Miehen entinen tyttöystävä otti minuun yhteyttä
Sain facebookissa minua vain muutaman vuoden vanhemmalta naiselta viestin, jossa kertoi nykyisen mieheni saaneen hänen kanssaan lapsen ja miehen alistaneen häntä. Kuulemma alkoivat seurustelemaan ja suhteessa ei ollut ongelmia kunnes he saivat tietää 15-vuotiaina raskaudesta jonka jälkeen mies alkoi muuttumaan kontrolloivaksi. Henkisen väkivallan muotoja luetteli kavereistä eristämisestä huonoksi äidiksi haukkumiseen ja ties mitä siinä väliltä ulottuen myös läheisten manipulointiin. 5 vuotta tätä kontrollointia kestäneenä nainen sitten lähti suhteesta, kun ei enää kestänyt. Minulle mies ei kertonut lapsestaan ja kysyessäni aiheesta sanoi, että olisi kertonut itse tapailun edetessä, mutta kiisti jyrkästi käyttäneensä henkistä väkivaltaa ja sanoi eksän mustamaalaavan. Ketä minun pitäisi uskoa? Anteeksi pitkä ja sekava vuodatus.
Kommentit (108)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syytä naisella olisi keksiä tuollaista? Jos mies ei edes kertonut lapsesta niin uskon naista.
Olemme seurustelleet vasta kolme kuukautta, joten ymmärrän sinäänsä jos ei ole valmis kertomaan.
-apEihän lapsi ole mikään synkkä salaisuus, jota pitäisi piilotella tai odottaa jotain oikeanlaista hetkeä, jolloin voisi kertoa. Kannattaa kyllä miettiä, ei ole mitään järkevää syytä odottaa tuollaisen asian kertomista.
Ap asettui jo miehen puolelle, joten turha yrittää takoa järkeä päähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä syytä naisella olisi keksiä tuollaista? Jos mies ei edes kertonut lapsesta niin uskon naista.
Olemme seurustelleet vasta kolme kuukautta, joten ymmärrän sinäänsä jos ei ole valmis kertomaan.
-apAnteeksi mitä! Terve ihminen joka etsii tasavertaista tervettä ja rehellistä parisuhdetta kertoo automaattisesta omista lapsistaan jo ennen ensimmäistä tapaamista. Minusta on valtavan iso merkki aiitä, että kaikki ei ole kohdallaan jos ei mukamas ole valmis kertomaan omista lapsistaan. Ja minulle tuo on ihan valehtelua että on kolmen kuukauden ajan jättänyt noin oleellisen asian kertomatta. Onpa hyvä lähtökohta suhteelle kun se jo aloitetaan noin isoilla valheilla.
Ihme vänkytystä täällä. Jos 15v koulupoika jolla häthätää on alkanut kehittyä siittiöitä, kokeilee yhdyntää saman ikäisen tyttölapsen kanssa ja nämä kaksi lasta saavat sitten lapsen niin pitääkö siitä ihan ensimmäiseksi ruveta kertomaan? Penskojen touhua ollut sanon minä. Jos nykyään on aikuinen ja armeijan käynyt mies, on hän luultavasti aikuistunut lapsuusvuosistaan.
Niin, mutta eikös näistä ajoista ollut jo kulunu vuosia?
Kauankohan heidän erostaan on?
Jos ihmistä on painettu vuosia henkisesti alas hän on monesti erittäin riippuvainen kumppanistaan. Tämä on kaksipiippuinen kierre, toinen hallitsee ja toinen sairastuu läheisriippuvuuteen, suhteesta tulee vuoristorata jossa todella hyvät ja todella huonot ajat vaihtelevat ja nämä "hyvittelyjaksot" saavat uskomaan aina parempaan ja jatkamaan. Lisäksi suhde tällaisen ihmisen kanssa usein alkaa niin voimakkaalla kiintymyysjaksolla, että jättää heittämällä kaikki aiemmat, "tavalliset" parisuhteet varjoonsa.
Itse otin yhteyttä exäni uuteen tyttöystävään - vain saaden kuraa niskaani ja kuullakseni etten tiedä heidän suhteestaan mitään. Minun onneni, koska motiivini olisi loppupeleissä ollut saada tuo mies takaisin elämääni, siitä huolimatta että kaikki mitä hänestä kerroin oli totta. Onneksi uusi tyttöystävä siis oli minulle ilkeä, ja piti pintansa kunnes olin luopumiseni suorittanut ja jatkanut elämää. Myöhemmin sain kuulla että mies oli jatkanut juurikin sillä tyylillä mistä tyttöä varoitin mikä oli johtanut päättömiin riitoihin ja lopulta eroon.
Lopuksi haluan vielä sanoa, kuten moni muukin, että lapsesta kertomatta jättäminen kolmen kuukauden ajan on jotain todella omituista.
Väkivaltaisen (oli se henkistä tai fyysistä) suhteen jälkeen sitä aina sanotaan, että no ei sitä nähnyt ja se etenee niin pikku hiljaa jne. Ne ekat merkit voi olla just tällaisia.
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti ex varoittaa ihan aiheesta.
Mutta jos olet juuri tavannut miehen, niin totta kai hän on nyt ihana.
Tarkkaile miestä. Mitä kertoo exästään? Onko heidän suhteensa kaikki exän vika vai myöntääkö, että hänelläkin on osuutta? Sanooko mitään hyvää exästään?
Miten suhtautuu muihin ihmisiin? Onko läheiset välit vanhempiin? Onko läheisiä ystäviä?
Voiko myöntää, jos on väärässä?
Kuinka toimii riitatilanteessa, haluaako sopia, keskustella asiat selviksi vai mitä?
Nuo asiat kertovat ihmisestä paljon..
Mies sanoi, että välillä sanoi pahasti ja pahoittelevansa aina jos niin kävi. Kertoi eksän halunneen mennä baareihin, vaikka kotona oli pieni lapsi ja muutenkin kertoi tämän olevan aika vastuuton. Meillä taas ei ole ollut riitoja, joten en siitä tiedä, mutta miehen välit vanhempiin ja ystäviinsä ovat ihan normaalit.
-ap
Itse erosin 10 vuoden suhteesta vuosi sitten, exäni oli narsistinen ja käytti henkistä väkivaltaa. Loppuvuosina oli suoranaista kidutusta. Olen käynyt terapiassa ja käsittelen vielä sitä kaikkea, mutta miespä löysi heti rinnalleen uuden naisen, joka on nyt vuorostaan se elämän rakkaus. Kieltämättä joskus tekisi mieli sano tälle naiselle että ”juokse. Juokse kovaa” mutta en sitä tee. Osaltani pelkäisin että mies suuttuu, toisaalta se ei myöskään minulle kuulu. Ja kuviossa myös yhteiset lapset, joiden hyvinvointi menee edelle. Mutta ymmärrän kyllä että jotkut kertoo, eihän sitä halua että toiset joutuu kokemaan samaa paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apAnteeksi nyt vaan mutta kyllä oma lapsi on niin tärkeä, että on ihmeellistä, jos salaa sen, että on lapsi.
Toisekseen kun asiaan liittyy vielä yleensä järjestelyjä, kuinka tapaavat, kuinka usein tapaavat jne. Ei ole normaalia salata tuollaista kuukausia.
Meidän suhteemme on edennyt todella hitaasti muutenkin, joten en kyseenalaista jos mies ei ehdi omien menojensa takia tapaamaan minua. Lapsi on jo 12, joten tapaaminen ei ole kovin vaikeaa.
-ap
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaana MIES muuttui kontrolloivaksi. Luenko mä nyt jotenkin väärin?!
Tämä - siis niiiiin tämä! Kuinka kauan aikaa tuosta on? Viisi vai kaksikymmentä vuotta, se kertoisi paljon. Moniko meistä on kypsä ja aikuismainen tuossa iässä, entäpä 15-v poika joka kuulee tulevansa isäksi? Toki käytöksessä voi olla red flagseja perusluonteesta, joka pysyy kutakuinkin samana. Puntaroisin todella tarkoin asian joka kantilta ennen hätiköityjä päätöksiä. Tuota enemmän Mietityttäisi se, että on asiasta pystynyt vaikenemaan kolmen kuukauden ajan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15-vuotiaana MIES muuttui kontrolloivaksi. Luenko mä nyt jotenkin väärin?!
Tämä - siis niiiiin tämä! Kuinka kauan aikaa tuosta on? Viisi vai kaksikymmentä vuotta, se kertoisi paljon. Moniko meistä on kypsä ja aikuismainen tuossa iässä, entäpä 15-v poika joka kuulee tulevansa isäksi? Toki käytöksessä voi olla red flagseja perusluonteesta, joka pysyy kutakuinkin samana. Puntaroisin todella tarkoin asian joka kantilta ennen hätiköityjä päätöksiä. Tuota enemmän Mietityttäisi se, että on asiasta pystynyt vaikenemaan kolmen kuukauden ajan.
Luin nyt vasta että mies on siis 27 vuotias...ei mikään teini enää
Onko mies osoittanut olevansa rehellinen ja luotettava? No, ei. Lapsen salaaminen 3 kk on oikeasti iso valhe, ja mikään syy ei ole riittävä salata tälläista asiaa. Valitettavasti uskon, että exällä on todelliset, oikeat ja perustellut syyt yrittää varoittaa sinua. Kannattaa kysyä häneltä lisää avoimin mielin. Ehkä auttaa myös jos kysyt, onko joku muu joka voisi vahvistaa hänen kertomansa. Miehen sukulaiset ja ystävät eivät edes välttämättä tiedä totuutta hänen käytöksestä, sillä usein molemmat osapuolet yrittävät pitää kulisseja pystyssä loppuun saakka. Kukaan, mies tai nainen, ei tule myöntämään uudelle potentiaaliselle partnerille omia huonoja piirteitään, vaikka tiedostaisikin ne. Useinhan henkilö, joka käyttäytyy kuvatun kaltaisesti, ei itse näe itsessään vikaa ja siinä se ongelma onkin. Arvosta itseäsi sen verran, että selvität asiaa enemmän. Toivo parasta, epäile pahinta. Kynnys lähteä varoittamaan uutta kumppania ei ole matala ja en näe, että tässä olisi tarkoitus mustamaalata, vaan oikeasti halu auttaa.
Minun mielestä outoa, että ei mies ei kertonut lapsesta.
*
Omalla kohdalla voisin varoittaa exän uutta, jos se uusi olisi sellainen ihminen, joka ei ansaitse huonoa kohtelua. Exäni uutta en varoita, koska se ei ole tarpeen. Nainen, joka ryhtyy suhteeseen varatun kanssa, tietää kyllä tarkalleen minkälaisen miehen kanssa hän on tekemisissä. Ansaitsevat toisensa.
Naisilla on kova taipumus nahda viat vain miehessa. Itse ollaan aina mailman paras puoliso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tarkkaile miestä. Mitä kertoo exästään? Onko heidän suhteensa kaikki exän vika vai myöntääkö, että hänelläkin on osuutta? Sanooko mitään hyvää exästään?
Miten suhtautuu muihin ihmisiin? Onko läheiset välit vanhempiin? Onko läheisiä ystäviä?
Kuinka toimii riitatilanteessa, haluaako sopia, keskustella asiat selviksi vai mitä?
Mies sanoi, että välillä sanoi pahasti ja pahoittelevansa aina jos niin kävi. Kertoi eksän halunneen mennä baareihin, vaikka kotona oli pieni lapsi ja muutenkin kertoi tämän olevan aika vastuuton. Meillä taas ei ole ollut riitoja, joten en siitä tiedä, mutta miehen välit vanhempiin ja ystäviinsä ovat ihan normaalit.
-ap
No hoitiko mies lasta eksän baareillessa? Oliko ja onko itse vastuuntuntoinen? Tapaako lasta, ovatko hyvissä väleissä? Jos ovat, miksi ei ole kertonut lapsesta sinulla? Jos eivät, niin miksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Wtf? Tuollaiset faktat puhutaan heti seurustelun alussa. Missä asuu, mitä tekee työkseen, onko lapsia, onko lemmikkejä jne. Asiat joista ei heti alkuun ole valmis kertomaan voi olla esim pelkään pimeää tai olen känissä kussut nousuuni tai minua hyväksikäytettiin lapsena tms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-apNo hoitiko mies lasta eksän baareillessa? Oliko ja onko itse vastuuntuntoinen? Tapaako lasta, ovatko hyvissä väleissä? Jos ovat, miksi ei ole kertonut lapsesta sinulla? Jos eivät, niin miksi?
Mies oli kotona hoitamassa lasta eksän mennessä baariin ja hänellä on vieläkin hyvä suhde lapsensa kanssa.
-ap
Ymmärsin kirjoituksesta, että exän ja miehen erostakin on jo aikaa, kun nainen kesti suhdetta 5 v. Ei ole todellakaan mitään syytä epäillä exän motiiveita varoittaa sinua. Juokse pois, kun vielä pääset selväpäisenä.
Sitä suuremmalla syyllä hänen olisi pitänyt kertoa lapsesta. Jos suhde on hyvä lapsen kanssa. En usko, että on. Alkumetreillä valehtelu, kertomatta jättäminen tärkeästä asiasta, on iso varoitusmerkki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-ap
Jokainen jolla ei ole mitään salattavaa kertoo lapsesta jo ennen seurustelua.
Ymmärrät vaan väärin. Mies oli lapsi kyllä 15-vuotiaana, mutta nykyisin siis mies.