Olenko yli herkkä jos koin tämän vääräksi ja minua hieman alentavaksi? (miehen veljen ylppärit ja ilmainen työnteko)
Eli miehelläni on kaksi veljeä jolla on eri äiti kun miehelläni. Toisella näistä on ylioppilasjuhlat huomenna ja ne järjestetään veljen äidin luona jonka kanssa en ole juurikaan ollut missään tekemissä enkä laske häntä millään tasolla perhepiiriin ja tuskin hänkään minua(minä olen 22 ja mies 24 tähän väliin jos joku miettii). No tämä veljen äiti on tosi pitkään painostanut että mieheni kuvaisi juhlat "ettei tarvitse mitään kallista valokuvaajaa palkata" minun ja miehen mielestä toi oli jo hieman erikoista varsinkin kun eivät suostu sitten miehelleni mitään maksamaan. Toisaalta se voisi olla ylppärilahja hänelle ja onhan hän tämän veli. No mutta nyt eilen tämä äiti oli saanut päähänpiston että mähän voisin tarjoilla siellä ja jäädä tiskaamaan juhlien jälkeen ja tästäkään ei rahaa tarvitsisi kuulemman maksaa. Mulla meinasi mennä kahvi väärään kurkkuun kun kuulin että ihan tosissaan ehdottivat että tulisin sinne ilmaiseksi palvelusväeksi varsinkin kun en edes tätä äitiä tunne ja miehelläni on nuorempi veli joka voisi tämän hoitaa ihan hyvin. Tiedän että se ei ole tyhmä joka pyytää mutta silti koko toi asetelma että miehen veljen äiti näkee että minä naisena olen jotenkin velvollinen auttamaan vaikka hänellä olisi tosiaan tämä toinen veli myös. Asia olisi eri jos siitä olisi sovittu jo viikkoja ennen tai kysyjä olisi mieheni isä joka taas kuuluu perhepiiriin ja on minullekkin tärkeä ihminen joten kysymys on asiallinen.
Mitä mieltä olette, olenko yli herkkä jos minusta toi oli tökeröä ja ehkä jopa seksististä?
Kommentit (281)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä te ootte sitten kermaper.s.eitä. Olen ollut monissa juhlissa auttamassa. Varsinkin sukulaisten. Ja he minun. Näin se homma toimii!!!
Miksi nyky nuoriso jotenkin kuvittelee olevansa jotain prinsessoja joita ei saa pyytää töihin tai ainakin pitäisi aina MAKSAA!!!
Ihan aiheesta kukkaruukkuun:minusta on hassua että käytät tässä prinsessaa esimerkkinä. Prinsessa syntyy haluamatta perheeseen missä pitää olla koko elämä valtiolla töissä kuolemaan asti. Ajattele nyt koko elämä raskaita päiviä median pyörityksissä. Häneltä vaaditaan työtä kokoajan sukulaisuutensa vedoten eli perjaatteessa samaa mitä nämä jotkut kommentoijat täällä ölisee ap:eelle.
Kysyn lapseni vuoksi: onko sullakin lukihäiriö?En saa millään lastani kirjoittamaan oikein sanaa "periaatteessa". Laittaa aina j-kirjaimen, vaikka on jo lukiossa.
Ja vielä: mikä on ikäsi?
Sinäkö ap istutit miehesi päähän ajatuksen, että on törkeää pyytää häntä kuvaamaan veljensä juhlat ilman palkkiota? Vai oliko mies tosiaan lähtökohtaisesti jo noin ahne, että pitäisi rahaa saada, jos veljeään auttaa? Miten teillä hoituu muutot, kyytiapu, remppa-apu yms. asiat, joissa silloin tällöin apu on tarpeen? Veljekset vaativat aina rahaa tai eivät pistä tikkuakaan ristiin?
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.
Yksipuolinen hyysäys ei kuule hevillä vastavuoroiseksi muutu, varsinkaan jos siihen totuttaa jonkun itsekkään minäminäminän!
*Ojentaa vuoden naivistipalkinnon!
Vierailija kirjoitti:
Minusta miehesi pitäisi suostua ottamaan koko juhlien ajan kuvia ja aivan ilmaiseksi. Häntä on pyydetty jo ajoissa ja kyseessä on sentään oman veljen yo-juhlat.
Valokuvaajia ei varmaan edes saisi helpolla yo-juhla-aikaan.
Entäpä sitten sinä. Voisin ehkä sinuna suostua tarjoilemaan, mutta en tiskaamaan. He voivat itse tiskata juhlien jälkeen. Yesin luultavasti on ongelma, että tarvitaan vämktiskausta.
Vieraan pitää siis olla paikalla klo 13-21 ottamassa muutama kuva? Miksei sitä voi tehdä joku heistä, jotka asuvat siinä asunnossa? Noita perhekuvia voi ottaa ihan hyvin amatöörikuvaaja, niin on tehty ennenkin ja tarpeeksi hyviä kuvia niistä on tullut. Mitä sanoja ovat "yesin" ja "vämktiskausta"?
Vierailija kirjoitti:
Näköjään vanha talkoohenki on kadonnut. Tuollaisessa auttelussa on ideana, että voi myöhemmin pyytää vastapalvelusta. Ehkä ajatuksena on samalla tutustua suvun uuteen jäseneen vähän paremmin. Tietysti jos kokee pyydetyt asiat liian raskaina ja orjahommina voi kieltäytyä. Tosin se johtaa pohdintaan, kuinka kykenet aikanaan huolehtimaan oman perheesi juhlien järjestämisestä.
Tässä on kyse kykenemättömästä juhlienjärjestäjästä (ei AP), jonka viimehetkenpaniikki ei mitenkään liity Ap:hen tai ennusta vastaavaa kädettömyyttä hänen kohdallaan. Ainakin on valmiiksi pätevä esimerkki "ei näin."
Sain itse tarpeekseni tällaisesta hyväksikäytöstä. Kun sitten taas kerran kyseltiin, että olisinko taas tulossa ilmaiseksi palvelijaksi "juhlakalun mieliksi", niin totesin, että tulen kyllä jos saan palkaksi sitten sitä juhlakalua ja oikein kunnolla. Sen jälkeen ei ole kyselty.
Eniten näissä ärsyttää oletus, että sukupuoli pätevöittää tarjoilemaan ja tiskaamaan. Kun itse olin noin 18-vuotias, niin naapuri kysyi minua hänen (kahvitus)juhliin keittämään ja kaatamaan kahvit, laittamaan kakkuja esille ja hoitamaan tiskejä. Hän olisi kylläkin maksanut siitä palkkion, joten pyyntö oli sinänsä ihan asiallinen. Mutta en minä tuollaista hommaa olisi osannut hoitaa, vaikka hän kuvitteli, että tietenkin osaan koska olen tyttö! En vain juo kahvia, joten en ole koskaan keittänyt kahvia. Meillä oli aina ollut tiskikone ja kaikki astiat tiskikoneen kestäviä, niin ei minulla ollut mitään kokemusta käsin tiskaamisesta (kai sen toki osaisi tehdä, mutta hidasta se olisi ollut). Enkä myöskään ollut koskaan auttanut missään juhlissa keittiössä, koska meille kotiin oli juhliin aina palkattu joku (yleensä pitopalvelu) hoitamaan ne tarjoilut ja keittiöhommat. Muutenkaan en ollut mikään leipojaihminen enkä käytännön tyyppi muutenkaan vaan sellainen älykkö lukijatyttö. Jos olisin suostunut pyyntöön niin olisi kyllä menneet pilalle ne naapurin juhlat.
Tuon ap:lle vieraan naisen pyyntö oli törkeä, koska hän ei tosiaan tunne ap:ta eikä myöskään ole mitään sukua tai perhepiiriä ap:n poikaystävälle. Ap voisi hyvin vastata pyyntöön näin: "kiitos kysymästä, voin kyllä tulla kyllä auttamaan keittiöön, koska minulla ei ole muuta työkeikkaa sovittuna sille päivälle, taksani on 15 € / tunti, ja tapanani on ollut aina se, että vaikka kyseessä on vain yhden päivän työkeikka niin siitä tehdään ennakkoon sopimuspaperi".
Tällainen vastaus on ihan kohtelias ja asiallinen, ja johtaa ap:n kannalta hyvään lopputulokseen: joko siihen että häntä ei haluta sinne keittiöön tai siihen että hän tienaa satasen.
Vierailija kirjoitti:
Sinäkö ap istutit miehesi päähän ajatuksen, että on törkeää pyytää häntä kuvaamaan veljensä juhlat ilman palkkiota? Vai oliko mies tosiaan lähtökohtaisesti jo noin ahne, että pitäisi rahaa saada, jos veljeään auttaa? Miten teillä hoituu muutot, kyytiapu, remppa-apu yms. asiat, joissa silloin tällöin apu on tarpeen? Veljekset vaativat aina rahaa tai eivät pistä tikkuakaan ristiin?
Tuolla oli ap kommentti että enemmän miestä harmitti tämä ja ap taas ymmärsi pyynnön olevan vielä kohtuuden rajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuolla oli ap kommentti että enemmän miestä harmitti tämä ja ap taas ymmärsi pyynnön olevan vielä kohtuuden rajoissa.
Voihan olla, että tuo miehen ex-äitipuoli on kohdellut miestä huonosti miehen ollessa lapsi, ja siksi miestä harmittaa tuollaiset ilmaispyynnöt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta miehesi pitäisi suostua ottamaan koko juhlien ajan kuvia ja aivan ilmaiseksi. Häntä on pyydetty jo ajoissa ja kyseessä on sentään oman veljen yo-juhlat.
Entäpä sitten sinä. Voisin ehkä sinuna suostua tarjoilemaan, mutta en tiskaamaan. He voivat itse tiskata juhlien jälkeen. Yesin luultavasti on ongelma, että tarvitaan vämktiskausta.
Vieraan pitää siis olla paikalla klo 13-21 ottamassa muutama kuva? Miksei sitä voi tehdä joku heistä, jotka asuvat siinä asunnossa? Noita perhekuvia voi ottaa ihan hyvin amatöörikuvaaja, niin on tehty ennenkin ja tarpeeksi hyviä kuvia niistä on tullut. Mitä sanoja ovat "yesin" ja "vämktiskausta"?
Tarkoitin, että tosin tarvitsevat luultavasti myös välitiskausta, kun astiansa tuskin riittävät.
Sinuna suostuisin tarjoilemaan, mutta en tiskaamaan. Mutta he eivät varmaan pysty olemaan ilman tiskaajaa ja tiskaamaan vasta illalla, kun harvalla astiat riittävät.
Mutta heillä on varmaan oikeasti joku ongelma, kun näin myöhään sinua pyytävät.
Itseäni tosiaan ärsyttää se, että sukupuolen takia oletetaan, että ihmiselle olisi jotenkin luonnollista ja mukavaa häärätä jonkun puolitutun keittiössä. Että se nyt olisi niin pieni vaiva, koska tuttua puuhaahan sellainen on naisihmiselle. Itse vietän mahdollisimman vähän aikaa keittiössä. Kokkaan ja häärään keittiössä juuri sen verran kuin on pakko. En todellakaan menisi johonkin kissanristiäisiin keittiöavuksi, koska ei, kyseinen homma ei tule luonnostaan, eikä yksinkertaisesti kiinnosta. Sitä varten on pitopalvelut ja ihmiset voi palkata siihen hommaan. Jos juhlakalun äiti tai isä nyt ei halua viettää aikaa keittiössä lainkaan niin voi voi, aina voi palkata apua. Muilla ei ole velvollisuutta palvella. Jos joku vapaahehtoisesti ja mielellään siellä keittiössä puuhastelee niin eihän siinä ongelmaa ole.
Itselläni on kokemus esimerkiksi anopin taholta, kun anoppi vinkkasi minulle, että astianpesukoneen voisi täyttää. Samalla kun poikansa makoili sohvalla, eli miksi ihmeessä se astianpesukoneen täyttö heidän kämpässään olisi minun velvollisuuteni, enemmän kuin oman poikansa? Koska olen nainen? Juu ei.
Vierailija kirjoitti:
Itseäni tosiaan ärsyttää se, että sukupuolen takia oletetaan, että ihmiselle olisi jotenkin luonnollista ja mukavaa häärätä jonkun puolitutun keittiössä. Että se nyt olisi niin pieni vaiva, koska tuttua puuhaahan sellainen on naisihmiselle. Itse vietän mahdollisimman vähän aikaa keittiössä. Kokkaan ja häärään keittiössä juuri sen verran kuin on pakko. En todellakaan menisi johonkin kissanristiäisiin keittiöavuksi, koska ei, kyseinen homma ei tule luonnostaan, eikä yksinkertaisesti kiinnosta. Sitä varten on pitopalvelut ja ihmiset voi palkata siihen hommaan. Jos juhlakalun äiti tai isä nyt ei halua viettää aikaa keittiössä lainkaan niin voi voi, aina voi palkata apua. Muilla ei ole velvollisuutta palvella. Jos joku vapaahehtoisesti ja mielellään siellä keittiössä puuhastelee niin eihän siinä ongelmaa ole.
Itselläni on kokemus esimerkiksi anopin taholta, kun anoppi vinkkasi minulle, että astianpesukoneen voisi täyttää. Samalla kun poikansa makoili sohvalla, eli miksi ihmeessä se astianpesukoneen täyttö heidän kämpässään olisi minun velvollisuuteni, enemmän kuin oman poikansa? Koska olen nainen? Juu ei.
Samanlaisesta anopista kärsivänä kysyn, että mitä sanoit sille anopille vastaukseksi? Sanoitko, että et voi täyttää koska miehesi voi tms. Vai täytitkö vain?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samanlaisesta anopista kärsivänä kysyn, että mitä sanoit sille anopille vastaukseksi? Sanoitko, että et voi täyttää koska miehesi voi tms. Vai täytitkö vain?
Sanoin, että ahaa okei, enkä täyttänyt astianpesukonetta. Mies ymmärsi yskän ja hoiti homman lopulta.
Eivät ne ole veljiä. Ja ylioppilasjuhlista nyt ei kannata montaa kuvaa ottaa, joten mikä ongelma.
En tiedä yli herkkyydestä, mutta perus koulu ainakin on jäänyt käymättä yhdys sana virheistä päätellen.
En mä tosta nyt mitään sekstististä saa. Perhe juhlii ja sä et kuulu perheeseen, joudat ihan hyvin piikomaan.
Vierailija kirjoitti:
En mä tosta nyt mitään sekstististä saa. Perhe juhlii ja sä et kuulu perheeseen, joudat ihan hyvin piikomaan.
Jos ei kuulu perheeseen niin silloin pitäisi varsinkin palkka työstä maksaa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä menisin. Jos tekee hyvää muille, saa hyvää itsekin takaisin. Todistettu.
Nyt ei ole kyse hyväntekemisestä vaan aivan puhtaasta hyväksikäytöstä, palkattomasta työstä henkilön kohdalka joka on kutsuttu vieraaksi.
No se on miten sitä katsoo. Itse olin entisen poikaystäväni äidin 60-vuotisjuhlissa piikomassa. En ikinä saanut korvausta, en ikinä pyytänyt vastapalvelusta, mutta enemmän minä sain silti siitä kuin hävisin. Hyvät pileet ne oli piikanakin.
Ylppäreissä ei kotiväen koskaan ruveta keittiöpiiaksi. Menee koko pileet piikomisessa, eikä ehdi jutella vieraiden kanssa. Mun ylppärit äitini tiskasi ja kokkasi, veljeni ylppäreihin pyydettiin apuvoimia suvusta. oli paljon lepposammat juhlat!
Niin, ajatteletko yhtään sitä, että sillä juhliin vieraana kutsutulla mutta piiaksi nakitetulla menee myös koko bileet piikoessa? Tai niillä sukulaisilla jotka on kutsuttu apuvoimiksi? Jos talonväki ei itse halua tiskata ja kokata, niin silloin palkataan pitopalvelu eikä orjuuteta sukulaisia/tuttavia ilmaiseksi tai jollain ruokapalkalla.
No jos näet keittiöhommat orjuutena, niin kaikin mokomin pysy poissa. Ilman keittiöhommia ei mitään juhlia olisi ikinä.
Yleensä läheisimpiä ei nakiteta keittiöön, koska juhla on heille erityisen merkityksellinen, eikä ole reilua että he missaavat sen. Pyydetään jotakuta, jolle ne on vaan yhdet juhlat muiden joukossa, eikä ainutkertainen eöämäntapahtuma.
Meidän suvussa ainakin keittiöapulaiset pyydetään juhliin hyvissä ajoin etukäteen. Emme pidä tapanamme nakittaa kutsumiamme juhlavieraita kahta päivää ennen juhlia piikomaan.