Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Syöpään sairastunut amerikkalaisnainen Suomessa: "olen pahoillani niiden puolesta, jotka eivät osaa suomea"

Vierailija
29.05.2019 |

Siis mitä? Olet Suomessa ja odotat, että kaikki tieto terveydenhuollosta löytyy englanniksi ja että hoitohenkilökunta palvelee englanniksi? Okei.
https://www.hs.fi/kaupunki/helsinki/art-2000006123502.html

Kommentit (105)

Vierailija
41/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs bloggaaja muutti juuri takaisin Suomeen Saksasta,ja totesi olleensa hyvin onnellinen kun virastossa asioidessaan tarjottiin kielivaihtoehdoksi suomi, ruotsi ja englanti.

Näin on. Saksassa virastoissa on tarjolla vain Saksa ja jos et ymmärrä, niin ohjataan ottamaan tulkki mukaan.

Vierailija
42/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmielistä väärinymmärtäjää taas liikkellä, tuomitsemassa otsikoin jotain olematonta suomi vastasiuutta jota jutussa ei edes ollut. Lapsellista käyttäisitte tuonkin ajan vaikka jonkun kielen opetteluun. Sitten kun on itsellä syöpä voi mietti että oliko se provojen työstäminen niin hyvää elämää sittenkään. 

Minä niin pahoitin mieleni..

Eihän tuo mikään Suomi-vastainen juttu ollut, mutta suomalaista terveydenhuoltoahan siinä kritisoitiin. Suurin ongelma oli, ettei potilaan mielestä hänen vaivaansa tutkittu tarpeeksi tarkasti, eikä hän ulkomaalaisena osannut hakea parempaa hoitoa. Suomea osaamattomille ongelma olisi siis paljon pahempi vielä.

Terveydenhuollossa on paljon kritisoitavaa, mutta en tiedä, onko ihan kohtuullista odottaa, että nuoren ihmisen nenän tukkoisuuden tajuttaisiin heti olevan superharvinainen syöpä.

Tietty ironia on siinäkin, että amerikkalainen kritisoi Suomen (lähes) ilmaista terveydenhuoltoa. Toki jos huonoa hoitoa on oikeasti saanut, siitä pitää voida valittaa, sitä en kiellä. Ja onhan tuo todella stressaava tilanne, kun voi vain odottaa että uusiutuuko syöpä vai ei.

Amerikassa kyllä testataan kaikki taudit jos on terveysvakuutus, koska sairaalat saavat testeistä rahaa. Siksi heidän systeemi onkin niin kallis. Suomessa taas saa suht tehokasta hoitoa jos sattuu sairastamaan jotain tavallista vaivaa, jonka diagnosointi onnistuu helposti. Hankalammat vaivat jäävät vastaavasti huonommalle hoidolle, koska niitä varten pitää itse osata hakeutua asiantuntijalle.

Suomessa kyllä on maailman parhaat tulokset mm. syövän hoidossa ja muussa joten tuo on pötyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nainenhan sai ihan saman palvelun kuin suomalainenkin. Ei se diagnoosi kenelläkään heti löydy. Olisi onnellinen että hoidettiin terveeksi.

Valitettavan monella suomalaisella vaan sen diagnoosin on tehnyt patologi kun on ollut jo "himpun" myöhäistä.

Vierailija
44/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nainenhan sai ihan saman palvelun kuin suomalainenkin. Ei se diagnoosi kenelläkään heti löydy. Olisi onnellinen että hoidettiin terveeksi.

Valitettavan monella suomalaisella vaan sen diagnoosin on tehnyt patologi kun on ollut jo "himpun" myöhäistä.

Valitettavan monella minkä tahansa maan kansalaisella. Syöpä kun on sen verran katala sairaus.

Vierailija
45/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neiti on hyvä ja menee hoidattamaan syömäänsä Amerikkaan jos ei suomalainen hoito kelpaa.

Vierailija
46/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että sairaana ja hoidoissa ollessa on ihan hirveetä, jos ei osaa maan kieltä. Mutta ei kai se henkilökunnan vika ole. Nyt eletään Suomessa. Jos tänne aikoo jäädä, kannattaa oman itsensä vuoksi opetella kieli.

Juuri näin. Suomeen jäävien pitäisi todellakin osata alkeet ja sitenkin osoittaa halua integroitua yhteiskuntaan.

Tällä hetkellä tulkkipalvelut vievät valtavan osan määrärahoista joka eräässä ryhmässä näyttää olevan pohjaton kaivo ja vain sen takia että eivät itse vaivaudu opettelemaan edes tilannekohtaisesti.

Vierailija
47/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan hirveää kun olin synnytyksen jälkeen osastolla (sektion ja komplikaatioiden jälkeen itse aika heikossa hapessa) ja viereisessä sängyssä oli amerikkalainen nainen menossa hyvin ennenaikaiseen synnytykseen. Nainen aneli että saisi soittaa aviomiehensä avuksi tulkiksi mutta kätilö ei suostunut. Mies oli muutamaa tuntia aiemmin ajettu ulos vierailuajan loputtua.

"Ei tänne mitään miehiä tarvita hössöttämään" kätilö jupisi vaan toiselle kätilölle suomeksi. Nainen oli aika paniikissa, hänelle tehtiin kaikenlaisia toimenpiteitä eikä ymmärtänyt mitä tapahtuu.

Ja nämä kyseiset kätilöt/hoitajat oli n. 30-40-v ikäisiä että todellakin olivat opiskelleet englantia koulussa.

Minäkin olen ollut 3 vuotta ruotsin tunneilla, mutta en osaa mitään.

Vierailija
48/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdasmielistä väärinymmärtäjää taas liikkellä, tuomitsemassa otsikoin jotain olematonta suomi vastasiuutta jota jutussa ei edes ollut. Lapsellista käyttäisitte tuonkin ajan vaikka jonkun kielen opetteluun. Sitten kun on itsellä syöpä voi mietti että oliko se provojen työstäminen niin hyvää elämää sittenkään. 

Eihän tuo mikään Suomi-vastainen juttu ollut, mutta suomalaista terveydenhuoltoahan siinä kritisoitiin. Suurin ongelma oli, ettei potilaan mielestä hänen vaivaansa tutkittu tarpeeksi tarkasti, eikä hän ulkomaalaisena osannut hakea parempaa hoitoa. Suomea osaamattomille ongelma olisi siis paljon pahempi vielä.

Terveydenhuollossa on paljon kritisoitavaa, mutta en tiedä, onko ihan kohtuullista odottaa, että nuoren ihmisen nenän tukkoisuuden tajuttaisiin heti olevan superharvinainen syöpä.

Tietty ironia on siinäkin, että amerikkalainen kritisoi Suomen (lähes) ilmaista terveydenhuoltoa. Toki jos huonoa hoitoa on oikeasti saanut, siitä pitää voida valittaa, sitä en kiellä. Ja onhan tuo todella stressaava tilanne, kun voi vain odottaa että uusiutuuko syöpä vai ei.

Amerikassa kyllä testataan kaikki taudit jos on terveysvakuutus, koska sairaalat saavat testeistä rahaa. Siksi heidän systeemi onkin niin kallis. Suomessa taas saa suht tehokasta hoitoa jos sattuu sairastamaan jotain tavallista vaivaa, jonka diagnosointi onnistuu helposti. Hankalammat vaivat jäävät vastaavasti huonommalle hoidolle, koska niitä varten pitää itse osata hakeutua asiantuntijalle.

Suomessa kyllä on maailman parhaat tulokset mm. syövän hoidossa ja muussa joten tuo on pötyä.

Niin.... Kunhan ensin havaittaisiin se syöpä...

Vierailija
49/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minäkin ihmettelen hoitajien kielitaitoa. Pelkästään kaupan kassalle tai tarjoilijaksi pääsemiseen edellytetään ruotsin sekä englanninkielen taitoa. Ihan perusjutut olisi kyllä vähintään syytä hoitajien osata. 

Höpsis. Kyllä kaupassakin on töissä ihmisiä, jotka eivät osannut. Esimerkiksi virolainen työkaveri ei osannut, hänellä ei ole ollut englantia koulussa Neuvosto-Virossa.

Toisekseen englanti hoitajalle on eri asia kuin osata sanoa "hello" ja "thank you", mikä saattaa jossain muussa ammatissa riittää.

"..., jotka eivät osanneet."

Vierailija
50/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin.... Kunhan ensin havaittaisiin se syöpä...

Hyviä tuloksia ei saa, jos diagnoosit myöhässä. Joten Suomi tässäkin maailman parhaita maita.

Vierailija
51/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni umpiruotsinkielinen iäkäs sukulainen kärsi sairaalassa siitä, että ei saanut palvelua ruotsiksi.

Kieltämättä se oli kamalaa, kun hoitajat osasivat yhden tai kaksi sanaa. Esim mat. Mitään hoito-ohjeita tms ei pystynyt juttelemaan. Tai pyytämään mitään.

Lääkärit osasivat melko hyvin. (älykkäinä tietty kirjoittaneet ruotsista ällän.) Mutta ei se lääketieteessä tarvittava sanasto ollut riittävällä tasolla. Hankalaa keskustella, kun miettivät, menisikö leikkaukseen vai ei. Jollei me miehen kanssa oltais oltu mukana, miten olisi sujunut.

Itte oon suomenkielinen. Mutta ruotsi on meidän toinen kotimainen. Meidän lapsemme eivät muuten suostu kirjoittamaan ruotsia yo-kirjoituksissa. Mitenköhän sitä jatkossa missään osataan, jollei rkp vaadi hallitusneuvotteluissa pakolliseksi.

Miksi tämä sai 55 alanuolta? Mieheni sukulainen oli erittäin pulassa. Sääliksi kävi.

. Hänen ikäluokalleen on aina painotettu, että ruotsi on tasaveroinen Suomessa.

Esim hänelle ei opetettu missään oppilaitoksessa suomea. Ei kansakoulussa eikä sen jälkeen jossain opistossa. Englantia kyllä oli.

Vierailija
52/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli ihan hirveää kun olin synnytyksen jälkeen osastolla (sektion ja komplikaatioiden jälkeen itse aika heikossa hapessa) ja viereisessä sängyssä oli amerikkalainen nainen menossa hyvin ennenaikaiseen synnytykseen. Nainen aneli että saisi soittaa aviomiehensä avuksi tulkiksi mutta kätilö ei suostunut. Mies oli muutamaa tuntia aiemmin ajettu ulos vierailuajan loputtua.

"Ei tänne mitään miehiä tarvita hössöttämään" kätilö jupisi vaan toiselle kätilölle suomeksi. Nainen oli aika paniikissa, hänelle tehtiin kaikenlaisia toimenpiteitä eikä ymmärtänyt mitä tapahtuu.

Ja nämä kyseiset kätilöt/hoitajat oli n. 30-40-v ikäisiä että todellakin olivat opiskelleet englantia koulussa.

Minäkin olen ollut 3 vuotta ruotsin tunneilla, mutta en osaa mitään.

En suoraan sanottuna kovin paljoa arvosta suomalaisia, nuoria, korkeakoulutettuja (kuten kätilöt, sh:t) ihmisiä jotka eivät osaa/uskalla puhua englantia.

Asennevamma jos ei ole oppinut kun on opetettu.

Vierailija
53/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En sanonut, etteikö syövänhoito ole Suomessa hyvää. Hoitotuloksia käsittääkseni verrataan diagnoosivaiheen perusteella, jolloin verrataan esim. Suomessa ja vaikka Italiassa diagnosoidun tietyn asteen syövän hoitotuloksia. Mitä varhaisemmin syöpä diagnosoidaan, sitä parempi ennuste.

Vierailija
54/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla sattui kerran huonekaveriksi englanninkielinen potilas, joka oli saanut aivohalvauksen. Puhui hyvin epäselvästi, mutta ymmärsi hyvin puhetta. Suomea osasi auttavasti. Oli osittain halvaantunut. Kolmantena päivänä hän ei vielä tiennyt mikä häntä vaivasi, koska lääkäri ei ollut asiaa hänelle selittänyt. Ihme kyllä sai jostain kirjallisena hänen hoitotietonsa, josta sitten käänsin hänelle hänen diagnoosinsa ja siihenastiset hoitonsa englanniksi. Tuntui siinä tilanteessa, että lääkärin olisi ehkä pitänyt tehdä minun hommani, koska diagnoosi oli kuitenkin todella raskas potilaalle ja tietenkin häntä itketti ja pelotti ja kunto oli muutenkin huono. Hoitajat puhuivat englantia hyvin vähän ja vastahakoisesti.

Vierailija
55/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla sattui kerran huonekaveriksi englanninkielinen potilas, joka oli saanut aivohalvauksen. Puhui hyvin epäselvästi, mutta ymmärsi hyvin puhetta. Suomea osasi auttavasti. Oli osittain halvaantunut. Kolmantena päivänä hän ei vielä tiennyt mikä häntä vaivasi, koska lääkäri ei ollut asiaa hänelle selittänyt. Ihme kyllä sai jostain kirjallisena hänen hoitotietonsa, josta sitten käänsin hänelle hänen diagnoosinsa ja siihenastiset hoitonsa englanniksi. Tuntui siinä tilanteessa, että lääkärin olisi ehkä pitänyt tehdä minun hommani, koska diagnoosi oli kuitenkin todella raskas potilaalle ja tietenkin häntä itketti ja pelotti ja kunto oli muutenkin huono. Hoitajat puhuivat englantia hyvin vähän ja vastahakoisesti.

Miehelläni oli täysin päinvastainen kokemus aivohalvauksen hoidosta. Kaikki yrittivät puhua englantia ja monet puhuivat loistavasti. Lääkäri oli erittäin ammattitaitoinen ja hänen englantinsa moitteeton.

Ihmettelen kuinka moni suomenkielinen täällä tietää kuinka huonosti tai hyvin hoitohenkilökunta puhuu kieliä kun monella ei oikeasti ole siitä tietämystä, pelkkää mutua.

Vierailija
56/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehelläni oli täysin päinvastainen kokemus aivohalvauksen hoidosta. Kaikki yrittivät puhua englantia ja monet puhuivat loistavasti. Lääkäri oli erittäin ammattitaitoinen ja hänen englantinsa moitteeton.

Ihmettelen kuinka moni suomenkielinen täällä tietää kuinka huonosti tai hyvin hoitohenkilökunta puhuu kieliä kun monella ei oikeasti ole siitä tietämystä, pelkkää mutua.

Tosi mukava kuulla! Minä olin hyvin huolissani tuosta huonekaverista, joka jäi sinne sairaalaan. Hänestä huomasi kyllä, että ei ollut tottunut suomalaisiin sairaaloihin, koska pyysi joskus esim. juotavaa hoitajilta, ja sitten ihmetteli kun eivät tuoneet. Kukaan ei vaivautunut selittämään, että Suomessa potilaat eivät saa juoda ilman lupaa eikä hoitajille kannata esittää toiveita esim. jos haluaisi vaikka kupillisen teetä joskus aterioiden välillä. Täällä olisi hyvä olla joku perheenjäsen aina paikalla.

Vierailija
57/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi suomalaiset veronmaksajat on joutuneet maksamaan toisen maan kansalaisen aivan hlvtin kalliit syöpähoidot? Tämäkin muitsu olisi pitänyt passittaa kotimaahansa oman sairaanhoidon piiriin. Ei tarttis lehdissä vinkua kun ei palvelua saa äidinkielellään. Kiittämätön akka.

Vieläkö joku väittää että Suomi ei ole koko maailman sosiaalitoimisto?

Vierailija
58/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon kyllä, että sairaana ja hoidoissa ollessa on ihan hirveetä, jos ei osaa maan kieltä. Mutta ei kai se henkilökunnan vika ole. Nyt eletään Suomessa. Jos tänne aikoo jäädä, kannattaa oman itsensä vuoksi opetella kieli.

No niinhän tämä ko. henkilö oli tehnytkin. 

Vierailija
59/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalaiset veronmaksajat on joutuneet maksamaan toisen maan kansalaisen aivan hlvtin kalliit syöpähoidot? Tämäkin muitsu olisi pitänyt passittaa kotimaahansa oman sairaanhoidon piiriin. Ei tarttis lehdissä vinkua kun ei palvelua saa äidinkielellään. Kiittämätön akka.

Vieläkö joku väittää että Suomi ei ole koko maailman sosiaalitoimisto?

Kyllä tämä nuori nainen oli käynyt monia kertoja yksityislääkäreillä. 

Vierailija
60/105 |
29.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neiti on hyvä ja menee hoidattamaan syömäänsä Amerikkaan jos ei suomalainen hoito kelpaa.

Voi luoja, lukekaa se artikkeli! Hän ei todellakaan haukkunut suomalaista sairaanhoitoa JA OSAA MYÖS PUHUA SUOMEA.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi