Jos lakko estää töihinpääsyn?
Työnantajani myy tuotteita suomeen ja ulkomaille. Nyt lakon ollessa päällä on käytetty asiakkaille ns Force Majoure - lausetta, eli yrityksestä riippumattoman työtaistelun takin kuljetusten hoitaminen on mahdotonta. On kuulemma ihan pätevä syy.
Miten työntekijällä. Jos työmatka ei onnistu lakon takia, onko se ylivoimainen este, vai onko työntekijän keinolla millä hyvänsä tultava työpaikalle?
Kommentit (101)
Ei se auta muu, kun jättää yöunet välistä ja lähteä kävelemään töitä kohti kolmelta yöllä polvivaivasena, jotta pääsee klo 07 töihin. Sit voikin työpäivän istua ja valittaa kun polvi kipeä ja saikulle pitää mennä.
Force majeure.
On se vaikea kirjoittaa oikein.
Tietääkseni taksit eivät osallistu lakkoon.
Miten olisi jos vaikka kysyisit työnantajalta? Onhan näitä ubereita ja takseja kyllä, ne kyllä kulkee...
Mapsin mukaan työmatkani kestäisi 3 ja puolituntia kävellen. Toki mun kävelytyylillä kestäis yli 4 tuntia. Ja ennen en ole kävellyt, että harhaankin saattaisin kävellä. Lähemmäs 5 tuntia. Nilkka ja polvikin vaivaa joskus, joten lepotauot venyttää matkan 6 tuntiin.
Kyllä on avutonta sakkia. Oletteko kuulleet autoista? Jos itselle ei ole tullut mieleen sellaista hommata, niin niitä on muilla. Kimppakyydit, lainaus, vuokraus, taksit...
Mutta ei, kyynelsilmin jo valitetaan kuinka polvivaivaisena pitää tarpoa monta tuntia, koska BUSSIT eivät kulje. Yhyy.
Vierailija kirjoitti:
Mapsin mukaan työmatkani kestäisi 3 ja puolituntia kävellen. Toki mun kävelytyylillä kestäis yli 4 tuntia. Ja ennen en ole kävellyt, että harhaankin saattaisin kävellä. Lähemmäs 5 tuntia. Nilkka ja polvikin vaivaa joskus, joten lepotauot venyttää matkan 6 tuntiin.
Kyllä sun tarttee välipalaakin haukata pari kertaa kuuden tunnin aikana ja myös vessassa käydä ainakin 5 kertaa joten vähintään 7 tuntia pitää varata.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä on avutonta sakkia. Oletteko kuulleet autoista? Jos itselle ei ole tullut mieleen sellaista hommata, niin niitä on muilla. Kimppakyydit, lainaus, vuokraus, taksit...
Mutta ei, kyynelsilmin jo valitetaan kuinka polvivaivaisena pitää tarpoa monta tuntia, koska BUSSIT eivät kulje. Yhyy.
Mistäs mä kimppakyytiä? En mistään. Lainaus, vuokraus ja taksit vie 250% päivän palkasta, joten nauran ehdotukselle. Kyllähän mä kuule auton ostan, tilillä 10e. Ja ruokaakin pitäs ostaa ennen seuraavaa tilipäivää. Mikään pakkolaki ei pakota mua töihin. Iski kuume.
Kimppakyyti kun on vuorotyö??? Kaikilla ei oo 8-16 duuni!
Toi on naurettavaa ehdottaa autoilua, itse esim.oon epileptikko, jolla ajokielto ainakin niin kauan, että olen vuoden ollut kohtauksia saamatta 😡.
Lakko ei ole ainakaan meillä syy olla menemättä työvuoroon. Jos ei töihin lakon takia pääse, voi sopia palkattomasta vapaasta, pitää lomapäiviään jne..
Kuuden kilometrin kävely sellaiselle bussipysäkille, josta kulkee linja työhön (15 km). Sama työpäivän jälkeen kotiin.
Kuljettajille olisi voinut suoda inhimilliset työvuorot ilman lakkoa.
Nyt me joukkoliikenteeseen luottavat kärsimme. Auto myyty, kun muutin vihdoin maalta kaupunkiin.
Lakko mieluummin kesällä, polkupyörällä 20 km työmatka on helppo. Vanha ei uskalla liukkailla.
Vierailija kirjoitti:
Työtön kattoon syljeksijä sieltä puskista huutelee 👤
Vierailija kirjoitti:
Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä kukaan kysynyt viime viikolla miten pääsee vuoroon jos lakko tulee? Joopa-joo.
Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se auta muu, kun jättää yöunet välistä ja lähteä kävelemään töitä kohti kolmelta yöllä polvivaivasena, jotta pääsee klo 07 töihin. Sit voikin työpäivän istua ja valittaa kun polvi kipeä ja saikulle pitää mennä.
Oletko kuvauttanut polven?? Oisko nivelrikko ja jos oikein pahasti niin muutaman kkden päästä tekonivelleikkaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä kyselemään. Minulla ja työkavereilla kotien välissä 20km. Luuletko et kukaan hakee ketään hyvää hyvyyttään ja eri vuoroissa ollaan tai jollain sattuu olemaan vapaa.
Mitään vastuuta omista tekemisistä sulla ei tietenkään ole, heh. Kyllä auto saadaan hakemaan jos vain asiasta sovitaan. Taidat olla työtön
Vierailija kirjoitti:
ellei oo autoa, ei kimppakyytiä, tax jos työnantaja maksaa ja töihin matkaa 28 km .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ei, kyynelsilmin jo valitetaan kuinka polvivaivaisena pitää tarpoa monta tuntia, koska BUSSIT eivät kulje. Yhyy.Mistäs mä kimppakyytiä? En mistään. Lainaus, vuokraus ja taksit vie 250% päivän palkasta, joten nauran ehdotukselle. Kyllähän mä kuule auton ostan, tilillä 10e. Ja ruokaakin pitäs ostaa ennen seuraavaa tilipäivää. Mikään pakkolaki ei pakota mua töihin. Iski kuume.
ei ajokorttia
Vierailija kirjoitti:
Tietääkseni taksit eivät osallistu lakkoon.
Ei normaalin työläisen kannata mennä taksilla töihin. Joku 15 km työmatka taksilla töihin ja iltapäivällä takaisin kotiin maksaa niin paljon, että päivän palkka meneekin jo siihen. Ihan yhtä hyvin voi pysyä kotona ilman palkkaa. Lisäksi niitä takseja voi tarvita tässä tilanteessa pari muutakin ihmistä. Mitä jos seuraava taksi on vapaana vasta 3 tunnin päästä?
Jos ei kerta kaikkiaan pääse, niin se saattaa olla pätevä syy olla poissa töistä. Mutta eipä palkkaakaan ole pakko kotonaolosta maksaa.