Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1541/4219 |
17.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3kk sitten sanoivat että puolen vuoden jono tutkimuksiin, kyllähän tämä hermoja repiii kunnolla.

Miten te jaksoitte odottaa ja odottaa?

Jättäydy jonosta pois jos et jaksa odottaa.

Eiköhän siellä joku mielellään mene sun edelle.

Tai sitte varaat ajan yksityiselle ja maksat koko lystin itse

Vierailija
1542/4219 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan missään tilastoja kuinka paljon tuota adhdeeta tutkitaan aikuisilla nyt ?

Tuleeko viikottain vai päivittäin uusia lähetteitä MTT:hen ?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1543/4219 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikille persoonallisuushäiriöisille vinkki: tuohon (itse toisesta tehtyyn) diagnoosiin voi sisällyttää niin paljon kaikkea että puolisoa voi aina ja tilanteesta riippumatta syyttää tarkkaavaisuushäiriöiseksi. Esimerkiksi jos olet itse empatiankyvyn puutteesta kärsivä narsisti, voit kerätä toista pahasti satuttavia sivalluksia ja sitten viljellä niitä. Jos toinen hermostuu kyse on ihan selvästi ADHD:sta! Kätevää eikö totta!

Jos toinen ei tyydy tähän tekemääsi diagnoosiin niin hän tietenkin kieltää oman ongelmansa ja kannattaa jatkaa sivaltelua niin kauan että hän ymmärtää tämän. Ilkeilet siis hänelle aroista ja tuskaa tuottavista asioista hänen itsensä parhaaksi! Vähänkös oletkin hyvä ihminen!

Vierailija
1544/4219 |
18.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossai uutisessa oli että tulee viikottain lähetteitä aikuisten adhd-tutkimuskiin.

Alkaa oleen enemmän tietoa asiasta ihmisillä ja varmasti nuo tulee lisääntyyn

Vierailija
1545/4219 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikille persoonallisuushäiriöisille vinkki: tuohon (itse toisesta tehtyyn) diagnoosiin voi sisällyttää niin paljon kaikkea että puolisoa voi aina ja tilanteesta riippumatta syyttää tarkkaavaisuushäiriöiseksi. Esimerkiksi jos olet itse empatiankyvyn puutteesta kärsivä narsisti, voit kerätä toista pahasti satuttavia sivalluksia ja sitten viljellä niitä. Jos toinen hermostuu kyse on ihan selvästi ADHD:sta! Kätevää eikö totta!

Jos toinen ei tyydy tähän tekemääsi diagnoosiin niin hän tietenkin kieltää oman ongelmansa ja kannattaa jatkaa sivaltelua niin kauan että hän ymmärtää tämän. Ilkeilet siis hänelle aroista ja tuskaa tuottavista asioista hänen itsensä parhaaksi! Vähänkös oletkin hyvä ihminen!

Mihin tämä nyt liittyy?

Vierailija
1546/4219 |
19.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauanko mennyt että olette löytänee oikean lääkkeen ja annostuksen?

MInulla eka lääke menossa ja en ole  huomannut mitään vaikutusta , mutta vasta toka viikko takana.

Vierailija
1547/4219 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lääkärin tapaaminen ensi viikolla tk:ssa, miten siihen oikein valmistautuis?

Vierailija
1548/4219 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle lääkärit on useasti suositellut lääkekokeilua, mutta olen aina jyrkästi kieltäytynyt. Nyt olen vähän rupenut miettimään, että ehkä olisikin parempi kokeilla jos vaikka saisikin elämään yhden suunnan eikä olis jatkuvaa poukkoilua. Silti minulla on epäilyni ja haluasin tietää pari asiaa.

Miten nopeasti vaikuttaa? Pitääkö käyttää jatkuvana pidemmän aikaa ennen kuin vaikutus tulee vai voiko ottaa tilanteen tarvittaessa?

Vaikuttaako persoonaan tai ajatuksenjuoksuun? Jälkimmäiseen tarkoitushan olisi vaikuttaa, mutta lähinnä ajatusten sisältöön ja laatuun. Pystyykö läheiset näkemään heti milloin on lääkitys päällä ja milloin ei? Entäs ei niin läheiset?

Rajoittaako lääkkeet elämää? Esim. Jos haluan mennä baariin, niin voinko jättää lääkkeen ottamatta sinä päivänä ja jatkaa myöhemmin? Entäs jos oon jo ottanut lääkkeen, uskaltaako alkoholiin koskea päiviin?

Olisi vielä pari sataa muuta kysymystä, mutta lopetin ja poistin osan, jotta saan edes muutamaan vastauksen. :)

Vierailija
1549/4219 |
20.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy vaa kaikki kysymykset, tuohon lääke-juttuun ei ole minulla vastausta , minulle ei tullu lääkitystä koska elämä menee eteenpäin ilmankin ja saan tehtyä asioita mitä pitää.

Vierailija
1550/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuita lääkkeitä monia, mikä on yleisin aikuisille ? Onko ketään joka tietää

Vierailija
1551/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle lääkärit on useasti suositellut lääkekokeilua, mutta olen aina jyrkästi kieltäytynyt. Nyt olen vähän rupenut miettimään, että ehkä olisikin parempi kokeilla jos vaikka saisikin elämään yhden suunnan eikä olis jatkuvaa poukkoilua. Silti minulla on epäilyni ja haluasin tietää pari asiaa.

Miten nopeasti vaikuttaa? Pitääkö käyttää jatkuvana pidemmän aikaa ennen kuin vaikutus tulee vai voiko ottaa tilanteen tarvittaessa?

Vaikuttaako persoonaan tai ajatuksenjuoksuun? Jälkimmäiseen tarkoitushan olisi vaikuttaa, mutta lähinnä ajatusten sisältöön ja laatuun. Pystyykö läheiset näkemään heti milloin on lääkitys päällä ja milloin ei? Entäs ei niin läheiset?

Rajoittaako lääkkeet elämää? Esim. Jos haluan mennä baariin, niin voinko jättää lääkkeen ottamatta sinä päivänä ja jatkaa myöhemmin? Entäs jos oon jo ottanut lääkkeen, uskaltaako alkoholiin koskea päiviin?

Olisi vielä pari sataa muuta kysymystä, mutta lopetin ja poistin osan, jotta saan edes muutamaan vastauksen. :)

Kokeile ihmeessä. Adhd -lääkkeet vaikuttaa vain sen 6-10 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Ei vaikuta persoonaan, ajatuksenjuoksuun todellakin vaikuttaa. Siksi niitä käytetäänkin. Moni adhd ihminen tarvitsee lääkkeen vain ns työpäiville, kun pitää suorittaa asioita. 

Vierailija
1552/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kokeile ihmeessä. Adhd -lääkkeet vaikuttaa vain sen 6-10 tuntia lääkkeen ottamisen jälkeen. Ei vaikuta persoonaan, ajatuksenjuoksuun todellakin vaikuttaa. Siksi niitä käytetäänkin. Moni adhd ihminen tarvitsee lääkkeen vain ns työpäiville, kun pitää suorittaa asioita. 

Täsmennän vastaustani, että nämä yleisimmät adhd -lääkkeet vaikuttavat vain työpäivän ajan. 

Vierailija
1553/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eka lääkärin tapaaminen ensi viikolla tk:ssa, miten siihen oikein valmistautuis?

Älä valmistaudu. Mene sinne omana itsenäsi ja kerro miten keskittymis- ja tarkkaavaisuusoireesi haittaavat elämääsi.

Vierailija
1554/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sivuvaikutukset? lukenut että voi iskeä kovat ahdistukset yms.  saako niihin varalta jotakin?

Vierailija
1555/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Entäs sivuvaikutukset? lukenut että voi iskeä kovat ahdistukset yms.  saako niihin varalta jotakin?

Yleisimmät adhd-lääkkeet kuten Concerta aloitetaan pienellä annoksella. Joillekin saattaa tulla ahdistusta, mutta yleisin sivuoire lienee ruokahaluttomuus. Kokeilemalla selviää. Concertan tyyppiset lääkkeet vaikuttavat heti, kun imeytyvät elimistöön. Kannattaa kokeilla pari viikkoa, ja jos ei tunnu hyvältä, niin on muitakin lääkkeitä keskittymisen ja tarkkaavaisuuden häiriöön.

Vierailija
1556/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on nimenomaan tuo ahdistus mitä en kaipaa lisää. Ei ole diagnoosina sitä , mutta  lähellä ollaan.Nojoo, unettomuutta myös, mutta sitä ny vähä kaikilla.

Vierailija
1557/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on nimenomaan tuo ahdistus mitä en kaipaa lisää. Ei ole diagnoosina sitä , mutta  lähellä ollaan.Nojoo, unettomuutta myös, mutta sitä ny vähä kaikilla.

Jos diagnoosi todetaan, niin lääkekokeilut aloitetaan perinteisillä adhd-lääkkeillä. Jos ne eivät sovi, niin on monia lääkkeitä, mitkä auttavat sekä adhd-oireisiin, että ahdistukseen. Ikävä kyllä adhd:n oireiden hallitsemiseen ei ole täsmälääkettä. Selviää vain kokeilemalla.

Vierailija
1558/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis auttaako joku adhd-lääke myös ahdistukseen ?

Ja miten nukkumiset ?

Vierailija
1559/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis auttaako joku adhd-lääke myös ahdistukseen ?

Ja miten nukkumiset ?

Joillakin auttaa. Itselläni auttoi. Lääketieteen näkökulmasta katsottuna, oireyhtymä alkaa olla tunnettu ja tunnustettu ja erityyppisiin oireisiin on löydetty hyviä lääkkeitä. Ihmiset eivät ole kuitenkaan samanlaisia add/adhd puitteissa. Joillekin toimii elämänlaatua parantavasti jotkut lääkkeet, joillekin jotkut toiset. Se selviää kokeilemalla. Lääkärit eivät tiedä täsmälääkettä, mutta pystyvät jo arvailemaan.

Vierailija
1560/4219 |
21.08.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Adhd ei ole persoonallisuushäiriö. Adhd on keskittymiskyvyn ja tarkkaavaisuuden epätasainen häiriö, ja saattaa aiheuttaa muita häiriöitä tuliaisina. Esim mielenterveyden häiriöitä ja sitä kautta persoonallisuuden epätasapainoisuutta. Adhd ei itseasiassa ole edes sairaus. Adhd:n aiheuttamat muut sosiaaliset vaikutukset tekevät siitä sairauden.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme seitsemän