Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)

Vierailija
31.05.2019 |

Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.

Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?

Kommentit (281)

Vierailija
141/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta on törkeää, että juhlavieraita nakitetaan juhlien tarjoilu- ja työväeksi. Röyhkeää, mautonta ja käytöstavatonta!

Sitä varten on olemassa esim. palkattavaa työväkeä! Ei muuta kuin kyselyjä vaikka pitopalveluihin tai amiksen työvälitykseen!

Ja jos ei kykene juhlia ilman juhlijoiden velvoittamista järjestämään, kannattaa jättää juhliminen & juhlien järjestäminen niille jotka sellaiset osaa asiallisesti järjestää.

Terveisin eräs naispuolinen, joka on aikoinaan joutunut tiskaamaan/tarjoilemaan/kuvaamaan juhlavieraana ilmeisesti sukupuolensa vuoksi.

Vierailija
142/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En suostuisi itsekään. Ei kuulu sun hommiis, eikä varsinkaan palkatta

Onko noista juhlissa auttamisista yleensä ollut tapana maksaa? Oon ollut useamman kerran, mutta en ole ikinä ajatellut, että siitä maksettaisiin. Huomennakin olen menossa naapuriin yo-juhliin köksäämään.

Minusta juhlissa auttamisesta pitää sopia rehdisti etukäteen ja niin että pyytää toista nimenomaan avustajaksi eikä juhlavieraaksi, joka voi siinä sivussa tiskata ja tarjoilla. Ymmärsin että ap on alunperin kutsuttu juhlavieraaksi eikä keittiöpiiaksi ja nyt vasta esitetty, että voisi samalla, siis vieraan ominaisuudessa piikoakin. Ja kyllä, minusta juhla-avustajille pitäisi tarjoutua jotenkin heidän työpanoksensa korvaamaan, eri asia sitten vaatiiko henkilö siitä korvausta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lakkiaisiini pyydettiin pikkusiskon 15-vuotias kaveri auttelemaan. Vähän hänelle maksettiin ja tyttö oli tyytyväinen muutenkin, kun pääsi siskoni kanssa juhliin mukaan. Itse olin tuntenut hänet vauvasta saakka, joten oli kiva, että hän oli paikalla osittain vieraana ja vähän myös apuna.

Minusta nää jutut onkin enemmä teinien juttuja kun parikymppisten. Parikymppisenä haluaa tuntea olonsa jo aikuiseksi ja tasavertaiseksi muiden juhlijoiden joukossa eikä palvelusväeksi tai apuriksi.

Näin nelikymmpisen äidin näkökulmasta käsittämätön kommentti, se tiskaus ja tarjoilu ei lopu iän myötä vaan lisääntyy. Keijujenko luulit ne juhlat leipovan?

Sinä oletkin äiti etkä mikään aputyttö. Sun tehtäviin kuuluu se että järjestät lapsellesi juhlat ja jos et niistä yksin selviä niin toivottavasti et rupea ketään puoli tuntematonta parikymppistä naista ala siihen hommaan kyselemään vaan hoidat paikalle jonkun teinin tekemään työt parilla kympillä.

Minä olen menossa auttamaan miniäni valmistujaisjuhlissa ja vielä maksankin suurimman osan kuluista. Ilmeisesti ei pitäisi, koska palstalaisten mielestä miniäni on vain lapseni puoliso eikä minulle mitään sukua?

- eri

Vierailija
144/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätini auttoi juhlien ajan valmistujaisissani ja nyt menen itse avuksi kun on hänen poikansa rippijuhlat. Meillä suvussa autetaan juhlissa ja muutoinkin, niin miehet kuin naisetkin, mutta se apu tarjotaan itse tai pyydetään ajoissa, eikä pyydetä mitään puolituttuja tai sukulaisten uusia tyttö/poikaystäviä.

Olin myös maalaamassa serkun taloa tänä keväänä, kuljetin tädin miestä sairaalassa tutkimuksissa, olin lapsenvahtina toisen serkun lapselle. Sukulaisilta olen myös saanut apua: muuton aikana tulivat kantamaan tavaroita, koira oli hoidossa viikonlopun tädin luona, serkku vaihtoi autooni tulpat. Eikä kukaan maksa toiselle, ei edes huoli rahaa vaikka tarjotaan. Ei nämä ole mitään isoja urakoita että hiki hatussa urakoidaan päiväkausia, mukavaa yhdessä touhuta.

Vierailija
145/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä, että auttaminen vapaaehtoista, siitä voi myös kieltäytyä ja osa kieltäytyykin. Tosin ne, jotka ei koskaan tarjoudu auttamaan, eivät itsekään saa avuntarjouksia.

Vierailija
146/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lakkiaisiini pyydettiin pikkusiskon 15-vuotias kaveri auttelemaan. Vähän hänelle maksettiin ja tyttö oli tyytyväinen muutenkin, kun pääsi siskoni kanssa juhliin mukaan. Itse olin tuntenut hänet vauvasta saakka, joten oli kiva, että hän oli paikalla osittain vieraana ja vähän myös apuna.

Minusta nää jutut onkin enemmä teinien juttuja kun parikymppisten. Parikymppisenä haluaa tuntea olonsa jo aikuiseksi ja tasavertaiseksi muiden juhlijoiden joukossa eikä palvelusväeksi tai apuriksi.

Näin nelikymmpisen äidin näkökulmasta käsittämätön kommentti, se tiskaus ja tarjoilu ei lopu iän myötä vaan lisääntyy. Keijujenko luulit ne juhlat leipovan?

Sinä oletkin äiti etkä mikään aputyttö. Sun tehtäviin kuuluu se että järjestät lapsellesi juhlat ja jos et niistä yksin selviä niin toivottavasti et rupea ketään puoli tuntematonta parikymppistä naista ala siihen hommaan kyselemään vaan hoidat paikalle jonkun teinin tekemään työt parilla kympillä.

Minä olen menossa auttamaan miniäni valmistujaisjuhlissa ja vielä maksankin suurimman osan kuluista. Ilmeisesti ei pitäisi, koska palstalaisten mielestä miniäni on vain lapseni puoliso eikä minulle mitään sukua?

- eri

Onko hän sinulle tuntematon vai läheinen?

Vierailija
147/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

En ole hänen äitinsä kuten oli tuo aiempi kirjoittaja, jolle kommentoitiin "sinä oletkin äiti etkä mikään aputyttö". 

Vierailija
148/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

En ole hänen äitinsä kuten oli tuo aiempi kirjoittaja, jolle kommentoitiin "sinä oletkin äiti etkä mikään aputyttö". 

Et kuitenkaan ole tuntematon kuten ap niin uhriutumisesi oli täysin ohi aiheen.

Vierailija
149/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Tottakai mutta tuskin miniäsi tai hänen äitinsä on ehdottanut että maksat puolet kuluista ja autat? Olet itse tarjonnut apua ja se on hieno juttu (: harvalla on tollanen anoppi.

Vierailija
150/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisille raha on tärkeämpää kuin miehen sukulaiset.

Paljollako ap möisi itsensä keittiöön?

t.mies joka auttaa sukulaisiaan ja tuttujaan  juhlissa ja auttaa keittiössä, aina

Jos minut on kutsuttu juhliin vieraaksi ja kahta päivää ennen juhlia statukseni halutaankin muuttaa vieraasta palvelusväeksi, olettaisin vähintään että jonkinlaista korvausta tarjottaisiin. Eri asia olisi, jos jo alustavasti kysyttäisiin, että voinko tarvittaessa auttaa tarjoilujen esillelaitossa ja tiskaamisessa. Myös ap sanoi, että asia olisi eri, jos avuntarpeesta olisi sovittu jo paljon aikaisemmin. Tässä vaiheessa se, että yrittää nakittaa puolituttuja kutsuvieraita talkoohommiin, tuntuu minusta vain hyväksikäytöltä. Meidän suvussa tällaisista kyllä sovitaan etukäteen ja itse saatan tarjoutua auttamaan, jos juhlissa näen että apua tarvitaan. Mutta ei meillä vaan oleteta, että vieraat viettävät aikansa tiskatessa.

Jos on koskaan ollut edes yksissä yo-juhlissa vieraana, tietää kyllä, ettei juhlakalun vanhemmilla liikaa aikaa keittiöpuolella ole häärätä. Aikaa on siis viikkoja, vaikka kuukausia pyytää avustavaa "henkilökuntaa" ja tarjoutua edes 50€ maksamaan vaivanpalkaksi. En näe mitään syytä alkaa kahta päivää ennen juhlia pyytämään kutsuvieraita ilmaiseksi keittiöväeksi.

Mutta juu, minä olen ahne nainen, joka auttaa mielellään silloin kun apua ei odoteta hyväksikäyttömielessä.

Vierailija
151/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sitä mieltä, että aina saa pyytää ja aina voi kieltäytyä. En tietenkään suostuisi tuollaiseen pyyntöön mutta en myöskään loukkaantuisi.

Kuulostaa taas kerran ask/guess-erolta: https://www.theatlantic.com/national/archive/2010/05/askers-vs-guessers… Näistä tulee aina monen sivun keskustelut, vaikka ilmiö on tosi yksinkertainen.

Vierailija
152/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko erikoinen: mulle oli itsestään selvää autella miesystävän perhejuhlissa. Valokuvasin, keräsin astioita, auttelin tarjottavien kanssa. Pyytämättä. Itse sanoin, että voinko auttaa. Korvauksetta.

Vierailija
153/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olenko erikoinen: mulle oli itsestään selvää autella miesystävän perhejuhlissa. Valokuvasin, keräsin astioita, auttelin tarjottavien kanssa. Pyytämättä. Itse sanoin, että voinko auttaa. Korvauksetta.

Luitko aloituksen? Olet varmaan miesystävän perheen kanssa  aika paljon läheisemmissä väleissä kun aloittaja poikaystävän velipuolen äidin 

Vierailija
154/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaminen oman tilanteensa mukaan on aina hienoa, sitä ei ole kukaan "kieltämässä".

Mutta megapihien aina oma etu edellä menevien kotiorjana toiminen on jotain aivan muuta. Monet tuntevat tällaisia ihmisiä, jotka aina haluavat hyötyä muista maksimin, mutta itse eivät ole valmiita tekemään mitään.

Tiedän esim. perheen, joka on käyttänyt hyväkseensä lastensa kavereita kaikissa perhejuhlissa, juuri tyyliin 10 h keittiössä kahvia keittämässä & tiskikonetta täyttämässä. Sama perhe sai ilmaiseksi käyttöönsä tyhjänä olleen loma-asunnon viikoksi. "Kiitollisuutensa" osoittivat sillä, että valittivat kaikille jotka suostuivat kuuntelemaan, kuinka jääkaappia ei oltu täytetty heitä varten! Että kuinka rankkaa on tulla tyhjään huvilaan!

Vierailija
155/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juhlien aikana jos vieraissa ei ole juurikaan omia tuttuja sillä hetkellä on joskus ihan kiva auttaa, niin isäntäväki ehtii paremmin jutella tms. Keittiössä on hyvät bileet usein. Mutta ei koko aikaa, jos on vieraaksi kutsuttu.

Mutta että jäisi juhlien jälkeen yksinään siivoamaan tuntematonta kotia? Häh? Ne asukkaat vielä ehkä pyöris siinä tyhjänpanttina parhaimmillaan "muistuttelemassa"??

Valokuvia voisin ottaa muutaman lahjaksi, mutta jos tarkoitus olla vieraana niin en kyllä kyttäis kamera kainalossa koko aikaa vaan esim takapihalla ryhmäkuvat ja pari juhlan sankarista.

Vierailija
156/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osallistu koskaan sukujuhliin, joten ei tarvitse tällaisia miettiä. Jos olen mukana järjestämässä juhlia, sitten tietenkin. Mutta kannattaisi järjestää sellaiset bileet, että niistä selviää yksin.

Vierailija
157/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistan millaisen paskamyrskyn ja määkimisen sain aikaiseksi, kun kerroin täällä miten teininä vaadin asennevammaista äitiäni miettimään hiukan pyyntöjensä aikataulutusta ja kohtuullisuutta. Kerroin siitä ja sain niskaani syytöksiä, miten ysärillä kehtasin nukkua yöni poikaystävän luona aivan kuin voisin asiaan enää jälkikäteen vaikuttaa ja se teilattiin siten että teini on lähtenyt kotitöitä pakoon. Yllättäen hanakammat kommentit tulivat toisilta ja lähellä keski-ikää olevilta naisilta. 

Olin leiponut enoni juhliin kaikki kakut ja tehnyt ruuat. Hain tarvikkeet sillä summalla, jonka sain ilmoitukseni perusteella ja tein jokaisen vaiheen täysin omatoimisesti, yksin ja hain ohjeet kirjastosta koska ei ollut nettiä. Kun hommat olivat valmiit illalla myöhään, niin laitoin hanskat tiskiin ja ilmoitin että nyt nukkumaan. Koko päivä oli mennyt siinä, että leivoin tai laitoin ruokaa ja äitini pyöri jaloissa märisemässä miksi en reagoi jokaiseen ovikellon tai puhelimen soittoon jos seison kädet taikinassa. Se mulkoilu oli ihan älytöntä ja raivostuin pari kertaa, etten todellakaan aloita käsienpesurumbaa joka kerta alusta ja hänellä on kaksi tervettä jalkaa ja ovi on ehkä muutaman metrin päässä. Lisäksi pikkuveljeni makasi vielä lähempänä ovea olevalla sängyllä, mutta ei, liikaa vaadittu, vaan ovi vaati juuri minua ja mikä raivo kun en suostunut. 

Seuraavana aamuna seitsemältä soi puhelin, kun äiti teennäisesti valittaa selkäkipujaan että tule auttamaan kattauksen teossa kun hänellä on selkä niin kipeä. Katsoin kelloa, totesin juhlien alkavan puolen päivän jälkeen, kuulin pikkususarusteni äänet taustalta (jotka myös teinejä) ja totesin että jos he eivät selviä kolmisin niin saavat olla selviämättä ja suljin puhelimen. Jatkoin uniani, että jaksoin hoitaa ruuat loppuun. 

Eniten v tti se asenne, että yksi ihminen tekee kuuliaisesti kaiken ja kaksi muuta sisarusta ovat kuin pellossa. 

Vierailija
158/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mä oisin AP sä, ni sopisin tämän äidin kanssa, että vastavuoroisesti HÄN tulee sitten kun sinä tarviset apua juhlissa auttamaan. Esim. tulevan lapsesi kastejuhla. Sovi asiasta sähköpostilla, että jää kirjallinen doku asiasta.

Vierailija
159/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tuon ikäisiä lapsia niin äiti ei ole vanha vaan täysin kykene kestitsemään itse omat vieraansa. Laita jonkun pitopalvelun numero sille jos palvelusväkeä kaipaa.

Ei tarvitse olla töykeä eikä törkeä vaan voi ihan hyvällä omallatunnolla ja hyvällä tavalla kieltäytyä. Se on ihan oikeutettua eikä siihen kieltäytymiseen tarvitse liittää mitään valtataistelua tai muuta kiukuttelua.

Kerrot ystävällisesti, että sinulle ei nyt sovi. Toivotat hyviä juhlia ja osallistut juhlaan.

Yleisesti voi tietty auttaa, mutta sisäköksi ei tarvi ruveta, jos ei halua.

Tuossa tapauksessa ei kannattane luvata mitään... muuten saatat joutua ikävästi välikäteen.

Vierailija
160/281 |
31.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi kolme