Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1601/4219 |
02.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan tarinoita aina , mutta jos joku haluaa pillereitä niin on paljon  helpompia teitä olemassa kuin ADHD-diagnoosin hakeminen .

Vierailija
1602/4219 |
04.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan saanu työkkäristä mitään apua tässä asiassa? jos on siis työtön ja on diagnoosi, niin onko heillä mitään erityisempää tarjottavaa ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1603/4219 |
07.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on yleisin lääke? onko se tuo concerta myös aikuisille yleisin?

Vierailija
1604/4219 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla concerta , ja pitäs miettiä jotain ammatillista kuntoutusta tai muuta ? millaisia juttuja muilla

Vierailija
1605/4219 |
08.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä ,mutta varmaan alotetaan tuolla concertalla ensi viikolla kun on seuraava psykiatrin tapaaminen, dg on tulossa. Kaikki testit tehty ,neuropsykologi myös ,  ja meni jotain 20 käyntiä yhteensä  vuoden sisään.

Vierailija
1606/4219 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuuko aikuiset vielä taisteleen lääkekorvauksista?  jotain tuommoista muistelin lukeneeni joskus.

Vai onko jo kaikki lääkkeet korvattavia myös aikuisena dg:n saaneille

Vierailija
1607/4219 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla mitään ongelmia lääkekorvauksissa,mutta tähän asti menty tolla concertalla vaan.

Vierailija
1608/4219 |
09.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vasta aloitin viikko sitten. Tänään testasin ekaa kertaa 36 mg, mutten huomanut kyllä mitään eroa pienempään annokseen. Ei tullut myöskään mitään negatiivia vaikutuksia. Pitänee koittaa vielä jossain vaiheessa 54 mg. Sinänsä hyvä homma, koska mahdollisimman vähän mä tätä lääkettä haluaisinkin syödä.

Sellaista olen pistänyt merkille, että autoa ajaessa olen rauhallisempi. Samassa minusta on ehkä tullut myös tunneköyhempi, enkä enää niin voimakkaasti reagoi esimerkiksi vitseihin ja muutenkin tunnun olevan huonolla tavalla viileämpi muita kohtaan. Samoin Concertan vaikutusaika on vain reilu 5 tuntia, joten näitä pitäisi otaa siis kaksi kertaa päivässä ja vielä mahdollisesti kolmas nukahtamista varten. Voisikohan Elvanse olla pidempikestoinen ja vaikuttaa vähemmän tunnetasolla negatiivisesti?

T: 1567

Elvansessa pidempi vaikutusaika mutta itellekin tulee siitä tylsämielinen olo. Kaippa tuo on normaalia kun on yläpää rauhallisempi eikä ole 10 ajatusta päässä samaan aikaan.

Vierailija
1609/4219 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten juotte kahvia kun on lääkitys,vai onko mitään yhteisvaikutusta?

Vierailija
1610/4219 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIten juotte kahvia kun on lääkitys,vai onko mitään yhteisvaikutusta?

Vaikuttaako kahvi ADHDssa eri tavalla kuin muilla? Lääkkeet rauhoittavat ADHDn oireita, mutta piristävät muita. Toimiiko kahvi samalla tavalla? Jos totuttelee kahvin makuun, niin voisiko sillä hillitä oireita? Sokerilla ei voi parantaa makua, se pistää ainakin itsellä lisää vauhtia. :D

Vierailija
1611/4219 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut juo kahvia lääkkeeksi, itsellä se concertan kans pistää hermostumaan helpommin.

Eli en juo kuin aamukahvin jos otan lääkkeen.

Vierailija
1612/4219 |
10.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt lukenut näitä juttuja aika paljon ja tunnistan itseni todella monista kohdista. Sitten kuitenkin alan epäillä, että ehkä vain kuvittelen ja etsimällä etsin itsestäni "ongelmia", kun elämä ei tahdo sujua. Päätä ja ajatuksia en saa koskaan hiljaiseksi, mutta eikö kaikilla ole niin? Asioiden aloittaminen  ja hoitaminen on aivan ylivoimaisen vaikeaa ollut aina, mutta eihän kukaan tykkää tehdä tylsiä juttuja? Yritänkö tunkea itseni johonkin muottiin saadakseni selityksen muille ongelmalllisille piirteilleni, jotka häiritsevät elämääni?

Olen koulussa ja opinnoissa pärjännyt aina hyvin, ainakin näennäiseti, sillä arvosanat on hyviä. Mutta opintoja on jäänyt kesken useammat, koska aikani pinnisteltyäni on homma aina kosahtanut käsiin (ja yleensä johtanut masennusjaksoon). Olen jälkeenpäin tajunnut, että koulussa tunneilla olin kyllä yleensä hiljaa mutta omissa maailmoissani (aina tuli kommenttia, että pitäisi olla aktiivisempi) ja hommat hoidin sitten kotona viime tipassa itku kurkussa tai myöhässä lisäaikaa kinuten. Opinnoissa jätin paljon kursseja kesken. Poissaoloja oli paljon, mutta varsinkin peruskoulun jälkeen niitä katsottiin vähän läpi sormien, koska hoidin hommat kuitenkin lopulta (ja yleensä kiitettävästi), koska halusin niin kovasti olla hyvä oppilas ja koska olin monesta aiheesta kiinnostunut. Mutta monet erityisjärjestelyt olen opettajien ja ohjaajien kanssa sopinut, kun en ole pysynyt normaalissa tahdissa ja on lopulta iskenyt paniikki, et mun on pakko saada jotain hoidettua.

En ole koskaan ajatellut, että mun olisi vaikea keskittyä, koska esim. luen paljon. Mutta olen (joidenkin ihan epävirallsiten) testien mukaan keskivertoa hitaampi lukija ja opiskellessa kammosin sitä, jos paikan päällä piti lukea jokin uusi teksti (saati kirjoittaa jotain!), josta sitten keskusteltiin. En ollut koskaan valmis silloin kuin muut, vaikka niin teeskentelin, enkä ymmärtänyt lukemaani kunnolla, koska ajatus ei pysynyt kasassa. Osaan hyvin esittää keskittynyttä ja kuuntelevaa, mutta usein olen ihan muissa maailmoissa. Siksi en ole koskaan tunnistanut itseäni, kun niin moni kuvailee mua rauhalliseksi. Tietäisivät vaan mikä hälinä mun pään sisällä on koko ajan.

Ongelma mulla siis kai on siinä, että tuntuu että apua tarvitsen johonkin, kun en meinaa saada elämää haltuun yrityksistä huolimatta. Toisaalta kuitenkin mietin, että entä jos liioittelen näitä juttuja. ADD selittäisi monta asiaa mun elämässä ja monesta lukemastani kuvauksesta itseni tunnistan (muustakin kuin mitä tässä kuvailin), mutta en kuitenkaan kaikista. Hirveästi olisi aiheesta asiaa mutta tuntuu, että kaikki olennainen jäi sanomatta. En ole kenellekään kehdannut sanoa, että tällaisia mietin, koska luulen, ettei kukaan uskoisi.

Moni on sanonut olleensa varma asiasta, mutta onko muita, jotka epäilevät mutta silti epäröivät? Hakeuduitteko kuitenkin tutkimuksiin?

Tai ehkä mä vaan olen saamaton ja laiska. :D

Vierailija
1613/4219 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mitään uutta aikuisten hoidossa tullut ?

Vierailija
1614/4219 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

sinä nr 1615, kannattas käydä neuropsykologin testeissä.

Mutta jos meet julkisen rumban niin siinä menee ens vuoteen .

Mulla aika  samanlain menny ku sulla ja nuissa testeissä oliki ihan selkeesti adhdeet.

Vierailija
1615/4219 |
11.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo ammatillinen kuntoutusselvitys, onko myös adhd-tyypeille jotka ei löydä töitä tms.?

Onko kokemuksia kellään ja onko hyvä?

Toki vaatii b-lausunnon ensin.

Vierailija
1616/4219 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis miten lääkkeen pitäisi vaikuttaa? 4 viikkoa takana enkä huomaa mitään ,kerta on annosta nostettu. concerta kysessä. nyt menee 36mg

Vierailija
1617/4219 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa hyvin tutulta. Arvosanat on hyviä mutta kahdet korkeakouluopinnot jääneet kesken ja ilmeisesti jo vanhentuneet. En jaksa selvittää. Jossain vaiheessa vaan lopahtaa. Raha-asioissa olen surkea jne. Unettomuutta ja masennuskausia ja kaikenlaista. Ehkä pitää hakeutua tutkimuksiin.

Vierailija
1618/4219 |
12.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa hyvin tutulta. Arvosanat on hyviä mutta kahdet korkeakouluopinnot jääneet kesken ja ilmeisesti jo vanhentuneet. En jaksa selvittää. Jossain vaiheessa vaan lopahtaa. Raha-asioissa olen surkea jne. Unettomuutta ja masennuskausia ja kaikenlaista. Ehkä pitää hakeutua tutkimuksiin.

Kannattaa vaa soittaa TK:hon ja kertoa.

Vierailija
1619/4219 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla concerta depot 54mg. Meni pari kuukautta kun tuohon nosteltiin, ja tuo riittänyt nyt tän vuoden jo.

Otan noin jokatoinen päivä.

Ensin tuntui että ei auta mikään yhtään ja mentiin siltipienemmällä annoksella että tottui.

Vierailija
1620/4219 |
14.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten adhd-lääkkeiden kans saa nukuttua?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kolme