Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Millasta juttua tullu SCID- testistä ?
minulla kohta alkaa tuon täyttely + sitte juttelut ens viikolla
Aloitettiin lääkekokeilu: Concerts 18 mg. Miten nopeasti lääkkeen vaikutuksen pitäisi alkaa näkyä?
Vierailija kirjoitti:
Siitä ajatusten jonossa olemisesta: Tarkoitin, että ajatukset eivät ole enää ikäänkuin päällekäin, monta kanavaa auki samaan aikaan, vaan ajatukset tulevat ikäänkuin yksi kerrallaan. Se on hieman tylsempää, mutta helpompaa. Luulen, että vain nepsy tajuaa, mitä tarkoitan tällä :D
Tää on niin hyvin sanottu, tunnistan itseni täysin tuosta että ajatukset on päällekkäin ja monta kanavaa auki samaan aikaan. Diagnoosi oli ihan uskomaton helpotus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siitä ajatusten jonossa olemisesta: Tarkoitin, että ajatukset eivät ole enää ikäänkuin päällekäin, monta kanavaa auki samaan aikaan, vaan ajatukset tulevat ikäänkuin yksi kerrallaan. Se on hieman tylsempää, mutta helpompaa. Luulen, että vain nepsy tajuaa, mitä tarkoitan tällä :D
Tää on niin hyvin sanottu, tunnistan itseni täysin tuosta että ajatukset on päällekkäin ja monta kanavaa auki samaan aikaan. Diagnoosi oli ihan uskomaton helpotus.
Olen tuo, joka kyselin ilmiöstä. Tunnistan siis juurikin tuon monikanavaisuuden, mutta on samalla mahdoton ajatus että niin ei olisi. En siis ymmärrä, miltä tuntuu ajatusten jonossa oleminen, tuntuu ahdistavalta ja aivan liian hitaalta asiantilalta. Kun on tottunut moottoritienopeuksiin. Mutta hyvä kuulla että tällaisen voi saavuttaa. Ja että sitä pystyy sietämään. Koska kuulosta juurikin, no, tylsältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo, joka kyselin ilmiöstä. Tunnistan siis juurikin tuon monikanavaisuuden, mutta on samalla mahdoton ajatus että niin ei olisi. En siis ymmärrä, miltä tuntuu ajatusten jonossa oleminen, tuntuu ahdistavalta ja aivan liian hitaalta asiantilalta. Kun on tottunut moottoritienopeuksiin. Mutta hyvä kuulla että tällaisen voi saavuttaa. Ja että sitä pystyy sietämään. Koska kuulosta juurikin, no, tylsältä.
En minäkään pystynyt kuvittelemaan muuta enkä edes tajunnut monikanavaisuutta kunnolla, kunnes huomasin lääkityksen tuoman eron, välittömästi. Yhtäkkiä vaan hiljeni. Itselleni uusi tila ei ollutkaan tylsä vaan tuli sellainen rauhallisuus, jossa kaikki ei ole sekavaa puuroa.
t. edellinen
laskekaapa joku jolla dg. että kuinka monta käyntiä siihen meni ja missä
Vierailija kirjoitti:
JOs työtön köyhä luuseri saa tuon diagnoosin, mitä apuja silloin saatavilla ,korvaako kela edes lääkitystä aikuisille?vai onko sata lappua ja lausuntoa + vuotta paperisotaa?
Diagnoosin jälkeen lekuri lyö laput Kelaan ja saat kelakortin taakse merkinnän ja siten olet oikeutettu kelakorvaukseen. Ongelma tulee siinä että esim elvanse on pirun kallista, itellä 30mg ja 70mg päivittäin ja noi maksaa 160€ korvauksien jälkeenkin per kuukausi. Työttömälle ei tee niin tiukkaa kun todennäköisesti putoaa toimeentulotuen piirin ja saa lääkkeet ilmasiin plus muut herkut päälle. Tietysti myös maksukatto tulee nopsaan vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
JOs työtön köyhä luuseri saa tuon diagnoosin, mitä apuja silloin saatavilla ,korvaako kela edes lääkitystä aikuisille?vai onko sata lappua ja lausuntoa + vuotta paperisotaa?
Diagnoosin jälkeen lekuri lyö laput Kelaan ja saat kelakortin taakse merkinnän ja siten olet oikeutettu kelakorvaukseen. Ongelma tulee siinä että esim elvanse on pirun kallista, itellä 30mg ja 70mg päivittäin ja noi maksaa 160€ korvauksien jälkeenkin per kuukausi. Työttömälle ei tee niin tiukkaa kun todennäköisesti putoaa toimeentulotuen piirin ja saa lääkkeet ilmasiin plus muut herkut päälle. Tietysti myös maksukatto tulee nopsaan vastaan.
Sulla vissii dg ja lääke, löytykö lääkitys helposti vai joutuko testaan kaiken läpi ?
Jotkut ihmettelivät, miten yksityiseltä voi saada dg:n niin nopeasti. Käypä hoito -suosituksen mukaan se nepsy-poleilla tehtävä laaja neuropsykologinen tutkimuspaketti ei ole ADHD-diagnoosin edellytys. Eli kyllä yksityiseltä spesialistilta saatu diagnoosi on täysin yhtä validi kuin se "vuoden rumba".
En tietenkään jaksanut koko ketjuun keskittyä.
Tuli vain sellainen mieleen että kannattaa jo valmiiksi alkaa miettimään elossa olevia ihmisiä jotka tunsivat hyvin lapsena.
Itselläni kun vanhemmat ja sukulaiset olivat jo kuolleet niin ottivat yhteyttä ala-asteen opettajaan. Diaknoosiin kun tarvitaan tieto siitä että jo lapsena ollut ylivilkas ja keskittymisongelmia.
Muuten hyvin ope muisti, miksiköhän?
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ihmettelivät, miten yksityiseltä voi saada dg:n niin nopeasti. Käypä hoito -suosituksen mukaan se nepsy-poleilla tehtävä laaja neuropsykologinen tutkimuspaketti ei ole ADHD-diagnoosin edellytys. Eli kyllä yksityiseltä spesialistilta saatu diagnoosi on täysin yhtä validi kuin se "vuoden rumba".
Jos suoraan mennään täyttään adhd-laput niin eikö ole vaarana että onkin jotain muuta pohjalla kuin adhd.
Tai sekoittuu oireet ja saa diagnoosin niihin,ei syyhyn.
Vierailija kirjoitti:
En tietenkään jaksanut koko ketjuun keskittyä.
Tuli vain sellainen mieleen että kannattaa jo valmiiksi alkaa miettimään elossa olevia ihmisiä jotka tunsivat hyvin lapsena.
Itselläni kun vanhemmat ja sukulaiset olivat jo kuolleet niin ottivat yhteyttä ala-asteen opettajaan. Diaknoosiin kun tarvitaan tieto siitä että jo lapsena ollut ylivilkas ja keskittymisongelmia.Muuten hyvin ope muisti, miksiköhän?
MOnella voi olla välit poikki yms, tai yksinkertaisesti ikää jo sen verran ettei ole ketään keltä kysyä.
MIstä ne otti yhteyttä sun opeen? tuntuu aika erikoiselta, tai ehkä rajatapaus olit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos suoraan mennään täyttään adhd-laput niin eikö ole vaarana että onkin jotain muuta pohjalla kuin adhd.
No ei tietenkään mennä "suoraan täyttämään ADHD-lappuja".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei tietenkään mennä "suoraan täyttämään ADHD-lappuja".
Sieltä luet. https://www.kaypahoito.fi/hoi50061
Pointti oli, että nepsypolin tutkimukset eivät ole diagnoosin edellytys, en todellakaan sanonut ettei erotusdiagnostiikkaa tehtäisi tai suljettaisi muita selittäviä tekijöitä pois. Kivasti vääristelit.
Siis onko nuo adhd-tutkimukset aikuisilla sitten muutama käynti vai muutama kymmenen käyntiä ? riippuen onko yksityinen lääkäri vai julkinen puoli ?
Jatkuva häpeä ja masennus tämän saamattomuuteni kanssa. Olen koko ikäni vältellyt ikäviä ja tylsiä asioita, jotenkin vain unohtanut ne järjestelmällisesti. Tähän kuuluu kaikki asioiden hoito, mm. laskujen maksu, papereiden täyttäminen jne. Töistä olin lähes aina myöhässä ja koitin korvata siitä aiheutuvaa häpeää olemalla super tehokas töissä. Enää en käy töissä. Uuvuin ja häpesin itseäni.
Asiat kasautuvat ja sen seurauksena olen tasaisin väliajoin vaikeuksissa kuten sähköt uhataan katkaista, puhelin menee poikki, häätövaroituksia tulee jne. Vasta kun tilanne on akuutti rupean hädissäni touhottamaan asioita. Vihaan itseäni. Ja joka kerta kun saan ihmettelyä ja arvostelua osakseni häpeän lisää ja mieleni tekisi vain päättää päiväni. En kestä itsekään itseäni. Mitään muuta diagnoosia ei ole paitsi vuosikymmeniä vanha masennus. Olen masentunut kyllä. Masentunut siitä etten osaa elää. Asiat kasaantuvat ja ovat lopulta pelkkää abstraktia mössöä. Lamaannun ja pysähdyn ja jään odottamaan katastrofia.
Vierailija kirjoitti:
Jatkuva häpeä ja masennus tämän saamattomuuteni kanssa. Olen koko ikäni vältellyt ikäviä ja tylsiä asioita, jotenkin vain unohtanut ne järjestelmällisesti. Tähän kuuluu kaikki asioiden hoito, mm. laskujen maksu, papereiden täyttäminen jne. Töistä olin lähes aina myöhässä ja koitin korvata siitä aiheutuvaa häpeää olemalla super tehokas töissä. Enää en käy töissä. Uuvuin ja häpesin itseäni.
Asiat kasautuvat ja sen seurauksena olen tasaisin väliajoin vaikeuksissa kuten sähköt uhataan katkaista, puhelin menee poikki, häätövaroituksia tulee jne. Vasta kun tilanne on akuutti rupean hädissäni touhottamaan asioita. Vihaan itseäni. Ja joka kerta kun saan ihmettelyä ja arvostelua osakseni häpeän lisää ja mieleni tekisi vain päättää päiväni. En kestä itsekään itseäni. Mitään muuta diagnoosia ei ole paitsi vuosikymmeniä vanha masennus. Olen masentunut kyllä. Masentunut siitä etten osaa elää. Asiat kasaantuvat ja ovat lopulta pelkkää abstraktia mössöä. Lamaannun ja pysähdyn ja jään odottamaan katastrofia.
Varaa aika TK:hon taikka suoraan MTT:hen jos on jo kontakti sinne
Vierailija kirjoitti:
Toivon sinulle vilpittömästi, että sinulla olisi mahdollisuus löytää hyvä asiaan perehtynyt lääkäri, jotta ADHD voitaisiin sinulta tutkia. Kuvauksesi kuulostaa minulta ennen diagnoosia, elämänmittainen itsensä häpeäminen todellakin aiheuttaa masennusta. Parempaa huomista sinulle ja toivon todella, että pääsisit hyvälle lääkärille jolla on asiantuntemus tutkia sinut nopeasti ja kohdata sinut ihmisenä. <3
Ikävä kyllä julkisen puolen kautta prosessi on todella hidas, mutta myöskään kaikki yksityisen puolen ADHD-lääkäreiksi itsensä listaavat eivät tutki itse tai suostu näkemään muuta kuin sen kroonisen masennuspotilaan. Kourallinen niitä hyviä lääkäreitä onneksi sentään on.
Ennen vaan sanottiin että on noussut ku-i päähän jos aikuinen ei osannut käyttäytyä