Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)
Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.
Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?
Kommentit (281)
Jos siellä jostain syystä olet kyökkipiikana niin poistu heti paikalta.
Ehkä olet vähän herkkä jos tuosta noin kovin loukkaannuit ja koet alentavaksi. Sua kysyttiin auttamaan ja sulla on vapaus vastata kyllä tai ei, ei sua pakottamassa olla. Näissä on varmasti sukujen välisiä eroja, toisissa tapana auttaa ja toisissa ei. Itse olen nimenomaan miehen suvun ja sukulaisten juhlissa autellut paljonkin kun harvoin niissä juhlan aihe on itselleni kovin läheinen, oman perheen ja suvun juhlissa olen sitten saanut keskittyä juhlimiseen. Palkkaa en ole ikinä osannut edes odottaa.
Mutta ei näistä kysymyksistä kannata loukkaantua, jos ei halua auttaa niin sitten kieltäytyy. Tuskin kysyjän tarkoitus on ollut ap:ta alentaa.
Mielestäni on ok, että miehesi kuvaa veljensä yo-juhlissa ja se olisi myös osana yo-lahjaanne hänelle.
Mutta tämä keittiöpiian ja tiskarin ilmaisapu sinulle nakitettuna ei ole oikein, vaan hyväntahtoisuutesi hyväksikäyttöä. Jos asiaa olisi kysytty ajoissa olisit voinut kieltäytyä, mutta nyt viime tingassa pyydettynä tulee helposti tilanne, että on pakko hyväksyä, kun ei ole muitakaan tarjolla.
En pidä ihmisistä, jotka hyväksikäyttävät toisten hyväntahtoisuutta ja kiltteyttä.
Miksei kaikki voi vaan tilata ammattilaisia hoitamaan juhlat? Kaikki kävisi niin kivuttomasti ja helposti. Lähinnä pitopalvelua tarkoitan. Tuota kuvaamista en ymmärrä. Miten tuhottomasti niitä kuvia pitää räpsiä? Kyllä jokainen varmasti kuvaa omalla luurillaan muutaman, ja ne viralliset kiitoskuvat pyydetään ammattikuvaaja kuvaamaan.
mummuvaan kirjoitti:
Minä olin lapsenlapsen rippijuhlissa keittiöhommissa, lohisoppaa, kakkuja , suolasta ja makeaa oli tarjolla, väkeä : sukulaisia ja kavereita, ystäviä ja tuttuja kävi runsaasti. Jälkeenpäin huomasin, ettei minusta ole edes valokuvaa rippilapsen kanssa ja silloin päätin, etten enää ala missään juhlissa keittiöhommiin, touhua riitti koko päiväksi väsymykseen asti , palkatkoon apuväkeä. Jotenkin tunsin itseni muiden rinnalla aliarvostetuksi.
Minä taas tunsin ylpeyttä kun kummilapsen juhliin tein tarjoilut ja niitä kovasti kehuttiin ja kiiteltiin. Astioita vuokrattiin muualta niin että riittivät hyvin, tiskikoneeseen ladottiin illalla ja seuraavana päivänä. Tein kaikki valmistelut niin hyvin, että ei tarvinnut kuin tarjoiluvateja vaihtaa uusiin. Pääsin kuviinkin poseeraamaan ja ilta oli hauska viiniä naukkaillessa kun vieraat oli lähteneet. Hauskat juhlat.
Vierailija kirjoitti:
Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.
Siis miksi ihmeessä veljen pitää olla nostamassa maljoja? Ei ainakaan omassani tai missään muissakaan yo-juhlissa missä olen ollut tule sisarukset joka vieraan kanssa kilistelemään. Se on juhlakalu kuka kilistelee ja mahdollisesti siinä vanhemmat mukana. Meillä on ollut toki tätejä tai serkkuja mukana auttamassa mutta silloin auttaa myös talon väki, jos kaikki ulkoistetaan muille niin silloin palkataan oikeasti henkilökuntaa.
Ja meillä kyllä tosiaan pikkuveli auttoi keittiössä pikkusiskoni yo-juhlissa, omissani hän oli vasta 8-vuotias joten sai vapautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitään velvollisuutta ei tietenkään ole. Yleensä noihin juhliin yritetään saada avuksi joku, joka on riitäävän läheinen, että voisi tehdä palveluksen, mutta silti ei niin lähipiiriin kuuluva, että olisi tärkeä olla juhlissa maljoja nostamassa alusta loppuun. Ylioppilaan veli ei siis todennäköisesti voi olla tiskaamassa. Tapana on pyytää sukulaisia avuksi ja kyllähän siinä tiettyä seksismiä on, kun tiskauspyynnöt kohdistetaan enemmän naisiin. Joissain suvuissa on tapana auttaa, toisissa ei. Itse olen ollut ja saanut lähtiessä mukaan kuoharipullon tmv.
Siis miksi ihmeessä veljen pitää olla nostamassa maljoja? Ei ainakaan omassani tai missään muissakaan yo-juhlissa missä olen ollut tule sisarukset joka vieraan kanssa kilistelemään. Se on juhlakalu kuka kilistelee ja mahdollisesti siinä vanhemmat mukana. Meillä on ollut toki tätejä tai serkkuja mukana auttamassa mutta silloin auttaa myös talon väki, jos kaikki ulkoistetaan muille niin silloin palkataan oikeasti henkilökuntaa.
Ja meillä kyllä tosiaan pikkuveli auttoi keittiössä pikkusiskoni yo-juhlissa, omissani hän oli vasta 8-vuotias joten sai vapautuksen.
"Siis miksi ihmeessä..." No, koska se on yleensä tapana, että isäntäväki seurustelee vieraiden kanssa mieluummin kuin on keittiössä. Ei nyt varmaan ollut kyse, että koko ajan sisarus kulkee vierellä, tai jostain yksittäisestä kilistelystä, vaikka se esimerkkinä olikin, mutta yritä nyt ymmärtää pointti, vaikka toki aina hyviä perusteluja nuo "meillä on" ja "meillä kyllä tosiaan" ovatkin...
Unohtakaa nyt juttunne talkoohengestä. Juhlat on selvästi eronneen parin pojan yo-juhlat, joita ei järjestetä ap:n anopin tai apen luona, vaan apen ex-puolison luona eli tuon velipuolen kotona, järjestäjänä velipuolen äiti. Ap ei tunne tätä ihmistä ollenkaan, joten ihan hölmöä alkaa paasata jostain suvusta ja talkoista. Tässä on nyt selvästi kyse vieraan ihmisen kodissa tapahtuvasta tiskaus- ja siivouspalvelusta, johon hänet on lyhyellä varoitusajalla pyydetty. Jos koti olisi apenkin, asia olisi ihan toinen.
Mutta ap, tule ihmeessä kertomaan, miten meni?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Siis miksi ihmeessä..." No, koska se on yleensä tapana, että isäntäväki seurustelee vieraiden kanssa mieluummin kuin on keittiössä. Ei nyt varmaan ollut kyse, että koko ajan sisarus kulkee vierellä, tai jostain yksittäisestä kilistelystä, vaikka se esimerkkinä olikin, mutta yritä nyt ymmärtää pointti, vaikka toki aina hyviä perusteluja nuo "meillä on" ja "meillä kyllä tosiaan" ovatkin...
Joo, koska tosi yleistä on että teini-ikäinen poika siellä tosiaan isäntänä viihdyttää vieraita eikä niinkään että istuu nurkassa ja täyttää lähinnä omaa mahaansa. Muutenkin jos järjestetään sellaiset juhlat että joku on koko ajan kiinni keittiössä niin luulis sitä rahaa olevan henkilökunnan palkkaamisen eikä tarttis kinuta vieraiden avecceja keittiöön kyökkipiiaksi.
Itse voisin suostua tarjoilemaan. Inhoan juhlia, enkä osaa jutella niitä näitä vieraiden ihmisten kanssa. Tarjoilu toisi mukavaa puuhaa, ajankulua, eikä tarvitsisi sen kummemmin puhua kenenkään kanssa muuta kuin tarjoiluun liittymä asioita. Mutta tiskaamisessa en juhlien jälkeen jäisi. 😝
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, koska tosi yleistä on että teini-ikäinen poika siellä tosiaan isäntänä viihdyttää vieraita eikä niinkään että istuu nurkassa ja täyttää lähinnä omaa mahaansa. Muutenkin jos järjestetään sellaiset juhlat että joku on koko ajan kiinni keittiössä niin luulis sitä rahaa olevan henkilökunnan palkkaamisen eikä tarttis kinuta vieraiden avecceja keittiöön kyökkipiiaksi.
Tänään olin vieraana ystävän lapsen YO-juhlissa, perhe järjesti itse juhlat, ei ollut palkattua apua eikä nakitettuja keittiövuoroja, toisen ystäväperheen tytär otti kuvia (ehkä tämänpäiväinen sankari oli kuvannut hänen juhlansa) Koska perheen äiti oli aika työllistetty, menin avuksi kantamaan tavaroita pöytään ja oman kahvitteluni ja seurusteluni jälkeen auttamaan tiskikoneen kanssa, juhlat näet olivat yhden yhdistyksen tiloissa ja siellä on laitostiskikone, jota osaan käyttää paremmin kuin ystäväni. Juhlien isäntäväki kiitteli avusta, mutta eiköhän yksi vieraana ollut emäntä, kunnallispoliitikko, tullut hakemaan lisää kahvimaitoa ja puhutteli minua alentuvan käskyttämällä kuin mitäkin kyökkipiikaa. Oli vielä närkästyneen oloinen, kun kaadoin tölkistä maitoa kannuun ja pyysin ystävällisesti häntä viemään kannun takaisin kahvipöytään.
Nimimerkillä avulias juhlavieras, en kyökkipiika
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tänään olin vieraana ystävän lapsen YO-juhlissa, perhe järjesti itse juhlat, ei ollut palkattua apua eikä nakitettuja keittiövuoroja, toisen ystäväperheen tytär otti kuvia (ehkä tämänpäiväinen sankari oli kuvannut hänen juhlansa) Koska perheen äiti oli aika työllistetty, menin avuksi kantamaan tavaroita pöytään ja oman kahvitteluni ja seurusteluni jälkeen auttamaan tiskikoneen kanssa, juhlat näet olivat yhden yhdistyksen tiloissa ja siellä on laitostiskikone, jota osaan käyttää paremmin kuin ystäväni. Juhlien isäntäväki kiitteli avusta, mutta eiköhän yksi vieraana ollut emäntä, kunnallispoliitikko, tullut hakemaan lisää kahvimaitoa ja puhutteli minua alentuvan käskyttämällä kuin mitäkin kyökkipiikaa. Oli vielä närkästyneen oloinen, kun kaadoin tölkistä maitoa kannuun ja pyysin ystävällisesti häntä viemään kannun takaisin kahvipöytään.
Nimimerkillä avulias juhlavieras, en kyökkipiika
Toivottavasti vuelä sinuttelut tai puhuttelit etunimellä! 👍
En olisi tajunnut loukkaantua kummastakaan pyynnöstä.Olisin ajatellut,että kiva että pidetään perheenjäsenenä ja pyydetään.
Kohtuullinen pyyntö. Toki voitte ilmoittaa, ettette osallistu juhliin tai valokuvat ovat lahjanne. Jos, ette vie muuta lahjaa, säästyy teiltä paljon rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teinipoika isäntänä? Entä ylioppilaan isä, noin neli-viiskymppinen mies? Mikä asema hänellä on juhlissa, joita isännöi teinipoika? Tätä ylioppilasta ei ilmeisesti tarkoitettu, vaan muuta perheen lasta? Aika kauan olen elänyt muten ole vielä tällaiseen kuvioon ylppäreissä törmännyt.
Vierailija kirjoitti:
En olisi tajunnut loukkaantua kummastakaan pyynnöstä.Olisin ajatellut,että kiva että pidetään perheenjäsenenä ja pyydetään.
Ap voisi kertoa, onko heitä pyydetty mukaan mökkilomille ja ulkomaan reissuille kutsujan maksaessa kulut. Niinhän sitä perheenjäsenille tehdään.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa erikoinen. Miksi joku vieras nainen pitäisi sinua perheenjäsenenä? Kun tosiaan kyseessä ei ollut ap:n miehen isä eikä äiti eikä sukulainen eikä ap:n miehen äitipuoli. Vaan ihan vain miehen veljen äiti, jolla ei mitään yhteyttä mieheen sinänsä ole. Eikä tule olemaan.
Miten meni muiden päättäjäisjuhlat? Tuliko yllätysnakkia keittiöön? Joskus niinkin käy paikan päällä.
Minä en enää auttele, enkä edes ehdota sitä. Viimeksi minut ja perheeni kutsuttiin häihin vieraaksi. Sitten alettiin pyytämään vähän apua. Lopulta se "auttamislista" meni sellaiseksi, että ehdotin tulevani mielelläni ihan sitten töihin sinne häihin, kunhan maksaa maksaa jo kertyneet matkakulut, jotka olisi mennyt hukkaan, kun mies olisi vauvan kanssa jäänyt kotiin. Oli ilmeisesti liikaa (n.50e), kun todettiin, että ei tarvitse tulla missään nimessä töihin, vaan ehdottomasti vieraaksi.
Kuinkas kävikään. Yritti saada minut kyökkipiiaksi, mies ei ehtinyt edes syömään ja vauva huusi pää punaisena lähes koko ajan. En mennyt kyökkipiiaksi ja olin aika vihainen tästä tempauksesta. Oletan, että jos minut halutaan vieraaksi, niin silloin minut halutaan vieraaksi. Ja jatkossa, jos pyydetään kyökin puolelle apua, niin se laitetaan verokortille. Ymmärtävät sitten, ettei tarjoilijan ja kokin hommat ole ilmaisia. Se on korvaus siitä, että on töissä, eikä juhlissa.
Tämä nainenhan tosin ei ole aloittajan anoppi. Hän ei ole sukua edes ap:n miehelle. Todennäköisesti ap ei edes tapaa koko ihmistä enää koskaan, kun oletettavasti tämä nyt ylioppilaaksi pääsevä ap:n miehen velipuolikin muuttaa ennenpitkää pois lapsuudenkodistaan. En minä ole tavannut edes omien puolisisarusteni äitiä sen jälkeen, kun puolisisarukseni ovat muuttaneet omilleen.