Olen vegaani ja kesän juhlissani tarjoan vain vegaanista ruokaa
Se sopii aivan kaikille, vaikka olisi mitä rajoituksia.
Kommentit (136)
Miksi olette niin epäluuloisia. Olen ollut häissä jossa oli, en tiedä oliko vegaaniruokaa, mutta ainakin se oli kasvisruokaa. Hyvää oli. Voi sitä ainakin sen kerran kokeilla, ei se tapa. Syö sitten kotona muuta lisäksi jos siltä tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vegaaniruoassa on se hassu piirre, että hyvin tehtynä se yleensä se uppoaa syöjiin kuin kuuma veitsi voihin ja sitä kehutaan kilpaa ja haetaan lisää. Mutta jos kukaan sanoo ääneen, että ruoka on vegaanista niin alkaa nyrpistely, kauhistelu ja marina. Se jos mikä on epäkunnioittava ja haitallinen asenne.
Tietenkin omissa juhlissa saa tarjota vegaanista ruokaa. Juhlijoiden kannalta lienee oleellista lähinnä se, että ruoka on hyvää (ja ettei siitä saa allergiakohtausta, mutta allergikon tehtävä on ilmoittaa ruokarajoitteensa).
Tässä oli se ongelma ap:n kohdalla, hän tarjoaa vegaanista "koska se sopii kaikille" . Ap siis kuittaa mielessään kaikki ruokarajoitteet sillä, että vegaani sopii kaikille, eli tuskin kuuntelee kenenkään kutsumansa vieraan mitään ilmoituksia. Tai vielä pahempaa, tekee kuin se trolli joka hehkuttaa laktoosi-intoleranssin olevan keksittyä ja siksi valehtelee tarjottavansa olevan laktoositonta. Se sentään on vain tilapäinen vaiva, moniin allergioihin voi kuollakin nopeasti.
Kai tajusit, että aloitus oli provo, jolla saada "minä ja minun allergiat" ja "hyi yäk pupunruokaa!"-juntit saarnaamaan itselleen tärkeistä asioista :D
Allergikot ovat ihan oma lukunsa kaikkien tarjottevien suhteen, koska joku voi olla lievästi, joku voimakkaasti allerginen, joku yhdelle ja toinen kymmenelle ruoka-aineelle. Te joko ilmoitatte selvästi omista rajoituksistanne juhlien järjestäjälle omatoimisesti tai sitten hyväksytte sen, että voitte pahimmillaan juoda maksimissaan kahvia ja that's it. Ei voi olettaa että kuka tahansa juhlajärjestäjä osaa kristallipalloonsa katsomalla ottaa huomioon juuri sinun ristikukkaiskasviallergiasi sekä ipanasi laktoosi-intoleranssi-keliakia-mansikka-allergiakombon. Jokainen järkkää sellaiset juhlat kuin haluaa ja ottaa kohteliaasti vieraansa huomioon jos haluaa. Vieraalla on oikeus olla syömättä tai osallistumatta jos tarjottavat ei kelpaa. En itsekkään lisäaineita välttelevänä kasvissyöjä-absolutistina oleta että missään syömingeissä on juuri minulle sopivia ruokia/juomia jollen niitä erikseen kohteliaasti pyydä.
Et edelleenkään ymmärtänyt pointtia: ap:lle on turha mitään ilmoituksia tehdä niinkuin normaaleille, koska hän on päättänyt, että kunhan on vegaania, sopii kaikille.
Ei vegaanisuus ole mikään yleisratkaisu ruokarajoitteisiin. Siihen on juuri ne ratkaisut mitkä sanoitkin, ilmoittaminen jos se otetaan vastaan, tai syömättä jättäminen. Lupaako ap olla hikeentymättä jos ei syö mitään, vaikka hän "on ottanut" ruokarajoitteet huomioon tekemällä vegaanista? Ottanut huomioon oman käsityksensä mukaan siis.Kaikki vovat syödä vegaanista ruokaa.
Kaikki voivat syödä liharuokaa. En menisi ap:n tapahtumaan ja onneksi näin onkin.
Ei voi. Karkeasti yleistettynä kasvissyöjä syö vain kasvikunnan tuotteita, sekasyöjä syö sekä kasvikunnantuotteita, että eläinkunnan tuotteita. Ihminen ei ole lihansyöjä eli joka mättäisi lihaa 24/7. Eli kasvisruoka sopii kaikille, sekaruoka taas vain sekasyöjille.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olette niin epäluuloisia. Olen ollut häissä jossa oli, en tiedä oliko vegaaniruokaa, mutta ainakin se oli kasvisruokaa. Hyvää oli. Voi sitä ainakin sen kerran kokeilla, ei se tapa. Syö sitten kotona muuta lisäksi jos siltä tuntuu.
Sanotko saman myös kasvissyöjille tai vegaaneille:"Voi sitä ainakin sen kerran kokeilla, ei se tapa. Syö sitten kotona muuta lisäksi jos siltä tuntuu.". Siis jos juhlissa ei ole erityisesti huomioitu kasvissyöjiä tai vegaaneja. Miksi tämä jousto ja toisten huomioiminen täytyy tapahtua aina vain yhdensuuntaisesti? Miksi kasvisyöjät ja vegaanit eivät kykene olemaan kohteliaita ja toisia kunnioittavia? Johtuuko se jonkin ravintoaineen puutteesta heidän ruokavaliossaan?
Tämä keskustelu on kyllä yksi vitsi, mutta täytyy sanoa, että itseänikin on viime aikoina ruvennut todella ärsyttämään ns. allergiakorttien tarpeeton pöytään lyönti.
Jos esim. facessa mainostetaan uutta elintarviketta, vaikka leipää, niin heti on kymmenen ihmistä kommenteissa vinkumassa kuinka "minun vatsa ei kyllä kestä asioita x, y ja z" ja "naapurin Perttikään ei voi syödä viljaa, paska tuote". Tai joku jakaa kivan kasvisruokareseptin niin "mites kun tässä ei ole huomioitu palkokasviallergioita" ja "jos söisin tätä niin kuolisin" ihan kuin reseptin julkaisijalla olisi joku vastuu kaikkien maailman moniallergikkojen ruokavaliosta.
Ihmiset eivät jotenkin tunnu kestävän sitä tosiasiaa, että joo, allergia rajoittaa allergikon itsensä syömistä samalla kun muiden elämä ja syöminen voi jatkua normaalina. Koko maailma ei pyöri allergikkojen (tai muiden ruokavaliorajoitteiden) ympärillä.
Toki esim. juhlissa on kohteliasta ottaa huomioon ihmisten allergiat ja ruokavaliot sikäli kun ne on etukäteen tiedossa. Olen itsekin rosmariiniallergisena kasvissyöjänä jäänyt useammissa juhlissa vaille pikkusuolaista, ja joskus teetäkin kun en kahvia juo, mutta en minä siitä mitään meteliä ole nostanut, koska olen loppupeleissä itse vastuussa syömisestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lihat mukaan, aivan naurettavaa.
Ei kukaan syö joka aterialla lihaa villa muuten lihaa söisikin.Todellakin syö. Vai oletko kaikki maailman perheiden ruokailutottumukset kysellyt läpi kun niin varmana julistat ettei kukaan syö :D
Eli pihviä pöytään myös silloin, kun menet ns. kahvikutsuille? Kakkua, pullaa, pikkuleipiä, jne ja sinulle pihvi, koska oot tottunut syömään joka aterialla lihaa. Ok.
Leivonnaisissa käytetään usein mm. munaa ja maitotuotteita. Ei eläinperäinen ravinto pelkkää pihviä tarkoita.
Googlaamalla löytyy vaikka kuinka paljon vegaanitarjoilut juhlapöytään - minä kritisoin vain jos se tarjottava on täysin kulahtanutta. Vähän tyyliin mokkapalat hääkakkuna. Kunhan tarjoilut on maistuvia ja näyttäviä niin kelpaa. Kunhan on vegaanista kuohuviiniä tarjolla riittävästi.
Musta olis tosi outoa jos vegaani tarjoais jotain epävegaanista juhlissaan. Ymmärrän jos alle 10-vuotiaat nirsoilee toisten tarjoiluista, mut jos aikuiset jättää syömättä niin häpeäisin silmät päästäni. Toisaalta ehkä tätä sekasyöjien kauheeta uhoamista selittää jonkinlainen häpeä omaa ruokavaliotaan kohtaan. Kelläpä ei nolottais mennä juhliin maistelemaan papuja ja linssejä jos aikasemmin ainoo kasvis mihin on tutustunu on tyyliin ketsuppi. Varsinkin nykyään ku kaikki tietää lihansyönnin ongelmat.
Itse elän pienillä kivillä ja auringonpaisteella, meilläkin juhlissa tarjoillaan varmasti vain ensimmäistä vaihtoehtoa ❤
Av -palstalaiset on kyllä moniongelmaista porukkaa. Ei voi syödä mitään missä ei ole lihaa, kun on allergioita niin pitkä lista. Sairauksia on jos jonkinlaista, ei voi syödä yhtään kasvista, kun henki lähtee. Eipä tarvitse verenohennuslääkkeitä jos ois aikanaan syönyt kasviksia. Ei, kun jauheliha ja broileri hunajamarinaadissa on se ykkösruoka. Av-mammat ei taida edes tietää kuinka paljon vaihtoehtoja kasviksissa on, se kun on se kurkku, tomaatti ja porkkana. Kuinka te voitte vetää kidutettujen eläinten lihaa? Suurin osa varmasti tuomitsee kissojen ja koirien syönnin, vaikka sika on niitä älykkäämpi eläin. Mihin tarvitaan maitotuotteita? Kasviksista saa kaiken.
"Kaikki voivat syödä vegaaniruokaa" ei todellakaan pidä paikkaansa. Itseasiassa allergioita kasviperäisille aineille on huomattavan paljon enemmän kuin eläinperäisille, ruoansulatusvaivoista nyt puhumattakaan.
Lisäksi Suomessa on jo nelinumeroinen määrä karnivooreja, jotka eivät voi syödä mitään kasviperäistä. Se on äärimmäinen versio ketogeenisestä ruokavaliosta, joka on googlehauissa maailman suosituin ruokavaliotrendi.
Vierailija kirjoitti:
"Kaikki voivat syödä vegaaniruokaa" ei todellakaan pidä paikkaansa. Itseasiassa allergioita kasviperäisille aineille on huomattavan paljon enemmän kuin eläinperäisille, ruoansulatusvaivoista nyt puhumattakaan.
Lisäksi Suomessa on jo nelinumeroinen määrä karnivooreja, jotka eivät voi syödä mitään kasviperäistä. Se on äärimmäinen versio ketogeenisestä ruokavaliosta, joka on googlehauissa maailman suosituin ruokavaliotrendi.
Olkoot sitten syömättä. Mikä on ongelma?
Jos joku karnivoori elää syömättä "mitään kasviperäistä" niin tuonlaatuinen typeryys on vain ja ainoastaan oma ongelma. Veganismi on kunniakas aate, karnivorismi taas narsistinen vitsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkoot sitten syömättä. Mikä on ongelma?
Jos joku karnivoori elää syömättä "mitään kasviperäistä" niin tuonlaatuinen typeryys on vain ja ainoastaan oma ongelma. Veganismi on kunniakas aate, karnivorismi taas narsistinen vitsi.
Omasta terveydestä huolehtiminen ei ole "narsistinen vitsi". Karnivorismi on parantanut monia kroonisiksi väitettyjä sairauksia: diabetes, reuma, IBS, jne.
Huh, oon tienny jo että ketoilijat on kunnon ilmastotuholaisia ruokavalionsa kanssa, mut noi karnivoristithan on vielä niitäki pahempia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat lihat mukaan, aivan naurettavaa.
Ei kukaan syö joka aterialla lihaa villa muuten lihaa söisikin.Todellakin syö. Vai oletko kaikki maailman perheiden ruokailutottumukset kysellyt läpi kun niin varmana julistat ettei kukaan syö :D
Eli pihviä pöytään myös silloin, kun menet ns. kahvikutsuille? Kakkua, pullaa, pikkuleipiä, jne ja sinulle pihvi, koska oot tottunut syömään joka aterialla lihaa. Ok.
Kylläpä siellä usein on jotain suolasta piirakkaa tms. joka sisältää lihaa. En piittaa niinkään makeasta. Lähinnä tuossa tarkoitin aterioilla sitä kunnon lämmintä ruokaa mutta huomasin itsekkin että myös muuten sitä saattaa syödä, eikä se tokikaan tarkoita kahvikutsuilla pihviä, tiesit sen itsekkin mutta halusit vain päästä vähän sanomaan.
Kaikki voivat syödä liharuokaa. En menisi ap:n tapahtumaan ja onneksi näin onkin.