Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1221/4219 |
03.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua consertta vaan väsytti ihan älyttömästi ja syke nousi mutta autto keskittymisessä sillon ku jakso olla hereillä. Ponnistellessa tuli myös hirveä hiki ja pulssi nousi hetkessä pilviin. Ei oikeen sopinu mulle.

Elvansesta ei mitään sivuoireita. Tekee minkä pitää vaikka vaikutusta ei aluksi edes tajua kun lääke toimii niin pehmeästi ja huomaamattomasti. Ei väsytä mutta ei piristäkkään ja nukkumaan pääsen kun laitan pään tyynyyn. Elvanse lopetti multa sen ylimääräsen sähläämisen ja saan hoidettua asiat alusta loppuun ilman että teen kymmentä asiaa samaan aikaan ja kaikki jää kesken ja sen lisäks sammu se ylimääränen ajatusralli päästä

Minut diagnosoitiin aikuisiällä. Onkohan vaikeaa saada KELA -korvattavuus Elvanselle ? Se on erittäin kallis lääke. Toki jos on sen väärti, niin kaipa kannattaa kokeilla joka tapauksessa. 

Vierailija
1222/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mua consertta vaan väsytti ihan älyttömästi ja syke nousi mutta autto keskittymisessä sillon ku jakso olla hereillä. Ponnistellessa tuli myös hirveä hiki ja pulssi nousi hetkessä pilviin. Ei oikeen sopinu mulle.

Elvansesta ei mitään sivuoireita. Tekee minkä pitää vaikka vaikutusta ei aluksi edes tajua kun lääke toimii niin pehmeästi ja huomaamattomasti. Ei väsytä mutta ei piristäkkään ja nukkumaan pääsen kun laitan pään tyynyyn. Elvanse lopetti multa sen ylimääräsen sähläämisen ja saan hoidettua asiat alusta loppuun ilman että teen kymmentä asiaa samaan aikaan ja kaikki jää kesken ja sen lisäks sammu se ylimääränen ajatusralli päästä

Minut diagnosoitiin aikuisiällä. Onkohan vaikeaa saada KELA -korvattavuus Elvanselle ? Se on erittäin kallis lääke. Toki jos on sen väärti, niin kaipa kannattaa kokeilla joka tapauksessa. 

Toivottavasti saat. Todella outoa että lääke muka korvataan vain 6-17 vuotiaille. Dexedrine oli vastaava lääke vuosikausia eikä siinä ollut tuollaisia ikärajoituksia. Sitten tuli kilpaileva lääke Attentin ja aikuisten adhd: n hoito meni sinne minne aurinko ei paista.

Adhd: sta ei parannuta koska se on neurologinen synnynnäinen oireyhtymä. Ja sitä paitsi Conserta vastaa kemialliselta rakenteeltaan enemmän kokaiinia eikä siis ole ihme ettei se sovi kaikille vaan aiheuttaa ahdistusta. Monilla lapsillakin vaihdetaan lääke tämän vuoksi Elvanseen/ Attentiniin.

Kenenkään adhd aikuisen vika ei ole siinä ettei diagnosoitu alle 18 vuotiaana. Erityisesti addi tytöt ovat usein pärjänneet koulussa eivätkä häiriköineet. Monesti kysymys adhd: sta tulee heille vasta aikuistuttuaan vaikka oireita oli jo lapsuudessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1223/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahdistuin Ritalinista. Lääke vaihdettiin Dexedrineen. Kyllä on saanut taistella sen jälkeen kun Kela tuli sossun tilalle ja samaan aikaan Attentin tuli Dexedrinen tilalle. Nyt kai tilanne taas ainakin hetken aikaan hyvä.

Vierailija
1224/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Attentin/ Elvanse ei aiheuta sivuoireita.

Vierailija
1225/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Stimulantteja ADHD:n hoidossa on kaksi kategoriaa: metyylifenidiaatti ja amfetamiinit (deksamfetamiini, lisdeksamfetamiini).

Metyylifenidiaatti estää dopamiinin takaisinottoa. Amfetamiinit sen sijaan lisäävät dopamiinin vapautumista mutta voivat myös estää sen takaisinottoa eli ovat astetta tehokkaampia stimulantteja.

Suomessa ja Euroopassa metyylifenidiaatti on standardi, USA:ssa amfetamiini (Adderal) taitaa olla suositumpi.

Itsellä on kokemusta vain metyylifenidiaatista ADHD -potilaana. Concertalla olen pärjännyt aika hyvin, mutta välillä mietin voisiko Elvanse (lisdeksamfetamiini) olla parempi vaihtoehto. 

Mitä kokemuksia muilla on Elvansesta vs Concertasta ? 

Conserta vastaa rakenteeltaan kokaiinia, Elvanse/Attentin puhdasta amfetamiinia.

Usassa myytävä Adderal vastaa yhdistelmää katuamfetamiinista ja amfetamiinista. Tätä ei myydä Suomessa!

Elvanse/Attentin on usein paras keskittymiskykyyn ilman sivuvaikutuksia ja turvallisin.

Vierailija
1226/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

millä lääkkeellä yleensä alotetaan jos todetaan aikuisena adhd?

Vierailija
1227/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on varma diagnoosi niin kyllä korvattavuuden varmaan saa aika helpolla.

Itsellä ei ollu mitään ongelmaa saada elvanse adultille korvausta. Psykiatri sen hakemuksen naputteli ja parin viikon päästä tuli lappu kotiin ja uus kelakortti.

Korvaa elvansen lisäks myös attentin jos edes tarvii koskaan kokeilla mutta näillä näkymin en ole vaihtamassa.

Attentin toimii nopeammin mutta on lyhytvaikutteinen joten niitä varmaan joutuis syömään pari päivässä kun elvansea riittää yks kun se on pitkävaikutteinen.

Itse olen 40vuotias joten en enään mikään nuorikaan. Diagnoosi tehtiin joku 6vuotta sitte.

Eiköhän ne useimmiten aloteta esim voxralla joka on ns "harmittomin" ja siitä sitte sydänfilmiin ja conserta tai medikinet kokeiluun

Vierailija
1228/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

concerttaa  minulle  kouraan ekaksi,ja se auttoki, ei ole tarvinnu  kokeilla muita

Vierailija
1229/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

concerttaa  minulle  kouraan ekaksi,ja se auttoki, ei ole tarvinnu  kokeilla muita

Sulla kävi hyvä tuuri. Itse kävin pitkän litanjan lääkkeitä läpi kunnes oikea löyty.

Vierailija
1230/4219 |
04.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

MIten muilla menny lääkitys,millä alotettu ja mihin päädytty?

Vierailija
1231/4219 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa kun lääkkeen aloitettuani on alkanut ympäristöltä satelemaan kehuja siisteydestä, käytöksestä ja jopa älykkyydestä. Voi kun tietäisivät miten helppoa se asunnon pito siistinä Nyt on ja miten paljon tein ennen töitä siisteyden ja kaiken muunkin eteen. Tätä "normaalit" ei tule varmaan koskaan ymmärtämään. Niin paljon mä ilman lääkitystä yritin asioissa ja silti unohtelin, säheltelin ja tein huolimattomuusvirheitä. Itku kurkussa kuuntelin valitusta miten oon unohtanut taas sitä ja tätä vaikka juossut tukka putkella ja yrittänyt tehdä kaiken oikein. Vähän on itsetuntoon ehtinyt vaikuttaa kun diagnoosi keksittiin vasta aikuisiällä vaikka nuoresta lähtien tiedettiin et Jotain on pahasti vialla :D

Vierailija
1232/4219 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

missä iässä olette saaneet diagnoosin?

minä vasta mietin tutkimuksia,vaikka olenkin jo 46v

Vierailija
1233/4219 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 43 kun tuli dg,nyt pitää opetella miten korjailla kaikki virheet sun muut mitä ei ois pitäny tehdä nuorempana.

Vierailija
1234/4219 |
05.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti oireita ja kärsii ,niin eikai siinä ole mitään ikärajaa millon kysyä lekurilta mielipidettä.

Vierailija
1235/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain diagnoosin yli 30-vuotiaana. Aluksi lääkityksenä oli Concerta, mutta muutaman kuukauden kuluttua sain pyynnöstäni kokeiluun Elvansen. Concertakin toimi minulla ihan ok, mutta Elvanse vielä paremmin. Sen vaikutus on tosi huomaamaton, oikeastaan se vaan normalisoi olon siinä missä Concertan vaikutuksen tunsi jotenkin liian selvästi.

Mun elämä oli ennen diagnoosia ja lääkitystäkin kohtuullisen hyvin raiteillaan (vakituinen hyvä työpaikka, ei päihdeongelmia jne.), mutta kaikki oli hurjan hankalaa ja työlästä. Nyt kun ymmärrän, mistä kaikki on johtunut, en enää moiti itseäni oudoksi ja saamattomaksi. Sitä mukaa kun tavallinen arki alkaa tuntua vaivattomammalta, huomaan pystyväni miettimään myös isompia tavoitteita elämässä.

Vierailija
1236/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä ei ollu mitään ongelmaa saada elvanse adultille korvausta. Psykiatri sen hakemuksen naputteli ja parin viikon päästä tuli lappu kotiin ja uus kelakortti.

Korvaa elvansen lisäks myös attentin jos edes tarvii koskaan kokeilla mutta näillä näkymin en ole vaihtamassa.

Attentin toimii nopeammin mutta on lyhytvaikutteinen joten niitä varmaan joutuis syömään pari päivässä kun elvansea riittää yks kun se on pitkävaikutteinen.

Itse olen 40vuotias joten en enään mikään nuorikaan. Diagnoosi tehtiin joku 6vuotta sitte.

Eiköhän ne useimmiten aloteta esim voxralla joka on ns "harmittomin" ja siitä sitte sydänfilmiin ja conserta tai medikinet kokeiluun

Todennettiinko sulla jotenkin se, että oireet ovat alkaneet jo lapsuudessa? Ymmärtääkseni tuo on oleellinen asia, jotta korvaavuuden esim. Elvanse Adultiin saa.

Vierailija
1237/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä sain diagnoosin yli 30-vuotiaana. Aluksi lääkityksenä oli Concerta, mutta muutaman kuukauden kuluttua sain pyynnöstäni kokeiluun Elvansen. Concertakin toimi minulla ihan ok, mutta Elvanse vielä paremmin. Sen vaikutus on tosi huomaamaton, oikeastaan se vaan normalisoi olon siinä missä Concertan vaikutuksen tunsi jotenkin liian selvästi.

Mun elämä oli ennen diagnoosia ja lääkitystäkin kohtuullisen hyvin raiteillaan (vakituinen hyvä työpaikka, ei päihdeongelmia jne.), mutta kaikki oli hurjan hankalaa ja työlästä. Nyt kun ymmärrän, mistä kaikki on johtunut, en enää moiti itseäni oudoksi ja saamattomaksi. Sitä mukaa kun tavallinen arki alkaa tuntua vaivattomammalta, huomaan pystyväni miettimään myös isompia tavoitteita elämässä.

Haluaisin kokeilla tuota Elvansea, mutta hoitavalla lääkärilläni ei ole ole oikeutta kirjoittaa reseptiä tälle lääkkeelle. Miten voisin saada Elvansen kokeiluun?

Vierailija
1238/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todennettiinko sulla jotenkin se, että oireet ovat alkaneet jo lapsuudessa? Ymmärtääkseni tuo on oleellinen asia, jotta korvaavuuden esim. Elvanse Adultiin saa.

MInua tuo mietityttää kans. Kun kaikilla ei yksinkertaisesti ole ketään keneltä kysyä lapsuuden jutuista, eikä se välttämättä näy sen aikaisissa terveystiedoissa tai todistuksissa.

Jos olet käynyt koulut jossai 80-luvulla niin ei sillon kukaan edes tienny mitään asiasta, ja sillonki se ois vaan hankala oppilas.

Eli miten se sitte voidaan todeta  että on todettu alkaneen jo lapsuudessa?

Vierailija
1239/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluaisin kokeilla tuota Elvansea, mutta hoitavalla lääkärilläni ei ole ole oikeutta kirjoittaa reseptiä tälle lääkkeelle. Miten voisin saada Elvansen kokeiluun?

Ostamalla kadulta tai menemällä toiselle lääkärille?

Vierailija
1240/4219 |
06.06.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei saa määrätä elvansea?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kahdeksan