Nyt kun on tämä punkkipaniikki.. onko sinussa ollut punkkia, miten irrotit ja tuliko oireita?
Minussa oli toissakesänä nymfi jonka rapsutin irti (kun en tajunnut punkiksi!), mitään oireita ei ole tullut vaikka vähän vaikea tietysti sanoa kun on jo valmiiksi reuma
Kommentit (50)
Miehellä oli , piilossa tummien paksujen hiusten seassa ja huomattiin vasta kun kävi parturissa leikkauttamassa kesätukan. Kampaaja oli repinyt kammalla irti.. eipä miehelle tuosta mitään tullut.
Pointtina tällä aloituksella oli siis lähinnä häivyttää hysteriaa ja pelkoa ulkona liikkumista kohtaan. Että apua punkkeja, kohta mulla on borrelioosi! Vähättelemättä borrelioosia,mutta ei se automaattisesti kaikille tule.
Ap
Ei ole ollut. Koirasta olen kyllä nyppinyt jo tänäkin keväänä muutaman.
Ma yksinkertaisesti kostutan sormenpaan syljella ja pyoritan sen punkin silla irti. Mokilla ollessa (Turun saaristo) ja Ahvenanmaalla naita varsinkin tulee, jokailtaiset, "pakolliset" punkkitarkastukset takaavat sen, etta punkit eivat paase kasvamaan liian isoiksi. Yleensa ovat niin heikosti kiinni etta tuo sormi-sylkitaktiikka toimii.
Nain on tehty kautta aikojen ennen kuin mitaan "punkkipihteja" oli, suvun vanhemmilta opittu kikka. :)
Mä sain Helsingin keskustassa punkin ja borrelioosin. Ei siihen mitään metsää tarvita vaan pikku pläntti korkeaa juolavehnää riittää. Mies irrotti kiertämällä eli väärällä tavalla. Sillä hetkellä ei ollut pihtejä saatavissa. Pitäisi varmaan aina kantaa niitä mukana.
Kaverilla tarttui mukaan BUSSIPYSÄKILTÄ kun siinä pysäkin vieressä oli pitkää heinää ja farkuissa leveät lahkeet, oli lahje hipaissut heinikkoa. Bussissa tunsi jonkin kutittavan ja nosti lahjetta niin punkki seikkaili pitkin säärtä! Ei onneksi ehtinyt purra, sinne liistittiin bussin lattialle.
Mulla oli viime kesänä kolme ja miehellä kaks. Otettiin irti ihan perus pinseteillä. Ei tullut mitään.
Ei mulla ainakaan mitään punkkipaniikkia koskaan ole ollut.
On ollut punkkeja. Olen ottanut irti punkkipihdeillä. Ei ole vielä tullut borrelioosia, mutta onhan se yleinen. Yleensä huomaan punkit saman päivän aikana. TBE:tä vastaan olen ottanut rokotteen.
Koirissa ja lapsessa ollut. Saatu irti ilman seuraamuksia. Tai no lapsen punkista tuli huutoa terveyskeskuksessa, että miksi mentiin sinne eikä irrotettu itse.
Vierailija kirjoitti:
Mä sain Helsingin keskustassa punkin ja borrelioosin. Ei siihen mitään metsää tarvita vaan pikku pläntti korkeaa juolavehnää riittää. Mies irrotti kiertämällä eli väärällä tavalla. Sillä hetkellä ei ollut pihtejä saatavissa. Pitäisi varmaan aina kantaa niitä mukana.
Minä sain kerrostalon pihasta, naurettavan pieneltä nurmipläntiltä punkin mutta onneksi en jälkiseuraamuksia!
Olen niin hysteerinen että tarkasta jalat ja käsivarret jatkuvasti kun kävelen lähelläkään nurmikkoa tai kasveja. Kertaakaan ei ole punkki purrut mutta pelkään silti :/ Sama ongelma ampiaisten ja muiden kesän pörriäisten kanssa
Punkinhan voi saada ihan betonilähiöstäkin jos vain jossain kohdin on vähän heinää. Eikä tarvitse olla edes korkea heinikko kun niitä otuksia vilisee siinä. Ja vanhempi tuskin tajuaa tarkistaa kerrostalon pihalla leikkinyttä jälkikasvua, ehkä ei koirikaan jos on kävelty "vain asfaltilla" . Ei tajuta miten salakavalasti se punkki hyppää kyytiin pienestäkin kaistaleesta vihreää!
Pojalla oli viime kesänä yksi punkki selässä, poika oli silloin 4v. Punkki oli ihan pieni ja irrotin sen punkkipihdeillä. Seurailin puremaa sen jälkeen pari viikkoa, ei tullut mitään. Muulla perheellä ei ole koskaan ollut. Kissoilla käytössä punkkilääkitys, muutoin niillä olisi punkkeja tasaisin väliajoin niskassa.
Ei tajuttu miehen kanssa kun muutettiin kerrostalosta rivariin, että siinä takapihan lyhyellä nurmella voisi lymytä punkkeja :( Käveltiin siinä paljain jaloin, ja minä makoilin viltilläkin. Minulta löytyi selästä iso punkki joka irrotettiin tk:ssa ja sain ab-kuurin, myöhemmin mies löysi punkin kainalostaan ja irrotti sen kynsisaksilla eikä mennyt lääkäriin. Ei tee enää mieli juoda päiväkahveja pihalla.
Mulla on ollut punkki kiinni mahassa 30 vuotta sitten lapsena. Äiti irrotti eikä mitään jälkiseuraamuksia tullut.
Meillä on aina ollut ulkokissoja ja koiria, nykyiset on 13v, 12v, ja 11v ja näistä kahdella on ollut koko elämän aikana pari punkkia. Ei ole käytössä mitään punkkisuojauksia enkä syynää eläimiä punkkien varalta koskaan. Ja ihan maalla asutaan.
treffit kirjoitti:
Ma yksinkertaisesti kostutan sormenpaan syljella ja pyoritan sen punkin silla irti. Mokilla ollessa (Turun saaristo) ja Ahvenanmaalla naita varsinkin tulee, jokailtaiset, "pakolliset" punkkitarkastukset takaavat sen, etta punkit eivat paase kasvamaan liian isoiksi. Yleensa ovat niin heikosti kiinni etta tuo sormi-sylkitaktiikka toimii.
Nain on tehty kautta aikojen ennen kuin mitaan "punkkipihteja" oli, suvun vanhemmilta opittu kikka. :)
Valitettavasti tämä taktiikka voi saada punkin sylkäisemään sisältönsä sinuun, jolloin tartuntariski kasvaa. Hanki punkkipihdit tai kierrä vaikka kierros ompelulankaa punkin ja ihon väliin ja irrota sillä.
Lapsena näin itselläni rengasihottuman, laajan ja epämääräisen renkaan, jota en silloin tajunnut punkin aiheuttamaksi. Itse punkkia en nähnyt. En muista tulinko sen jälkeen kipeäksi tai tuliko mitään oireita. Siitä päättelen, että mitään suurempaa ei tullut.
Aikuisena minulle tuli eräretkellä metsässä punkki niskaan, hiusrajaan. Palasin kaupunkiin heti seuraavana aamuna ja menin päivystykseen otattamaan punkin pois (kukaan läheiseni ei uskaltanut yrittää, kun ei ollut punkkipihtejä). Hoitaja sai sen pihdeillä irti elävänä, mikä on se paras lopputulos. Hän vielä näytti, että punkin jalat sätkivät. Laskin että punkki ehti olla minussa alle 12 tuntia. Ei tullut rengasihottumaa.
Muutaman vuoden päästä siitä sairastuin kyllä neurologisesti todella pahasti, mutta tutkimuksissa todettiin MS-tauti. Ennen diagnoosin varmistumista mielessäni kävi sekin vaihtoehto, että mitä jos oireet johtuvat viiveellä puhjenneesta neuroborrelioosista tms. En kuitenkaan vakavasti edes silloin ajatellut sitä vaihtoehtoa, koska minulla oli ollut lievempiä neurologisia oireita jo ennen punkkia. MRI-kuvissa näkyi MS-tautiin sopivat muutokset.
Blogini: https://ilouutinen.blogspot.fi/
Ollut kerran, luulin ensin ruveksi ja koitin kiskoa irti mutta iho vaan venyi mukana. Onneksi oli vastakiinnittynyt ja litteä, punkkipihdeillä irti ja ei tullut mitään oireita.