Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Ei se moittii ookaa.
Kuspäät keksi selityksiä omalle hankaluudelleen.
Onko nuissa lääkkeissä käytännössä niin pahat sivuvaikutukset kuin ohjeissa lukee?
Kannattaa lukea edellisiä sivuja, siellä on kerrottu kokemuksia.
Pientä pääkipua ja huimausta oli minulla muutama päivä ku alotin concertan. Ja jostain syystä oli niskat jumissa, mutta se voi johtua mistä vaan.
Nauretaanko TK:ssa pihalle jos menee nyt viisikymppisenä yrittään tutkimuksiin?
Töissä käyn mutta kaikki on aika sekamelskaa,edelleen laskut unohtuu ja koti välillä sekasin,suunnitelmat jumissa. Ja tämä on lisääntynyt kun ikää tullut.
Ei ainakaan pitäisi. Kyllä lääkkeistä apua saa iästä riippumatta, jos tämän aivohäiriön omaa.
Kyllä ne ottaa vakavasti kun on oikeat oireet olleet aina.
Varmasti siellä lappaa muitakin yrittämässä koska stressi tekee samoja juttuja.
Olen about viikon ajan testaillut concertaa ja ekalla kerralla 18 mg oli tarpeeksi. Nyt noin viikon jälkeen tuntuu ettei edes 54 mg saa mua keskittymään. Onko tämä normaalia? Pitäiskö pyytää testata jotain toista lääkettä?
No jos ei lääke auta niin ei se ole oikea siihen.
Mutta onko nuissa lääkkeissä ettei niitä oteta joka päivä ?
Vierailija kirjoitti:
Olen about viikon ajan testaillut concertaa ja ekalla kerralla 18 mg oli tarpeeksi. Nyt noin viikon jälkeen tuntuu ettei edes 54 mg saa mua keskittymään. Onko tämä normaalia? Pitäiskö pyytää testata jotain toista lääkettä?
Miten kahvi,liikunta, tai muuten elämä, eikai mikään auta jos oikeasti stressi päällä .
Tuliko mitään vaikutusta tuolla isommalla annoksella,sivuvaikutuksia edes?
Miten nuo lääkkeet + seksi ? viekö vai tuoko haluja
Te,joilla diangoonsi aikuisena, millaista apua olette saaneet ja mistä ? vai mennäänkö pelkällä lääkityksellä?
Minä sain vain lääkityksen, ehkä sitä joskus kaipais vertaistukea tai jotain.
Mutta näillä mennään ja koronakin vaikuttaa varmaan .
On nepsy-valmennusta ainakin , en tiedä mitä se on tarkalleen.
Kaikki lääkkeet lakkaa vaikuttamasta kun joitakin kk syönyt. Missä mättää.
Olen pari viikkoa syönyt concertaa 18mg , yksi pilleri aamulla. Pitäskö tän jotenki vaikuttaa joskus? tai olla sivuvaikutuksia? en ole huomannut yhtään mitään
Tiedän erään ihmisen, joka on saanut puhuttua itselleen ADHD:n hoidoksi lääkekannabiksen (Bedrocan) ja dexamfetamiinin (Attentin). Hänestä on tullut hirviö. Hyötyy lääkkeistään siten, että myy lääkekannabistaan ja lääkepiriään, ja antaa näitä sukulaiselleen, joka työkseen liikkuu raskaan kaluston kanssa maanteillä. Kannabis on hänelle määrätty nautittavaksi teenä, hän polttaa sitä, ja dexamfetamiini määrätty nieltävinä tabletteina, hän vetää sitä nokkaan. Lääkäreiden olisi syytä seurata tarkemmin miten näitä käytetään (toki vaikeahan se on vahtia mitä potilas lääkkeillään lopulta tekee) ja miettiä huolellisesti kenelle tällaisia määrätään. Ko tyypillä on rankka päihdetausta ja habitus sen mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään ihmisen, joka on saanut puhuttua itselleen ADHD:n hoidoksi lääkekannabiksen (Bedrocan) ja dexamfetamiinin (Attentin). Hänestä on tullut hirviö. Hyötyy lääkkeistään siten, että myy lääkekannabistaan ja lääkepiriään, ja antaa näitä sukulaiselleen, joka työkseen liikkuu raskaan kaluston kanssa maanteillä. Kannabis on hänelle määrätty nautittavaksi teenä, hän polttaa sitä, ja dexamfetamiini määrätty nieltävinä tabletteina, hän vetää sitä nokkaan. Lääkäreiden olisi syytä seurata tarkemmin miten näitä käytetään (toki vaikeahan se on vahtia mitä potilas lääkkeillään lopulta tekee) ja miettiä huolellisesti kenelle tällaisia määrätään. Ko tyypillä on rankka päihdetausta ja habitus sen mukainen.
Ei kyllä helpolla tule, eikä varsinkanan ulkisella puolell amissä voi mennä pari vuotta ennenkuin saa diagnoosin.
ja lääkekannabis + adhd ? en ole edes kuullut asiasta, kertokaa jos tiedätte.
No ei kyllä vaikuta, itsekin sanoisin sen max. 5 tuntia. Lääkäri tosin sanoi, että yksilöllistä, tämän vuoksi ilmeisesti toisilla vaikuttaa unensaantiinkin ja toisilla ei. Monet kuvaavat kuulemma vaikutuksen loppumisen tuntevansa selkeästi, kesto vain vaihtelee. Jos itse haluan turvallisesti ajaa autoa, on peliaikaa n. 4 h lääkkeenotosta.
-eri