Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4213)

Vierailija
4061/4213 |
15.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija wrote:

Vierailija wrote:

Käyttääkö kukaan muu mitään itsehoitomenetelmiä minun lisäkseni? Tuntuu, että kaikki  täällä luottavat vain lääkkeisiin ja niiden ihmeelliseen voimaan. Itse ainakaan en käytä älypuhelinta, somea keskustelupalstoja lukuun ottamatta, harrastan liikuntaa säännöllisesti, meditoin säännöllisesti, olen monipuolisella ruokavaliolla, en käytä stream-palveluja, kirjoitan päiväkirjaa... Tiedättekö muita hyviä itsehoitokeinoja?

Tiedän ja käytän itsehoitomenetelmiä. Sorry not sorry, juuri striimauspalvelu(t) on mua auttaneet. Eivät sulje pois lääkkeitä kuitenkaan, joten tuskin mun mielipide sua kiinnostaa. 

Toivottavasti löydät lisää keinoja jostain. 

Olen itsekin kokeillut lääkkeitä. En ole mikään antilääkefanaatikko, mutta ihmettelen vain tätä asennetta yleensä, ettei mitään viitsitä t

Lääkkeet poistavat oireita tehokkaasti heillä kenelle sopivat. Tarkkaamattomuus esimerkiksi ei elämäntavoilla poistu. Sitä voi kompensoida apukeinoilla, mutta yleensä tämä on äärimmäisen raskasta ja epävarmaa. Toimiva kompensointi tarkoittaa usein jatkuvaa stressiä ja perfektionismia, joustavuuden kustannuksella. Elämä keskittyy oireiden näkymisen ja seurausten välttelyyn, ei niinkään elämiseen. Lääkkeet mahdollistavat noihin hyödyllisiin elämäntapoihin keskittymisen ilman että se vaatii kaiken. 

Olen myös havainnut, että ne melkein seuraavat automaattisesti perässä kun oireet ovat hallinnassa. Tunteidenkäsittelyn, toiminnanohjauksen ja huomiokykyn parantuessa, on mielekästäkin tehdä itselle suotuisia valintoja. Olla itselleen hyvä. Oireet, joita ei saa hallintakeinoilla kuriin vaikuttavat myös jatkuvasti itseluottamukseen, selvisi niiden kanssa juuri ja juuri tai ei. Lääkkeet ehdottomasti mahdollistavat asioita, joita olisi mahdotonta tavoittaa verrattuna siihen, että kärsii jatkuvasti elämää haittaavista oireista. Kaikki muuttuu, ihan ajattelua myöten. Voimavaroja vapautuu merkittävästi siihen kaikkeen muuhun, mikä on elämässä jokatapauksrssa kaikille haastavaa.

Vierailija
4062/4213 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen se, joka kirjoitti edellisellä sivulla avokonttorissa työskentelystä. 

Meillä oli vastikään kokous, jossa pomo ilmoitti etätyömahdollisuuden kaventamisesta yhteen päivään viikossa. 

Istun tässä kuuntelemassa yksien työkavereiden huutonauramista ja toisten kovaäänistä keskustelua lomasuunnitelmista. Toisella puolella huonetta kolmas työkaveri katselee jotain äänekkäitä videoita, neljäs ränttää jostain häntä suututtavasta asiasta kirosanojen kuorruttamalla yksinpuhelulla. Viides työkaveri syö ja rapistelee jotain käärepapereita. Kuudes soittaa työpuhelua. Ja samaan aikaan vieressäni sijaitsevalla ovella käy jatkuva liikenne. 

En jaksa tätä. En jaksa, jos tällaista on neljä päivää viikossa, ja minun tulisi keskittyä tarkkuutta vaativaan kirjoitustyöhön. En haluaisi tuoda diagnoosiani pomon tietoon, varsinkaan kun minulla ja hänellä on yhteisiä tuttuja työpaikan ulkopuolella. En halua erityiskohtelua ja sen aiheuttamaa kyselyä pienehkössä työyhteisössä.

Mutta en jaksa enää. En saa töitä aikaiseksi tässä kakofoniassa. 

P.S. Olisiko kellään suositella hyviä vastamelukuulokkeita?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
4063/4213 |
24.11.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukki.online avun jouluun tuo

Vierailija
4064/4213 |
19.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kärsin luonnostaan hieman liikahikoilusta mutta nyt on kainalot ja perse ollut litimärkänä joka työpäivän jälkeen jos vähän jotain fyysistä töissä tekee. Nyt tulikin mieleen että oisko tuo kuukausi sitten aloittamani Concerta tässä osasyynä. On kuitenkin helpottanut elämää ihan uskomattomasti verrattuna siihen mitä oli ennen lääkettä. En uskonut että mikään herättäisi siitä " aivosumusta " missä olen ollut. Sain siis adhd diagnoosin viimeinkin ja mulla on sitä tutkittu jo 5 vuotta sitten mutta tutkimuksia ei viety loppuun asti kun katsottiin että oireet johtuis ahdistuksesta. Elämä olisi ollut aivan erilaista jos vaikka 2 vuotta sitten olis diagnoosin ja lääkkeet saanut. Velkaakin on tullut kiitettävästi otettua adhd sekoilun myötä ja turhan ostamisen ja hukkaamisen takia

Vierailija
4065/4213 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moi, adhd tutkimuksia ei yksityisellä todellakaan 1000€ valitettavasti saa. Tutkimukset aina vaativat labrat mitkä yksinään yksityisellä maksaa 300-400€. Tämän lisäksi yksi psykiatrikäynti on n. 400€. 2 käyntiä tähän ei riitä. Tutkimuksien hinnat pyörivät yksityisellä 1800-3000€ välillä. Pihlajalinnalla tehdään ainakin tutkimukset käypähoitosuosituksien mukaisesti, eli tutkimuksien jatkoja voidaan vaikka hoitaa kunnallisella puolellakin. Julkisella puolella ollaan tarkkoja diagnoosista, miten se on tehty ja se vaikuttaa myös siihen, voidaanko vaikka lääkekontrolleja toteuttaa julkisella, jos tutkimukset tehty yksityisellä puolella. Kannattaa varautua ainakin siihen, ettei 1000€ tutkimuksiin tule riittämään.

Vierailija
4066/4213 |
11.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan syönyt ketiapiinia samaan aikaan concertan kans?  tuntuu että concerta ei vaikuta ollenkaan vaikka katiapiinia otin  25mg illalla(unettomuuteen).

Vierailija
4067/4213 |
16.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tapahtuu hyvin herkästi tuota hyperfokusta erityisesti tietokoneella kun alkaa pelaamaan pelejä tai ihan vaan lukee tiedejuttuja ja mielenkiintoisia asioita joita yhdelläkin nettisivulla riittää. Olen tämän takia usein myöhästynyt melkein töistä ja unohtanut eväät kotiin kun on tullut kiire lähteä. Hommasin digitaalisia ajastimia 2 kpl jonka laitan hälyttämään 20 min ennen kuin töihin ja kouluun pitää lähteä. Tällöin voin olla rennommin katsomatta kelloa kokoajan. Tämä on yksi hyvä esimerkkiasia mitä läheiset ja ystävät ei ymmärrä kellä ei adhd ongelmia ole

Vierailija
4068/4213 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaisi tietää, onko muilla sellaista, että lääkkeet tuntuvat vaikuttavan vain hyvin vähän aikaa?

Minulla on tällä hetkellä käytössä Elvanse 30 mg. Saan sillä noin kaksi 'tehotuntia' joiden aikana pystyn keskittymään hyvin käsilläolevaan asiaan ja saan asioita aikaiseksi. Tämän jälkeen vaikutus tuntuu jotenkin haihtuvan nopeasti, ja loppupäivä takkuaa. Lääkkeen vaikutus on kuin ilotulitusraketti, joka syttyy, mutta sitten tuleekin vain vaimea tussahdus ja liekki sammuu. 

Onko tämä merkki siitä, että lääke ei ole oikeanlainen, tai että annostus on väärä?  

Vierailija
4069/4213 |
17.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, onko muilla sellaista, että lääkkeet tuntuvat vaikuttavan vain hyvin vähän aikaa?

Minulla on tällä hetkellä käytössä Elvanse 30 mg. Saan sillä noin kaksi 'tehotuntia' joiden aikana pystyn keskittymään hyvin käsilläolevaan asiaan ja saan asioita aikaiseksi. Tämän jälkeen vaikutus tuntuu jotenkin haihtuvan nopeasti, ja loppupäivä takkuaa. Lääkkeen vaikutus on kuin ilotulitusraketti, joka syttyy, mutta sitten tuleekin vain vaimea tussahdus ja liekki sammuu. 

Onko tämä merkki siitä, että lääke ei ole oikeanlainen, tai että annostus on väärä?  

Voi olla liian pieni annos, 30 mg on vielä aika matala.

Vierailija
4070/4213 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsellani oli elvanse, muutettiin concertaan koska vaikutusaika elvansessa oli liian lyhyt

Vierailija
4071/4213 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli vastikään kokous, jossa pomo ilmoitti etätyömahdollisuuden kaventamisesta yhteen päivään viikossa. 

Istun tässä kuuntelemassa yksien työkavereiden huutonauramista ja toisten kovaäänistä keskustelua lomasuunnitelmista. Toisella puolella huonetta kolmas työkaveri katselee jotain äänekkäitä videoita, neljäs ränttää jostain häntä suututtavasta asiasta kirosanojen kuorruttamalla yksinpuhelulla. Viides työkaveri syö ja rapistelee jotain käärepapereita. Kuudes soittaa työpuhelua. Ja samaan aikaan vieressäni sijaitsevalla ovella käy jatkuva liikenne. 

En jaksa tätä. En jaksa, jos tällaista on neljä päivää viikossa, ja minun tulisi keskittyä tarkkuutta vaativaan kirjoitustyöhön. En haluaisi tuoda diagnoosiani pomon tietoon, varsinkaan kun minulla ja hänellä on yhteisiä tuttuja työpaikan ulkopuolella. En halua erit

Minulla on Sonyn mdr-sarjan langattomat vastamelukuulokkeet, ja ovat kyllä olleet hyvät. Ainoa miinus siitä, että jos kuulokkeilla ei "kuuntele" mitään, vastamelutoiminto katkeaa jossain välissä automaattisesti ja se pitää kytkeä uudelleen päälle, jos siis ei sillä hetkellä halua kuunnella erityisesti mitään (muuta kuin hiljaisuutta). Ovat jo vähän vanhemmat, mutta toimivat edelleen hyvin. WH-1000-mallin kuulokkeiden pitäisi olla tosi hyviä kans, oon miettinyt jos raskis ostaa jotkin niistä seuraavaksi.

Olen kuullut kehuja myös mm. Marshallin kuulokkeista. Myös esim. Sennheiser on laadukas kuulokevalmistaja, mutta ei ole itsellä kokemusta merkin vastamelukuulokkeista. Luulisi kuitenkin olevan hyviä nekin

Vierailija
4072/4213 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niillä on erilainen vaikutusaika. Kannattaa laittaa itselle ylös miten nopeasti vaikutus häviää ja milloin huomaa parhaan  aikutuksen olevan, sitten voi vähän säädellä lääkkeen ottamisaikaa. Minä otin tänään aamulla concertan, ehkä joskus 9 pintaan ja nyt alkaa olla paras aika tehdä tekstejä (tarvitsen siihen lääkkeen parhaan vaikutusajan. Kirjoitusvirheet vähenee ja jaksaa keskittyä paremmin työn alla olevaan asiaan. Käytän tässä samalla myös pomodorotekniikkaa, sitä en pysyt käyttämään ilman lääkkettä, siis millään en osaa toimia sen mukaan, jos ei lääkettä ole otettu, mutta pomodoro+lääke tuo minulle parhaan hyödyn).  Tämä lääke on toiminut mulla ihan hyvin, 36mg. Elimistöni jotenkin on aina reagoinut kaikkiin lääkeaineisiin hyvin herkästi, on joskus todettu tämä myös erään leikkauksen yhteydessä, kun anestesiaaineet vaikuttivat minuun suurinpiirtein jo lasten annoksilla. Näin ne on ykislöllisiä juttuja.

yksi kaverini ottaa pääasiallisena lääkkenä concertaa, aamulla ottaa ja kun lääkkeen vaikutus alkaa haihtua joskus klo 14-15 pintaan, niin ottaa sen jälkeen nopeasti vaikuttavaa toista lääkettä (en muista nyt mikä oli tuon lääkkeen nimi, ittellä kun concerta on riittänyt, niin en ole sitten peehtynyt sen enempää muihin adhd lääkkeisiin), jotta pärjää sillä sitten klo 17-18 asti.

minulla aamulla otetan concertan vaikutus alkaa hiipua kanssa joskus klo 14, mutta olen järjestänyt päiväni sillä lailla, että en tarvitse lisäannoksia loppupäiväksi, tai lääkinnällistä apua.  Loppupäivät on aina sitten sellaisia vähemmän keksittymistä vaativia hommia. pääsen tollei kanssa sitten liukumaan kohti illan nukkumaan menoa helpommin, kun pitää nyt elää aamuvirkkuna tässä vaiheessa elämää. Muutenhan mieluummin eläisin iltavirkkuna ja nukkuisin pitkät aamut.

Vierailija
4073/4213 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En jaksa tätä. En jaksa, jos tällaista on neljä päivää viikossa, ja minun tulisi keskittyä tarkkuutta vaativaan kirjoitustyöhön. En haluaisi tuoda diagnoosiani pomon tietoon, varsinkaan kun minulla ja hänellä on yhte

minulla on sellainen taustahälycd. Se on kai jotain valkoista kohinaa tai sellaista, missä on eri hertsitaajuudet ja niiden pitäisi auttaa keskittymään jne. Olen pitänyt siitä, että laittaa sitä soimaan kuulokkeista. Jos kuuntelen musiikkia, niin huomio menee helposti laulun sanoihin tai säveleen. Tauo taustahäly on ollut tosi hyvä. harmi etten muista cd:n nimeä, tuossa se olis kirjahyllyssä, mutta pahvilaatikkoja on siinä edessä. Joltain newage messuilta ostin sen joskus vuosia sitten, silloin niitä vain tollaisista paikoista.

Vierailija
4074/4213 |
23.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hyvinkin. Itellä tosin tää diagnositoitiin jo ekaluokan puolessa välissä. Nyt oon siis 48-v nainen. 40-v sitten tämä alkoi. Ei ole lääkitystä, ku ne luokitellaan huumeiksi. Ei ikinä ! Se oli mun oma päätös. Mitkään lääkkeet eivät saa sisältää grammaakaan mitään huumeita. 

Vierailija
4075/4213 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pistän  vinkkiä aiheesta kiinnostuneille:

https://arenan.yle.fi/poddar/1-67449152

Vierailija
4076/4213 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

pari tonnia maksoi ainakin oman diagnoosin testit ykstyisellä. vakuutus/työnantaja kuittasi multa. mutta käsittääkseni helpompi reitti, kuin julkiselta diagnoosin saaminen.

tosin meni itselläkin oman elämän kanssa pari vuotta ekasta yrityksestä saada diagnoosi, siihen toiseen onnistuneeseen. tosin psykostimulantit nyt mukana elämässä auttaa jos on rauhallista. sitten kun on hektistä...no sydämen tykytys on kovaa.

ja niin kun oot saanut diagnoosin, niin ei kannata kuvitellakaan saavansa helposti tai ollenkaan terveysvakuutusta saati henkivakuutusta. 

Vierailija
4077/4213 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihan selkeä vaikutus jos kahvia juon ennen concertaa niin iskee helposti kauhea pahoinvointi ja olo on kuin olisi juonut 6 kuppia kahvia putkeen. Hankalaa onkin että en haluaisi aamukahvista ja rutiinista luopua joten joudun ottamaan metyylin todella aikaisin. Minulla Adhd ja tosiaankin concerta rauhoittaa ja pitää ajatukset tasaisempana ja pystyy tekemään tehokkaammin asioita. Se on myös hieno tunne kun kello hetkittäin menee " hitaampaa " vaikka se johtuu siitä että on nopeampi tekemään asioita. Normaalisti adhd tyyppinä kaikki jää kesken ja mitään en saa valmiiksi. Hyvin vaikuttaisi sopivan nyt päiväannos 36 mg

Vierailija
4078/4213 |
24.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

pari tonnia maksoi ainakin oman diagnoosin testit ykstyisellä. vakuutus/työnantaja kuittasi multa. mutta käsittääkseni helpompi reitti, kuin julkiselta diagnoosin saaminen.

tosin meni itselläkin oman elämän kanssa pari vuotta ekasta yrityksestä saada diagnoosi, siihen toiseen onnistuneeseen. tosin psykostimulantit nyt mukana elämässä auttaa jos on rauhallista. sitten kun on hektistä...no sydämen tykytys on kovaa.

ja niin kun oot saanut diagnoosin, niin ei kannata kuvitellakaan saavansa helposti tai ollenkaan terveysvakuutusta saati henkivakuutusta. 

minulta ei ainakaan henkivakuutuskyselyssä edes selvinnyt adhd. Kysyttiin vain sydän- ja verisuonisairauksia ja mielenterveysongelmia. ADHD ei tietääkseni ole kumpikaan.

Vierailija
4079/4213 |
25.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 2 vuotta tulee täyteen ensimmäisestä yhteyden otosta julkiseen terveyden huoltoon adhd tiimoilta.

Noin vuosi sitten kävin ensimmäisen tapaamisen, jossa oli aihetta lisätutkimuksiin siis neuropsykiatrian polilla. 

Noin 5kk sitten tein muistuksen hoitotakuusta ja sen ylityksestä, mihin tarjottiin uutta lähetettä toisen paikkakunnan piiriin.. 

Tuo pari tonnia tutkimuksista rupeaa kuulostamaan jo kohtuulliselle minusta..

Tosiaan vieläkin odotellaan aikaa jatkotutkimuksiin..

Aville lähtee seuraava reklamaatio.. kuitenkaan se ei auta tässä jo venyyneesså prosessissa itseä toivottavasti seuraavia..

Vierailija
4080/4213 |
26.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla tapahtuu hyvin herkästi tuota hyperfokusta erityisesti tietokoneella kun alkaa pelaamaan pelejä tai ihan vaan lukee tiedejuttuja ja mielenkiintoisia asioita joita yhdelläkin nettisivulla riittää. Olen tämän takia usein myöhästynyt melkein töistä ja unohtanut eväät kotiin kun on tullut kiire lähteä. Hommasin digitaalisia ajastimia 2 kpl jonka laitan hälyttämään 20 min ennen kuin töihin ja kouluun pitää lähteä. Tällöin voin olla rennommin katsomatta kelloa kokoajan. Tämä on yksi hyvä esimerkkiasia mitä läheiset ja ystävät ei ymmärrä kellä ei adhd ongelmia ole

Onko linkkiä näihi digitaalisiin ajastimiin, jos ostaisin nettikaupasta?