Työntekijä saikuttaa ja pomo huomaa että someen lisätään kuvia missä hän bilettää täysissä sielun ja ruumiin voimissa. Mitä toimenpiteitä siitä tulisi sinun työpaikalla?
Kommentit (65)
Näitä voi kehoittaa käymään jatkossa vain työterveydessä ja ilmoittaa työterveyteen epäilyistä että saikut ovat aiheettomia. He osaavat sitten katsoa tarkemmin ja ehkä kysellä työmotivaatiosta.
Oma työkaverini oli tälläinen jatkuvasti saikuttelija. Joskus soitti töihin ja ilmoitti menevänsä lääkäriin ja jäävänsä saikulle mutta tuli sitten nolona töihin kun ei ollutkaan saanut todistusta.
Miten TYHMÄ pitää ihmisen olla, että saikkupäivänä postaa bilekuvia. Sietääkin saada kenkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työkyvyttömyyden tulkitaan koskevan vain omaa työtä ja muiden kuin sairaalalääkärin antamat sairauslomat tulkitaan niin, että tarkistetaan, mitä muuta kuin omaa työtä voi tehdä. Syöpää saa siis sairastaa rauhassa samoin kuin parannella leikattua polvea, mutta epämääräisesti masentuneille kerrotaan, että jaha, isäsi kuoli, se on ikävää. Asiakaspalvelun sijaan voit olla arkistossa seuraavat 2 vko. Kyllähän tätä vastaan protestoidaan, mutta laki on työnantajan puolella.
Oli muuten huono esimerkki, jos sinulta kuolee lähiomainen voi olla aihetta olla kaksi viikkoa pois töistä. Itse työnantajana anna semmoisissa tapauksissa ihan suoraan palkallista lomaa. Sitten jos on burn-out tai muuta niin silloin lääkärin kanssa keskustellaan, ja silloin tehdään lyhyempää päivää ja vaikka siellä arkistossa. Jokainen sairaus on erillainen, minulla oli työntekijä jolla oli jalka paketissa. Hän ei päässyt töihin, mutta teki läppärillä kotona töitä koko ajan. Sitten syöpää sairastavan, niin mennään työntekijän voinnin mukaan. Mutta jos joku minun alaisista soittaa ja kertoo, että lähiomainen on kuollut niin hänen paikka on kotona tai äidin luonna. Hänelle suodaan aikaa järjestää hautajaisia jne. Silloin ne työt voi odottaa.
Mikä on firmasi liikevaihto ja mikä oli tilikauden tulos vuonna 2018?
En ymmärrä miten se tähän liittyy, mutta jos on pakko niin liikevaihto 6,8 milj ja voitto 280 000 €. 25 henkilöä palkkalistoilla. Minun työntekijät ovat tärkeitä ja siksi heidän hyvinvointi on minulle todella tärkeä. Satsan mielumminen heidän hyvinvointiin koska saan sen työntehossa takaisin. Meillä ei olla poissa koiran karkaamisesta eikä autonkorjauksen yhteydessä. Tosin meillä voi myös tehdä tötä etänä jolloin voi hoitaa autonkorjauksen samalla. Meillä vaihtuvuus on pientä, pyrimme siihen, että työntekijät viihtyvät töissä. Minulle jokainen työntekijä on myös henkilö, ja yritän aina hänen kanssa sopia erillaisista työkuvioista. Tähän menessä ei ole tarvinnut käyttää raippaa tai säännöksiä, vaan keskustelemalla niin on hommat hoidettu. Meillä se työ ei ole tarjoilu tai tehdastyö. Asiantuntija työtä voi vaikka tehdä yöllä tai viikonloppuna, kunhan työt tulee tehdyksi. Jokainen työpaikka on erillainen ja ymmärrän liukuhihnat työt tai asiakaspalevlutehtävissä on oltava. Silti katson, että jos jonkun lähiomainen on kuollut niin joustoa pitää olla. Kukaan ei voi olla niin tunteeton, että vaati että se henkilö olisi työkunnossa. Yksi työntekijä oli masentunut viitisen vuotta sitten, hänen kuntoutumista hoidettiin yhdessä työpaikka lääkärin kanssa ja hän teki osoittaista työpäivää muutaman vuoden. Nyt on taas ollut remmissä mukana 3 vuotta ja ei ole ollut sairaana sen jälkeen. On ollut terve kuin pukki ja tekee ihan normaalin työpanoksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä työkyvyttömyyden tulkitaan koskevan vain omaa työtä ja muiden kuin sairaalalääkärin antamat sairauslomat tulkitaan niin, että tarkistetaan, mitä muuta kuin omaa työtä voi tehdä. Syöpää saa siis sairastaa rauhassa samoin kuin parannella leikattua polvea, mutta epämääräisesti masentuneille kerrotaan, että jaha, isäsi kuoli, se on ikävää. Asiakaspalvelun sijaan voit olla arkistossa seuraavat 2 vko. Kyllähän tätä vastaan protestoidaan, mutta laki on työnantajan puolella.
Oli muuten huono esimerkki, jos sinulta kuolee lähiomainen voi olla aihetta olla kaksi viikkoa pois töistä. Itse työnantajana anna semmoisissa tapauksissa ihan suoraan palkallista lomaa. Sitten jos on burn-out tai muuta niin silloin lääkärin kanssa keskustellaan, ja silloin tehdään lyhyempää päivää ja vaikka siellä arkistossa. Jokainen sairaus on erillainen, minulla oli työntekijä jolla oli jalka paketissa. Hän ei päässyt töihin, mutta teki läppärillä kotona töitä koko ajan. Sitten syöpää sairastavan, niin mennään työntekijän voinnin mukaan. Mutta jos joku minun alaisista soittaa ja kertoo, että lähiomainen on kuollut niin hänen paikka on kotona tai äidin luonna. Hänelle suodaan aikaa järjestää hautajaisia jne. Silloin ne työt voi odottaa.
En tiedä, miten suuri puskurirahasto sinulla on, mutta meillä firmassa ei ole varaa jaella palkattomia vapaita työntekijöille. Sijaisesta kuluja tulee yli 1500 e/vko ja tulos jää kuitenkin pienemmäksi kuin vakiväen tehdessä töitä. Jos aikoo maksaa juoksevat kulut ja investoinnit, niin kovin moneen vastaavaan ei ole varaa ellei sitten hinnoittele asiakastyötä niin, että saa itselleen vedettyä isot voitot ja niistä on varaa maksaa sairausbonuksia. Itse en ole moiseen lähtenyt. Työnantajana en katso olevani velvollinen maksamaan työntekijöiden yksityiselämään liittyviä kuluja enempää kuin palkan verran.
Meillä työpaikka on työpaikka, jossa kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa. Ei täällä anneta palkallisia lomia siksi, että autosi on rikki tai koirasi karkasi. Molemmista syistä on vapailla oltu viikkoja.
Minun mielestä tuo on nyt vähän liioteltu, tai sitten sinulla on huono tuuri. Ikinä minulta ei ole pyydetty lomaa koska koira olisi karannut tai auto pitää korjata. Lähiomaisen poismeno on tullut 2 kertaa vastaan, ensimmäisen kerran henkilö oli poissa 3 päivää, toisen kerran oli poissa 2 viikkoa. Ei se kaatanut minun yritystä. Meillä ei tarvitse keksiä syitä, mikäli on lomapäiviä sisällä, annan lomaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somepäivityskuvat voivat olla vanhoja kuvia, joita hän päivittää vapaspäivinään, että hänellä olisi jotain elämää.
Jos on lääkärintodistus niin on oikeus olla saikulla.Lääkärintodistus on vain suositus, ei määräys pitää sairaslomaa. Sairasloman oikeutuksesta päättää aina viime kädessä työnantaja.
Tätä ei moni tiedä edes työnantaja puolella.
Työnantaja voi pidättää sairaspäivän palkan jos päättää ettei ole muka asiallinen poissaolo syy, mutta ei ketään voi irtisanoa suoraan mielestäni jos on lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä ts. sairaustodistus.
Vai meinaakko että työnantaja voi vaan määrätä oksentelevan asiakaspalveluun?Työnantaja voi ilmoittaa, että työkyvyttömyys koskee vain työntekijän senhetkisiä tehtäviä. Masentuneen voi sijoittaa vaikka järjestämään varastotiloja, jos muuten on asiakaspalvelussa ja oksentelevan (krapulaisen?) asiakaspalvelusta muihin tehtäviin. Jalkansa teloneelle voi antaa 100% etätyöoikeuden muutamaksi viikoksi jne.
Meidän firmassa ei edes jalkoja teloneita haluta töihin. Voi olla särkyä, kipu aiheuttaa huonoa nukkumista ja särkylääkkeitä. Huono yhdistelmä kun tehdään tarkkuutta vaativaa työtä kriittisissä työtehtävissä.
Erään pienemmän paikkakunnan suuren perheyrityksen omistajalle tuli jatkuvaa viestiä, että eräs työntekijä tekosaikuttaa. Olihan siitä jo epäily valmiiksi. Kerran tämä omistaja sitten sai taas soiton, että siellä tuo leikkaa nurmikkoa ja uudistaa perennaansa sairaslomalla. Syy saikkuun oli kova kuume. Tämäpä ajoi siitä ohi ja pysäsi kodin kohdalla nähdessään rouvan lykkivän kottikärryä. Kadulta sitten huikkasi, että etpä kovin sairaalta näytä.... Oli nolo tilanne. 2kk myöhemmin järjestelivät töitä niin, että tuo yksi sai fudut, kun "ei enää tarvittu". Työkaverit naureskeli salaa, koska asia oli ärsyttänyt muita jo vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miten se tähän liittyy, mutta jos on pakko niin liikevaihto 6,8 milj ja voitto 280 000 €. 25 henkilöä palkkalistoilla. Minun työntekijät ovat tärkeitä ja siksi heidän hyvinvointi on minulle todella tärkeä. Satsan mielumminen heidän hyvinvointiin koska saan sen työntehossa takaisin. Meillä ei olla poissa koiran karkaamisesta eikä autonkorjauksen yhteydessä. Tosin meillä voi myös tehdä tötä etänä jolloin voi hoitaa autonkorjauksen samalla. Meillä vaihtuvuus on pientä, pyrimme siihen, että työntekijät viihtyvät töissä. Minulle jokainen työntekijä on myös henkilö, ja yritän aina hänen kanssa sopia erillaisista työkuvioista. Tähän menessä ei ole tarvinnut käyttää raippaa tai säännöksiä, vaan keskustelemalla niin on hommat hoidettu. Meillä se työ ei ole tarjoilu tai tehdastyö. Asiantuntija työtä voi vaikka tehdä yöllä tai viikonloppuna, kunhan työt tulee tehdyksi. Jokainen työpaikka on erillainen ja ymmärrän liukuhihnat työt tai asiakaspalevlutehtävissä on oltava. Silti katson, että jos jonkun lähiomainen on kuollut niin joustoa pitää olla. Kukaan ei voi olla niin tunteeton, että vaati että se henkilö olisi työkunnossa. Yksi työntekijä oli masentunut viitisen vuotta sitten, hänen kuntoutumista hoidettiin yhdessä työpaikka lääkärin kanssa ja hän teki osoittaista työpäivää muutaman vuoden. Nyt on taas ollut remmissä mukana 3 vuotta ja ei ole ollut sairaana sen jälkeen. On ollut terve kuin pukki ja tekee ihan normaalin työpanoksen.
Kysyin tulosta, en voittoa.
Täsmennetään siis: mikä oli yrityksesi tilikauden tulos, ei liikevoitto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyin tulosta, en voittoa.
Täsmennetään siis: mikä oli yrityksesi tilikauden tulos, ei liikevoitto.
No, jos haluat tietää niin 2 261 000, entäs sinun?
Hirveän moni tässä ketjussa on nähnyt työkaverinsa sairastodistuksen ja siihen kirjoitetun diagnoosin. Meidän työpaikalla ei näitä näe kuin korkeintaan hr-osasto, joskus esimieskin. En ole itse urkkinut nähtäväksi muiden poissaolotodistuksia niin en ole sitten poissaoloja kommentoinutkaan. Itse kerron kysyttäessä työkavereille syyksi jonkun muun kuin oikean diagnoosin, kun tiedän kuinka uteliaita juoruilijoita monet ovat.
Eikö kenellekään oikeasti tule mieleen että instaan voi lähetää myös vanhoja kuvia?
Vierailija kirjoitti:
Hirveän moni tässä ketjussa on nähnyt työkaverinsa sairastodistuksen ja siihen kirjoitetun diagnoosin. Meidän työpaikalla ei näitä näe kuin korkeintaan hr-osasto, joskus esimieskin. En ole itse urkkinut nähtäväksi muiden poissaolotodistuksia niin en ole sitten poissaoloja kommentoinutkaan. Itse kerron kysyttäessä työkavereille syyksi jonkun muun kuin oikean diagnoosin, kun tiedän kuinka uteliaita juoruilijoita monet ovat.
Samaa mieltä. Meillä sairastodistus annetaan esimiehellä ja sieltä suoraan palkanlaskijalle, joka laittaa ne lukkojen taakse ja molemmilla on vaitiolovelvollissuus.
Ja riippuu työtehtävästä miten helposti saa sairaslomaa esim. elintarvikealalla, sairaalan leikkaussalissa ja jossakin saattohoidossa jne. saa hyvinkin helposti.
Tuttava on elintarvikealalla ja siellä ei tarvitse olla kuin pikkuflunssa tai vatsanväänteitä, kun esimies laittaa kotiin sairastamaan.
Eihän siitä montaa vuotta ole kun joku meijeri sai miljooninen liiketappion tuotantoon, kun joku vatsatautinen työntekijä oli työssä ja pöpö pääsi tuotantoon.
Ja kuinkahan moni näistä arvostelijoita itse menisi leikksukseen, jos kirurgilla olisi räkätauti tai antaisi vasta syntyneen vauvan kätilön hoidettavaksi.
Omassa tuttavapiirissä jo työssä esimiehet passittavat kotiin sairastamaan ja saa olla pois töistä 3-5pv ilman lääkärintodistusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Somepäivityskuvat voivat olla vanhoja kuvia, joita hän päivittää vapaspäivinään, että hänellä olisi jotain elämää.
Jos on lääkärintodistus niin on oikeus olla saikulla.Lääkärintodistus on vain suositus, ei määräys pitää sairaslomaa. Sairasloman oikeutuksesta päättää aina viime kädessä työnantaja.
Näin on. Ja vaikka olisi sairaslomatodistus, siltikin työnantaja loppupeleissä arvioi onko se riittävä este työnteolle vai voiko määrätä työntekijän muihin tehtäviin. Esimies arvioi työkyvyn.
Lisäksk esimies voi vaatia tuomaan työnantajab nimeämältä lääkäriltä (työterveys) uuden sairaslomatodistuksen jos muualta saatu on epäilyttävä.
Moni työnantaja ei tosiaan tiedä oikeuksistaan paljoakaan.
T. HR
Kas kummaa kun meille ammattiyhdistyskoulutuksessa juristi sanoi että jokainen lääkärintodistus on tässä suhteessa yhtä pätevä. Oletan juristin tuntevan lain paremmin kuin sinun.
Meidän ihanassa työpaikassa kyllä puolenkymmenen ämm.än voimin täysin estottomasti ruoditaan henkilökunnan sairauslomia aiheettomiksi vaikka olisi toimitettu viisitoista lääkärintodistusta vaikka ne olisivat olleet omalta työterveyslääkäriltä, esim. Kun yksi sihteeri oli masentunut, esim. Kun yksi sairaanhoitaja oli homealtistunut, thank god minulla on ensi viikolla yksi työpaikkahaastattelu ja sitä seuraavalla viikolla toinen. Ei kyllä jää minuutiksikaan ikävä sitä äm.mälaumaa.
Työntekijän sairasloma on myös työnantajan etu ja paras vakuutus, ettei puolikuntoiset työskentele. Juuri siitä syystä on myös työsuhteen alussa lääkärintarkastus, soveltuuko työntekijä terveytensä puolesta tehtävään. Ja osa työntekijän sairausajanpalkasta Kela maksaa työnantajalle.
Onko joillekin tullut mieleen, millaiset vahingot joku puolikuntoinen bussikuski tai veturinkuljettaja voisi aiheuttaa puolikuntoisena tai joku lääkäri tai hoitaja. Samoin kaupankassa tai jotka työskentelevät asiakaspalvelussa ja kuinka monelle he tartuttavat taudin tai jotka työnkentelevät elintarvikkeiden kanssa.
Meillä töissä jo esimies laittaa kotiin sairastamaan tai ohjaa lääkärille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä, miten suuri puskurirahasto sinulla on, mutta meillä firmassa ei ole varaa jaella palkattomia vapaita työntekijöille. Sijaisesta kuluja tulee yli 1500 e/vko ja tulos jää kuitenkin pienemmäksi kuin vakiväen tehdessä töitä. Jos aikoo maksaa juoksevat kulut ja investoinnit, niin kovin moneen vastaavaan ei ole varaa ellei sitten hinnoittele asiakastyötä niin, että saa itselleen vedettyä isot voitot ja niistä on varaa maksaa sairausbonuksia. Itse en ole moiseen lähtenyt. Työnantajana en katso olevani velvollinen maksamaan työntekijöiden yksityiselämään liittyviä kuluja enempää kuin palkan verran.
Meillä työpaikka on työpaikka, jossa kaikki ovat tasa-arvoisessa asemassa. Ei täällä anneta palkallisia lomia siksi, että autosi on rikki tai koirasi karkasi. Molemmista syistä on vapailla oltu viikkoja.
Minun mielestä tuo on nyt vähän liioteltu, tai sitten sinulla on huono tuuri. Ikinä minulta ei ole pyydetty lomaa koska koira olisi karannut tai auto pitää korjata. Lähiomaisen poismeno on tullut 2 kertaa vastaan, ensimmäisen kerran henkilö oli poissa 3 päivää, toisen kerran oli poissa 2 viikkoa. Ei se kaatanut minun yritystä. Meillä ei tarvitse keksiä syitä, mikäli on lomapäiviä sisällä, annan lomaa.
Loma on eri asia kuin palkallinen vapaa. Kai sitä nyt jokainen työnantaja lomista voi joustaa ja antaa niitä jo kesken kauden, mutta 2 vko palkallista vapaata + lomat päälle on aika monelle yritykselle utopiaa.
Vierailija kirjoitti:
Työntekijän sairasloma on myös työnantajan etu ja paras vakuutus, ettei puolikuntoiset työskentele. Juuri siitä syystä on myös työsuhteen alussa lääkärintarkastus, soveltuuko työntekijä terveytensä puolesta tehtävään. Ja osa työntekijän sairausajanpalkasta Kela maksaa työnantajalle.
Onko joillekin tullut mieleen, millaiset vahingot joku puolikuntoinen bussikuski tai veturinkuljettaja voisi aiheuttaa puolikuntoisena tai joku lääkäri tai hoitaja. Samoin kaupankassa tai jotka työskentelevät asiakaspalvelussa ja kuinka monelle he tartuttavat taudin tai jotka työnkentelevät elintarvikkeiden kanssa.
Meillä töissä jo esimies laittaa kotiin sairastamaan tai ohjaa lääkärille.
Kela maksaa työnantajalle omavastuuajan eli 1+9 päivän jälkeen sairausajan palkan eli noin 50% palkkaukseen liittyvistä kuluista. Siis todella vähän eikä lainkaan, jos ei ole kelakorvauksellista sairauslomalappua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin on. Ja vaikka olisi sairaslomatodistus, siltikin työnantaja loppupeleissä arvioi onko se riittävä este työnteolle vai voiko määrätä työntekijän muihin tehtäviin. Esimies arvioi työkyvyn.
Lisäksk esimies voi vaatia tuomaan työnantajab nimeämältä lääkäriltä (työterveys) uuden sairaslomatodistuksen jos muualta saatu on epäilyttävä.
T. HRKas kummaa kun meille ammattiyhdistyskoulutuksessa juristi sanoi että jokainen lääkärintodistus on tässä suhteessa yhtä pätevä. Oletan juristin tuntevan lain paremmin kuin sinun.
Tuo, jolle kommentoit, on oikeassa. Työnantaja aina päättää, oikeuttaako sairauslomatodistus palkalliseen sairaslomaan.
t. terveyskeskuslääkäri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. HRKas kummaa kun meille ammattiyhdistyskoulutuksessa juristi sanoi että jokainen lääkärintodistus on tässä suhteessa yhtä pätevä. Oletan juristin tuntevan lain paremmin kuin sinun.
Tuo, jolle kommentoit, on oikeassa. Työnantaja aina päättää, oikeuttaako sairauslomatodistus palkalliseen sairaslomaan.
t. terveyskeskuslääkäri
Joo mutta tarkasti ottaen en mitään tuollaista ole kiistänytkään. Yritin saada esille sen että kategorisesti muun lääkärin lausunto ei ole huonompi kuin työterveyslääkärin. Compris?
Jos minulla olisi Oma firma olisin lähettäny Su yön kaikille viestin. Huomenna pulju kiinni MÖRKÖ!