Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Minulla meni aika tasan vuosi että ekasta soitosta tk:hon, alkoi sitten tutkimukset MTT:ssä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva häpeä ja masennus tämän saamattomuuteni kanssa. Olen koko ikäni vältellyt ikäviä ja tylsiä asioita, jotenkin vain unohtanut ne järjestelmällisesti. Tähän kuuluu kaikki asioiden hoito, mm. laskujen maksu, papereiden täyttäminen jne. Töistä olin lähes aina myöhässä ja koitin korvata siitä aiheutuvaa häpeää olemalla super tehokas töissä. Enää en käy töissä. Uuvuin ja häpesin itseäni.
Asiat kasautuvat ja sen seurauksena olen tasaisin väliajoin vaikeuksissa kuten sähköt uhataan katkaista, puhelin menee poikki, häätövaroituksia tulee jne. Vasta kun tilanne on akuutti rupean hädissäni touhottamaan asioita. Vihaan itseäni. Ja joka kerta kun saan ihmettelyä ja arvostelua osakseni häpeän lisää ja mieleni tekisi vain päättää päiväni. En kestä itsekään itseäni. Mitään muuta diagnoosia ei ole paitsi vuosikymmeniä vanha masennus. Olen masentunut kyllä. Masentunut siitä etten osaa elää. Asiat kasaantuvat ja ovat lopulta pelkkää abstraktia mössöä. Lamaannun ja pysähdyn ja jään odottamaan katastrofia.
Toivon sinulle vilpittömästi, että sinulla olisi mahdollisuus löytää hyvä asiaan perehtynyt lääkäri, jotta ADHD voitaisiin sinulta tutkia. Kuvauksesi kuulostaa minulta ennen diagnoosia, elämänmittainen itsensä häpeäminen todellakin aiheuttaa masennusta. Parempaa huomista sinulle ja toivon todella, että pääsisit hyvälle lääkärille jolla on asiantuntemus tutkia sinut nopeasti ja kohdata sinut ihmisenä. <3
Ikävä kyllä julkisen puolen kautta prosessi on todella hidas, mutta myöskään kaikki yksityisen puolen ADHD-lääkäreiksi itsensä listaavat eivät tutki itse tai suostu näkemään muuta kuin sen kroonisen masennuspotilaan. Kourallinen niitä hyviä lääkäreitä onneksi sentään on.
Mitä apuja olet saanut dg:n jälkeen ja kuinka arkesi on muuttunut?
Varmaan kohta menee jäihin adhd-tutkimuksetkin. Sitte saaki odotella lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ja se on aivan oikein tässä tilanteessa että kiireettömät ajat perutaan erikoisalasta huolimatta. Niin tehdään somaattisesti sairaillekin.
Onko kukaan hyötynyt nepsy-valmennuksesta? jos,niin millaisessa se auttoi . vai lääkitys parempi ?
Luin vaan juttuja siitämuute vaa just .
toisaalle nepsy-valmennus- ketju.
Mutta asiaan, onko joku täällä saanut diagnoosin ilman neuro-psyk. testejä ?
Jos,niin mitkä tutkimukset siihen riitti .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja se on aivan oikein tässä tilanteessa että kiireettömät ajat perutaan erikoisalasta huolimatta. Niin tehdään somaattisesti sairaillekin.
Eli Sari Sairaanhoitaja, joka ei kykene kunnolla keskittymään työhönsä, saa jatkaa potentiaalisesti kuolettavien virheiden tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOs työtön köyhä luuseri saa tuon diagnoosin, mitä apuja silloin saatavilla ,korvaako kela edes lääkitystä aikuisille?vai onko sata lappua ja lausuntoa + vuotta paperisotaa?
Diagnoosin jälkeen lekuri lyö laput Kelaan ja saat kelakortin taakse merkinnän ja siten olet oikeutettu kelakorvaukseen. Ongelma tulee siinä että esim elvanse on pirun kallista, itellä 30mg ja 70mg päivittäin ja noi maksaa 160€ korvauksien jälkeenkin per kuukausi. Työttömälle ei tee niin tiukkaa kun todennäköisesti putoaa toimeentulotuen piirin ja saa lääkkeet ilmasiin plus muut herkut päälle. Tietysti myös maksukatto tulee nopsaan vastaan.
Sulla vissii dg ja lääke, löytykö lääkitys helposti vai joutuko testaan kaiken läpi ?
Olin aikoinaan käynyt yksityisellä joka kirjoitti concertaa ja sivuvaikutuksien takia vaihtoi dexedrineen. Mainitsin tästä nykyiselle lääkärille ja tämä sitten kirjoitti Elvansea, osittain varmaan siksi että sen väärinkäyttöpotentiaali on pienempi. Veikkaan että Elvanse on se mitä tullaan lähiaikoina kirjoittamaan ihan jo senkin takia että siihen ei ole rinnakkaislääkettä ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli Sari Sairaanhoitaja, joka ei kykene kunnolla keskittymään työhönsä, saa jatkaa potentiaalisesti kuolettavien virheiden tekemistä.
Jos on opiskellut siihen pisteeseen, että valmistuu sairaanhoitajaksi ja jatkaa työskentelyä alalla ja samalla keskittymiskyky on huono, niin ihmetellä pitää eikö mahdollinen virheiden teko huonon keskittymiskyvyn vuoksi ole ollut huolena aiemmin? Uutisissa on todettu, että julkisella puolella joudutaan nyt perumaan kiireettömiä aikoja. Kiireelliset hommat pyörii.
voi olla ammatti ja työpaikka, mutta pään sisällä täys kaaos ja taistelua aamusta iltaan että jaksaa olla muka normaali .
ilmeisesti vielä normaalisti toimii oulun MTT ?
vai onko kellään tietoa
JOs joutuu neuro-psykologin testeihin,niin kauanko niissä menee suunnilleen?
Oulun mtt toimii normaalisti.
ei ole vielä tullu koronan suhteen ohjeita.
Jonotin puhelimessa varmaan puoli tuntia eikä päässy ees läpi, ajatuksena siis varaaminen aika lekurille/hoitsulle tästä mahdollisesta adhdeesta .
Ikää tulee ja levoton meno jatkuu vaan ,ja duunit vaihtuu
Vaikuttaako korona mitenkään MTT:n toimintoihin ?
Ei vaikuta,ainakaan vielä, saa nähä miten ens viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva häpeä ja masennus tämän saamattomuuteni kanssa. Olen koko ikäni vältellyt ikäviä ja tylsiä asioita, jotenkin vain unohtanut ne järjestelmällisesti. Tähän kuuluu kaikki asioiden hoito, mm. laskujen maksu, papereiden täyttäminen jne. Töistä olin lähes aina myöhässä ja koitin korvata siitä aiheutuvaa häpeää olemalla super tehokas töissä. Enää en käy töissä. Uuvuin ja häpesin itseäni.
Asiat kasautuvat ja sen seurauksena olen tasaisin väliajoin vaikeuksissa kuten sähköt uhataan katkaista, puhelin menee poikki, häätövaroituksia tulee jne. Vasta kun tilanne on akuutti rupean hädissäni touhottamaan asioita. Vihaan itseäni. Ja joka kerta kun saan ihmettelyä ja arvostelua osakseni häpeän lisää ja mieleni tekisi vain päättää päiväni. En kestä itsekään itseäni. Mitään muuta diagnoosia ei ole paitsi vuosikymmeniä vanha masennus. Olen masentunut kyllä. Masentunut siitä etten osaa elää. Asiat kasaantuvat ja ovat lopulta pelkkää abstraktia mössöä. Lamaannun ja pysähdyn ja jään odottamaan katastrofia.
Kuulostaa ihan minulta, paitsi että on pari muuta MT-diagnoosia valmiiksi. Laskut saan maksettua ajallaan, koska jotenkin olen vain priorisoinut ne niin tärkeäksi elämässä, epäonnistumisen kautta olen oppinut että ne on pakko suorittaa. Kämpän siivoamisessakin olen kehittynyt jonkin verran. Taustalla on siis luottitietojen menetys ja häätökin (ne oppimiset). Esimerkiksi velkojeni miettimiseen en kykene lainkaan.
Töissä on aina ollut suurta ylisuorittamisen painetta ja häpeää jos joku ei suju jostain syystä. Pari työtä olen lopettanutkin siitä syystä, vaikka työnantajan palaute on ollut erittäin positiivista.
Vierailija kirjoitti:
Vaikuttaako korona mitenkään MTT:n toimintoihin ?
Eivät ole minun aikojani ainakaan siirtäneet tai peruneet.
Ei minunkaan aikoja ole peruttu.
Vaan mitäpä tuosta, tässä jo yli vuosi juostu hoitsujen luona, mutten ole vielä edes nähnyt psykiatria kertaakaan.
Jos motivaatio riittää niin julkiselle jonoon vaan, mutta se tarkottaa että vuosi menee ainakin. Ja käynnit varmaan tapauskohtasesti, joillaki enemmän joillaki vähemmän.