Vinkkini kuukautiskipujen helpottamiseen
Olenpa tässä viimeisen vuoden aikana huomannut seuraavan asian: se, kuinka paljon vettä juon, vaikuttaa huomattavasti kuukautiskipuihini. Minulla on aina ollut sellaiset medium kuukautiskivut, eli pari päivää juilii ikävästi vatsaa ja selkää, mutta pysyn kuitenkin ihan toimintakykyisenä. Nyt olen huomannut, että kun juon oikein reilusti vettä kuukautisia edeltävinä päivinä ja kipupäivinä, kipu on huomattavasti vähäisempää! Voisiko olla jotenkin niin, että kuiva kroppa kramppailee kovempaa?
Tämä tuli mieleeni, kun tänään alkoi menkat. Olen unohtanut juoda vettä, ja taas kivut ovat paljon kovemmat.
Halusin jakaa tämän vinkin, koska minua tämä on auttanut kipujen kanssa, ja ainakaan itse en koskaan ollut kuullut tällaista neuvoa, ennen kuin sattumalta huomasin yhteyden. Suosittelen kaikkia ainakin kokeilemaan, vedenjuonti on terveellistä muutenkin. :)
Ja ymmärrän myös, että monet kärsivät endometrioosista tai muuten vaan niin pahoista kivuista, ettei tällaisilla toimilla ole mitään merkitystä. Mutta ehkä sellaiset naiset, joilla kuukautiskivut ovat normaalin rajoissa, voisivat helpottaa niitä tällä. Kokeilkaa!
Kommentit (36)
Urheilu auttaa mulla jopa pitämään menkkoihin liittyvän migreenin poissa tai edes lievänä. Heti kun jää liikkuminen vähemmälle niin johan on taas kamala olo menkkojen aikana. Onneksi toimii heti seuraavissa menkoissa kun liikkuu vaan tarpeeksi niitä ennen.
Orkku ainakin vapauttaa endorfiinejä ja rentouttaa kohdunkin lihaksia, siksi kai auttaa.
Vierailija kirjoitti:
Myös kasvisruokavalio tekee menkoista ainakin puolta helpommat, tarkkaa syytä en siihen tiedä, mutta näin olen lukenut monen todenneen, ja voin allekirjoittaa nyt saman kun olen ollut lähes vegaanisella ruokavaliolla, menkkoken kesto vaan pari päivää, eikä niiden alkamistakaan edellä enää kovat nipistelyt niinkuin aikaisemmin. Joten todellakin maito kannattaa korvata sillä vedellä, siinä ap on varmasti aivan oikeilla jäljillä!
Olen sekasyöjä ja kuukautiseni kestävät 2-3 päivää eikä kipuja ole ollenkaan.
Minulla liikunta ei ole koskaan auttanut kuukautiskipuihin. Tärinä vain pahentaa kramppeja.. Olen tosin aina kärsinyt erittäin runsaista menkoista ja kivutkin on kuin kirveellä lyötäisiin.. En pysty vuodon ensimmäisinä päivinä asentamaan tamponia koska koko alakroppa tilttaa. Yleensä minipillerit puolittavat kivun mutta vaikutus yleensä lakkaa n. vuoden kuluttua vaikka jatkan pillereiden ottamista. Hormonikierukka ei pysynyt paikoillaan. Ehkäisylaastari on vielä kokeilematta.. Lämpötyyny on rakas ystäväni aina menkkojen alkupäivinä.
Liiallista kahvin juontia tulee välttää!
Kiitos vinkistä, samahan tuo on kokeilla. Olen tosin huono juomaan vettä, onko jollain siihen vinkkejä? Mulla lääkärin määräämää särkylääkettä ja lämpötyyny, noilla olen pärjännyt suht hyvin. Seksiä tuskin tulen kokeilemaan, ei tee YHTÄÄN mieli siinä vaiheessa kun on kipuja. :D
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vinkistä, samahan tuo on kokeilla. Olen tosin huono juomaan vettä, onko jollain siihen vinkkejä? Mulla lääkärin määräämää särkylääkettä ja lämpötyyny, noilla olen pärjännyt suht hyvin. Seksiä tuskin tulen kokeilemaan, ei tee YHTÄÄN mieli siinä vaiheessa kun on kipuja. :D
Mä olen ottanut tavoitteeksi tuon 2l päivässä ja itse siis ihan hörpin kotona vettä sellaisesta isosta pullosta missä on se mitta-asteikko kyljessä. Siitä näen, paljonko olen päivän aikana jo juonut ja paljonko vielä olisi hyvä juoda. Kannattaa hörppätä vettä aina vähän väliä; ei niin,että päivän aikana ei juo mitään ja illallla sitten yrittää kiskoa tunnin sisään sen kaksi litraa. Siihen vedenjuomiseen muuten tottuu, ja alkaa tehdä mielikin juoda säännöllisesti!
Toinen vinkki voi aolla laittaa veden sekaan vaikka sitruunaviipaleita, jäisiä marjoja tms. Jos se houkuttelee juomaan enemmän
Vierailija kirjoitti:
Siis dildon kanssako te sitä seksiä harrastatte vai tykkääkö jotkut miehet oikeasti ajella kovaa punaisia päin?
Eipä ole kukaan koskaan kieltäytynyt menkkojen takia. Veri on vähemmän ällöttävää kuin uloste, ja suurin osa miehistä painaa surutta kakkoseen, jos tilaisuus annetaan. Itse en anaaliseksiä harrasta, mutta menkkaseksiä kyllä.
Harrastatteko sitä seksiä pelkästään suihkussa vai miten saatte sotkun pidettyä aisoissa? Itse en ainakaan pysty suihkussa (=seisten) rentoutumaan niin paljoa että saisin orgasmin. Ja sängyssä taas sotku on hirveä, menee pyyhkeistä ja muista läpi. Kivun hoitoon sitä seksiä tarvitsisi juuri niinä ekoina päivinä, kun vuoto on ihan hullua.
Parasta seksi on juuri sen vuorokauden ennen niiden alkua. Sitten se ei enää ihan huvita, kunnes ovat ohi. Ennaltaehkäisevät panot ja pinaattiruoat ovat auttaneet. Aion kokeilla vedenjuontia, kiitos vinkistä.
PS. kakkoseen ei koskaan, se ei ole luonnollista. Sattuu helvetisti ja ulostus menee ihan sekaisin päiviksi. En suostu yhdistämään sitä (kovaa kipua ja nöyryytystä) seksielämääni.
Jättihelokkiöljy kapselit ja ibuprofeiini. omega 3 saattaa olla apua. en ole kokeillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seksi auttaa mutta kelläpä olisi mahdollista päästä työpäivän aikana kunnolla nuss*maan pahimpien kipujen yllättäessä.
Kiitti vinkistä ap.
Tämän viestin kirjoittajalta ja tästä tykänneiltä olisi ihan kiinnostavaa kuulla, että miten teillä seksi auttaa kipuihin? Siis auttaako ihan vaikka yhdyntä itsessään (miten??) vai vaatiiko orgasmin? Olen kuullut usein tämän että seksi auttaa, mutta itse en ole huomannut seksillä olevan mitään vaikutusta kk-kipuihin. Onkohan ongelma siinä, että minun on kyllä aika hankala saada orgasmia (ja menkkojen aikaan, kun sattuu, se on entistä vaikeampaa).
Mua auttaa ihan pelkkä yhdyntä, monesti en edes halua yrittääkään orgasmia. Jotenkin vaan yhdynnästä tulee kiva hieronta sinne ja jollain tavalla helpottaa kipua. En tiedä sitten, tuleeko olla juuri sopivan kokoinen vehje että helpottaa, pitääkö pystyä osumaan johonkin pisteeseen mutta meillä tuo toimii. Seksin jälkeen on rentoutunut olo kohdussa ja kipu helpottaa vielä seuraavanakin päivänä.
Ohis mutta synnytyssupistukset ja kuukautiskivuthan ovat oikeastaan sama asia, mutta eri mittakaavassa. Molemmissa kipu johtuu samasta syystä: kohdun supistelusta (menkkojen aikaan kohtu supistelee "pumpatakseen" verta ulos, synnytyksessä taas kohtu supistelee aukaistakseen kohdunsuuta lapsen ulostuloa varten, ja työntääkseen lapsen ulos). Tyypillisesti synnytyksen käynnistyessä, kun supistukset ovat vielä mietoja, ne tuntuvat ihan samalta kuin menkkakivut. Koska periaatteessa ovat sama asia. Sitten ne vaan voimistuvat valtavasti kovemmiksi synnytyksen edetessä.