Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
4081/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tietoa, vaikuttavatko adhd-läkkeet raskauden mahdollisuuteen? Olemme yrittäneet nyt melkein vuoden ja ei ole onnistunut. Mietin, ovatko lääkkeeni syynä?

Vierailija
4082/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohon sairauteen liittyy dopamiinivaje. Myös komoborditeettiä erilaisten persoonallisuushäiriöiden kuten epävakaan ja narsisistisen häiriön kanssa. Siksi heidän elämänsä usein yhtä vuoristorataa. Pysyttelisin kaukana heistä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4083/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tietoa, vaikuttavatko adhd-läkkeet raskauden mahdollisuuteen? Olemme yrittäneet nyt melkein vuoden ja ei ole onnistunut. Mietin, ovatko lääkkeeni syynä?

Mitä lääkkeen tiedoissa lukee? Mitä hoitohenkilökuntasi sanoo? Minkä ikäinen olet? Miten mittaat ovulaatiota? Elämäntavat muuten kunnossa?

Vierailija
4084/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tapahtuu hyvin herkästi tuota hyperfokusta erityisesti tietokoneella kun alkaa pelaamaan pelejä tai ihan vaan lukee tiedejuttuja ja mielenkiintoisia asioita joita yhdelläkin nettisivulla riittää. Olen tämän takia usein myöhästynyt melkein töistä ja unohtanut eväät kotiin kun on tullut kiire lähteä. Hommasin digitaalisia ajastimia 2 kpl jonka laitan hälyttämään 20 min ennen kuin töihin ja kouluun pitää lähteä. Tällöin voin olla rennommin katsomatta kelloa kokoajan. Tämä on yksi hyvä esimerkkiasia mitä läheiset ja ystävät ei ymmärrä kellä ei adhd ongelmia ole

Tietokonepelit on suunniteltu koukuttamaan ihminen. Eli kyllä jokainen, ihan neurotyypillinenkin, jumittuu niitä pelaamaan, jos peli yhtään kiinnostaa.

Entisaikaan tuota hyperfokusta kutsuttiin ainakin positiivisten asioiden suhteen flow-tilaksi. Siihen pyrittiin esimerkiksi kirjoittaessa tai juostessa.

Sinulla ilmeisesti taipumus ei ole kovin voimakas, jos olet ainoastaan melkein myöhästynyt töistä sen vuoksi. Minä olen myöhästynyt monetkin kerrat eri paikoista, vaikka minulla ei edes ole adhd:ta.

Vierailija
4085/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ketään, kenelle olisi ollut vaikea löytää sopivaa lääkettä? Aloitettiin Medikinetillä, annostuksen noston jälkeen huomasin positiivisia vaikutuksia, mutta seuraavan noston jälkeen alkoi tulla ahdistusta. Lääkitys vaihdettiin Elvanseen, joka vaikeutti unensaantia illalla ja jo muutamien päivien käytön jälkeen aiheutti ahdistusta. Tuntuu vähän siltä, etten uskalla pian kokeilla enää erilaisia. Ja sille joka kysyi liikahikoilusta, minulla Medikinet lisäsi hikoilua. Nosti myös sykettä, kuten Elvansekin.

Vierailija
4086/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tapahtuu hyvin herkästi tuota hyperfokusta erityisesti tietokoneella kun alkaa pelaamaan pelejä tai ihan vaan lukee tiedejuttuja ja mielenkiintoisia asioita joita yhdelläkin nettisivulla riittää. Olen tämän takia usein myöhästynyt melkein töistä ja unohtanut eväät kotiin kun on tullut kiire lähteä. Hommasin digitaalisia ajastimia 2 kpl jonka laitan hälyttämään 20 min ennen kuin töihin ja kouluun pitää lähteä. Tällöin voin olla rennommin katsomatta kelloa kokoajan. Tämä on yksi hyvä esimerkkiasia mitä läheiset ja ystävät ei ymmärrä kellä ei adhd ongelmia ole

Onko linkkiä näihi digitaalisiin ajastimiin, jos ostaisin nettikaupasta?

niitä saa ilmaiseksikin, ja myös erilaisia kalenteriohjelmia voi käyttää tuohon tarkoitukseen (niissäkin on hälytystoiminto... esim nyt kun olen itse menossa perjantaina sairaalaan pieneen toimenpiteeseen, niin olen kaleteriin laittanut muistutuksen siitä vuorokautta ennen, paria tuntia ennen tulee muistutus siitä, että pitää ottaa esilääke, kolme päivää ennen toimenpidettä tulee muistutus, että käy huomenna labrassa jne. Tosi kätevä, ei tarvise itse tuhlata energiaansa siihen, että pitäämuistaapitäämuistaapitää muistaa. Minulla on myös muistutus sille, että tarkista, että perjantain muistutukset on päällä :D Aina en men näin äärimmäisyyksiin, mutta nyt on pakko, kun en mielelläni sairaalaan menisi, niin voi olla suurempi riski, että unohdan). löytyy googlella. kalenteri sinull aon luutavasti tietokoneellasi valmiina, jos tietokonetta omistat

Vierailija
4087/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ketään, kenelle olisi ollut vaikea löytää sopivaa lääkettä? Aloitettiin Medikinetillä, annostuksen noston jälkeen huomasin positiivisia vaikutuksia, mutta seuraavan noston jälkeen alkoi tulla ahdistusta. Lääkitys vaihdettiin Elvanseen, joka vaikeutti unensaantia illalla ja jo muutamien päivien käytön jälkeen aiheutti ahdistusta. Tuntuu vähän siltä, etten uskalla pian kokeilla enää erilaisia. Ja sille joka kysyi liikahikoilusta, minulla Medikinet lisäsi hikoilua. Nosti myös sykettä, kuten Elvansekin.

Vielä on atomoksetiini, jos mikään stimulantti ei sovi.

Vierailija
4088/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohon sairauteen liittyy dopamiinivaje. Myös komoborditeettiä erilaisten persoonallisuushäiriöiden kuten epävakaan ja narsisistisen häiriön kanssa. Siksi heidän elämänsä usein yhtä vuoristorataa. Pysyttelisin kaukana heistä.

Huoh... meinasin kirjoittaa jotain asiallista vastaukseksi, mutta tajusin ettei se ole sen väärti. Totean vain, että TODELLA hyvä, että pysyttelet erossa kaikista adhd:eista.

Vierailija
4089/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ADHD, naiselle on vaikeampi saada diagnoosi. Kyselevät lapsuudesta ja koulun käynnistä. Helpottaa jos joku läheinen on laittanut merkille näitä piirteitä. 

Vierailija
4090/4213 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bupropion,esim.Voxra,useampi tutkimus vahvistanut,että toimii myös ADHD n oireisiin,masennuslääkkeenä yleensä käytetty,stimulantti eli ei tavanomainen tunteidenkadottaja.Vaikutus hitaasti,viikkoja,sitten tasaista.

Ja reseptittömistä lääkkeistä;nikotiini,kannattaa käyttää nuuskana,löytyy isompien kauppojen info tiskiltä kysymällä.Ei ehkä yksinään tehoa voimakkaampiin oireisiin.

Yleensä joku lääkkeistä sopii ja toimii,väitetään.Ja uusia kehitellään.

Itsellä kokemus molemmista mainituista.

Vierailija
4091/4213 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en halua mitään diagnooseja, koska niihin kuuluu lääkkeitä. Mieluummin luomuhoitoa. Toiset tietysti tarvitsee lääkkeitä. 

Vierailija
4092/4213 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveystalon psykiatri,kelakorvausta 40€,maksettavaa 206€,tunnin käynti,jonka jälkeen hän antoi ison kasan kyselykaavakkeita täytettäväksi,aikaa niihin käytin n.2,5h,siis ei maksullista aikaa.Luin myöhemmin lääkärin lausunnon Oma Kanta sovelluksesta,jonka perusteella varasin toisen ajan,jossa lääkärin syvähaastattelu,oireet koko elämän ajalta,erityisesti lapsuus,käytetään tutkitusti toimivaa diva 5-kyselyä.Varasin kuitenkin kolmannenkin ajan;haastattelu kestää tunnista puoleentoista...siis ehkäpä menee seuraavakin aika vielä.

Vein ensikäynnille itselleni vuosia aiemmin julkisella tehdyn psykologisen tutkimuksen.Julkisella itseäni hoidettu vain masennuksen ja ahdistuneisuuden vuoksi,siis niiden yleisimpien ADHD liitännissairauksien vuoksi...

Vierailija
4093/4213 |
04.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mainitsemasi liitännäissairaudet eivät kuulu yleisimpien joukkoon,ehkäpä enempää kuin muillakaan ihmisillä.Hoitamaton adhd kylläkin aiheuttaa useimmin masennusta ja/tai ahdistuneisuutta,mutta ne oireet usein poistuvat,kun vihdoin nähdään niiden syy ja aletaan hoitamaan sitä.

Vierailija
4094/4213 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuolla joku kirjoitti että concertasta menee maha sekaisin, mulla taas elvansesta ja tämäkin kuulemma normaalia, pitä smennä ohi joskus.

En muista ulkoa    mutta jossai oli että elvansesta yleensä suurempi  %  saa paremman vasteen kuin metyylifenidaatista.

Eli en keksi muuta kuin hinta, ettei tuoa elvansea ekaksi kokeilla.

Mulle varmaan sopis elvanse paremmin mutta concerta toimii ihan ok ja pitää pään kasassa ja on huomattavasti edullisempi. Mulla alkaa maha toimia hetki pillerin jälkeen joten kyllä tuo suolistoa kiihdyttää.  Jännä juttu kahvin kanssa on se että jos otan lääkkeen ennen kahvia menee hyvin mutta jos kahvin jälkeen niin iskee iso kuvotus ja olo on juuri kuin olisi juonut pannullisen kahvia. Aamukahvi on pakollinen edelleen mutta olen saanut kahvin juontia vähennettyä valtavasti tuon lääkkeen avulla. Ennen vaati monta kuppia aamuisin että pääsi hereille

Vierailija
4095/4213 |
05.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mikä siinä on niin vaikea monella tajuta, että adhd piirteet on jokaisella erilaisia? Jokaiselle myös lääkitykset toimii erilailla. Ollaan kaikki yksilöitä. Miksi pitää tulla vänkäämään, että on väärä diagnoosi jos joku tietty lääke toimii vaikka liiankin tehokkaasti. Joka helvetin keskustelu palstalla näitä samaisia "tietäjiä" vauhdissa.. hohhoijaa

Vierailija
4096/4213 |
07.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia kokemuksia kun tutkimusvaiheessa myös masennusta ja/tai ahdistuneisuutta eli kuinka paljon hankaloitti diagnoosia?Miten lääkitys hoidettiin jos siis ADHD dg varmistui?

Vierailija
4097/4213 |
09.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

En ole vuosiin katsonut mitä adhd keskusteluissa käydään ja nyt niitä on ilmaantunut monin kertaisesti joka puolelle nettiä. Hyvä että asiasta keskustellaan.

Diagnoosi itsessäänhän ei auta ketään mihinkään. Sen kautta tulevat lääkkeet ja mahdolliset muut hoidot voivat auttaa elämässä hyvinkin, ja luoda ihmisen tulevaisuuden aivat erilaiseksi kuin olisi osannut odottaa. Yhteiskunnankin kannalta on fiksua antaa lääkettä avuksi niille, ketkä siitä hyötyvät ja tulevat saamaa elämän iloa tuntiessaan olevansa osa toimivaa yhteiskuntaa. Olen itse saanut avun jo yli 25 vuoden ajalta.

ADHD on loppupeleissä aikas laaja joukko ihmisiä, joita yhdistää vaikeus toimia kuten tämä maailma heiltä odottaa milloinkin,Koota ajatukset siiihen hetkeen missä on, ja tietää ettei ne ajatukset saisi liidellä silloin vaikka näin vääjäämättä käy. Toimia oikein ja asia kerrallaan kuten se suurin osa muista ihmisistä ainakin työelämässä onnistuvat ympärillä. Mokata ja väsyä ja kerta toisensa jälkeen. 

Uskoisin, että nykypäivänä on useita asiaan perehtyneitä neurologeja ja psykiatreja joille kannattaa mennä keskustelemaan. 

Ahdistus ja masennus häviää pikkuhiljaa kun saa oikeaa hoitoa. Olkoon syy mikä tahansa. Sehän on käsittääkseni tosi yleistä, että on näitä molempia on (masennus, ahdistus) ennenkuin saa apua itse ongelmien aiheuttajaan. Näitä usein ainakin diagnosoidaan monilla ennenkuin päästään ns adhd diagnoosiin.  Yleensä kyllä lääkärit haluaa hoitaa ensin pois masennuksen ja ahdistuksen koska eihän he sua tunne, ja tiedä mistä se voi johtua. Riski olisi aika iso lähteä hoitamaan suoraan ns adhd:;ta läpi masennuksen ja ahdistuksen. Ja monilla on myös ahdistus ihan erilisenä oireenaan, eikä välttämättä liity adhd:seen suoraan. Mulla ei ollut, mutta ymmärrän jos joku ajattelee, että antakaa benzot, barbit, ihan sama en pärjää täälä kuitenkaan.

Jokatapauksessa, jos yhtään tuntuu ja pohtii tarvitseeko hakea apua, niin se kannattaa. Se ei koskaan huononna tilannetta ainakaan Suomessa.

-O Jag

Vierailija
4098/4213 |
10.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko muilla tällaista ongelmaa: lääkkeet auttavat, mutta jos niitä ei jokin päivä ota, on käytännössä toimintakyvytön syvän väsymyksen vuoksi. En haluaisi kuitenkaan olla näin riippuvainen lääkityksestä. Onko kukaan keksinyt tähän mitään apua, jos on samaa? 

Vierailija
4099/4213 |
24.02.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

viljeleekö adhd ihmiset enempi alapäähuumoria ja vitsejä? peppu ja kakka sanat naurattaa jne

Vierailija
4100/4213 |
03.03.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osaa sanoa varmasti, mutta en usko. Kannattaa jutella lääkärin kanssa, jos asia vaivaa. Mutta en kyllä mitenkään oikein usko, että raskautumiseen vaikuttaisivat.