Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)
Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.
Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?
Kommentit (281)
Velipuoli on velipuoli, ei oikea veli. Ap:n mies on vielä sitä ikäluokkaa, jossa erossa lapset jäivät äideilleen ja isät vain tapasivat lapsiaan pari kertaa kuukaudessa, jos edes tapasivat. Jos ei ole ollut yhteistä lapsuuden arkea, ei oikeasti ole tunnepuoleltakaan samanlainen sisarus kuin se, jonka kanssa asui. Mun lapsillani on siskopuoli isänsä ensimmäisestä avioliitosta, johon eivät ole pitäneet mitään yhteyttä sen jälkeen, kun erosin heidän isästään. Sukulaisuuteen ei siis riitä pelkästään osa samoista geeneistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.
Nyt ei ole kyse hyväntekemisestä vaan aivan puhtaasta hyväksikäytöstä, palkattomasta työstä henkilön kohdalka joka on kutsuttu vieraaksi.
No se on miten sitä katsoo. Itse olin entisen poikaystäväni äidin 60-vuotisjuhlissa piikomassa. En ikinä saanut korvausta, en ikinä pyytänyt vastapalvelusta, mutta enemmän minä sain silti siitä kuin hävisin. Hyvät pileet ne oli piikanakin.
Ylppäreissä ei kotiväen koskaan ruveta keittiöpiiaksi. Menee koko pileet piikomisessa, eikä ehdi jutella vieraiden kanssa. Mun ylppärit äitini tiskasi ja kokkasi, veljeni ylppäreihin pyydettiin apuvoimia suvusta. oli paljon lepposammat juhlat!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ole kyse hyväntekemisestä vaan aivan puhtaasta hyväksikäytöstä, palkattomasta työstä henkilön kohdalka joka on kutsuttu vieraaksi.
No se on miten sitä katsoo. Itse olin entisen poikaystäväni äidin 60-vuotisjuhlissa piikomassa. En ikinä saanut korvausta, en ikinä pyytänyt vastapalvelusta, mutta enemmän minä sain silti siitä kuin hävisin. Hyvät pileet ne oli piikanakin.
Ylppäreissä ei kotiväen koskaan ruveta keittiöpiiaksi. Menee koko pileet piikomisessa, eikä ehdi jutella vieraiden kanssa. Mun ylppärit äitini tiskasi ja kokkasi, veljeni ylppäreihin pyydettiin apuvoimia suvusta. oli paljon lepposammat juhlat!
Niin, ajatteletko yhtään sitä, että sillä juhliin vieraana kutsutulla mutta piiaksi nakitetulla menee myös koko bileet piikoessa? Tai niillä sukulaisilla jotka on kutsuttu apuvoimiksi? Jos talonväki ei itse halua tiskata ja kokata, niin silloin palkataan pitopalvelu eikä orjuuteta sukulaisia/tuttavia ilmaiseksi tai jollain ruokapalkalla.
Minä oli 14-vuotiaana vieraana setäni häätilaisuudessa, joka oli aika pieni morsiamen kotona vietettävä tilaisuus. Tarjolla oli kahvitusta ja drinkkejä. Aika pian minut pyydettiin keittiöön tiskaamaan. En siitä loukkaantunut, olin melkeinpä iloinen, koska juhlissa ei ollut ainuttakaan ikäistäni. Tiskaamisen jälkeen kävelin talon rantaan ja katselin tummaa merta ja mietin, että miltähän tuntuisi huuhtoutua tuonne aaltoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me on kyllä selvitty lasten yo-juhlista ihan omin voimin, vieraita ei ole tarvinnut huijata keittiöön hommiin. En tosin tehnyt kaikkea itse, mies ja juhlittavan sisarus ovat myös osallistuneet. Sinun juhlissa yksikään perheenjäsen ei auttanut äitiäsi. Miksei veljesi tehnyt mitään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, ajatteletko yhtään sitä, että sillä juhliin vieraana kutsutulla mutta piiaksi nakitetulla menee myös koko bileet piikoessa? Tai niillä sukulaisilla jotka on kutsuttu apuvoimiksi? Jos talonväki ei itse halua tiskata ja kokata, niin silloin palkataan pitopalvelu eikä orjuuteta sukulaisia/tuttavia ilmaiseksi tai jollain ruokapalkalla.
No jos näet keittiöhommat orjuutena, niin kaikin mokomin pysy poissa. Ilman keittiöhommia ei mitään juhlia olisi ikinä.
Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.
Morsiamen tai ylioppilaan tai rippilapsen äiti ei juhlapäivänä kuulu keittiöön, ja ovat kyllä jo leiponeet ja laittaneet kaiken valmiiksi edellisellä viikolla. Riittää kun joku ottaa kakut kylmästä pöytään ja kaataa kahvia, ja kerää lasit.
Tiskaamisen voi jättää emännälle seuraavaan päivään, riittää kun astiat on kerätty johonkin vatiin vaikka kylppäriin. Näin meidän juhlissa.
Vierailija kirjoitti:
Morsiamen tai ylioppilaan tai rippilapsen äiti ei juhlapäivänä kuulu keittiöön, ja ovat kyllä jo leiponeet ja laittaneet kaiken valmiiksi edellisellä viikolla. Riittää kun joku ottaa kakut kylmästä pöytään ja kaataa kahvia, ja kerää lasit.
Tiskaamisen voi jättää emännälle seuraavaan päivään, riittää kun astiat on kerätty johonkin vatiin vaikka kylppäriin. Näin meidän juhlissa.
Teillä oli joko tolkuttoman paljon astioita tai vähän vieraita.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin, mutta keittiöön ei myöskään kuulu jonkun puoliksi sukulaisen tyttöystävä. Pyytäisi mieluummin vaikka poikansa serkkuja avuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiskaamisen voi jättää emännälle seuraavaan päivään, riittää kun astiat on kerätty johonkin vatiin vaikka kylppäriin. Näin meidän juhlissa.Teillä oli joko tolkuttoman paljon astioita tai vähän vieraita.
Ei ruoka ja kahvit nyt niin paljon ole? Oli lainattu, vuokrattu ja ostettu kirpparilta astioita etukäteen. Iltapala meni jo kertakäyttöisistä.
Ehkä muilla on isompia juhlia, meillä ei yli 25 kuin ihan poikkeustapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos näet keittiöhommat orjuutena, niin kaikin mokomin pysy poissa. Ilman keittiöhommia ei mitään juhlia olisi ikinä.
Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.
Onneksi en ole sinun juhliisi tulossakaan :D Juhlien järjestelyt hoidetaan joko oman väen tai palkatun väen voimin - sukulaisia, ystäviä tai tuttuja ei nakiteta keittiöön jos isäntäväellä on minkäänlaisia käytöstapoja. Sinulta ne näemmä puuttuvat.
Meidän ikäpolvella on kaapissa astioita juhlia varten. Ehkä konmarittajasukupolvi toimii toisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.Onneksi en ole sinun juhliisi tulossakaan :D Juhlien järjestelyt hoidetaan joko oman väen tai palkatun väen voimin - sukulaisia, ystäviä tai tuttuja ei nakiteta keittiöön jos isäntäväellä on minkäänlaisia käytöstapoja. Sinulta ne näemmä puuttuvat.
Ei vaan olemme eri sukupolvea.
-eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.Onneksi en ole sinun juhliisi tulossakaan :D Juhlien järjestelyt hoidetaan joko oman väen tai palkatun väen voimin - sukulaisia, ystäviä tai tuttuja ei nakiteta keittiöön jos isäntäväellä on minkäänlaisia käytöstapoja. Sinulta ne näemmä puuttuvat.
Ei vaan olemme eri sukupolvea.
-eri
Eli sinun (ilmeisesti vanhemman) sukupolven tapoihin kuuluu, että sukulaiset ja tutut nakitetaan keittiöön ilmaiseksi eivätkä he saa nauttia juhlista? Tämä selvä. Minäkin olen vasta nelikymppinen enkä voisi kuvitellakaan toimivani noin.
Vierailija kirjoitti:
Meidän ikäpolvella on kaapissa astioita juhlia varten. Ehkä konmarittajasukupolvi toimii toisin.
Minun yo-juhlissa aikoinaan oli 60 vierasta + oma väki. Ja osa otti uuden lautasen suolasen jälkeen kakkua ja muuta makeaa varten. En tiedä mitä sukupolvea sinä mahdat edustaa, mutta ainakin äitini on syntynyt 50-luvun alussa, niin ei hänellä ainakaan ole eikä ollut 70 kpl kahvikuppeja ja 90 kpl lautasia ja 70 kpl kuohuviinilaseja ja 70 kpl lusikoita kaapissa juhlia varten.
Tästä ketjusta tuli mieleen miehen veljen häät jossa vieraat joutuivat siivoamaan juhlapaikan kun eivät olleet ajatelleet siivousta etukäteen tai eivät siitä kenellekään raaskineet maksaa.. itse hääpari toki lähti jo hääyötään viettämään ja siellä me sitten vieraat siivoiltiin.. pitäisiköhän pyytää tätä hääparia jäämään siivoamaan meidänkin rippi tai ylppärijuhlia...
Ihmisiä on niin erilaisia.
Olen eri mieltä tuon vanhan käsityksen kanssa siitä, ettei pyytäjä voisi olla tyhmä. Kyllä voi olla, jos pyynnöllään ilmentää ahneutta ja röyhkeyttä, kuten tuossa tapauksessa tuo miehen veljen äiti.
Ei ole kovin kaunis idea, että pojan/veljen tyttöystävään ei yhtään tarvitsisi edes tutustua, heti vaan keittiöön. Sitäpaitsi, jos oikeasti haluaa tehokasta toimintaa juhlissa, pitää keittiössä olla jonkun, joka tietää tarkalleen, miten juuri siinä keittiössä toimitaan ja missä kaikkea säilytetään. Muutenhan koko aika menee kyselemiseen ja neuvomiseen.
Olenko ainoa, jonka mielestä tuo on normaalia sukulaisten auttamista? Voisin tehdä itse samoin, että pyytäisin nuoria auttamaan. Ei kaikilla ole varaa pitopalveluun, ja jos ei ole ajoissa varannut, niin viime hetkellä on tosi vaikea saada ulkopuolista apua. Olen itse ollut ilmaiseksi auttamassa monissa perhejuhlissa ja odotan vastaavaa muiltakin.
Minulle tuli tunne, ettei se appiukko asu tuossa huushollissa? On eronnut tuostakin naisesta? Eli se ei ole appiukon koti, ja siksi se nainen on jäänyt ap:lle tuntemattomaksi. Muutenhan kutsujen järjestäjä olisi myös ylioppilaan isä eli ap: n appi.