistina oleta että missään syömingeissä on juuri minulle sopivia ruokia/juomia jollen niitä erikseen kohteliaasti pyydä. 

Vierailija
90/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja mitä sitten.

Vierailija
91/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oo, havaitsen lapsellista kostonhimoa :D 

Miksi? Tuskin sinua on ko. juhliin kutsuttu. Itse olen ollut muutamissa vegaanipartyissa ja on ollut parhaat tarjoilut ikinä. Menetätte paljon, te happamat ja pakkomielteiset lihaanit. Ette edes tajua kuinka surullisia tapauksia olette.

Vierailija
92/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä toivoinkin, että vegaaniystäväni juhlissa saisin maistaa vegaaniherkkuja. Oli kyllä tosi hyvää😋

Vierailija
93/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alatko riehua kun tilaan pekonipitsat?

Vierailija
94/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi? Tuskin sinua on ko. juhliin kutsuttu. Itse olen ollut muutamissa vegaanipartyissa ja on ollut parhaat tarjoilut ikinä. Menetätte paljon, te happamat ja pakkomielteiset lihaanit. Ette edes tajua kuinka surullisia tapauksia olette.

Ei tuossa veganismissa sillein mitään vikaa ole. Vaikutatte vaan hirveän kiukkuisilta ja vttumaisilta. Ei paljon houkuta kasvissyöjäksi jos ihminen muuttuu tuollaiseksi.

Vierailija
95/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tuossa veganismissa sillein mitään vikaa ole. Vaikutatte vaan hirveän kiukkuisilta ja vttumaisilta. Ei paljon houkuta kasvissyöjäksi jos ihminen muuttuu tuollaiseksi.

Keinotekoinen ruoka lisäaineineen vaikuttaa aivotoimintaan.

Vierailija
96/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, voisivat miettiä sitä lihansyöntiä jos noin flippaa päässä.

Vierailija
97/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, voin tuoda omat makkarat. Onko sulla grilli vai tuonko senkin?

Vierailija
98/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinpä, voisivat miettiä sitä lihansyöntiä jos noin flippaa päässä.

Aivan,lihansyöntiä kannattaa harkita. Lihassa on ravintoa, jolla aivotkin toimii.

Vierailija
99/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja pah :D Sinähän se tässä ankea ja vttumainen olit. Minä vain hykertelen kustannuksellasi :) Niinhän nämä keskustelut aina menee, että kun ihanat vegaaniherkut tulee puheeksi, niin joku lihaani on marmattamassa ja toivomassa jotain sikabarbequeta ja muuten vain dissailemassa. Avarra maailmankuvaasi, beibi. 

Vierailija
100/136 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok. mulle kelpaa, vaikka olenkin sekasyöjä.