Miten sinä pelastaisit Stockan?
Myynti sakkaa, Stockan tavaratalo ei enää vedä. Millä sinä pelastaisit ytimen kohtaamispaikan? Jääkö kohta edes kuuluisaa kelloa lipan alle?
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000009877979.html
Muistan omasta nuoruudestani Stockan tavarataivaan paikkana, jossa oli aina kaikkea. Laadukas lemmikkitarvikeosasto kala-altaineen, ihana leluosasto, monipuolinen kotiosasto, josta löytyi niin matot, valaisimet, kuin kristallivadit. Kaikkea oli. Ruokapuolelta piti aina hakea vähintäänkin tuore leipä ja juustoa, akateemisessa saattoi kulua tunteja. Välillä toki piti kahvilassa käydä juomassa kupponen kuumaa kera leivoksen ja Argos hallin kausinäyttelyt oli aina pakko päästä hypistelemään ja ostamaan jotain. Henkilökunta oli kohteliasta ja teititteli teiniäkin. Nykyään on luxus kaukana, osastoilta ei välttämättä löydy edes myyjää ja tavaroita pitää maksaa eri kassoille, "herkusta" ei enää saa aina edes tuoreita perunoita.
Ennen stockalla käyminen oli elämys, nykyään ei.
Kommentit (232)
niiden verkkokauppa ei toimi kaatuu,vaatii kirjautumista mikä on virhe,pankkimaksulla pitäis tulla paketti ilman rekisteröintiä.kuten toimivissa kaupoissa on asia.
valikoima vaatteissa sais olla vielä yksi edullinen vaihtoehto 30-40 euron luokassa. luksusta ei moni tavis osta ja rikkaat käy ulkomailla ostamassa luksuksen.toimiva konsepti tuhottiin. arjen luksus mitä se ennen tarjos, oli toimivampi.
yritin tilata kerran stocmannin verkkokaupasta se kaatui ja kirjautua en halua,pitäköön tunkkinsa.
Stokkaa ei ole ollut olemassa enää vuosiin, se on mennyttä. En edes muista milloin olen siellä käynyt, vaikka olin kanta-asiakas vuodesta -84 vuosikymmenten ajan.
Muuttaisin koko paikan woke-henkiseksi markkinapaikaksi ja sateenkaariväen erityisesti tervetulleeksi tupaan.
Vasaran alle rumentamasta maisemaa
Stocka teki ison virheen luopuessaan Herkusta ja vaihtamalla sen käytännössä Prismaan. Sama vaate- ja käyttötavarassa. Se premium-leima hävisi ja nyt myydään pääosin jotain keskihintaluokkaisia brändejä ylihintaa. Eli stocka tavallaan yritti miellyttää laajempaa käyttäjäkunta, mutta pitää vanhan hinnoittelun ja se ei kerta kaikkiaan toiminut. Miksi olisikaan, koska ajatus oli järjetön.
En mitenkään. Onneksi ma mumarketit valtaan niiden tilat. Painukoot hel vettiin hulluine hintoineen. Ei jää ikävä.
Olen huomannut, että usein Stockan 30%:n aleissa, on halvemman hintalapun päälle lätkäisty uusi 30% kalliimpi hinta. Alennusmyynti ei siis ole ollut todellinen, vaan on pyritty myymään samalla hinnalla, kuin muutenkin myytäisiin ja oletettu, että alekyltin sokaisema asiakas ostaa enemmän.
Myisin lafkan kakka-Kyöstille. Saisi hyvän Tokmannin lippulaivamyymälän Helsingin ytimeen...
Eipä se taida olla pelastettavissa. Ihmiset ostavat verkosta mitä ostavat.
Ehkä sen voisi muuttaa sovitusputiikiksi, jossa voi etukäteen käydä sovittamassa vaatteita, jotka aikoo verkkokaupoista tilata. Ei tulisi sitä palautettavien pakettien ruljanssia.
Viimeksi yritin ostaa suosimaani meikkivoidetta, ei ollut enää sitäkään myynnissä.
Bisneksen on pakko olla jotain sellaista, mitä verkkokaupat eivät tarjoa. Sellaista, joka ei perustu vain katselemiseen, vaan jossa pitää olla muut aistit mukana.
Kuuseen koko lafka ja tilalle ytimeen jotain uutta tilalle.
Anttila tilalle niin alkaisi kauppa vetämään.
Minäkin kävin usein Stockalla, muutamia vuosikymmeniä sitten. En tosiaankaan ollut varakas, mutta aina sieltä jotain tuli ostettua. Niillä oli paljon tuotteita joita ei muualta saanut.
Mihin se Stockan tietynlainen henki katosi, se, joka sai pienellä ylpeydellä kantamaan niiden kassia.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, että usein Stockan 30%:n aleissa, on halvemman hintalapun päälle lätkäisty uusi 30% kalliimpi hinta. Alennusmyynti ei siis ole ollut todellinen, vaan on pyritty myymään samalla hinnalla, kuin muutenkin myytäisiin ja oletettu, että alekyltin sokaisema asiakas ostaa enemmän.
Höpöhöpö
Lienee myöhäistä, mutta Stockmannin olisi pitänyt pysyä juurillaan. Eli myydä keskustan arvokkaassa kiinteistössä kovaan hintaan hyvällä palvelulla tuotteita turkiksiin pukeutuneille ruotsinkieltä puhuville ikänaisille. Tavaratalot jossain Jumbossa ja maakuntien ostoskeskuksissa oli karmea virhearvo. Ei Lontoon Harrodskaan ole avannut ämpäreitä jakavia tavarataloja työläiskortteleihin ja -kaupunkeihin.
Stockalla oli ennen laadukas kangas-ja sisustusosasto, josta sai sisustussuunnitteluakin. Asiantuntevat myyjät, verho-ompelu jne. Kun tämä ajettiin alas, ei ole juuri ollut stockalle asiaa. Ennen hain kalat ja jouluruut herkusta. Eipä ole tarvinnut sinne S-markettiin mennä. Stocka myy haloismerkkejä, kuten Mango, Esprit ja sitten muita kuten Gant, marco polo, Filippa K jne. Mikä järki on näissä kun kaikilla on omat myymälät ja laajemmat valikoimat keskustassa. Myisivät edes sellaisia merkkejä joita ei muualta saa. Leluosasto oli joskus ihana, käytiin lasten kanssa monesti vain katselemassa kun siellä oli sellaista mitä ei muualta saanut. Nyt sekin on pelkkää roskaa. Stocka on tehnyt monenmoista asiakaskyselyä, mutta ei niistä mitään opiksi oteta. Viimeinen niitti oli se, kun Firsteiltä poistettiin tunnin ilmainen pysäköinti ja oma lounge. Nyt pitää ostaa jotakin saadakseen ilmaisen pysäköinnin. Eipä tarvi enää mennä katselemaankaan, että löytyisikö jotain.
Kärkkäinen Stockan tilalle. Parempi valikoima, halvemmat hinnat.
Mä yhä edelleen ikävöin sitä 90-luvun ja 2000-luvun alunkin stockaa. Sinne oli ihana mennä, sieltä sai kaikkea ja tarvittaessa myös palvelua. Sinne mentiin usein viettämää ihan aikaa viikonloppuisin.
Mutta silloin kuluttaminen oli erilaista. Osteltiin tosi paljon enemmän kuin nykyisin ja tavarat oli konkreettisia: kirjoja, cd levyjä, lehtiä jne. Nykyisin sitä pyrkii pikemminkin vähentämään tavaraa.
Vaatteita ja vaikkapa kodintekstiilejä olen kaivannut parempaa laatua ja yhdestä ostospaikasta. Kun olin keskustassa töissä, kuvittein moneen otteeseen ostavani jotain stockan verkkokaupasta ja hakevani ne kotimatkalla mukaan. Mutta ei se vaan toiminut niin. Milloin ei kelvannut lahjakortit ja saldoista ei tiennyt missä myymälässä juuri se minun kokoiseni kappale oli jne jne
Herkku ja omat ravintolat oli mullakin ne viimeiset asiat, joiden takia sinne jaksoin mennä, mutta sen jälkeen ei ole enää ollut tarvetta. Yksi iso merkittävä takapakki oli myös se oman kanta-asiakasjärjestelyn lopettaminen (ei se viimeisin suuri kohu), jolloin stockan kortit muutettiin mastercardeiksi. Samoihin aikoihin loppui se pieni kanta-asiakasvihkonen. Sitä silloin nuorena kovasti selailin ja koitin saada säästettyä, että saisin ostettua siinä olleen jonkun ihanan jutun.
Yks tuttu oli mukana jossain asiakasraadissa, jossa ihan palkkiota vastaan männävuosina stockalle annettiin näitä palautteita. Hänelle jäi se mielikuva, että kaikki kyllä sanottiin, mutta kukaan ei kuullut.
Ihan kuin koko konserni olis ajettu tahallaan alas. Nyt saa jo mennäkin. Mutta yhä edelleen olisin halunnut käydä ostoksilla siellä 90-luvun stockalla. Nytkin olis ostettavaa ihan kauppalistaksi asti.
Stocka on itse tilanteensa munannut. Siitä ei ole mitään jäljellä. Lillukoot liemessään.