Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nyt kun on tämä punkkipaniikki.. onko sinussa ollut punkkia, miten irrotit ja tuliko oireita?

Vierailija
29.05.2019 |

Minussa oli toissakesänä nymfi jonka rapsutin irti (kun en tajunnut punkiksi!), mitään oireita ei ole tullut vaikka vähän vaikea tietysti sanoa kun on jo valmiiksi reuma

Kommentit (50)

Vierailija
41/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo turha nyt pelätä ja jättää ulkona oleskelu. Borrelioosi tarttuu vasta jos punkki on kiinni vuorokauden ja tbe:tä vastaan on rokote.

Vierailija
42/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan nytkillä lähtee Punk in Finlandin edustajat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin muutama vuosi sitten Virossa retkeilemässä viikon ja paluumatkalla jokin pisteli/kutitti sääressä. Kotona tarkistin säären, mutta en löytänyt siitä mitään. Muutaman viikon sisällä nousi 41 asteen kuume ja tuli näköhäiriöitä, olisikohan punkki purrut ja tartuttanut puutiaisaivokuumeen?

Vierailija
44/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut. Lohtajalla oltiin. Oli alavatsassa ja aika isokin vielä eli hetken varmaan jo ollut. Äiti irrotti sen margariinilla ja ilmeisesti kiertämällä (näinhän ei saa irrottaa) mutta oli 90-luvun loppua niin ei silloin vielä info ollut niin kulkenut. Minä kiljuin tyynyyn koko irrotuksen ajan ja itkeä vollotin koko illan 😂 Olen todella ötökkäkammoinen ja 17-vuotias.

Myös tytössäni on ollut nymfipunkki niskassa mutta huomasin sen heti eli oli vielä ihan pieni ja litteä ja mies sen irrotti kynsillä. Tämä Uudessakaupungissa. Aikaa muutama vuosi. Kummallekaan ei ole tullut mitään oireita.

Enemmän pelkään ja kammoan sitä punkkia kiinni ihossa kun mitään borrelioosia tms! Eipä nekään kyllä kiva lisä olisi. Saisi koko punkit kuolla sukupuuttoon!

Vierailija
45/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei MISSÄÄN TAPAUKSESSA pyörityksiä, koska silloin mahdollinen kantajapunkki oksentaa viruksen puremakohtaan!

Napakasti vetäen samaan suuntaan, mistä on tullutkin.

Vierailija
46/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokunen vuosi sitten mahassani oli outo rengasmainen reagtio johonkin hyönteisen puremaan. Nykyisin minulla on väsymystä, outoja kolotuksia ja ajatuksen katkeamista ja outoa voimattomuutta. Valitettavasti en tiedä oliko kyse punkin puremasta ja onko nykypäivän oudoilla oireilla joku yhteys tuohon?? Eli en siis tiedä mikä purema oli ja ovatko oireeni nykyisin borrelioosia. Asiaa en ole tutkituttanut missään.

Vierailija
47/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikaisin usein kauppaan lyhyttä metsäpolkua pitkin , kerran sitten löysin selästä punkin joka naamioitui runsaslukuisten luomien sekaan mutta rapsutellessa tunsin jotain outoa ja kylässä ollut kaveri irrotti kulmakarvojen nyppimiseen tarkoitetuilla pinseteillä kun muutakaan ei ollut. Hyi hitto , loppui sen oikopolun käyttäminen :(.

Vierailija
48/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kuullut, että ihmisiä on punkkien silmissä erilaisia, siis että joitakuita kiinnostaa punkit ja toisiin ei nappaa kiinni oikein millään.

Siinä on varmaan perää, sillä itse olen sellainen ihminen, ettei mussa oikein ikinä ole ollut punkkia, vaikken varo niitä millään lailla. Kerran oli kaverien kanssa piknik saaristossa, ja tein vähän tyhmästi ja istuin paljaassa heinikossa tunteja shortseissa ja paidassa. Sen jälkeen oli punkki kyljessä. Irroittamista ei tullut eteen, kun se oli ilmeisesti vielä kiinnittymässä, tunsin kutinaa ja raavin niin, että se jäi käteen. Tarkistin toki puremakohdan että lähti kokonaan. Se on ainoa punkki, joka tietääkseni mussa on ollut. Tarkastan kyllä aina illalla suihkussa kropan jos olen heinikossa remunnut vähissä vaatteissa punkkialueella.

Vierailija
49/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on varmaan joku punkkivasta-aine, sillä olen koko ikäni liikkunut luonnossa, mutta punkit pysyneet poissa.

TBE - rokotteen ole ottanut ja borrelioosia en pelkää, koska tiedän HLA-DR-tyyppini ja sen perusteella en todennäköisest saisi kovin vakavia tautimuotoja.

Mistä tuon tyypin saa tietää?

Esim. Hakeudu kudostyypitetyksi verenluovuttajaksi. Edellyttää kyllä, että luovutat, kun vertasi tarvitaan.

Itse voit googlettaa eri tyyppeille altistavat taudit.

Tai kysyä geneetikolta.

Vierailija
50/50 |
30.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkkinä kaikille -Verhonipsulla saa näppärästi kiskottua punkin pois.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän yhdeksän