Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mtv: lapsettomat naiset ovat onnellisimpia

Vierailija
28.05.2019 |

Tutkimustulos kertoo näin.

Kommentit (352)

Vierailija
221/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin alkuperäisen Guardianin artikkelin, ja kyllähän siinä selvästi sanotaan, että miehet hyötyvät avioliitosta, naiset taas eivät. Vielä näinä päivinäkin...Ei siinä ollut mitään mainintaa iästä, vaan pätee niin ruuhkavuosi-ikäisiin kuin vanhuksiinkin. Meillä taitaa olla vieläkin liikaa sellaista miesten passaamista.

Vierailija
222/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä onnellisia lapsettomia ei juuri näy arkielämässä? Kutakuinkin kaikki lapsettomat valittavat loputtomasti, päivästä toiseen, ei tahdo jaksaa kuunnella. Mitä vanhemmaksi tulevat, sitä enemmän valittavat ja sitä raskaampaa seuraa ovat. Täytyy sanoa, että vaikea on uskoa tuohon tutkimukseen. Olisiko maksettu tutkimus, niitähän riittää.

Olin tänään tosi onnellinen kun tulin lenkiltä ja samassa pihassa väsynyt äiti kiikutti kiljuvaa vauvaansa sisään. Olin niin riemuissani, ettei tarvitse kuunnella mokomaa huutoa, eikä vaihtaa kakkavaippoja :)

No hyvä kun olet joskus onnellinen. Toisaalta et tiedä miten onnellinen tuo äiti on vauvastaan. Olen pahoillani, että sanon tämän kliseen, mutta et todellakaan tiedä miten suurta onnea äiti voi tuntea pelkästä vauvansa olemassaolosta. Vaikka pienten lasten äiti on joskus väsynyt, kaiken taustalla on koko ajan syvä onnellisuus. Ei tietysti kaikilla, esim. kun vela saa lapsen, hän ei välttämättä ole onnellinen lapsestaan. Olen todellakin sitä mieltä, että kenenkään, joka ei halua kokea äitiyttä, ei kannata lapsia hankkia. Lapseton ei voi mitenkään tietää, millaista on äidin ja lapsen välinen rakkaus, joten en lapsettomana ottaisi tuollaista esimerkkiä onnellisuudesta. Elämä on kokonaisuus ja siinä pienet lapsen itkut unohtuvat suurten onnenhetkien rinnalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin missä tämä tutkimus nyt sitten on? Haluan lukea sen, koska vahvasti epäilen, ihan vain jokapäiväiseen kokemukseen perustuen. 

https://www.theguardian.com/lifeandstyle/2019/may/25/women-happier-with…

We may have suspected it already, but now the science backs it up: unmarried and childless women are the happiest subgroup in the population. And they are more likely to live longer than their married and child-rearing peers, according to a leading expert in happiness.

with middle-aged married women even being at higher risk of physical and mental conditions than their single counterparts.

Tutkimuksen tekijä on paul dolan, london school of ecnomicsista.

En kyllä löytänyt alkuperäistä tutkimusta. Mistähän sen voisi löytää?

Vierailija
224/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se että pystyy aikuisen ihmisen kanssa luomaan pitkän suhteen niin on kasvattavaa siis tarkoittaa että suhde kestää koko iän ja kestää kaikki ikäkriisit, ylä- ja alamäet, ja kun me muututaan kaikki iän myötä niin rakkaus ei vaan häivy. 

Lapsi ei kasvata vaan pysyy ihan samana ihmisenä mutta et pysty kieltämään mitään aikuiseksi kasvavalta lapseltasi enään yhtään mitään. Olet sen armoilla ja sekö on sitä että sun pitää kasvaa sen lapsen myötä. 

Vierailija
225/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi näitä onnellisia lapsettomia ei juuri näy arkielämässä? Kutakuinkin kaikki lapsettomat valittavat loputtomasti, päivästä toiseen, ei tahdo jaksaa kuunnella. Mitä vanhemmaksi tulevat, sitä enemmän valittavat ja sitä raskaampaa seuraa ovat. Täytyy sanoa, että vaikea on uskoa tuohon tutkimukseen. Olisiko maksettu tutkimus, niitähän riittää.

Olin tänään tosi onnellinen kun tulin lenkiltä ja samassa pihassa väsynyt äiti kiikutti kiljuvaa vauvaansa sisään. Olin niin riemuissani, ettei tarvitse kuunnella mokomaa huutoa, eikä vaihtaa kakkavaippoja :)

No hyvä kun olet joskus onnellinen. Toisaalta et tiedä miten onnellinen tuo äiti on vauvastaan. Olen pahoillani, että sanon tämän kliseen, mutta et todellakaan tiedä miten suurta onnea äiti voi tuntea pelkästä vauvansa olemassaolosta. Vaikka pienten lasten äiti on joskus väsynyt, kaiken taustalla on koko ajan syvä onnellisuus. Ei tietysti kaikilla, esim. kun vela saa lapsen, hän ei välttämättä ole onnellinen lapsestaan. Olen todellakin sitä mieltä, että kenenkään, joka ei halua kokea äitiyttä, ei kannata lapsia hankkia. Lapseton ei voi mitenkään tietää, millaista on äidin ja lapsen välinen rakkaus, joten en lapsettomana ottaisi tuollaista esimerkkiä onnellisuudesta. Elämä on kokonaisuus ja siinä pienet lapsen itkut unohtuvat suurten onnenhetkien rinnalla.

Miksi tällaista pitää valehdella edelleen.

Ei, kaikilla se vauvan naama ei tuo onnellisuutta, ei kaikki vanhemmat eivät tunne onnea lapsista, ei kaikilla ei unohdu pikkulapsen itkut.

Monet tekee lapsia noiden teidän valheiden innoittamina ja ihmettelee sitten miksi se lapsi ei tuo onnellisuutta, miksi se lapsen hymy ei korvaa unettomia öitä jne. 

Tajutako miten paljon lapsia on pahoinpideltävinä, huonoissa oloissa, koska te vaan valehtelette ja valehtelette.

Vierailija
226/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ikinä nähnyt onnellista pikkulapsiperhettä, mutta kai niitäkin on jossakin.

Siksihän ne eroaakin aina, koska ovat niin onnellisia, vai miten se nyt menikään, heh.

Uusperheitä, päihde-ongelmia, pettämisiä, eroja, huostaanottoja, lasten traumatisointia jne. oikea onnen pesä tuo perhe-elämä.

Mä näin ihan hirveästi näitä onnellisia perheitä ympärilläni, kun olin yh, ja olin silloin yhtä kateellinen kuin sinäkin.

En ole kyllä oikeasti koskaan nähnyt onnellista perhettä, ja tilaan jotain kauppakassiakin, koska en kestä nähdä sitä lapsille huutamista jne.

Ne perheet, joista luulin itse lapsena, että niillä oli onnellista, paljastui aikuisena insesti/päihdeongelma perheiksi.

Ei kaikki ole kateutta, ja kyllä perheille oltaisiin oikeasti kateellisia, jos ne ei olisi täynnä ongelmia ja köyhyyttä.

Huomasin ihan saman. Sekin perhe, jossa luulin tosi pitkään olevan täydellistä, paljastui sellaiseksi, että äiti haukkui tytärtään hänen valitsemastaan koulutuksesta, työpaikasta jne. Selvisi paljon muutakin. Aina he esittivät ulospäin täydellistä. Eipä tosiaan käy heitäkään kateeksi, enkä sellaista perhettä itse halua.

Oikeasti onnellista perhettä ei taida edes olla :(

Joo. Mulla kans monta sinkkuystävää, joista kolme on masentuneita, yksi sen takia eläkkeelläkin jo, vaikka on vasta vähän päälle 40 v. Yksi valittaa jatkuvasti yksinäisyyttään, toinen rahattomuuttaan. Naapurin sinkku on alkoholisoitunut.

Oikeasti onnellista sinkkua ei taida edes olla.

Vierailija
227/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin alkuperäisen Guardianin artikkelin, ja kyllähän siinä selvästi sanotaan, että miehet hyötyvät avioliitosta, naiset taas eivät. Vielä näinä päivinäkin...Ei siinä ollut mitään mainintaa iästä, vaan pätee niin ruuhkavuosi-ikäisiin kuin vanhuksiinkin. Meillä taitaa olla vieläkin liikaa sellaista miesten passaamista.

Niin, ja esim. keski-ikäisillä naisilla oli huonompi mielenterveys ja fyysinen terveys, jos ne oli naimisissa.

Tuo päti kaikkiin ikäluokkiin, että lapset ja puolisot söivät onnellisuutta nimenomaan naisilla.

Vierailija
228/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi tällaista pitää valehdella edelleen.

Ei, kaikilla se vauvan naama ei tuo onnellisuutta, ei kaikki vanhemmat eivät tunne onnea lapsista, ei kaikilla ei unohdu pikkulapsen itkut.

Monet tekee lapsia noiden teidän valheiden innoittamina ja ihmettelee sitten miksi se lapsi ei tuo onnellisuutta, miksi se lapsen hymy ei korvaa unettomia öitä jne. 

Tajutako miten paljon lapsia on pahoinpideltävinä, huonoissa oloissa, koska te vaan valehtelette ja valehtelette.

Et ilmeisesti ymmärrä lukemaasi, joten eiköhän tämä ollut tässä. 

Vierailija
229/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä ketju on kuitenkin velan aloittama '"lapsettomat naiset ovat onnellisempia". Viitaten ilmeisesti tutkimukseen,jonka mukaan lapsettomat naiset ovat perheellisiä onnellisempia ruuhkavuosi-iässä, sitten perheelliset lapsettomia onnellisempia loppu elämänsä KESKIMÄÄRIN.

Ei, vaan ap aloitus viittaa uuteen tutkimukseen, jonka mukaan kaiken ikäiset naiset on onnellisempia kuin lapsia saaneet.

Ja sen lisäksi siis naimattomat naiset.

Eli ihmisistä onnellisimpia ovat naimattomat lapsettomat naisen, kaiken ikäisissä. Lapset ja puoliso laskevat naisten onnellisuutta huimasti kaikissa ikäluokissa ja lisäävät kaiken ikäisten miesten onnellisuutta.

Tuosta tutkimuksesta ja sen tutkimuksen vetäjästä on ollut ulkomailla paljon juttua.

Keskimääräisyyksiä tuokin tutkimustulos meinaa ja on kaiken lisäksi vain yksi ainoa tutkimus. Kaiken lisäksi todistaako se, että perheelliset naiset olisivat onnellisempia lapsettomina sinkkuina? No ei. Voisko jopa olla, että tässä tutkimuksessa ei ole otettu huomioon, että perheelliset naiset ovat KESKIMÄÄRIN lapsettomia feminiinisempiä ja siis taipuvaisempia masennukseen ja ahdistukseen KESKIMÄÄRIN. (Lapsettomat ovat taas keskimäärin mt-ongelmaisempia, jännä muuten). Feminiinisempi nainen kun saa taakakseen huolen lapsesta ja miehestä niin voi vaikuttaa onnellisuuteen. Toisaalta lapset ja parisuhde on yleensä heille elämän suurimpia iloja. Eli yksinään varsin mitäänsanomaton tutkimus vielä. Velat ovat onnellisempia sitten yhden tutkimuksen mukaan, vau.

Hahahhah, aika kaukaa haettua epätoivoista mutua ja sun surullisuus sun feminiinistä äitiyselämästä haisee noin kilometrin päähän :D

Feminiinit äitylit, naurattaa liikaa...

Naura vaan, mutta se nyt on vähintään useammassa kuin yhdessä tutkimuksessa havaittu, että vapaaehtoisesti lapsettomat naiset ovat (taas keskimäärin) mielenterveysongelmaisempia ja miehekkäämpiä. :D

Onko jotenkin yllätys tai naurun aihe, että terveysongelmat vaikuttavat lapsentekohaluun? Tottakai henkilö miettii (tai ainakin pitäisi!!!) sitä kuinka lapsen kanssa selviää. Ja jos on pysyviä ongelmia terveyden kanssa, päätyy keskimääräistä useammin päätökseen ettei halua lapsia.

Siitä en ole varma mitä tarkoitat miehekkyydella - jos ulkonäköä, niin taas, kovin poikkeava ulkonäkö varmaan hankaloittaa pariutumista joka voi vaikuttaa lisääntymishaluihin. Jos taas maskuliinista ajatusmaailmaa, joka yleensä liitetään uraan panostamiseen ja enemmän teknis- kuin ihmisläheisyyteen, niin tottakai tämäkin korreloi lisääntymishalun kanssa. Mikä tässä oli se negatiivinen seikka mielestäsi - pitäisikö tällaisten naisten jotenkin mielestäsi tuntea itsensä huonommaksi, en ymmärrä.

Käytännössä siis naureskelet ihmisille joilla on terveysongelmia, jotka eivät ole perinteisen kauniita ja/tai joilla on sukupuoleensa näiden epätyypilliset kiinnostuksen kohteet... Jaa tämäkö se on kypsää aikuisen käytöstä?

Tuossa ei ollut kyse siitä, ettei "miehen näköinen nainen" löydä kumppania tai on muita hullumpi eikä tohdi tehdä lapsia.

Naiset, joilla on alhaiset estrogeenitasot haluavat vähemmän tai useammin eivät ollenkaan lapsia kuin naiset, joilla on korkeammat estrogeenitasot. Heillä ei ole yhtä voimakasta "hoivaviettiä" keskimäärin.

En ole väittänyt, että naisella pitäisi olla enemmän estrogeenia elimistössä ja hänen pitäisi haluta lapsia ollakseen hyvä ihminen ja nainen.

Olen sanonut, että nainen, joka haluaa lapsia ja äidiksi on ehkä keskimäärin onnettomampi kuin vela (tämän ketjun aihe tämä) koska hänellä on keskimäärin enemmän estrogeeniä mikä taas altistaa lasten haluamisen lisäksi masennukselle. (Sanoin myös,että on kummallista, että veloilla on silti enemmön mt-ongelmia). Siksi nainen, joka on taipuvaisempi haluamaan lapsia on myös taipuvaisempi olemaan onnettomampi. Estrogeeni nääs.

Jättämällä lapset tekemättä hänestä ei tulisi onnellisempi. Samoin velat tykkää elää lapsettomina. Pohdinpa vain, että mitähän tässä tutkimuksessa on saatu selville. Äidiksi haluavat naiset ovat keskimäärin onnettomampia kuin vela-naiset. > Johtuuko se lapsista? > Tuskin pelkästään niistä lapsista. Vaan siitä, että sama syy, jonka vuoksi he haluavat vahvemmin äidiksi, tekee heistä taipuvaisempia masennukseen ja ahdistukseen - korkeammat estrogeenitasot.

Vähän kyllä kritisoin tällaista tutkimuksen tulkintaa "velailu tekee onnellisemmaksi" kun ainoa tulos on, että (tämän yhden tutkimuksen mukaan) velat ovat keskimäärin onnellisempia. Velailu tekee onnelliseksi kenet tekee. Ei kaikkia.

Vierailija
230/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en ole ikinä nähnyt onnellista pikkulapsiperhettä, mutta kai niitäkin on jossakin.

Siksihän ne eroaakin aina, koska ovat niin onnellisia, vai miten se nyt menikään, heh.

Uusperheitä, päihde-ongelmia, pettämisiä, eroja, huostaanottoja, lasten traumatisointia jne. oikea onnen pesä tuo perhe-elämä.

Ongelmia on kaikilla, olipa perhettä tai ei. Tutkimustietoa minulla ei ole, mutta veikkaan, että esim. alkoholisteissa on enemmän yksinäisiä kuin perheellisiä. 

Tilastojen mukaan kaikkein herkimmin eroaa kuitenkin lapseton pari. 

Suurin osa eroaa ennen lasten kouluikää. Mistä sait tilastotietoja lapsettomien parien erosta ja laita linkki sillä en usko tuota muuten. Miksi tarvitsee erota jos on alkoholisti yksinäinen ja paljonko erotaan alkoholin takia niin että perheellinen juo liikaa. Luuletko sinä että perheelliset eroaa sillä että kumppani juo liikaa piimää? 

Vierailija
231/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen keski-ikäinen nainen ja naimisissa, ei lapsia. Olen onnellinen ja nyt kun kahden avoliiton jälkeen olen ollut yli kymmenen vuotta naimisissa niin olen ollut onnellinen yli 4380 päivää. En ole koskaan halunnut lapsia, ei ole tullut tarvetta tai puheeksi yhdessäkään parisuhteessani. Kaikkien ei tarvitse tehdä lapsia. Hyvä elämä ja hyvä parisuhde tekee ihmisen onnelliseksi jos muutenkin on positiivinen luonne ja asenne.

Vierailija
232/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua käy niin sääliksi niitä veloja jotka ovat puolison painostuksesta menneet lisääntymään. Pari on ajan myötä tullut sinuiksi asian kanssa, mutta yksi oireilee edelleen ja asiaan ei auta yhtään se että ukko on enimmäkseen tien päällä. ARGH! Miksi, oi miksi :(

Kaikki eivät tosiaan koe onnea ja autuutta omista lapsistaan, mutta en saata ymmärtää näitä ketkä hiillostaa toista hankkimaan itselleen lapsen. Puolisoa voi aina vaihtaa, jos perhe-elämä on itsellensä niin ylitsepääsemätön asia.

Vierailija
233/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua käy niin sääliksi niitä veloja jotka ovat puolison painostuksesta menneet lisääntymään. Pari on ajan myötä tullut sinuiksi asian kanssa, mutta yksi oireilee edelleen ja asiaan ei auta yhtään se että ukko on enimmäkseen tien päällä. ARGH! Miksi, oi miksi :(

Kaikki eivät tosiaan koe onnea ja autuutta omista lapsistaan, mutta en saata ymmärtää näitä ketkä hiillostaa toista hankkimaan itselleen lapsen. Puolisoa voi aina vaihtaa, jos perhe-elämä on itsellensä niin ylitsepääsemätön asia.

Kyllä, itse tiedän yhden itsemurhan, koska pakotettu raskaus (ei suomessa), ja pari tapausta, joissa on mikrotettu e-pillerit ja rikottu kondomit, jotta saadaan se nainen tiineeksi.

Vierailija
234/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vähän kyllä kritisoin tällaista tutkimuksen tulkintaa "velailu tekee onnellisemmaksi" kun ainoa tulos on, että (tämän yhden tutkimuksen mukaan) velat ovat keskimäärin onnellisempia. Velailu tekee onnelliseksi kenet tekee. Ei kaikkia.

Aarghh,,,,

Miksi sun pitää kommentoida, kun et tajua mistään mitään, ja keksiä jotain teoriaa joistakin naisellisista äideistä.

Tajuatko, ettei kyse ollut veloista, vaan lapsettomista naisista kaikissa ikäluokissa, LAPSETTOMISTA NAISISISTA, ei veloista, siihen kuuluu veloja, siiheen kuuluu hedelmättömiä naisia, siihen kuuluu esim. ei-heteroita, siihen kuuluu naimattomia naisia jne. Ne oli KAIKKI keskimäärin onnellisempia kuin lapselliset ja parisuhteelliset naiset.

Vierailija
235/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aiemmin ajattelin, että lapsettomuuden hyvät puolet olisivat arkisia. Mutta ihminen voi muuttua niin täysin, että lapsettomuus antaa vapauden muuttaa suuntaa mihin tahansa tai se antaa vapauden ylipäänsä. 

Vierailija
236/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lukee tältäkin palstalta näitä äiti- tai -anoppisuhteita lapsenlapsiin, joista lasten äidit valittavat, niin huh huh. En ole koskaan halunnut lapsia, vaikka ihanat vanhemmat ja kaikki isovanhemmatkin olivat. Kavereilla on silti ihan mukavia lapsia, mutta hoitajaksi en suostu. Ihan kiva touhuta tai askarrella tunti tai pari, että äiti pääsee jonnekkin, mutta yökylään en ota.

Vierailija
237/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, itse tiedän yhden itsemurhan, koska pakotettu raskaus (ei suomessa), ja pari tapausta, joissa on mikrotettu e-pillerit ja rikottu kondomit, jotta saadaan se nainen tiineeksi.

Oliko abortti jo liian myöhäistä näissä kahdessa viimeisimmässä tapauksessa? Aika kieroa ettei kerro toiselle ja nainen ei tämän takia älyä hakea je:tä saati testata itseään raskauden varalta.

Vierailija
238/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja sama juttu toisinpäin. Mieheni veljen ex ei halunnut lapsia missään tapauksessa ja miehen piti mennä sterilisaatioon sen takia. Nelikymppisenä heille tuli ero ja mies tapasi uuden naisen, joka olisi halunnut lapsen ja mieskin olisi halunnut. Naisella kuitenkin oli jo onneksi lapsi ja miehestä tuli tärkeä ihminen tälle lapselle, ei kuitenkaan isä, koska lapsella oli isä, vaikkakin isä oli kuollut. Saunakaljoissaan mieheni veli oli tätä miehelleni kertonut. Miksi ihmiset menevät sen toisen osapuolen mielen mukaan tekemään vastoin omaa tahtoaan?

Vierailija
239/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne onnelliset sinkkunaiset oikein piilottelee? En tunne yhtään, koska kaikki tuntemani sinkkunaiset etsii jatkuvasti miestä. Miksi etsivät miestä, jos ovat jo valmiiksi niin onnellisia? 

Vierailija
240/352 |
28.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen keski-ikäinen nainen ja naimisissa, ei lapsia. Olen onnellinen ja nyt kun kahden avoliiton jälkeen olen ollut yli kymmenen vuotta naimisissa niin olen ollut onnellinen yli 4380 päivää. En ole koskaan halunnut lapsia, ei ole tullut tarvetta tai puheeksi yhdessäkään parisuhteessani. Kaikkien ei tarvitse tehdä lapsia. Hyvä elämä ja hyvä parisuhde tekee ihmisen onnelliseksi jos muutenkin on positiivinen luonne ja asenne.

Olipa kiva viesti.

Minäkin olen keski-ikäinen (56v) ja olen onnellinen. Minulla on aikuisia lapsia, ei vielä lapsenlapsia. Minä en ole laskenut päiviä, kuinka kauan olen ollut onnellinen. Mutta tiedän sen taitteen, missä nuoruuden ahdistus ja masennus muutui onnellisuudeksi. Siinä 30 vuotiaana, kun tapasin mieheni, elämäni rakkauden ja saimme lapsia. Elämäni tuntuu jakautuneen kahteen osioon. Tummempaan nuoruuteen ja nuoren aikuisen elämään ja sitten se toinen puoli, kun olen saanut elää hyvää elämää ja olla onnellinen. 

Joku toki voisi sanoa, että väärää onnellisuutta, kun se johtuu toisesta ihmisestä ja lapsista. Mutta olkoot. Kyllä aurinko alkoi paistaa elämääni, kun rakastuin ja sain lapsia. 

Elämä kun alkaa olla tässä vaiheessa eletty, niin toivoisin, että on se eletty milla lailla tahansa, niin ihmiset löytäisivät rauhan ja pystyisivät elämään jäljellä olevan elämän onnellisina.