Sain töitä, palkka 3500€, mutta laskurin mukaan käteen jää vain
2200e! Voiko olla oikein?! Veroja, eläkemaksuja yms 1300€! En ymmärrä!
Kommentit (362)
Vierailija kirjoitti:
t puna-antti kirjoitti:
mulla brutto 9600 käteen jää 4300
tosin tohon sisältyy auto ja puhelinetu. Mutta hei yhteiskunta osaa paremmin käyttää rahaniKuinkas monta köyhää rahoillasi kouluttaisit? Ja ihmiset unohtavat, että käyttävät teitä ja usein kulkua liikennevälineitä. Kaupunkien ja valtion maita ja puistoja. Ovat saaneet koulutuksen, minkä avulla saavat hyvää palkkaa ja jopa synnytyksen, niin että ovat jääneet henkiin. Ja rokotukset yms.
Italiassa mafia käyttää samoja korulauseita. Maksa mafialle niin mafia pitää sinusta huolta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä on kadonnut rahan arvo kokonaan, kun puhutaan "parista hassusta satasesta".
200 euroa kuussa on 50 euroa lisää viikossa käteen, 10 e per työpäivä. Kuinka paljon lisävastuuta, aikaa, venymistä ja energiaa olet itse valmis lisäämään jokaiseen työpäivääsi 10 euron korvauksella? Ja miksi valtio on oikeutettu viemään työnantajan SINULLE antamasta palkankorotuksesta yli puolet?
Palkka on suhteutettu verojen kanssa. Jos verot olisi pienempiä, niin palkkakin olisi.
Sen verran olen laskeskellut, että 2500€ on suomessa kaikista optimaalisin keskituloisen kuukausipalkka, siitä jää "laskennallisesti" kaikista eniten käteen itselle, ja vähiten maksettavaa yhteiskunnalle. Itse tuon 2250€ tienaavana, jos saisin bruttotuloni tuonne 2500€ niin saisin käteen melkein kaksi tonnia nettona. Sen jälkeen verotuksen progressiivisuus alkaa nakertamaan rajusti tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t puna-antti kirjoitti:
mulla brutto 9600 käteen jää 4300
tosin tohon sisältyy auto ja puhelinetu. Mutta hei yhteiskunta osaa paremmin käyttää rahaniKuinkas monta köyhää rahoillasi kouluttaisit? Ja ihmiset unohtavat, että käyttävät teitä ja usein kulkua liikennevälineitä. Kaupunkien ja valtion maita ja puistoja. Ovat saaneet koulutuksen, minkä avulla saavat hyvää palkkaa ja jopa synnytyksen, niin että ovat jääneet henkiin. Ja rokotukset yms.
Italiassa mafia käyttää samoja korulauseita. Maksa mafialle niin mafia pitää sinusta huolta!
Niin ja mafia pitää huolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä te halusitte lisää ja äänestitte demareita.
Miten demarit liittyy tähän? Ei he ole olleet veroja LASKEMASSA, siis ansiotulo verotusta...
Näinhän on uskoteltu, että ansioverotus on laskenut.
Demarit ei kyllä ole syypää noihin eikä myöskään tuleviin mahdollisiin veronkorotuksiin.
Syypää löytyy kun katsoo jokusen vuoden taaksepäin...
siis miten demarit ei olisi syypäitä esim nyt tulevalla hallituskaudella lanseerattaviin veronkorotuksiin? Tottakai ovat. Varallisuusvero jota ajavat kohdistuu jo kertaallaan tiukasti tuloverotettuun omaisuuteen, ja todennäköisesti ansiotuloverojakin nostetaan että saadaan päättömät kustannuslisäykset rahoitettua.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Noin se menee. Itsellä palkka noussut vuodessa reilu tonnin ja tuntui että aina jää sama summa käteen.
Tienasin 2000 sain 1700
Tienasin 2450 sain 1850
Tienasin 2600 sain 1900
Tienasin 3200 saan reilu 2300 ja veroprosentti pitäisi nostaa, joten sen jälkeen saan käteen about 2100-2200.Että joo. Ei kauheasti kannata itkeä palkankorotuksen perään 😀
Paljonko tuosta on satuilua? Laskurilla tulee ihan eri tulokset ja kyllä jokainen lisä tarkoittaa lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisiltä on kadonnut rahan arvo kokonaan, kun puhutaan "parista hassusta satasesta".
200 euroa kuussa on 50 euroa lisää viikossa käteen, 10 e per työpäivä. Kuinka paljon lisävastuuta, aikaa, venymistä ja energiaa olet itse valmis lisäämään jokaiseen työpäivääsi 10 euron korvauksella? Ja miksi valtio on oikeutettu viemään työnantajan SINULLE antamasta palkankorotuksesta yli puolet?
Palkka on suhteutettu verojen kanssa. Jos verot olisi pienempiä, niin palkkakin olisi.
Ei pidä paikkaansa. Mitä pienemmät verot sitä isompi palkka, koska palkasta täytyy maksaa sairausvakuutukset ym. kulut.
Työn orja kirjoitti:
Mihin perustit tuon summan... rahan arvo oli ihan eri markka-aikaan kuin nyt. Markka aikaan 1200mk oli paljon... euro-aikana samalla summalla ei saa juuri mitään. Palkat nousseet plus hinnat myös
Paitsi palkat eivät ole nousseet duunareilla. Hitsari saa nykyään saman, kuin itse sain markka-aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Sen verran olen laskeskellut, että 2500€ on suomessa kaikista optimaalisin keskituloisen kuukausipalkka, siitä jää "laskennallisesti" kaikista eniten käteen itselle, ja vähiten maksettavaa yhteiskunnalle. Itse tuon 2250€ tienaavana, jos saisin bruttotuloni tuonne 2500€ niin saisin käteen melkein kaksi tonnia nettona. Sen jälkeen verotuksen progressiivisuus alkaa nakertamaan rajusti tuloja.
samaa laskeskellut. Nyt palkka 5000 euroa, oon miettinyt että alkaisin osa-aikaiseksi, tekisin sellaiset 20 tuntia viikossa. Reilu tonni jäisi vähemmän käteen, mutta elämänlaatu paranisi tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa. Mitä pienemmät verot sitä isompi palkka, koska palkasta täytyy maksaa sairausvakuutukset ym. kulut.
No USAssa ainakaan mediaanipalkka ei ole kovin iso.
Eroa kirkosta ja ammattiliitosta ja vaihda kuntaa, jos mahdollista. Vähennyksiä saa joko sijoituslainojen tai vapaaehtoisten eläkesijoitusten maksujen kautta, nämä pidemmän päälle lisäävät myös tulopuolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
samaa laskeskellut. Nyt palkka 5000 euroa, oon miettinyt että alkaisin osa-aikaiseksi, tekisin sellaiset 20 tuntia viikossa. Reilu tonni jäisi vähemmän käteen, mutta elämänlaatu paranisi tosi paljon.
Ja joku toinenkin saisi töitä. Noin pitääkin ajatella. Oikea suunta. Työtä jakoon ja enemmän työntekijöitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja tätä te halusitte lisää ja äänestitte demareita.
Miten demarit liittyy tähän? Ei he ole olleet veroja LASKEMASSA, siis ansiotulo verotusta...
Näinhän on uskoteltu, että ansioverotus on laskenut.
Demarit ei kyllä ole syypää noihin eikä myöskään tuleviin mahdollisiin veronkorotuksiin.
Syypää löytyy kun katsoo jokusen vuoden taaksepäin...
siis miten demarit ei olisi syypäitä esim nyt tulevalla hallituskaudella lanseerattaviin veronkorotuksiin? Tottakai ovat. Varallisuusvero jota ajavat kohdistuu jo kertaallaan tiukasti tuloverotettuun omaisuuteen, ja todennäköisesti ansiotuloverojakin nostetaan että saadaan päättömät kustannuslisäykset rahoitettua.
ja maksajina tässä on nimenomaan tavallinen suomalainen työssäkäyvä keskiluokka, ei mitkään Wahlroosit tai muut kroisokset. He ovat jo siirtäneet omaisuutensa Suomesta pois.
Vero.fi:n laskurissa pitää otta huomioon koko vuoden tulot. Jos alkuvuonna ei ole ollut tuloja, pidätysprosentti laskee huomattavasti.
Vierailija kirjoitti:
Tässä se ongelma onkin.
Ennen tein duunarin hommia, palkka oli joku hikinen 1900€ brutto. No en muista mitä käteen jäi mutta sillä pärjäs aivan hyvin omalla kulurakenteekka.
Nykyään teen AMK tutkinnon suoritettuani konsulttihommia. Palkka on bruttona sen yli 3, mutta käteen ei jää kun pari satasta enemmän kuussa!
Pari satasta enemmän unettomista öistä, isosta vastuun määrästä ja kymmenen kertaa hankalammasta työstä joka kuormittaa henkisesti huomattavasti.
Elämäni oli helpompaa ja enemmän balanssissa, aiemmin. Onko siis tuo pari satasta nettona kaiken tämän arvoista?
Valehtelet. Se ei ole mahdollista että noin puolentoistatonnin palkan noususta jäisi vain pari satasta.
suomalaiset osaajat lähtevät ulkomaille.. osaajien puutteessa suomalaiset työnantajat ostavat työvoimaa "palveluna" esim. intialaisilta yrityksiltä (kuten tänään hesarissa uutisoitiin) jossa halvat henkilöstökulut ja niin myös palvelun tarjoajan antama hinta työlle halpa..
toki tätä tehdään ihan myös ahneuden nimissä, kyllä suomestakin osaajia löytyisi mutta niille pitäisi maksaa enemmän.
ihana kehityksen suuntaus.. ai että sentään.
Olen miettinyt kouluttautumista IT-alalle ohjelmointiin tms, mutta jos tuo on tulevaisuutta niin en ole lainkaan varma. Näyttää siltä että ne ajat ovat kohta takanapäin, kun it-osaajat voivat itse sanella palkkansa, ja tulossa on vaikeammat ajat..
En lukenut koko ketjua, mutta eikö ap sinulla ole mitään vähennyksiä? Työmatkat, asuntolainan korot, lapsivähennys?
Olen töissä Saksassa jossa saan bruttona palkkaa 3150€ ja käteen jää verojen jälkeen 2048 € eli tää korkea verotus ei ole vain Suomen juttu.
Työn orja kirjoitti:
Mihin perustit tuon summan... rahan arvo oli ihan eri markka-aikaan kuin nyt. Markka aikaan 1200mk oli paljon... euro-aikana samalla summalla ei saa juuri mitään. Palkat nousseet plus hinnat myös
On se kun menet köyhille tarkoitettuun ketjuun. Silloin 200 euroa on suuri omaisuus, josta jää hyvin myös sijoittamiseen :)
voisi järkevöittää kulujaan. Mutta ei kiinnosta.