Onko yliopiston pääsykoeuudistuksen tavoitteena kitkeä yliopistoista muut muin loogiseen päättelyyn kykenevät?
Tuntuu vähän siltä, kun halutaan korostaa tuota pitkän matematiikan ylivaltaa.
Kommentit (106)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut väittävät pitkää matematiikkaa vaikeaksi? Kyllä siitä jokainen normaaliälyinen suoriutuu halutessaan. Taitaa vaan laiskuus vaivata.
Jos tietää koko lukioajan haluavansa myöhemmin opiskella esim. englantia yliopistossa, niin miksi ihmeessä pitää turhaan kahlata koko lukion pitkä matikka läpi?! Joo, siksi että saa parhaat pisteet, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä!
Minulla oli pitkä matikka ihan ok arvosanoilla, mutta itsekään en pahemmin pitkän matikan oppeja tarvinnut vaikka itse opinnoissa paljon matikkaa olikin. Paljon tarpeellisempia esim. yhteiskuntaoppi ja englanti.
Pystyykö esim. englantia opiskelemaan enemmän jos ei opiskele matematiikkaa? Omista lukioajoista on jo niin pitkä aika, että en muista. Luin itse pitkän matikan, ja myös kaikki enkun kurssit, jotka oli tarjolla. Ei ne mitenkään toisiaan pois sulkeneet. Lukioenglantikin oli niin helppoa, että ei se työtä vaatinut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi jotkut väittävät pitkää matematiikkaa vaikeaksi? Kyllä siitä jokainen normaaliälyinen suoriutuu halutessaan. Taitaa vaan laiskuus vaivata.
Jos tietää koko lukioajan haluavansa myöhemmin opiskella esim. englantia yliopistossa, niin miksi ihmeessä pitää turhaan kahlata koko lukion pitkä matikka läpi?! Joo, siksi että saa parhaat pisteet, mutta eihän tuossa ole mitään järkeä!
Minulla oli pitkä matikka ihan ok arvosanoilla, mutta itsekään en pahemmin pitkän matikan oppeja tarvinnut vaikka itse opinnoissa paljon matikkaa olikin. Paljon tarpeellisempia esim. yhteiskuntaoppi ja englanti.
Pystyykö esim. englantia opiskelemaan enemmän jos ei opiskele matematiikkaa? Omista lukioajoista on jo niin pitkä aika, että en muista. Luin itse pitkän matikan, ja myös kaikki enkun kurssit, jotka oli tarjolla. Ei ne mitenkään toisiaan pois sulkeneet. Lukioenglantikin oli niin helppoa, että ei se työtä vaatinut.
Ei sulje toisiaan pois, mutta kyllä jotain kompromisseja piti aina tehdä, jos ei halunnut koko iltoja viettää koulussa. Jouduin sen takia jättämään kaksi lyhyttä kieltä pois, kun kaikkialla hoettiin, että pitkä matikka on niin tärkeää. Jälkeenpäin ajatellen ne kielet olisi mulle ollut tarpeellisempia, nyt olen niitä myöhemmin lisää opetellutkin.
En vain ymmärrä, miksi hukata aikaa ja energiaa asioihin jotka ei kiinnosta ja joita ei tarvitse. Pitkä matikka on yliarvostettua.
”Tytöt opiskelee vaan turhia aineita niinku kieliä!”
No, matematiikkahan ON kieli. Käytetään kirjaimia symboloimaan eri merkityksiä eri yhteyksissä.
”Mutta kun tytöt opettelee turhia taideaineita niinku musiikkia!”
Musiikki ON matematiikkaa. Että näin.
T. Lääkikseen pyrkivä nainen, joka soittaa rumpuja, kitaraa, pianoa ja tekee fysiikan laskuja lomillakin.
Pääsykokeet uudistuu, enään ei tarvita päntätä ehkä jo vuonna 25 mutta viimeistään v 26.
Eros se on joka meitä liikuttaa, ei järki.
"Onko yliopiston pääsykoeuudistuksen tavoitteena kitkeä yliopistoista muut muin loogiseen päättelyyn kykenevät?"
Ööö... Jos ihminen ei ole kykenevä loogiseen päättelyyn, onko yliopisto oikea paikka? Eli ihan hyvä uudistus minusta.