Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Vierailija kirjoitti:
Mene yksityiselle. Kaveri sai sieltä samantien diagnoosin ja lääkityksen. Nyt porskuttaa asiantuntija tehtävissä.
Vaan mikä on hintalappu yksityisellä? Ei taida tutkimuksiin 1000 euroa riittää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kaikille!
Minulla olisi kysymys neuropsykiatrisiin tutkimuksiin liittyen. Toivottavasti täällä on sopivaa asiasta kysyä.
Eli tälleen aikuisiällä julkinen puoli ei suostu ottamaan enää tutkimuksiin, koska olen tähän asti jollain tavalla elämässäni pärjännyt ja pystyn käymään töissä. Itse kuitenkin olen melko vakuuttunut siitä että ADD minulla on. En nyt ala tänne oireita sen kummemmin kirjoittamaan, mutta aika tekstikirja oireisto kuitenkin ja todella merkittävästi vaikeuttaa elämää.
Käytännössä jos siis haluan päästä testeihin, niin ainoa väylä on maksaa tutkimukset itse yksityisellä. Tässä on kuulemma aika paljon hajontaa firmasta riippuen että miten tutkimukset onnistuu ja miten laajasti ne toteutetaan. Uskaltaisitteko kertoa omista kokemuksistanne näihin tutkimuksiin liittyen ja tietenkin missä yrityksessä tutkimukset tehtiin. Toki hinta myös kiinnostaa, koska näyttää siltä että kättä saa laittaa aika syvälle taskuun mikäli mielii apua saada.
Julkiselle pääsee kunhan pitää päänsä ja kertoo mikä on tilanne yhtään kaunistelematta. Jonot on vaan pitkät.. Itsellä meni reilusti yli vuosi ennenkun pääsi kunnolla lääkärin puheille. Vuoden aikana oli erilaisia haastatteluja, testejä ja verikokeita (..ja lääkäreiden kesälomia) joilla rajattiin kaikki mahdollinen pois. Ja kaiken sen välissä viikkojen tai kuukausien odottelu. Jos jaksaa odottaa niin sinne voi yrittää, mutta en suosittele.
Usein koulun ja/tai työterveyden kautta voi myös kysyä apua.
Eli saako puhelinmyyjältäkin 100% varmasti alennusta, kun vain pitää päänsä ja kertoo kaunistelematta oman taloustilanteensa?
Eli kaikkea saa aina, kun vain odottaa tarpeeksi kauan?Diagnoosi jää saamatta, jos joten kuten pärjää elämässä ja kykenee työskentelemään. Tunnen henkilön, jolla ei työskentely tai koulut onnistunut, mutta on pärjännyt elämässä, koska ei ole joutunut hakemaan apua ahdistukseen, masennukseen tai muuhun. Selkeä ADD, mutta lääkärin mielestä pärjäämättömyys on muulla selitettävissä, mutta ei kuitenkaan osannut sanoa suoraan millä.
Lääkärit usein miettii asiaa vaan arjen kannalta ja kestäähän kotiin vapaa-ajalla unohtaa asioita ja jättää tavaroita pitkin poikin. Töissä ja ja työelämässä tuota ei pitkään sallita ja työt loppuu hyvin äkkiä. Jos on haasteita hoitaa perus arjen asioita niin pitäs apua saada
Muita jotka odottaa juuri tutkimuksia??
On hullua että sairastavilta ja raskaiden persoonallisuushäiriöiden kanssa painivilta ihmisiltä vaaditaan samanlaista tulosta kuin terveiltä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitin aiemmin joskus kuukausia sitten tänne ja odottelen edelleen neuropsykologisia tutkimuksia. Niiden ajakohtaisesta tilanteesta ei ole kuulunut mitään uutta. Olen nyt odottanut 11kk tutkimusten alkamista. Kuinka ihmeen kauan tässä kestää??? :o
Mies32
tuo n raastavin vaihe adhd-tutkimuksissa. Hyvä puoli on se, että sitten kun tutkimukset alkaa, niin asiat etenee. Kannattaa käyttää aika hyödyksi ja kokeilla odotusaikana vaikka rutiinien lisäämistä arkeen. Lähtee vaikka siitä, että joka aamu herää samaan aikaan ja joka ilta samaan aikaan nukkumaan (jso nyt mahdolliset työvuorot mahdollistaa tuon)- voi sitten kertoa tutkimuksissa, että olen jo tällaistakin kokeilua aloittanut.
Nää on just tälläsiä "ohjeita" jotka jokainen ahdh henkilö tietää. Varsinkin aikuiset. Niitten aloitus, tekeminen ja jatkaminen on vaan se mihin sitä apua juuri tarvitaan. Ei adhd olisi ongelma jos kaikki ratkeaisi sillä kun kunnellaan jonkun sanovan "lisää rutiineita arkeen". Tiedän että tarkoitus on vain auttaa hyvillä ehdoituksilla, mutta jos on mitään adhd tietämystä, niin tietää ohjeen olevan ihan tyhjän kanssa.
Ei kuuroakaan mennä neuvomaan kuuntelemaan tarkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Vee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kaikille!
Minulla olisi kysymys neuropsykiatrisiin tutkimuksiin liittyen. Toivottavasti täällä on sopivaa asiasta kysyä.
Eli tälleen aikuisiällä julkinen puoli ei suostu ottamaan enää tutkimuksiin, koska olen tähän asti jollain tavalla elämässäni pärjännyt ja pystyn käymään töissä. Itse kuitenkin olen melko vakuuttunut siitä että ADD minulla on. En nyt ala tänne oireita sen kummemmin kirjoittamaan, mutta aika tekstikirja oireisto kuitenkin ja todella merkittävästi vaikeuttaa elämää.
Käytännössä jos siis haluan päästä testeihin, niin ainoa väylä on maksaa tutkimukset itse yksityisellä. Tässä on kuulemma aika paljon hajontaa firmasta riippuen että miten tutkimukset onnistuu ja miten laajasti ne toteutetaan. Uskaltaisitteko kertoa omista kokemuksistanne näihin tutkimuksiin liittyen ja tietenkin missä yrityksessä tutkimukset tehtiin. Toki hinta myös kiinnostaa, koska näyttää siltä että kättä saa laittaa aika syvälle taskuun mikäli mielii apua saada.
Julkiselle pääsee kunhan pitää päänsä ja kertoo mikä on tilanne yhtään kaunistelematta. Jonot on vaan pitkät.. Itsellä meni reilusti yli vuosi ennenkun pääsi kunnolla lääkärin puheille. Vuoden aikana oli erilaisia haastatteluja, testejä ja verikokeita (..ja lääkäreiden kesälomia) joilla rajattiin kaikki mahdollinen pois. Ja kaiken sen välissä viikkojen tai kuukausien odottelu. Jos jaksaa odottaa niin sinne voi yrittää, mutta en suosittele.
Eli saako puhelinmyyjältäkin 100% varmasti alennusta, kun vain pitää päänsä ja kertoo kaunistelematta oman taloustilanteensa?
Eli kaikkea saa aina, kun vain odottaa tarpeeksi kauan?
Kannattaa harjoitella luetun ymmärtämistä. Tai jättää asia, jos ei koske itseä.
Tässä linkki kotikoululaiselle. https://kotikoulu.edublogs.org/2022/05/10/luetun-ymmartaminen-tehtavia-…
Nosto ja kertokaa onko muita paikalla ketkä odottaa tutkimuksia?? Työelämässä vastustanut helvetisti ja ollut hankalaa keskittymisongelmien ja unohtelun takia. Olen kussut paljon asioita vaikka panostanut niihin 150% mutta kun ei vain onnistu. Diagnoosi ja lääkitys puuttuu
Ahdistunut adhd
Vierailija kirjoitti:
Onko täällä kukaan saanut apua ADD oireisiin atamoksetiinista? Lääkäri määräsi minulle sitä ja luin, että sitä olisi alun pitäen käytetty masennuslääkkeenä.
Mulle tuli siitä ihan jäätävää pahoinvointia. Lopetin käytön 3 päivän jälkeen.
Lisäksi ko. pilleri pitäisi ottaa joka päivä, stimulantteja ei tarvitse. Mulle vaihdettiin Concerta atomoksetiiniin, koska stimulantit laittoivat kilpirauhasen sekaisin, vaikka muuten niistä ei tullut mulle mitään haittavaikutuksia. Päin vastoin, helpottivat elämää valtavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa kaikille!
Eli kaikkea saa aina, kun vain odottaa tarpeeksi kauan?Diagnoosi jää saamatta, jos joten kuten pärjää elämässä ja kykenee työskentelemään. Tunnen henkilön, jolla ei työskentely tai koulut onnistunut, mutta on pärjännyt elämässä, koska ei ole joutunut hakemaan apua ahdistukseen, masennukseen tai muuhun. Selkeä ADD, mutta lääkärin mielestä pärjäämättömyys on muulla selitettävissä, mutta ei kuitenkaan osannut sanoa suoraan millä.
Tosin jos ongelmat ja unohtelu ja impulsiivisuus yms haittaa elämää liikaa niin pakko lääkäreiden on siihen apua tarjota ja terveydenhuollon. Pitää kyllä osata sanoa että ei pärjää ja jättäytyä sairaslomalle. Joskus olen sitä tehnyt mm. Noiden ongelmien takia
Pidin Concertaa jossain vaiheessa jotenkin huonona, mutta kun nyt testasin rinnakkaisvalmistetta, niin ero on kuin yöllä ja päivällä. Vaikutuksen alkaminen kesti varmaan 4-6h ja pää on ihan hatarana ja teen ihan ihmeellisiä virheitä. Annos 18mg.
Millaisia kokemuksia muilla on noista rinnakkaisvalmisteista?
Kannattaa kokeilla pitää muutaman päivän tauko Concertassa aina silloin tällöin, niin auttaa taas tehokkaammin.
Joo, mulla aiheutti Sandozin rinnakkaisvalmiste sydäntuntemuksia eikä vaikuttanut yhtä tehokkaalta kuin Concerta. Kuulemma tyypillistä, että kaikki rinnakkaisvalmisteet ei sovi ja ne voi aiheuttaa erilaisia sivuvaikutuksia.
Nimeomaan tuo Sandoz testauksessa nyt toista päivää. Kuvittelin sen enemmän Concertan kaltaiseksi rakenteeltaan pakkausseloisteiden perusteella kuin Mylanin, joka oli toinen vaihtoehto (ja jota en ole kokeillut), mutta tämähän vain aiheuttaa jatkuvan huonon olon, jonka vain odottaa loppuvan.
Tietäisikö kukaan, voiko lääkkeen varata apteekkiin kuinka paljon etukäteen? Varaako ne useammaksi viikoksi? Lääkettäni olisi kerrankin saatavana apteekeissa, mutta en saa hakea uutta erää pariin viikkoon, ja varmaan siinä ajassa ehtii koko kaupungista taas loppua.
Vihdoinkin. Kaksi Elvansen geneeristä varianttia tulossa myyntiin: Lifemin ja Lisdexamfetamine Orion.
Lääkkeiden hintalautakunnan 1.9.2023 päivätyssä lääkelistauksessa Lifeminin hinnaksi näyttäisi olevan ilmoitettu puolet Elvansen hinnasta.
Lisäyksenä edelliseen. Geneeriset variantit on listattu myös uusimmassa keskenään vaihtokelpoisten valmisteiden luettelossa (1.10.-31.12.2023): https://fimea.fi/laakehaut_ja_luettelot/laakevaihto/keskenaan-vaihtokel…
Käyttääkö kukaan muu mitään itsehoitomenetelmiä minun lisäkseni? Tuntuu, että kaikki täällä luottavat vain lääkkeisiin ja niiden ihmeelliseen voimaan. Itse ainakaan en käytä älypuhelinta, somea keskustelupalstoja lukuun ottamatta, harrastan liikuntaa säännöllisesti, meditoin säännöllisesti, olen monipuolisella ruokavaliolla, en käytä stream-palveluja, kirjoitan päiväkirjaa... Tiedättekö muita hyviä itsehoitokeinoja?
Vierailija wrote:
Tietäisikö kukaan, voiko lääkkeen varata apteekkiin kuinka paljon etukäteen? Varaako ne useammaksi viikoksi? Lääkettäni olisi kerrankin saatavana apteekeissa, mutta en saa hakea uutta erää pariin viikkoon, ja varmaan siinä ajassa ehtii koko kaupungista taas loppua.
Mikset saa hakea uutta erää?
Voin kertoa että julkisella puolella oli todella törkeää palvelua. Eivät selvästikään ole perehtyneet asioihin. Itse kuitenkin melko laajasti aiheesta lukenut ja podcastia seurannut. Tähän podcastiin ajattelin itsekin nyt ilmoittaa osallistuvani kun on kuitenkin melkoisesti kokemuksia jakaa.
Julkinen sektori näköjään keskittynyt lähinnä MT ongelmiin joita ei siis minulla todellakaan ole. Ehkä nuorempia diagnosoidaan myös julkisella.
Vierailija wrote:
Käyttääkö kukaan muu mitään itsehoitomenetelmiä minun lisäkseni? Tuntuu, että kaikki täällä luottavat vain lääkkeisiin ja niiden ihmeelliseen voimaan. Itse ainakaan en käytä älypuhelinta, somea keskustelupalstoja lukuun ottamatta, harrastan liikuntaa säännöllisesti, meditoin säännöllisesti, olen monipuolisella ruokavaliolla, en käytä stream-palveluja, kirjoitan päiväkirjaa... Tiedättekö muita hyviä itsehoitokeinoja?
Tiedän ja käytän itsehoitomenetelmiä. Sorry not sorry, juuri striimauspalvelu(t) on mua auttaneet. Eivät sulje pois lääkkeitä kuitenkaan, joten tuskin mun mielipide sua kiinnostaa.
Toivottavasti löydät lisää keinoja jostain.
tuo n raastavin vaihe adhd-tutkimuksissa. Hyvä puoli on se, että sitten kun tutkimukset alkaa, niin asiat etenee. Kannattaa käyttää aika hyödyksi ja kokeilla odotusaikana vaikka rutiinien lisäämistä arkeen. Lähtee vaikka siitä, että joka aamu herää samaan aikaan ja joka ilta samaan aikaan nukkumaan (jso nyt mahdolliset työvuorot mahdollistaa tuon)- voi sitten kertoa tutkimuksissa, että olen jo tällaistakin kokeilua aloittanut.