Nyt kun on tämä punkkipaniikki.. onko sinussa ollut punkkia, miten irrotit ja tuliko oireita?
Minussa oli toissakesänä nymfi jonka rapsutin irti (kun en tajunnut punkiksi!), mitään oireita ei ole tullut vaikka vähän vaikea tietysti sanoa kun on jo valmiiksi reuma
Kommentit (50)
On ollut kymmeniä ja kymmeniä.
Mökki paikassa jossa punkkeja eli 40 vuoden aikana keskimäärin 5-10 punkkia per vuosi. Ei rokotuksia, ei tutkittu koskaan, mutta perusterve olen.
Vierailija kirjoitti:
treffit kirjoitti:
Ma yksinkertaisesti kostutan sormenpaan syljella ja pyoritan sen punkin silla irti. Mokilla ollessa (Turun saaristo) ja Ahvenanmaalla naita varsinkin tulee, jokailtaiset, "pakolliset" punkkitarkastukset takaavat sen, etta punkit eivat paase kasvamaan liian isoiksi. Yleensa ovat niin heikosti kiinni etta tuo sormi-sylkitaktiikka toimii.
Nain on tehty kautta aikojen ennen kuin mitaan "punkkipihteja" oli, suvun vanhemmilta opittu kikka. :)
Valitettavasti tämä taktiikka voi saada punkin sylkäisemään sisältönsä sinuun, jolloin tartuntariski kasvaa. Hanki punkkipihdit tai kierrä vaikka kierros ompelulankaa punkin ja ihon väliin ja irrota sillä.
Aika hyva tsaga sitten varmaan ollut kun jo 40+ vuotta menty nain, ja punkkeja parhaimmillaan kiinni 1/paiva. Mutta toi ompelulanka on hyva idea! :)
Yhtenä kesänä aamulla herättyäni huomasin punkin jalkataipeessa. Onneksi nukuin pikkarit jalassa ettei mennyt pildeen. En uskaltanut itse poistaa vaan soitin terveyskeskukseen ja terkkari poisti sen ja antoi mulle kerta-annoksen antibioottia. Katottiin vielä että sen punkin jalat särki että lähti kokonaisena. Hyi yökötys.
Toissa kesänä sain kylkeeni punkin ollessani mummonmökin rantaheinikossa paloittelemassa kaadettua puuta. Punkki ehti olla kiinni ehkä 2 vuorokautta, en ole aivan varma. Yritin irrottaa sitä pihdeillä, mutta en onnistunut ja lopulta repäisin punkin sormilla irti niin, että jotain jäi ihon alle. Seurasin puremakohtaa ihottuman varalta, mutta mitään ihottumaa ei tullut, ei myöskään kuumetta. Puremakohta kuitenkin jäi koholle ja punoittavaksi ja on sitä vieläkin, vaikka puremasta on lähes kaksi vuotta. Toisinaan sitä kohtaa myös kutittaa sietämättömästi, niin että on pakko raapia. Ei tämä borrelioosiltakaan kuulosta, mutta aika oudolta kuitenkin. Voiko ihon alle jäänyt punkin osa (imukärsä?) oireilla näin kauan?
Onko kukaan käyttänyt niitä apteekissa myytäviä punkkistop-pyyhkäisypapereita? https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/PUNKKISTOP-PYYHE-10-KPL
Mulla on varmaan joku punkkivasta-aine, sillä olen koko ikäni liikkunut luonnossa, mutta punkit pysyneet poissa.
TBE - rokotteen ole ottanut ja borrelioosia en pelkää, koska tiedän HLA-DR-tyyppini ja sen perusteella en todennäköisest saisi kovin vakavia tautimuotoja.
Ei ole ollut punkkia. Pelkään kyllä, kun peuroja liikkuu paljon mökillä ja hirviä...punkkibusseja.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on varmaan joku punkkivasta-aine, sillä olen koko ikäni liikkunut luonnossa, mutta punkit pysyneet poissa.
TBE - rokotteen ole ottanut ja borrelioosia en pelkää, koska tiedän HLA-DR-tyyppini ja sen perusteella en todennäköisest saisi kovin vakavia tautimuotoja.
Mistä tuon tyypin saa tietää?
Tietääkseni vain kerran on ollut. Irrotin punkkipihdeillä mutta silti jäi se kärsä mikä lie ihon sisään. Ei tullut kuitenkaan mitään oireita.
Viime viikonloppuna minuun tarttui ensimmäinen punkki, ainakin ensimmäinen minkä huomasin. Se oli tuolla jalan ja pakaran välillä, huomasin sen kun olin menossa saunaan ja käteni osui siihen. Poltin sitä sytyttimellä ja sen jälkeen tartuin siihen varovasti kapeakärkisillä pihdeillä, sillä minulla ei ole punkkipihtejä. Se lähti helposti irti ja kärsäkään ei jäänyt sisään.
Ollut lukuisia, mökki punkkialueella. Poistan sormin pyöräyttämällä. Ikinä ei ole tullut mitään. Seurailen toki aina, ettei puremaan tule punoitusta/rengasta. Joskus lapsena taisi tulla punoitusta, söin siihen antibioottikuurin.
Rokotteen olen ajatellut ottaa, vaikka ilmankin on vuosikymmenet tässä pärjätty. Ei se tietty borrelta suojaa, mutta kuitenkin.
Kaksi kertaa purrut, toinen tuikkasi niskaan ja tunsin pistoksen ja sain kaapaistua irti ennen kuin ehti kunnolla kiinnittyä. Toinen oli mahassa kiinni max pari tuntia, nyppäsin irti, mutta imukärsä saattoi jäädä ihon alle koska siinä oli pitkään pieni punainen piste. Molemmat punkit purivat alueella jossa havaittu aivokuumekantaa. Ei seuraamuksia, mutta rokotetta harkitsen.
Lukuisia kertoja olen saanut punkin kiinni kun vilistää iholla, eivät ilmeisesti useinkaan pureudu heti vaan etsivät optimaalista kohtaa johon kiinnittyä. Punkkitarkastuksen teen kesäaikaan päivittäin, niitä on meidän pihalla ja myös luonnossa liikun paljon.
Menin Savon suunnalla mökillä saunaan rannan raivaamisen jälkeen ja ihmettelin, kun kaksi pientä roskaa ei irronnut ihosta sitten millään. tajusin sitten toki heti katsoa tarkemmin ja pari punkkiahan siinä oli. Nyppäisin saunan kuumassa irti, kävin järvessäkin muutaman kerran ja vilvoitellessani nykin punkkipihdeillä ja neulalla irronneet kappaleet ulos ihosta ja vetyperoksidia päälle :D Ei ole tullut oireita ja toivottavasti ei tulekaan. Muuten sitten nymfejä raapinut pois saaristossa ja lintukirppuja saa harva se kesä (luomutilallinen),
Sekä minulla että pojallani on ollut borrelioosi, molemmilla hoidettiin antibiooteilla, poika sai suonen sisäisesti 3 pv plus suun kautta pari-kolme viikkoa, itse sain 2 viikkoa Doxicykliiniä. Se siitä sitten, asia on pois päiväjärjestyksestä.
Vain hyvin pieni osa ihmisistä saa jälkiseuraamuksia, mutta lehdet ovat pelotelleet ihmiset vauhkoiksi.
Vierailija kirjoitti:
Pointtina tällä aloituksella oli siis lähinnä häivyttää hysteriaa ja pelkoa ulkona liikkumista kohtaan. Että apua punkkeja, kohta mulla on borrelioosi! Vähättelemättä borrelioosia,mutta ei se automaattisesti kaikille tule.
Ap
Miten tämä avaus nyt mitään hysteriaa häivyttää?
Kun 100 ihmistä kertoo että mua puri punkki eikä mitään tullut.
Liikun paljon metsässä ja pusikoissa, yritän suojautua parhaani mukaan (pitkähihaiset ja lahkeiset vaatteet, lahkensuut sukkien tms siään jne). En ole hysteerinen mutta todellakin tiedostan punkkien vaarallisuuden.
Yhden kerran minussa on metsäreissun jälkeen ollut punkki. Luulin roskaksi mutta kun se ei suihkussa irronnutkaan, tajusin sen olevan punkki.
Mulla on joka kesä 5-10 punkkia kiinni. Kerran on tullut ihottuma, joka meni sitten antibiootilla ohi. Lapsella on myös ollut useita joka kesä, mutta hänelle ei ole tullut mitään oireita. Molemmat meidät on kyllä rokotettu puutiaisaivokuumetta vastaan.
Punkkipihdeillä irrotin. Ei tullut oireita.
Meneekö joku siis ihan tk:hon irrottamaan punkin, vaikka ei ole merkkejä borrelioosista? Hirveä vaiva minusta. Itse menen tk:hon jonottamaan vasta kun on ihan pakko. Punkkipihdit saa apteekista, maksaa muutaman euron.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pointtina tällä aloituksella oli siis lähinnä häivyttää hysteriaa ja pelkoa ulkona liikkumista kohtaan. Että apua punkkeja, kohta mulla on borrelioosi! Vähättelemättä borrelioosia,mutta ei se automaattisesti kaikille tule.
Ap
Miten tämä avaus nyt mitään hysteriaa häivyttää?
Kun 100 ihmistä kertoo että mua puri punkki eikä mitään tullut.
Liikun paljon metsässä ja pusikoissa, yritän suojautua parhaani mukaan (pitkähihaiset ja lahkeiset vaatteet, lahkensuut sukkien tms siään jne). En ole hysteerinen mutta todellakin tiedostan punkkien vaarallisuuden.
Yhden kerran minussa on metsäreissun jälkeen ollut punkki. Luulin roskaksi mutta kun se ei suihkussa irronnutkaan, tajusin sen olevan punkki.
Punkkien kanssa on hyvä olla varovainen, mutta on mielestäni hyvä tuoda esille se, ettei yksi tai kymmenenkään punkkia todennäköisesti pilaa elämää. Tunnen paljon ihmisiä, jotka eivät uskalla liikkua missään ja jos ovat esim. nurmikolla niin pelkäävät vain niitä punkkeja eivätkä muuta ajattele. Ei elämää voi jättää elämättä punkkien vuoksi tai pelätä joka ainoaa heinänkortta. Riittää kun tekee joka ilta punkkitarkastuksen. Pelätä ei tarvitse.
On ollut niin monta kertaa kiinni, etten voi varmuudella enää määrää sanoa. Ensimmäiset jo joskus 80-luvulla lapsena. Irroitettu aina pinseteillä. Vain kerran (toissakesänä) tullut borreliatartunta. Toki en ole varma, osattiinko tuolloin lapsuusaikaan tai vielä 90-luvullakaan edes mitään ihottumarenkaita seurailla. Mutta tosiaan pari kesää sitten vähän yli viikon päästä punkin irroittamisesta tuli selkeä, laajeneva ihottuma kiinnittymiskohdan ympärille. Kolme viikkoa söin antibioottia, eikä mitään seurannaisvaikutuksia ainakaan vielä ole tullut, joten eiköhän tuo kuuri tehonnut.