Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
521/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kannattaa käydä julkisella ne ekat pari kertaa, sitte tietää että kannattaako mennä yksityiselle puolen tonnin seteli taskussa vai ei  (jos ei siis jaksa odottaa vapaita aikoja)

Yksityisellä ei tarvitse yleensä kerralla maksaa koko hintaa vaan voi maksaa vastaanotto kerrallaan. Mutta siis ensimmäinen vastaanotto voi maksaa 260e (tai jotain sinnepäin). Varmaan tuon ekan vastaanoton perusteella selviää lähdetäänkö asiassa eteenpäin ollenkaan. Ja joskus lääkekokeiluun voi päästä heti alussa, koska lääkkeiden vaikutusta voidään käyttää yhtenä kriteerinä koko diagnoosille.

En tiedä onko lisäksi joissain paikoissa mahdollisuus osamaksuun.

Vierailija
522/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kävin tutkimuksissa ja sain diagnoosin nyt syksyllä. Mun hoitopolku menin niin että terveyskeskuksessa yleislääkärille, jolta lähete psykologille -> psykologi teki tutkimukset kahtena 1,5 h tutkimuskertana -> psykiatrin vastaanotto jossa psykiatri tehtyjen tutkimusten ja vastaanoton perusteella teki diagnoosin. Kaikkinensa homma vei vuoden, josta isoin osa meni noiden neljän ajan välisessä odottelussa. Muutin toiselle paikkakunnalle, joten nyt joudun odottamaan uutta psykiatrin aikaa terapiasta ja lääkekokeiluista keskustelemista varten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
523/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla siis on jo lähete mennyt MTT:hen , nyt vaan odottelua .

mitä ne siellä tekee edes ?

Vierailija
524/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tapausta tunnen ja olemus on koko ajan kuin olisivat juoneet 20 enegiajuomaa. Eivät myöskään usein tahdo ymmärtää mitä heille puhuu. Tulee väärinkäsituksiä ja salamana reagoidaan siihen väärään käsitykseen valtavalla höpinällä.

Siksipä sun pitäisi ehkä ymmärtää että ihmiset vain ovat erilaisia eikä tehdä ilkeää tulkintaa henkilöstä samantien. Moni add on aika fiksu ja jopa masentuu syvästi koska näkee miten julmasti häntä katsotaan.

Ja kyllä; he todellakin ymmärtävät mitä heille puhutaan ja ymmärtävät jopa syvemmin kuin muut. Ja satuttavat itsensä ihan sydänvereen saakka.

Vierailija
525/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Add ihminen on sellainen että mitä julmimmim häntä kohdellaan niin sitä heikommaksi hän itsensä tuntee ja lopulta ei halua tehdä enää yhtään mitään.

Olen murheellinen siili (Kirsi Kunnas)

Vierailija
526/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En olisi koskaan hakenut add diagnoosia jos minulle olisi kerrottu miten sos tt voi käyttää dg:tä toista vastaan.

Toi on laitonta! Ja todella vanhanaikaista, naivia ja tietämättömyyttä. Moni addi on fiksumpi kuin ei addi.

Vierailija
527/4213 |
22.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

no jos on persoonassa muutenki vikaa niin ehkä sitten haittaa.

mutta oikeasti en ole kuullut että siitä haittaa, hyötyä vaan , ainakin dg:n saaneelle helpotus  jos ei muuta

Vierailija
528/4213 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kannattaa käydä julkisella ne ekat pari kertaa, sitte tietää että kannattaako mennä yksityiselle puolen tonnin seteli taskussa vai ei  (jos ei siis jaksa odottaa vapaita aikoja)

Yksityisellä ei tarvitse yleensä kerralla maksaa koko hintaa vaan voi maksaa vastaanotto kerrallaan. Mutta siis ensimmäinen vastaanotto voi maksaa 260e (tai jotain sinnepäin). Varmaan tuon ekan vastaanoton perusteella selviää lähdetäänkö asiassa eteenpäin ollenkaan. Ja joskus lääkekokeiluun voi päästä heti alussa, koska lääkkeiden vaikutusta voidään käyttää yhtenä kriteerinä koko diagnoosille.

En tiedä onko lisäksi joissain paikoissa mahdollisuus osamaksuun.

Mulla maksoi 200e/ kerta ilman lähetettä psykiatrille ja niistä saa Kelasta takaisin noin 30 euroa jälkikäteen. Jotkut lääkärit veloittaa sit soittoajoista kun lääkitys aloitettu, mun lääkäri ei. 3 kertaa kävin ja labrat sain julkiselle kun menin psykiatrin kirjottaman lapun kans muissa asioissa lääkärille niin oma lääkäri kirjoitti lähetteen labroihin julkiselle. Omalle lääkärille selitin koko tilanteen ja sovittiin et kunhan lääkitys saatu kuntoon niin hoito voidaan siirtää julkiselle ja hän kirjoittaa mulle sit lähetteen suoraan julkiselle psykiatrille kun diagnoosi on jo saatu. Tulevaisuudessa siis ne kerran vuoteen - puoleen vuoteen psykiatrin tapaamiset hoituu nyt sit julkisella.

Muita kustannuksia tulee siitä et pitää ostaa verenpainemittari

Itse kävin Tampereella asiaan erikoistuneella psykiatrilla luotettavalla isommalla toimijalla joka erikoistunut mielenterveyspalveluihin ja voin vain suositella. Todella pätevä kohtelu ja palvelu ja kaikki selvitetään samalla,mulla todettiin myös persoonallisuushäiriötä ja lievä masennus mutta pikemminkin etenkin masennusta pidettiin adhdn oireena eikä adhd oireita masennuksena. Adhd kun aiheuttaa masennusta ja vaikka mitä liitännäisoireita .

Vierailija
529/4213 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pari tapausta tunnen ja olemus on koko ajan kuin olisivat juoneet 20 enegiajuomaa. Eivät myöskään usein tahdo ymmärtää mitä heille puhuu. Tulee väärinkäsituksiä ja salamana reagoidaan siihen väärään käsitykseen valtavalla höpinällä.

Riuskat, nopeat otteet ja liikkeet, ovat kun elohopeaa, myös minun tuntemani ADHD ihmiset. Ja jos nyt pystyisivät ensin miettimään ennenkun tekemään niitä päähänpistojaan niin ei sitä diagnoosia tulisi. Vaan olisivat ihan vaan Matti ja Liisa Meikäläisiä.

ADD.t sitten ovatkin kun se murheellinen siili.

Aivan ihania jokainen tavallaan.

Vierailija
530/4213 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riuskat, nopeat otteet ja liikkeet, ovat kun elohopeaa, myös minun tuntemani ADHD ihmiset. Ja jos nyt pystyisivät ensin miettimään ennenkun tekemään niitä päähänpistojaan niin ei sitä diagnoosia tulisi. Vaan olisivat ihan vaan Matti ja Liisa Meikäläisiä.

Joo no tää ketju on nyt ihmisille kenellä on oikeasti adhd ja ketkä kamppailee asian kanssa ja haluavat aikuisena päästä hoidonpiiriin ja tutkimuksiin joten sä voit mennä noiden loukkaavien tietämättömien stereotypioidesi kanssa jonnekin muualle.

Vierailija
531/4213 |
23.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

anteeksi tyhmä kysymys, mutta mikä tuo vernepainemittari-juttu on ? monet sanoo että se pitäny ostaa .

lääkitykseen varmaan, vai?

Vierailija
532/4213 |
24.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

katotaan jos verenpaineet pomppii, mikäli lääkitystä kokeillaan

Vierailija
533/4213 |
25.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo no tää ketju on nyt ihmisille kenellä on oikeasti adhd ja ketkä kamppailee asian kanssa ja haluavat aikuisena päästä hoidonpiiriin ja tutkimuksiin joten sä voit mennä noiden loukkaavien tietämättömien stereotypioidesi kanssa jonnekin muualle.

Olin tuo jolle vastasit, ihan omista lapsistani kyse. Ja niinkuin kirjoitin ihania kaikki. Ehkäpä lapseni sitten ovat ihan niitä tyyppiesimerkkejä.

Tsemppiä sulle.

Vierailija
534/4213 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te jotka olette aikuisen saaneet diagnoosin  ja lääkityksen, muuttuiko mitään parisuhteessa(jos oli) ?

tai sanoiko kukaan mitään ? kun siis ottaa lääkkeen.

Vierailija
535/4213 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin tuo jolle vastasit, ihan omista lapsistani kyse. Ja niinkuin kirjoitin ihania kaikki. Ehkäpä lapseni sitten ovat ihan niitä tyyppiesimerkkejä.

Tsemppiä sulle.

Ihan sivullisena kommentoin, mutta jos ymmärsin oikein niin lapsesi ovat saaneet diagnoosin impulsiivisuuden perusteella. Jos tämä on ainoa peruste ja mielestäsi korjattavissa niin ehkä diagnoosit ovat virheellisiä?

Vierailija
536/4213 |
26.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sulle.

Ihan sivullisena kommentoin, mutta jos ymmärsin oikein niin lapsesi ovat saaneet diagnoosin impulsiivisuuden perusteella. Jos tämä on ainoa peruste ja mielestäsi korjattavissa niin ehkä diagnoosit ovat virheellisiä?

Miksi luulet että diagnoosit ovat väärät? Oletan että ADHD ihmisenä hyvinkin tiedät että pelkkä impulsiivisuus ei riitä ADHD diagnoosiin?

Kaikilla on oikeus mielipiteesensä, sekä sinulla että minulla.

Vierailija
537/4213 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä sen jälkeen oikein tapahtuu jos tulee tuo dg. ?

Vierailija
538/4213 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tsemppiä sulle.

Miksi luulet että diagnoosit ovat väärät? Oletan että ADHD ihmisenä hyvinkin tiedät että pelkkä impulsiivisuus ei riitä ADHD diagnoosiin?

Kaikilla on oikeus mielipiteesensä, sekä sinulla että minulla.

Adhd:hen perehtynyt ei kommentoisi tuohon tapaan vaan ymmärtäisi, että se on todella moninainen asia eikä poistu sillä, että lapsen impulsiivisuus vähenee.

Vierailija
539/4213 |
27.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla väheni impulsiivisuus huomattavasti kun ikää tuli lisää,  mutta samaan tahtiin levoton mieli vain lisääntyi.

nyt aikuisena kunnon kova päivittäinen jumppa + lääkitys niin pysyy kurissa.

Vierailija
540/4213 |
28.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuukausi odottelua ,vielä 5 edessä, hyvähän se että pitkät jonot niin useimmilla ehtii parantua MT-ongelmat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan neljä