Sivut

Kommentit (1176)

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
Te joilla lääkitys, onko muita  lääkkeitä käytössä ?   unilääke esim.  Tuppaa olemaan monella paljo muitaki ongelmia kun on adhd.

Monella vähenee muiden lääkkeiden tarve kun löytyy vihdoin se oikea syy ja hoito oireille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija

Ei tarvii muita lääkkeitä. Unilääkkeitä joskus syöny mutta nyt on unilääkkeet turhia kun on löytyny oikea lääke.
Elvanse toimii itellä ja normaalille ihmiselle piristävä eikä normaalit ihmiset varmasti sais nukuttua mutta itse laitan pään tyynyyn niin 15min maks niin olen unessa vaikka yrittäisin hetken selata puhelinta sängyssä. ennen sai olla tyytyväinen jos nukahti kahdessa tunnissa

Vierailija

MInulla dg kuulemma rajoilla, ja miettivät että pitäskö kokeilla lääkettä.  Mutta sitä ennen vielä psykologin testit , toista kertaa, tuskin ne samat kuitenkaan.

Vierailija

Hei ihmiset! Minulla ehdottomasti suurin haaste ei ole ollut hoito, lääkkeet, terapia tai kehittyminen vaan yhteiskuntaan pääseminen.

Kun se tulee työelämään ja opiskelumaailmaan niin se tuntuu olevan hyvin mustavalkoinen. Joko olet heti aikaansaava, ahkera ja opit samantien kaiken tai sitten jäät jalkoihin, ulkopuolelle ja jälkeen.

Kolmekymppisenä kuvittelin että maailma olisi muuttunut siitä kun minä olin peruskoulussa, väärässä olin. Olen täällä yrittänyt pikkuhiljaa hankkia osaamista ja taitoja erilaisista kursseista jotta pääsisin myöhemmin korkeakouluun.

Jos on vähänkin hidas etkä hahmota tai sisäistä heti kaikki uudet asiat ja tiedot niin äkkiä olet ihan pihalla :,(

Työ ja koulumaailmassa meidänlaisia ei tunnisteta. EDELLEENKÄÄN! Eikä meidän luovuus, erilaisuus ja erilaiset opiskelumenetelmät oteta huomioon.

Vaikee kehittyä ja edistyä kun yhteskunnassa olet sitten riittämätön.

Vierailija

niin  mitä tapahtuu kun saa lääkkeet?  ahdistus kasvaa vai asiat lähtee meneen hyvin?

vai tajuaa että  kuinka ketulleen on menny koko aiempi elämä ja mitään ei voi tehdä

Jujaju

Ei se ADHD oireile kaikilla samanlailla. Minulla suvussa molemmilla ADHD tai toisella voi olla jopa ADD mutta koska molemmilla on tuo niin tiedän että se periytyy. Toisella vanhemmista sitä ei ole diagnosoitu mutta sen näkee kilometrien päähän ettei pysy paikoillaan. Toisella niin paha että mikään ei onnistu oikein keskittymistä vaativissa tehtävissä. Oireita itselläni kynsien pureskelu, kokoajan tehtävä jotain järkevää, tekemättömyys ahdistaa, vaikea noudattaa käskyjä, myöhästely, unohtelu(mm. Herätyskello), hyppii asioista toiseen, tarkka, saattaa asioissa kertoa suurpiirteisesti, vastaa kysymykseen liian laajasti, puhuu paljon antamatta suunvuoroa, ajatukset seilaa muualla.... tuossa yleisimpiä. Vaikeinta on yrittää tulla toimeen noilla ominaisuuksilla sellaisen ihmisen kanssa joka yrittää muuttaa sinua koska ei tiedä että ne ovat peruja geeneistä. 👀

Vierailija

Onko kenelläkään addilla kokemusta Brintellix masennuslääkkeestä? Olen syönyt Venlafaksiinia ja lisäksi on add lääkitys. Tätä Brintellixiä nyt harkitaan Venlafaxinin tilalle. En ole syvästi masentunut vaan kuvaisin itseäni ajoittain ahdistuneeksi. Ahdistuksen aiheuttaa trauma. Add: ta lääkitään add lääkkeellä.

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MInulla dg kuulemma rajoilla, ja miettivät että pitäskö kokeilla lääkettä.  Mutta sitä ennen vielä psykologin testit , toista kertaa, tuskin ne samat kuitenkaan.

Mitä tarkoittaa rajoilla? Eikö dg-kriteeristö täyty testeissä?

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
diagnoosin toki saa, mutta saako b-lausuntoa kelan  lääke- korvausta varten, se on se asian ydin.

Eli uskaltaako lekuri kirjottaa lausunnon kelalle ilman mustaa valkosella-todistetta että oireet on ollu jo lapsena.

Ja on vissii joku lääke mihin ei tartte edes tuota lausuntoa ?

B-lausuntoa ei ole Concertaan tarvinnut enää vuosikausiin. Ainoastaan deksamfetamiiniin (Elvanse) taitaa sellaisen tarvita, mutta jotta siihen päädytään pitää ensin käydä useampi metyylifenidaattilääke (Concerta, Medikinet ym) läpi, ja ehkä jotain muutakin. Eli ei tarvitse B-lausuntoa kuin erikoistapauksissa. 

Vierailija

Vierailija kirjoitti:
MIten rakentaa normaali elämä lääkityksen kanssa? vai muuttuuko elämä edes niin paljoa

Riippuu tietysti siitä millaista elämäsi on nyt ilman lääkitystä. Minulla elämä muuttui niin, että yhtäkkiä tulikin lisää aikaa, kun kaikki aika ei mennyt turhaan säätämiseen. Lääkkeen vaikutus ei kestä koko päivää, eli jos  aamulla otat lääkkeen, illalla olet taas "omillasi".  Tässäkin toki on yksilöllistä vaihtelua.

Kaikista tärkeintä on rutiinit ja pysyä niissä rutiineissa, vaikka me addit yleensä ei tykätä mistään rutiineista ja toistoista, minulle tuli tehtäväksi addi koutsilta heti alkuun opetella elämään niin, että nousen joka aamu samaan aikaan ja menen nukkumaan joka ilta samaan aikaan . Se varmaan tulee monelle opittavaksi ja kun kokeilee tarpeeksi pitkääntajuaa, että rutiinit tosiaan auttaa. Itse en osaa vieläkään käyttää kalenteria ja koitan keksiä omaa tapaa pitää asiat kalenterointuna. Toistaiseksi elän siten etten mielelläni sovi mitään aikaan tai päivään sidottua, vain pakolliset ja välttämättömät.

Sivut

* Tämä kenttä pitää täyttää jotta oikeat käyttäjät erottuvat boteista.

Poiminnat

Suosituimmat

Uusimmat