Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)

Vierailija
31.05.2019 |

Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.

Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?

Kommentit (281)

Vierailija
201/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on aikaa ja halua auttaa niin asia ok, mutta lähes tuntemattomien ihmisten juhliin en muuten menisi. Ei ole seksististä, mutta tuolta äidiltä aika mautonta kuvitella teitä "palveluautomaattina".

Vierailija
202/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveä minä minä minä ketju.

Tämän huomaa ihan asiakaspalvelussa, noin kolmekymppiset aikuiset on todella... "entitled" on varmaan oikea sana. On varmasti todella raskasta olla tällaisten vanhempi.

Minä olen 60v mutta en hyväksy vieraiksi kutsuttujen laittamista tiskialtaan eteen seisomaan. Kyllä apuvoimat pitää kutsua etukäteen. Jos on isot kutsut, ottaisin ammattilaiset. Onhan sillä hintansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.

Ja se veli nostelee maljoja edelleen juhlien jälkeenkin eikä siksi voi siivota tai tiskata silloinkaan?

Tämä. Ja kai noilla on astianpesukone olemassa, niin ei se sille äidillekään mikään hirveä homma ole juhlien jälkeen latoa astiat koneeseen ja kone käyntiin... Niin minä tein pojan rippijuhlien jälkeen, kun vieraat tekivät lähtöä/suuri osa jo lähtenyt, eikä tarvinnut ketään vikitellä kotiorjaksi.

Vierailija
204/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.

Nyt ei ole kyse hyväntekemisestä vaan aivan puhtaasta hyväksikäytöstä, palkattomasta työstä henkilön kohdalka joka on kutsuttu vieraaksi.

No se on miten sitä katsoo. Itse olin entisen poikaystäväni äidin 60-vuotisjuhlissa piikomassa. En ikinä saanut korvausta, en ikinä pyytänyt vastapalvelusta, mutta enemmän minä sain silti siitä kuin hävisin. Hyvät pileet ne oli piikanakin.

Ylppäreissä ei kotiväen koskaan ruveta keittiöpiiaksi. Menee koko pileet piikomisessa, eikä ehdi jutella vieraiden kanssa. Mun ylppärit äitini tiskasi ja kokkasi, veljeni ylppäreihin pyydettiin apuvoimia suvusta. oli paljon lepposammat juhlat!

Niin, ajatteletko yhtään sitä, että sillä juhliin vieraana kutsutulla mutta piiaksi nakitetulla menee myös koko bileet piikoessa? Tai niillä sukulaisilla jotka on kutsuttu apuvoimiksi? Jos talonväki ei itse halua tiskata ja kokata, niin silloin palkataan pitopalvelu eikä orjuuteta sukulaisia/tuttavia ilmaiseksi tai jollain ruokapalkalla.

No jos näet keittiöhommat orjuutena, niin kaikin mokomin pysy poissa. Ilman keittiöhommia ei mitään juhlia olisi ikinä.

Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.

No silloin maksetaan palkkaa. En minä ainakaan menisi jollekin puolitutulle vaan huvikseni tekemään töitä kun voisin tehdä jotain paljon mielekkäämpää.

-ohis

205/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.

Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?

Kannattaa vuokrata astiat, ei tarvitse tiskata. Kannattaa palkata tarjoilija, ei tarvitse huolehtia tarjoiluista.

Vierailija
206/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin nuorena menossa poikaystävän kanssa hänen kotiinsa pikkusiskon rippijuhliin. Olisin tavannut vanhemmat ekaa kertaa. Matkalla tuli ongelmia auton kanssa ja emme olisi ehtineet käydä juhlissa ajoissa. Niinpä mut laitettiin junalla kotiin ja en muista mitä autolle tehtiin, tästä on 15 vuotta.

Miehen äiti kommentoi kun näimme ekan kerran myöhemmin samana kesänä: Olis tarvittu kyllä kahvinkaatajia ja tiskaajia juhliin.

Mun suvussa on käytetty pitopalvelua, joten olin aika silmät pyöreenä tuosta pohjalaisten saituudesta.

Vierailija
207/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttaa siltä että aloittaja ei ole juuri joutunut elämässään työtä tekemään tai sitten on todella laiska ihminen. Eihän tuo nyt ole yhtään mitään, jos vähän tiskaa tms. Samaten tuo poru miehen ilmaisesta valokuvauksesta. Vai rahaa pitäisi siitäkin saada, uskomatonta. Kerran elämässä veli pääsee ylioppilaaksi ja tuommoinen asenne on päällä. Noin laiskojen ei sitten kannata lapsia hankkia. Ei tule mitään, jos jokainen pienikin homma lasketaan ja rahassa vielä.

Vierailija
208/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin lapsenlapsen  rippijuhlissa keittiöhommissa, lohisoppaa, kakkuja , suolasta ja makeaa oli tarjolla, väkeä : sukulaisia ja kavereita, ystäviä ja tuttuja kävi runsaasti. Jälkeenpäin huomasin, ettei minusta ole edes valokuvaa rippilapsen kanssa ja silloin päätin, etten enää ala missään juhlissa keittiöhommiin,  touhua riitti koko päiväksi väsymykseen asti , palkatkoon apuväkeä. Jotenkin tunsin itseni muiden rinnalla aliarvostetuksi.

Vierailija
209/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikuttaa siltä että aloittaja ei ole juuri joutunut elämässään työtä tekemään tai sitten on todella laiska ihminen. Eihän tuo nyt ole yhtään mitään, jos vähän tiskaa tms. Samaten tuo poru miehen ilmaisesta valokuvauksesta. Vai rahaa pitäisi siitäkin saada, uskomatonta. Kerran elämässä veli pääsee ylioppilaaksi ja tuommoinen asenne on päällä. Noin laiskojen ei sitten kannata lapsia hankkia. Ei tule mitään, jos jokainen pienikin homma lasketaan ja rahassa vielä.

Koitapa sinäkin älytä, ettei puolitutut ole sinuakaan palvelemassa. Ihmetyttää todella ihmiset, joiden mielestä kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja muiden selkänahasta repimällä.

Vierailija
210/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En menisi koko juhliin. Tuollaisista asioista sovitaan kuukausi etukäteen.

Vierailija
211/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena olin perheeni kanssa serkkuni ristiäisissä. Äitini joutui lapsen äidin siskona keittiöön. Noh, miehen sisko oli ns. parempaa porukkaa, eikä joutunut tiskaamaan. Hän joi teetä, mutta äitini mikrossa kuumentama tee vesi ei kelvannut mamsellille, kun "En pidä mikrossa lämmitetystä vedestä." Äiten ilme oli kyllä näkemisen arvoinen.

Vierailija
212/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai autat, en ymmärrä miten muutaman tunnin apu voi olla noin vaikeaa?

Vierailija
213/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Morsiamen tai ylioppilaan tai rippilapsen äiti ei juhlapäivänä kuulu keittiöön, ja ovat kyllä jo leiponeet ja laittaneet kaiken valmiiksi edellisellä viikolla. Riittää kun joku ottaa kakut kylmästä pöytään ja kaataa kahvia, ja kerää lasit.

Tiskaamisen voi jättää emännälle seuraavaan päivään, riittää kun astiat on kerätty johonkin vatiin vaikka kylppäriin. Näin meidän juhlissa.

Teillä oli joko tolkuttoman paljon astioita tai vähän vieraita.

Samaa naureskelin. Meillä on käynyt lakkiaisissa 250 - 300 vierasta.

Vierailija
214/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koitapa sinäkin älytä, ettei puolitutut ole sinuakaan palvelemassa. Ihmetyttää todella ihmiset, joiden mielestä kaikki pitäisi saada ilmaiseksi ja muiden selkänahasta repimällä.

Samaa mieltä. Tosin mä en edes kutsuisi puolituttuja oman lapseni yo-juhliin. 

Vierailija
215/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näköjään vanha talkoohenki on kadonnut. Tuollaisessa auttelussa on ideana, että voi myöhemmin pyytää vastapalvelusta. Ehkä ajatuksena on samalla tutustua suvun uuteen jäseneen vähän paremmin. Tietysti jos kokee pyydetyt asiat liian raskaina ja orjahommina voi kieltäytyä. Tosin se johtaa pohdintaan, kuinka kykenet aikanaan huolehtimaan oman perheesi juhlien järjestämisestä.

Viimeisestä lauseestasi sen verran, että eiköhän hänellä ole oma sukunsa, jolta pyytää apua. Miksi pyytäisi apua suvulta, johon ei edes koe kuuluvansa? 

Palstalta saa usein lukea, miten  harmillista on, kun ei ole enää yhteisöllisyyttä. Kukaan ei enää auta, ei ainakaan ilman rahallista korvausta. Eikä varsinkaan lyhyellä varoitusajalla. Tosiasia on, että suuri osa ihmisistä ei halua tai  tarvitse yhteisöllisyyttä. Jos en tarvitse sinulta mitään, en myöskään anna sinulle mitään. Jos minulla on varaa palkata muuttofirma avukseni, en tule auttamaan sinuakaan muutossa. Jos minulla isovanhemmat tulevat lapsenvahdiksi joutuessani lähtemään yllättäen päivystykseen, en minä tule sinulle lapsenvahdiksi,  jos sinä joudut lähtemään yllättäen päivystykseen. Ihmisellä, joka joko rahalla tai omilla tukiverkostoillaan saa tarvitsemansa avun, ei ole halua eikä tarvetta auttaa ketään sellaista, jolla ei ole rahaa maksaa avusta eikä tukiverkostoja. Monet lapsiperheet kokevat olevansa yksin, koska heillä ei ole tarjota toiselle lapsiperheelle mitään sellaista, mitä nämä tarvitsisivat. Tästä syystä tukiverkostottomien on varsin vaikeaa yrittää muodostaa tukiverkostoja. 

On teillä kovat arvot. Eli ei voi vain auttaa väsynyttä pienen vauvan äitiä, kun kerran itse ei tarvitse apua. Ja tämä on röyhkeä hyväksikäyttäjä, jos pyytää keltään apua. Ei ihme jos nuoret perheet uupuu ja eroaa.

Miksi auttaisi? Täysin varmasti näillä, jotka ei halua palveluksia muille vieraille? ihmisille tehdä on ihan tarpeeksi hommaa omissa asioissaan. Minä ainakin keskityn hoitamaan ihan vain omat juttuni, enkä niihin apua tarvitse ja muiden olisi kannattanut miettiä miten pärjäävät ennenkuin menivät lisääntymään. Ei kai se tukiverkottomuus kellekkään yllätyksenä tule?

Vierailija
216/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse joutunut samantapaiseen rakoseen opiskelujen loppuvaiheessa. Monivuotinen tyttökaveri oli mennyt naimisiin ja saanut esikoisensa. Lapselle järjestettiin ristiäiset isovanhempien luona. Kaverini äiti oli pyytänyt äidiltäni, että minä menisin sinne ristiäisiin, en suinkaan vieraaksi vaan tiskariksi. Olin kyllä käymässä kyseisenä viikonloppuna kotona, mutta jotenkin minulle sattui toinen meno juuri samaksi ajankohdaksi kuin ristiäiset. Olin näreissäni äidilleni siitä, että hän lupailee minun, aikuisen tyttärensä puolesta menemisiä ja tekemisiä. Vähän pettynyt olin myös kaveriini, jonka kanssa olimme olleet ystäviä alakoulusta asti, siis yli 20 vuotta. Meillä oli tosin siihen aikaan hiukan viileät välit, kun kaverini oli liittynyt erääseen uskonnolliseen yhteisöön ja muuttunut tiukkapipoiseksi. Pipo alkoi ilmeisesti löystyä, sillä parin vuoden kuluttua kelpasin seuraavan lapsen kummiksi, eikä tarvinnut tiskata! Mutta silloin eivät äidit olleetkaan sähläämässä ja sotkemassa asioita.

Vierailija
217/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätini auttoi juhlien ajan valmistujaisissani ja nyt menen itse avuksi kun on hänen poikansa rippijuhlat. Meillä suvussa autetaan juhlissa ja muutoinkin, niin miehet kuin naisetkin, mutta se apu tarjotaan itse tai pyydetään ajoissa, eikä pyydetä mitään puolituttuja tai sukulaisten uusia tyttö/poikaystäviä.

Olin myös maalaamassa serkun taloa tänä keväänä, kuljetin tädin miestä sairaalassa tutkimuksissa, olin lapsenvahtina toisen serkun lapselle. Sukulaisilta olen myös saanut apua: muuton aikana tulivat kantamaan tavaroita, koira oli hoidossa viikonlopun tädin luona, serkku vaihtoi autooni tulpat. Eikä kukaan maksa toiselle, ei edes huoli rahaa vaikka tarjotaan. Ei nämä ole mitään isoja urakoita että hiki hatussa urakoidaan päiväkausia, mukavaa yhdessä touhuta.

Luojan kiitos lähimmät sukulaiset asuu 500 kmn päässä.

Vierailija
218/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin tätä oman sukuni taholta kunnes tajusin alkaa törttöilemään keittiössä. Olin hidas ja kömpelö ja rikoin astioita. Tämän jälkeen tähän hommaan yritettiin nakittaa serkkuani, jolle jaoin vinkkini auliisti. Nykyään maksavat ammattilaisille.

Älkää yrittäkö nakittaa sukunne nuoria ilmaiseksi orjan hommiin kutsumalla näitä muka juhlimaan.

Vierailija
219/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poikakulta voinee ihan itsekin tiskata juhlien jälkeen, ehtiihän tuon seuraavanakin päivänä.

Vierailija
220/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aikoinani kieltäytynyt muutamista juhlista ( häät ym) kun ensin tulee kutsu juhliin ja viikon päästä puhelu että edellytetään köksäily. Eli tarjoilu, tiski ja keittely. Ja tottakai ilmaiseksi. Se että osaa tai alalla ei edellytä että aina töihin. Olen saanut vääntää ristiäis hautajais, häätarjottavia puhumattakaan rippi ja lakkijuhlat. Älä suostu olemaan hätävara.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kahdeksan