Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1561/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis auttaako joku adhd-lääke myös ahdistukseen ?

Ja miten nukkumiset ?

Joillakin auttaa. Itselläni auttoi. Lääketieteen näkökulmasta katsottuna, oireyhtymä alkaa olla tunnettu ja tunnustettu ja erityyppisiin oireisiin on löydetty hyviä lääkkeitä. Ihmiset eivät ole kuitenkaan samanlaisia add/adhd puitteissa. Joillekin toimii elämänlaatua parantavasti jotkut lääkkeet, joillekin jotkut toiset. Se selviää kokeilemalla. Lääkärit eivät tiedä täsmälääkettä, mutta pystyvät jo arvailemaan.

Mikä lääke sinun kohdalla auttoi ?  ja joutuiko kokeileen montaa?

Vierailija
1562/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis auttaako joku adhd-lääke myös ahdistukseen ?

Ja miten nukkumiset ?

Joillakin auttaa. Itselläni auttoi. Lääketieteen näkökulmasta katsottuna, oireyhtymä alkaa olla tunnettu ja tunnustettu ja erityyppisiin oireisiin on löydetty hyviä lääkkeitä. Ihmiset eivät ole kuitenkaan samanlaisia add/adhd puitteissa. Joillekin toimii elämänlaatua parantavasti jotkut lääkkeet, joillekin jotkut toiset. Se selviää kokeilemalla. Lääkärit eivät tiedä täsmälääkettä, mutta pystyvät jo arvailemaan.

Mikä lääke sinun kohdalla auttoi ?  ja joutuiko kokeileen montaa?

Kokeilin ehkä kymmentä lääkettä. Ja löydettiin lääkärin kanssa ok lääkekombo. Aamulääke oli suorittamiseen ja osittain ahdistukseen, ja iltalääke auttoi uneen ja ahdistukseen. Mutta se oli siihen pahimpaan aikaan, eli kun piti opetella rutiineja, mitkä auttavat adhd:n hallintaan. 

Lääkkeet eivät ole mikään ihmekeino, että adhd häviäisi. Ne ovat vain työkalu elämänhallintaan. Itselle sopivat lääkkeet löytyvät vain kokeilemalla. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1563/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja varmaan saattaa mennä kauan ennenku löytyy ?   Ja monet käynnit lekurin luona pitkine jonoineen.

Vierailija
1564/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä pidin itseäni vielä vuosi sitten vain muita laiskempana. Kaiken tylsän asian tekeminen on ollut koko elämäni ajan todella vaikeaa. Eikä sen tarvitse aina edes olla tylsää sinänsä. Leffoja en usein katsele, konsertit ei kiinnosta, kirjoja ei pysty lukemaan yms. tavallisten ihmisten nautinnolliset asiat. 39 vuotta tässä on joten kuten selvitty elämästä, mutta nyt tuli ensimmäinen totaalistoppi, kun yliopistossa kandia yritän väkertää. ei onnistu enää millään. Hain YTHS:ltä apua ajatuksella, että josko kilpirauhasissa olisi vajaatoimintaa. Aikaa varatessani ne kuitenkin onneksi ehdottivat myös ADHD:n poissulkemista, mistä kieltäydyin, koska enhän mä mikään vilkas ole ikinä ollut. Nopea googlaus ja äkkiä soittoa takaisin, sillä oireet osuivat jopa pelottavan hyvin ilman tuota vilkkautta.

YTHS:llä alkoi prosessi, mikä sitten myös päättyi parin kerran jälkeen, koska korona keskeytti kaiken ei-kiireellisen hoidon. Koko kesän yritin tarkistella, että joko olisi uusia aikoja varattavissa, mutta hiljaista oli. Sitten yksityisen kautta hommaa eteenpäin ja ilmeisesti olin sen verran selkeä potilas, että nyt on lääkkeet testissä.

Ja voi pojat sitä ensimmäistä kertaa, kun 18 mg Concertan otin. Tunnin jälkeen yht'äkkiä huomaan, että ajatuksiini on laskeutunut tyyneys ja pystyn keskittymään yhteen ajatukseen kerralla. En ole ikinä kokenut mitään vastaavaa ja mulle selkisi heti, että miksi on ollut niin vaikeaa keskittyä asioihin. Mun päässä laukkaa useita ajatuksia samaan aikaan ja mä en onnistu keskittymään yhteen asiaan kunnolla, ellei se sitten ole jotain todella mieluisaa, jolloin tulee tämä hyperfokusointitila, milloin pystyy tekemään samaa asiaa vaikka 10 tuntia putkeen huomaamatta ajan kulua. Samoin nukahtaminen on aina ollut ongelma, kun en saa aivojani off-tilaan ollenkaan, mutta tämän lääkkeen avulla pystyn olla miettimättä mitään. Ihan huikea fiilis. Samalla tuntuu jotenkin kuin olisi tyhmempi, kun on vain yksi asia päässä, eikä pysty mieli vapaasti laukkaamaan ja keksimään uusia ideoita, kun tarvitsee luovaa ajattelua. Tässä joutuu nyt opetella ajattelemaan ihan uudella tavalla, kun lääkkeen vaikutuksen alla operoi. Tavallaan nyt lääkkeen avulla voin kontrolloida itseäni ja ottaa kaiken hyödyn irti aivoistani olemalla joko keskittynyt tai sitten normaali luova itseni.

Tekisi mieli vähän myös surkutella, että jos ongelmani olisi huomattu ja kolmisenkymmentä vuotta sitten, niin olisi voinut elämä olla vähän toisenlaista. En ole ikinä ollut päivääkään normaalitöissä, koska musta on vain aina tuntunut siltä, ettei se ole mun juttu. Samoin olen vain kerran ollut parisuhteessa, koska jotenkin se toisen kanssa oleminen ja toiseen keskittyminen tuntuu liian haastavalta. Läheisyyttä ja seksiä kaipaan kuten muutkin, mutta siihen on tähän mennessä auttanut itsetyydytys, mikä sysää kaipuun aina parin päivän päähän. Mutta olen päättänyt, että turha sitä on itkeä sen perään, mitä ei voi saavuttaa, vaan on katsottava positiivisesti elämässä eteenpäin. 

Vierailija
1565/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä pidin itseäni vielä vuosi sitten vain muita laiskempana. Kaiken tylsän asian tekeminen on ollut koko elämäni ajan todella vaikeaa. Eikä sen tarvitse aina edes olla tylsää sinänsä. Leffoja en usein katsele, konsertit ei kiinnosta, kirjoja ei pysty lukemaan yms. tavallisten ihmisten nautinnolliset asiat. 39 vuotta tässä on joten kuten selvitty elämästä, mutta nyt tuli ensimmäinen totaalistoppi, kun yliopistossa kandia yritän väkertää. ei onnistu enää millään. Hain YTHS:ltä apua ajatuksella, että josko kilpirauhasissa olisi vajaatoimintaa. Aikaa varatessani ne kuitenkin onneksi ehdottivat myös ADHD:n poissulkemista, mistä kieltäydyin, koska enhän mä mikään vilkas ole ikinä ollut. Nopea googlaus ja äkkiä soittoa takaisin, sillä oireet osuivat jopa pelottavan hyvin ilman tuota vilkkautta.

YTHS:llä alkoi prosessi, mikä sitten myös päättyi parin kerran jälkeen, koska korona keskeytti kaiken ei-kiireellisen hoidon. Koko kesän yritin tarkistella, että joko olisi uusia aikoja varattavissa, mutta hiljaista oli. Sitten yksityisen kautta hommaa eteenpäin ja ilmeisesti olin sen verran selkeä potilas, että nyt on lääkkeet testissä.

Ja voi pojat sitä ensimmäistä kertaa, kun 18 mg Concertan otin. Tunnin jälkeen yht'äkkiä huomaan, että ajatuksiini on laskeutunut tyyneys ja pystyn keskittymään yhteen ajatukseen kerralla. En ole ikinä kokenut mitään vastaavaa ja mulle selkisi heti, että miksi on ollut niin vaikeaa keskittyä asioihin. Mun päässä laukkaa useita ajatuksia samaan aikaan ja mä en onnistu keskittymään yhteen asiaan kunnolla, ellei se sitten ole jotain todella mieluisaa, jolloin tulee tämä hyperfokusointitila, milloin pystyy tekemään samaa asiaa vaikka 10 tuntia putkeen huomaamatta ajan kulua. Samoin nukahtaminen on aina ollut ongelma, kun en saa aivojani off-tilaan ollenkaan, mutta tämän lääkkeen avulla pystyn olla miettimättä mitään. Ihan huikea fiilis. Samalla tuntuu jotenkin kuin olisi tyhmempi, kun on vain yksi asia päässä, eikä pysty mieli vapaasti laukkaamaan ja keksimään uusia ideoita, kun tarvitsee luovaa ajattelua. Tässä joutuu nyt opetella ajattelemaan ihan uudella tavalla, kun lääkkeen vaikutuksen alla operoi. Tavallaan nyt lääkkeen avulla voin kontrolloida itseäni ja ottaa kaiken hyödyn irti aivoistani olemalla joko keskittynyt tai sitten normaali luova itseni.

Tekisi mieli vähän myös surkutella, että jos ongelmani olisi huomattu ja kolmisenkymmentä vuotta sitten, niin olisi voinut elämä olla vähän toisenlaista. En ole ikinä ollut päivääkään normaalitöissä, koska musta on vain aina tuntunut siltä, ettei se ole mun juttu. Samoin olen vain kerran ollut parisuhteessa, koska jotenkin se toisen kanssa oleminen ja toiseen keskittyminen tuntuu liian haastavalta. Läheisyyttä ja seksiä kaipaan kuten muutkin, mutta siihen on tähän mennessä auttanut itsetyydytys, mikä sysää kaipuun aina parin päivän päähän. Mutta olen päättänyt, että turha sitä on itkeä sen perään, mitä ei voi saavuttaa, vaan on katsottava positiivisesti elämässä eteenpäin. 

Mikä oli lääkäriasema, jossa kävit? Mulla on kanssa tutkimukset jo tehty erikoissairaanhoidossa, mutta neuropsykiatrille olisi vuoden jono, niin mietin yksityiselle..

Vierailija
1566/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mehiläisessä kävin. Sinne sai ajan n. kuukauden päähän soitosta. Kannattaa soittaa eri firmoihin ja kysellä lähimpiä aikoja.

Vierailija
1567/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin eilen läpi kaikki tämän keskustelun 79 sivua (en olisi edes ekaa sivua jaksanut ilman lääkettä) ja täällä on aika paljon ollut kysymyksiä aikuisten diagnosoinnista. Wikipedian ADHD-artikkelista löytyi ADHD-liiton jäsenlehden 4/2013 juttu "Aikuisiän adhd:n diagnostiikka", mikä antaa vastauksia moniin kysymyksiin: https://web.archive.org/web/20140307120138/https://adhd-liitto.fi/sites…

T: Yllä oleva avautuja 1567

Vierailija
1568/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MInä olen tuo lääkityksen kokeilemisesta jankkaaja, huolettaa siis aloitus ja mahdolliset sivuvaikutukset.

Voisitteko kertoa millaisia huonoja vaikutuksia oli ja miten ne meni ohi ?

Vierailija
1569/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

1571: Toistaiseksi mulla ei ole ollut mitään käyttöohjeessa mainituista sivuvaikutuksia. Olen nyt vähän alle viikon ajan testaillut Concertaa. Isoin ongelma tällä hetkellä on se, että keskittynyt tila kestää vain viisi tuntia ja että huomaan selkeät rajat siinä kun vaikutus alkaa ja kun vaikutus päättyy. Erityisesti tuo päättyminen tuntuu vähän siltä kuin olisi levottomat jalat -tyylisesti levottomat aivot. Se tosin ei kestä kauaa. Pitää testata, että mikä vaikutus on, kun ottaa 36 mg annostuksen. 

Toistaiseksi ei ole ollut hirveästi sosiaalisia tilanteita, mutta musta tuntuu, että olen tavallista kylmempi kommunikointitilanteissa ja kiinnostaa lähinnä omat mielipiteet sekä vastaukset kysymyksiin. Onko muilla kokemuksia, josko joku toinen lääke toimisi pidempikestoisesti ja toisaalta tasaisi nuo lääkkeen alku- ja loppuvaikutukset sekä ei vaikuttaisi sosiaalisiin tilanteisiin?

T: 1567

Vierailija
1570/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä tuo ruokahaluttomuus sitten niissä  ? tulee huono olo ?

Vierailija
1571/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutama viikko aikaa ennen psykiatrin tapaamista lääkkeiden suhteen, ja sitä ennen pitäs päättää alottaako vai ei ( en tiedä mitä  lääkettä tiedossa ekaksi kokeiluksi)

eli kertokaa lisää huonoja/hyviä puolia.

Vierailija
1572/4219 |
22.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa miten seurustelu sujuu adhd-ihmisen kanssa? vai onko siinä eroa edes jos lääkitys

Vierailija
1573/4219 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan mahdollista että adhd-diagnoosi ois väärä, ja syynä ois ahdistus ja/tai masennus vaan? 

Vai onko ne testit sen verran kattavia ettei tuota voi käydä?

Vierailija
1574/4219 |
23.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkaa tutkimukset mtt:ssä ens kuun alussa, onkohan odotettavissa paljon käyntejä ja odottelua lisää?

Oulussa siis.

Vierailija
1575/4219 |
24.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan riittävästi saa odotella,oli ne missä hyvänsä. Varaudu että menee puolesta vuodesta vuoteen.

Vierailija
1576/4219 |
25.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MItä nuo adhd-yhdistykset oikein tekee?  vertaistukea vai ?

Vierailija
1577/4219 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli miten on muuttunu lääke tai annos ?  vai onko pysynyt ihan utossa 18mg per päivä ?

Vierailija
1578/4219 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä vasta aloitin viikko sitten. Tänään testasin ekaa kertaa 36 mg, mutten huomanut kyllä mitään eroa pienempään annokseen. Ei tullut myöskään mitään negatiivia vaikutuksia. Pitänee koittaa vielä jossain vaiheessa 54 mg. Sinänsä hyvä homma, koska mahdollisimman vähän mä tätä lääkettä haluaisinkin syödä.

Sellaista olen pistänyt merkille, että autoa ajaessa olen rauhallisempi. Samassa minusta on ehkä tullut myös tunneköyhempi, enkä enää niin voimakkaasti reagoi esimerkiksi vitseihin ja muutenkin tunnun olevan huonolla tavalla viileämpi muita kohtaan. Samoin Concertan vaikutusaika on vain reilu 5 tuntia, joten näitä pitäisi otaa siis kaksi kertaa päivässä ja vielä mahdollisesti kolmas nukahtamista varten. Voisikohan Elvanse olla pidempikestoinen ja vaikuttaa vähemmän tunnetasolla negatiivisesti?

Vierailija
1579/4219 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä vasta aloitin viikko sitten. Tänään testasin ekaa kertaa 36 mg, mutten huomanut kyllä mitään eroa pienempään annokseen. Ei tullut myöskään mitään negatiivia vaikutuksia. Pitänee koittaa vielä jossain vaiheessa 54 mg. Sinänsä hyvä homma, koska mahdollisimman vähän mä tätä lääkettä haluaisinkin syödä.

Sellaista olen pistänyt merkille, että autoa ajaessa olen rauhallisempi. Samassa minusta on ehkä tullut myös tunneköyhempi, enkä enää niin voimakkaasti reagoi esimerkiksi vitseihin ja muutenkin tunnun olevan huonolla tavalla viileämpi muita kohtaan. Samoin Concertan vaikutusaika on vain reilu 5 tuntia, joten näitä pitäisi otaa siis kaksi kertaa päivässä ja vielä mahdollisesti kolmas nukahtamista varten. Voisikohan Elvanse olla pidempikestoinen ja vaikuttaa vähemmän tunnetasolla negatiivisesti?

Itse otan elvansea aamulla ja pärjään silllä koko päivän. Illalla pistän pään tyynyyn ja uni tulee heti.

Ei vaikuta tunnetasolla mihinkään paitsi tietysti holtiton käyttäytyminen loppuu.

Vierailija
1580/4219 |
26.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

concerta depot vaikuttaa puoli päivää (12h)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä