Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
1181/4219 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kellään kokemusta nuista nepsy-psykologin testeistä ?  vai joutuuko niihin enää juuri kukaan sitte?

Vierailija
1182/4219 |
27.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei tietoa kun yksityisellä ei joutunu niihin

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1183/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikuttaako korona tutkimusten alottamisiin?  ei ole kiireellinen niin alkaako ne edes nyt tutkiin

Vierailija
1184/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puolitoista vuotta sitten yritin hakeutua, en päässyt lääkäriä ja sairaanhoitajaa pidemmälle. Psyk. polilla kävin hoitajan kanssa juttelemassa niitä näitä mutta käytännössä tyrmättiin koko ADHD olemassa olo, ei sitä voi olla aikuisilla, lasten juttuhan se yleensä on?? Näin Kuopiossa, tuntuu että täälläpäin tietotaito laahaa jonkun 20 vuotta jäljessä. Suuntaan yksityiselle sitten kun on rahaa.

Vierailija
1185/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkkeillä on kai jotain haittavaikutuksia? Koska käsittääkseni adhd- (tai add) -ihmiset ei käytä niitä jatkuvasti?

Vierailija
1186/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolitoista vuotta sitten yritin hakeutua, en päässyt lääkäriä ja sairaanhoitajaa pidemmälle. Psyk. polilla kävin hoitajan kanssa juttelemassa niitä näitä mutta käytännössä tyrmättiin koko ADHD olemassa olo, ei sitä voi olla aikuisilla, lasten juttuhan se yleensä on?? Näin Kuopiossa, tuntuu että täälläpäin tietotaito laahaa jonkun 20 vuotta jäljessä. Suuntaan yksityiselle sitten kun on rahaa.

millasia oireita sulla elämässä?

Vierailija
1187/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyljityt ja Unohdetut kirjoitti:

Ei mitään hajua. ADD ja mistään ei tule mitään. Syrjäytynyt jo 8v. Ei lääkettä. Tukia leikataan. Rahat lopussa. Loppu kuu menee nälkäisenä. Kohta pitää alkaa kehittää jotain......

Onko sulla kertaakaan koitettu lääkkeitä? Mulle ei sopinut ADHD lääkkeet koska lisäsivät mun dissosiaatio-oiretia. Oon käyttäny l-tryptofaania jota saa ilman reseptiä ja se on auttanut keskittymiseen todella paljon. Itsellä on siis ADD.

Vierailija
1188/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkkeillä on kai jotain haittavaikutuksia? Koska käsittääkseni adhd- (tai add) -ihmiset ei käytä niitä jatkuvasti?

Aiheuttavat ylivireyttä. Olon huomaa helposti ja on mukavaa jättää lääkkeet pois esim viikonloppuisin kun ei tarvitse suorittaa.

Vierailija
1189/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Montako tuntia tai montako kertaa jouduitte asioimaan neuropsykologin kanssa?

ja mitä siellä yleensäkin oikein tehdään ,millaisia testejä ?

En muista montako kertaa, ihan muutama vain. Sairaalalla ei ollut varaa palkata toista tarkkailijaa joten tutkimus videoitiin että mua vois arvioida paremmin. Tästä kuulemma saa myös kieltäytyä, video kuitenkin pitäisi silti poistaa tutkimusten jälkeen. Muistan että piti keksiä tarinoita pöydällä olleista leluista (mitattiin mielikuvistusta ja lauseiden muodostamiskykyä) ja puhuttiin millaisia ystävyyssuhteita mulla on elämässä. Tällä yritettiin sulkea kaikki muut autismikirjon diagnoosit pois. Mulla testit tehtiin vuonna 2016 kun olin 17 vuotias.

Vierailija
1190/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa kuitenkin, onko tavallista että samalla ihmisellä on sekä ADD että dissosiaatio/ptsd? Oma terapeuttini sanoi että oireeni johtuvat traumoista mutta en ole itse samaa mieltä. Mitään diagnoosejani ei ole peruttu.

Vierailija
1191/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkekorvaus(tiettyihin lääkkeisiin) vaatii että pitää olla todettuna oireet jo lapsena.

MIten tuon toteaa jos se ei näy todistuksissa ja vanhemmilta liian myöhäistä kysyä ?

Ei todellakaan tarvi näkyä lapsena

Psykiatri ainakin sanoi että tarvii joihinkin lääkkeisiin,jos haluaa korvauksen.

En itse keksi miten sen voi todeta jos ei ole vanhempia joilta kysyä eikä näy todistuksissa.

Kuka tahansa läheinen ihminen voi olla tässä ”todistajana”. Itse asuin lastenkodissa tutkimusten aikaan joten ohjaajat kuvailivat lääkärille käyttäytymistäni. Jos mahdollista, pyydä pomolta, opettajalta, työkaverilta tai puolisolta lausunto, ne kertovat jo paljon.

Vierailija
1192/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tyhmä kysymys, mutta miten julkisella puolen menee siis,  eli eka lekurille,hoitsulle vai miten?

Ja montako kertoo pitää missäkin käydä.

Omalääkärin kautta saat lähetteen jatkotutkimuksiin.

Vierailija
1193/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista montako kertaa, ihan muutama vain. Sairaalalla ei ollut varaa palkata toista tarkkailijaa joten tutkimus videoitiin että mua vois arvioida paremmin. Tästä kuulemma saa myös kieltäytyä, video kuitenkin pitäisi silti poistaa tutkimusten jälkeen. Muistan että piti keksiä tarinoita pöydällä olleista leluista (mitattiin mielikuvistusta ja lauseiden muodostamiskykyä) ja puhuttiin millaisia ystävyyssuhteita mulla on elämässä. Tällä yritettiin sulkea kaikki muut autismikirjon diagnoosit pois. Mulla testit tehtiin vuonna 2016 kun olin 17 vuotias.

Ja nyt kun muistelen, niin lähete tehtiin ehkä maaliskuussa 2016. Syksyllä kävin testeissä. Keväällä 2017 sain diagnoosin. En halunnut lääkkeitä koska mulla oli paljon muitakin mt-ongelmia, mutta mut pakotettiin kokeilemaan kahta eri valmistetta. Sain hirveät oireet niistä. Pysyväksi asioiksi viikon kokeiluista jäivät nälän puuttuminen aamulla ja se että pystyn multitaskaamaan vähemmän. En esim pysty enää kuuntelemaan bussissa musiikkia metelin takia (häiritsee nykyään keskittymistä) joka harmittaa minua.

Vierailija
1194/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja nyt kun muistelen, niin lähete tehtiin ehkä maaliskuussa 2016. Syksyllä kävin testeissä. Keväällä 2017 sain diagnoosin. En halunnut lääkkeitä koska mulla oli paljon muitakin mt-ongelmia, mutta mut pakotettiin kokeilemaan kahta eri valmistetta. Sain hirveät oireet niistä. Pysyväksi asioiksi viikon kokeiluista jäivät nälän puuttuminen aamulla ja se että pystyn multitaskaamaan vähemmän. En esim pysty enää kuuntelemaan bussissa musiikkia metelin takia (häiritsee nykyään keskittymistä) joka harmittaa minua.

Testit tehtiin TAYS:in nuorisopoliklinikalla!

Vierailija
1195/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oliko kellään  mitään järkevää?esim miten dg tehdään ja missä vaiheessa

Testien jälkeen psykiatri lukee hoitajien tekemät havainnot läpi ja antaa sitten virallisen diagnoosin. Muulloin ylilääkäriä ei vaivata.

Vierailija
1196/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ollut nuita testejä omissa tutkimuksissa, mutta jos tuommoisia ne ois, niin tuntus hiukka hullulta.Olin siis 45v kun nuita tehtiin.

Veikkaan että erilaiset kysymyset  aikuisille ja nuorille.

Vierailija
1197/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin kesän kieppeillä inhottavin sivuvaikutus on tukala olo kuumassa. Stimulantit vaikuttaa keskushermostoon ja lämpötila tuntuu +5 astetta lämpimämmältä kuin oikeasti. Minulle on tullut myös lämpöhalvauksia, koska vietän kesällä paljon aikaa ulkona (urheillen).

Kun vaihdoin concertasta elvanseen niin sivuvaikutukset vähenivät huomattavasti. Elvanse aiheuttaa toisinaan leukojen lonksuttelua/narskuttelua, mutta se on pieni hinta siitä että elämä on raiteillaan

Vierailija
1198/4219 |
28.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

tässä pikku juttu aiheesta, muutaman vuoden takaa:

https://yle.fi/uutiset/3-9605072

Vierailija
1199/4219 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No onhan se taistelua monessa paikassa,minullakin mnei melkein vuosi ennenkuin pääsi mtt;hen psykiatrian tapaamiseen,  sitä ennen sai juosta täyttelemässä ties mitä lappuja hoitsujen luona.

Vierailija
1200/4219 |
29.05.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aiheuttavat ylivireyttä. Olon huomaa helposti ja on mukavaa jättää lääkkeet pois esim viikonloppuisin kun ei tarvitse suorittaa.

Ei aiheuta kaikille, yleensä ADHD -ihmisiä lääkkeet nimenomaan rauhoittavat. Monet pitävät kuitenkin lääkkeetömiä päiviä erilaisista syistä, esimerkiksi siksi että pelkäävät lääkkeeseen tottumista ja tehon vähentymistä, sivuoireiden takia (hikoilu, pulssin kohoaminen ym kaikille ei näitä tule) tai sitten ihan vaan ADHD oireilun hyvien puolten takia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän