Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)
Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.
Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.
Nyt ei ole kyse hyväntekemisestä vaan aivan puhtaasta hyväksikäytöstä, palkattomasta työstä henkilön kohdalka joka on kutsuttu vieraaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.
Jäisitkö sinä vielä vieraiden lähdettyä siivoamaan? Minusta tuo oli kaikkein kummallisin osuus pyynnöstä. Eihän silloin isäntäväelläkään ole vieraita joita pitää viihdyttää.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä oisin AP sä, ni sopisin tämän äidin kanssa, että vastavuoroisesti HÄN tulee sitten kun sinä tarviset apua juhlissa auttamaan. Esim. tulevan lapsesi kastejuhla. Sovi asiasta sähköpostilla, että jää kirjallinen doku asiasta.
Ei onnistu, tuo ihminen luistelee vastavuoroisuudesta satavarmasti. Ei muka muista asiaa, sposti on kadonnut tms.
Kunhan muistat, että vuoroin vieraissa käydään, ja sillä ettet itse viitsi auttaa on se seuraus ettei sinuakaan vastavuoroisesti auteta. Sitten on turha ulista miten miehen perhe on tympeää ja kohtelee sinua kuin nirppanokkaista ulkopuolista, kun olet sen roolin itse valinnut.
Vierailija kirjoitti:
Jos mä oisin AP sä, ni sopisin tämän äidin kanssa, että vastavuoroisesti HÄN tulee sitten kun sinä tarviset apua juhlissa auttamaan. Esim. tulevan lapsesi kastejuhla. Sovi asiasta sähköpostilla, että jää kirjallinen doku asiasta.
En usko että ap on mitään lapsia vielä moneen vuoteen tekemässä jos on 22. Häät on ehkä seuraavana vuorossa mutta niissäkin yleensä pitopalvelut tai kaasot hoitamassa. Kyllä tosta pitäisi ihan rahallinen korvaus antaa.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuossa mättää tuo asenne että velipuolen tuntematon tyttis nimenomaan kysytään sinne, vaikka siellä kotona olisi samanikäinen velikin.
Eihän miehiltä/pojilta voi mitään vaatia, nehän menevät rikki jos niitä pyytää tiskaamaan tai siivoamaan. Kaikki sälytetään aina naisille sillä välin kun miehet vetävät lonkkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunhan muistat, että vuoroin vieraissa käydään, ja sillä ettet itse viitsi auttaa on se seuraus ettei sinuakaan vastavuoroisesti auteta. Sitten on turha ulista miten miehen perhe on tympeää ja kohtelee sinua kuin nirppanokkaista ulkopuolista, kun olet sen roolin itse valinnut.
Ap on kokoajan tässä sanonut että kuuluu miehensä isän perhepiiriin ja että tää nainen ei edes sinäänsä kuulu miehensä perheeseen koska ovat eronneet miehen isän kanssa. Ihan outoa edes ajatella noin että ap olisi velvollinen auttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.
Ihan normaali tapa ja vanhanaikaista yhteisöllisyyttä, ei kaikilla ole varaa pitopalveluihin. Olen nuorempana ollut kaatamassa maljoja kaverin isän viisikymppisillä, laittanut ruokaa naapurin rippijuhliin, ym.
Ideana on että esim he tulevat sitten avuksi muutossa, tai häissä, tai ristiäisissä.
Varmaan on väärin että nämä lankeaa naisille, niin kuin juhlien projektinhallinta yleensäkin. Naiset sitten käytännössä organisoi miesväenkin, ei pelkoa että hommat loppuisi kesken.Niitä kenen pitää olla kuvissa, ei voi pyytää, joten sisarukset ei käy eikä mummot. Mutta serkut, tädit, veljen vaimot, naapurin tai työkaverin tytär.
Minusta tämä on yhteisöllistä toistensa auttamista, pitäisi ajatella että sillä lailla laittaa hyvän kiertämään. Ei siitä kuulu pitää tilikirjaa, eikä odottaa siltä samalta ihmiseltä konkreettisesti takaisin, vaan se tulee sulle joskus takaisin, kun sulla on eka vauva, ja naapuri tulee sulle köksäämään ristiäisiin.
N52
Jos ei ole varaa pitopalveluun, niin sitten tehdään ja järjestetään itse tai jätetään juhlat pitämättä. Koskee ihan kaikkia juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että ap on mitään lapsia vielä moneen vuoteen tekemässä jos on 22. Häät on ehkä seuraavana vuorossa mutta niissäkin yleensä pitopalvelut tai kaasot hoitamassa. Kyllä tosta pitäisi ihan rahallinen korvaus antaa.
Sehän se hauskaa olisikin, jos ap muistuttaisi sitä äitiä 10 vuotta myöhemmin, että nyt olis tarve tiskaus- ja siivousavulle lapsen ristiäisten vuoksi. Parhaimmillaan juhlat sattuisi kesken naisen kesälomaa, kun on muita suunnitelmia. Eihän sitä sukulaista voi pulaan jättää, vai miten se oli? Ja pyyntö tietenkin pari päivää aikaisemmin.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja ei kertonut, että miehen isän perhe on ainoa, jolta hän voisi apua pyytää. Joillakin oma suku on se, joka auttaa ja jota autetaan.
Talkoohenki on ok, mutta siihen kuuluu vastavuoroisuus.
Minulla eräs ystävä, oltiin tosi läheisiä aikanaan.Mielelläni autoon erilaisissa asioissa, mm. Juhlissa.Mutta, kun ei sitten tarvittaessa itse saanut takaisin apua. Tämä ystävä piti loppuvaiheessa (ystävyys loppui, kuivui kasaan)harvakseltaan yhteyttä, mutta kun olisi tarvinnut mm. juhliin apua teki aina niin, että soitti ns."lämmittelysoiton", eli kyseli kuulumisia ja oli niin kaveria, ja sitten sopivasti kutsui viikon päästä juhliin vieraaksi, ja kun sanoit kyllä, kysyi hän Seuraavaksi, että Voithan sitten "vähän" auttaa....
Reilusti voi kysyä auttamaan juhliin, mutta tekee sen reilusti ja auttaa sitten myös itse tarvittaessa.Ja jotain pitäisi sitten kiitokseksi antaa, vaikka viinipullo tai leffaliput tms.
En suostuisi. Oikein rupesi ärsyttämään kun tuli muisto. Itse jouduin 17 vuotiaana mummon siskon tyttären ylppäreissä kahvinkeittoon ja tiskariksi. En ole ikinä kuin korkeintaan moikat vaihtanut heidän kanssaan. Mummo on myös pari kertaa laittanut mut omissa juhlissaan keittiöhommiin vaikka muitakin vaihtoehtoja olisi ollut keittiöpiiaksi. Ensi kerralla sanon suoraan että en suostu, jos yrittää laittaa mut juhlissa töihin. Kai mullakin on oikeus sukujuhlissa vain olla ja nauttia.
Elämästä tulee paljon helpompaa, kun opettelee anteliaisuutta, ja olemaan laskematta töitään ja apujaan kauhean tarkalla excelillä.
Tietenkään ei yli voimien pidä tehdä, mutta pieni auttelu, kun ei ole kummempaakaan, ei luita riko.
Yhdessä tekeminen on mukavaa, ja auttamisesta tulee hyvä mieli.
Avioliittokaan ei toimi, jos molemmat vain laskee, onko varmasti tehty yhtä paljon. Aina kannattaa yrittää jäädä antavalle puolelle, tietysti molempien.
Ihmiset oppivat pian tietämään, kuka on avussaan kitsas, ja kuka on sydämeltään antelias. Hyvä tulee hyvän luo: karma.
Vastavuoroisuutta on toisensa tuntevien ihmisten välillä, jotka vastavuoroisesti auttavat toisiaan tarpeen tullen, se on sitä talkoohenkeä. Muttei se, että nuori tyttöystävä laitetaan tiskaamaan hänelle tuntemattoman naisen keittiöön muiden juhliessa olohuoneessa on vain törppöä. Voi myös täysin hyvin kuvitella, ettei sitä vastavuoroisuutta tule tässä tapauksessa ikinä olemaan.
Tuolla naisella luulisi olevan elämänkokemusta ja järjestelykykyä, että keksii hommaan muun tuntemansa ihmisen, vaikka työkaverin teini-ikäisen tytön tai POJAN, jolle maksaa vähän palkkaa kuin poikansa veljen tyttöystävän, jota ei tunne!
- 55v. nainen, äiti ja anoppi
Huvittavaa tässä keskustelussa on, että juhlat ovat monen mielestä miehen isän exän eikä suinkaan miehen veljen, vaikka veli tässä pääsee ylioppilaaksi eikä äitinsä.
Vierailija kirjoitti:
Elämästä tulee paljon helpompaa, kun opettelee anteliaisuutta, ja olemaan laskematta töitään ja apujaan kauhean tarkalla excelillä.
Tietenkään ei yli voimien pidä tehdä, mutta pieni auttelu, kun ei ole kummempaakaan, ei luita riko.
Yhdessä tekeminen on mukavaa, ja auttamisesta tulee hyvä mieli.Avioliittokaan ei toimi, jos molemmat vain laskee, onko varmasti tehty yhtä paljon. Aina kannattaa yrittää jäädä antavalle puolelle, tietysti molempien.
Ihmiset oppivat pian tietämään, kuka on avussaan kitsas, ja kuka on sydämeltään antelias. Hyvä tulee hyvän luo: karma.
Eli pitää vain antaa käyttää itseään hyväksi joka tilanteessa? Ei käy. Liika kiltteys on pahasta. Vapaaehtoinen auttaminen on hieno asia ja sitä tulee vaalia. On kohtuutonta pyytää tuntematonta ihmistä tiskaamaan ja tarjoilemaan, eihän ap ole edes mitään sukua päivänsankarille. Todella monen kohdalla sitä vastavuoroisuutta ei ilmene koskaan eli vaikka kuinka autat, mitään et saa takaisin.
Meidät kutsuttiin aikanaan appivanhempien kaikille kekkereille, ihan tavallisiin illanviettoihin, jonne tuli muutama pariskunta. Taka-ajatuksena oli, että jälkeenpäin tiskaisin astiat ja siivoaisin keittiön. Olimme 27-vuotiaita, appivanhemmat n. 50-vuotiaita, ei mitään vanhuksia siis. Mies tuli aina mukaani keittiöön ja teimme työn yhdessä. Lopulta kyllästyin ja hommasin omia menoja, joten mies sai mennä yksin sinne tiskaamaan. Pari kertaa hän meni ja sitten meitä ei enää kutsuttu, kun en mennyt mukaan apulaiseksi. Tuli vanha muisto mieleen parinkymmenen vuoden takaa. Ärsyttävää, ettei mikään ole muuttunut ja että keittiöapulaiseksi pyydetään edelleen nimenomaan nuoria naisia....
Luulenkin, että tässä on jotain kaunoja taustalla tätä miehen äitipuolta kohtaan. Ehkä hänet on maalattu suvussa pahikseksi, joka vei miehen, ja häntä ei auteta.
Minutkin joskus pakotettiin ilmaiseksi keittiöpiiaksi miehen veljen yo-juhliin. En edes pitänht koko tyypistä. Ketään miespuolista ei tietenkään pyydetty vaan saivat juhlia rauhassa, esim mieheni.
Jos ap juttu on totta, niin älä missään nimessä mene piikomaan ilmaiseksi! Järjestäkööt ja hoitakoot juhlansa itse. Jos ei lle varaa palkata apulaisia/pitopalvelua, niin tarjoilkoot ja tiskatkoot itse. Älä alennu moiseen.