Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4213)
Minulle sanoi psykiatri 1200 e. En tiedä, oliko tosissaan. Itse en mennyt.
Mitä etuuksia ADHD-diagnoosin omaava voi kelalta saada?.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
onko kukaan lukenut tuota artikkelia (muurin takana)
https://www.iltalehti.fi/mieli/a/f3a1a101-fc20-464d-bb09-847eebc8799a
mitäs tukia me adhd:t muka voidaan saada (jos nyt ei lasketa leirejä, tai lapsiperheille suunnattuja, tai nuorille)
Topimeentulotuen lisäksi ainakin 698E Kelalta.. Joku plus tilin omaava vois kyllä kopsata koko jutun tänne, kiitos.
Mikä etuus toi on?.
Vierailija kirjoitti:
siinähän se on Iltalehden artikkelissa luettavissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mitäs tukia me adhd:t muka voidaan saada (jos nyt ei lasketa leirejä, tai lapsiperheille suunnattuja, tai nuorille)
Topimeentulotuen lisäksi ainakin 698E Kelalta.. Joku plus tilin omaava vois kyllä kopsata koko jutun tänne, kiitos.
minkä niminen tuki tuo 698e on? Toimeentulotukeen en ole oikeutettu - liian rikas ja hyvä niin, sillä addina en kyllä jaksaisi mitään kuittirumbaa ja menojen avaamista alkaa pelaamaan sossujen kanssa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se artikkeli on muurin takana, ei näy kuin rekisteröityneille
voisko joku kopsata tekstin tänne?
Onko kellään atamoksetiinista kokemuksia? Onko auttanut myös tic-oireisiin?
Vierailija kirjoitti:
Aikuisiän ADHD? Ei se tule mistään aikuisena vaan on ollut lapsesta saakka, jos on.
ADHD voi saada myös aivovauriosta.
Vierailija kirjoitti:
Ketju on pitkä ja täällä on jo ehkä vastauskin, mutta en jaksa kahlata läpi 200 sivua. Kysymys siis, onko kukaan käynyt teettämässä ADHD- testejä yksityisellä? Veikkaan, että julkiselle puolelle on pitkät jonot, jos pääsee lainkaan. Olen valmis maksamaan nuoremme testaamisen yksityisellä, joten missä siis? Ja ei tarvitse tulla selittämään jostain parin kerran pikatesteistä tai yhden kerran lääkärikäynnistä. Tiedän että ADHD-testaus on melko pitkä prosessi, mutta tekeekö niitä joku yksityinen kunnolla?
Itselleni ja tyttärelle tehtiin tutkimukset Terveystalossa. Ensin muutama tapaaminen psykiatrisen sairaanhoitajan kanssa (Niina Määttä) ja sitten nelisen tapaamista psykiatrin kanssa (Mika Määttä).
Autismin kirjon häiriön tutkimukset tehtiin Proneuronissa. Siellä meidät tutki Anna Järvinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iltalehti Plus maksaa 0,99€ / kk, oletko joku köyhä vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuisiän ADHD? Ei se tule mistään aikuisena vaan on ollut lapsesta saakka, jos on.
ADHD voi saada myös aivovauriosta.
Ei voi saada. Aivovaurion jälkitila voi olla samankaltainen oireiltaan, mutta kyse ei adhd:sta, kehityksellisesti oireyhtymästä. Erotusdiagnostisia tapauksia, koska hoito ja vaikutukset voivat olla erilaisia. Eikä tietenkään diagnoosikriteeritkään aivovaurion jälkitilassa täyty, jo lapsuudessa ilmenneet oireet. Jos näitä asioita aletaan kategorisesti sotkemaan, voi jäädä oikeanlainen apu saamatta. Lääkäreiden on tärkeää tunnistaa erilaiset ilmenemismuodot, jotta ei jätetä diagnosoimatta asiaankuuluvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrätkö, missä ketjussa olet? Adhdlle huonoin idea IKINÄ on lähteä johonkin jatkotilaukseen, jonka voi (muka) perua. Monet osaavatkin välttää, kun on parit turhat maksut menneet vuosia peruuttamattomina + vastaava säätö. Ainahan se vaikuttaa vaarattomalta idealta... Kuten kirjastossa käyntikin ilmaiselta harrastukselta. Kunnes se ei ole.
Vierailija kirjoitti:
huoh.... kun iso osa lapsista kasvaa aikuiseksi (osa ihmisistä jää lapseksi tai teini-ikäiseksi, mutta se ei liity adhd:hen) ------ silloin on ihan ok, että puhutaan aikuisiän adhd:sta. lisäksi oireilu voi muuttua lapsen kasvettua aikuiseksi, lisäksi se sitten voi muuttua, kun aikuinen varttuu ikäihmiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en. olen adhd (ylläri, ylläri, tätä ketjua voi olla lukemassa addit!). vihaan kaikkia rekisteröitymisiä. niissä menee aikaa. jos nyt rekisteröityisin tuohon lehteen, niin saisin homman valmiiksi ehkä kahden viikon kuluttua. trust me. I know myself.
siksi olen netissä rekisteröityneenä vain pakollisiin ja sellaiseen, jossa rekisteröitymisen voi hoitaa tyyliin: luo tunnus, anna salasana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
en. olen adhd (ylläri, ylläri, tätä ketjua voi olla lukemassa addit!). vi ha an kaikkia rekisteröitymisiä. niissä menee aikaa. jos nyt rekisteröityisin tuohon lehteen, niin saisin homman valmiiksi ehkä kahden viikon kuluttua. Trust me. I know myself.
siksi olen netissä rekisteröityneenä vain pakollisiin ja sellaiseen, jossa rekisteröitymisen voi hoitaa tyyliin: luo tunnus, anna salasana. passin hankkimiseen minulla meni 3 (kolme!) vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tuo 608e on? Vähän epäilen asiaa.
ZombieGirl86 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ZombieGirl86 kirjoitti:
Tuohon aiempaan. B-vitamiinin eikä minkään muunkaan vitamiinin/hivenaineen puutos ole kyseessä, eikä myöskään kilpirauhasongelma tms. Nämähän suljetaan pois, tai ainakin pitäisi sulkea, kun tehdään diagnoosi. Mulla on kaikki arvot mintissä. Eikä B-vitamiinin puutoksella ole vaikutusta siihen, miten lisdexamfetamiini vaikuttaa. Ehdottomasti B12, folaatti, D-vitamiini, ferritiini ja kilpirauhasarvot kannattaa säännöllisesti tsekata, jos on ADHD-/masennusoireita.
Aika vähöttelevältä tuntuu tollanen kuittailu, kun olen kärsinyt neuroepätyypillisyydestä paljon ekasta luokasta asti.
Edelleen kiinnostaisi kuulla vastaavia kokemuksia stimulanttien zombie-vaikutuksesta. Ja ylipäätään niiden vaikutuksista luovaan ja abstraktiin ajatteluun.
Tiedän kyseisen tunteen. Omalla kohdallani annostusta laskettiin mutta ei pidetä taukoja viikonloppuisin. Lääkkeen käyttö laskee luovuuttani sekä älykkyyttä.
Tunnistan tuon kokemuksen lääkityksen alkuaikoina. Myöhemmin on kuitenkin näyttäytynyt, että itse olen saanut luovuutta paremmin käyttöön lääkityksen myötä. Ajattelun pitkäjänteisyyden lisääntymisenä. Jos ennen puhuttiin ideoiden spontaaneista välähdyksistä, nyt niistä tulee kokonaisuuksia. Ja kun pystyn muodostamaan kokonaisuuksia, pystyn yhdistelemään niitä vielä paremmin luovasti ja pääsen ikäänkuin tasolle, jonne en ennen yltänyt ajatuksen jäädessä irralliseksi. Järjestelmällisyyskin on luovuuden väline ja auttaa pääsemään vielä pidemmälle uusissa ideoissa ja niiden jalostamisessa. Myös asioiden suunnittelu on joskus yllättävästi hyödyksi :D
Samoin älyn käyttöä ja esiintuomista parantaa se, että kykenee tekemään pohjatyön sen valjastamiseksi ja yhdistelemään suurempia kokonaisuuksia. Luovuushan syntyy asioiden yhdistelemisestä poikkeuksellisella tavalla. Nyt pystyn yhdistelemään tehokkaammin ja hyödyntämään poikkeuksellista tapaa tulkita ja päätellä asioita.
Tunnesäätelyn parantuminen johtuu myös suoraan uudesta mahdollisuudesta ajatella asioita loppuun. Tunteet eivät jää niin käsittämättömiksi, kun niitä voi tarkastella järjestelmällisemmin. Tästä syntyy taas uusia havaintoja. Eikä tunnesekamelska enää estä luovuuden ja älyn hyödyntämistä, vaan saan ne käyttöön jopa paremmin. Ennen hyvä idea saattoi tulla ja mennä, hävisi ennenkuin pystyi hyödyntämään. Nyt sekä pystyn, että opin lisäksi uutta, mitä hyödyntää ja käyttää edelleen luovasti. Myös stressin väheneminen antaa tilaa luovalle ajattelulle.
Toki tämä on vain minun kokemukseni, jonka halusin jakaa. Itsellä tuo käsitys johtui siitä, että tunnekokemus asioista muuttui niin _totaalisen_ erilaiseksi. Ikään kuin jotain olisi viety pois tai puuttuisi. Kuka tämä tilalleni tullut henkilö on? Kuka minä olen? Mitä tapahtuu?? Lopulta sain vain lisää mahdollisuuksia hyödyntää olemassa olevia ominaisuuksiani. Tämä on prosessi, ihan omien sisäistettyjen uskomusten tarkastelusta lähtien. Mutta se tarkastelu on nyt helpompaa.
Tällainen vaste on itsellänikin ollut haaveissa. Jostain syystä stimulantit lamauttavat mulla kuitenkin kaiken aloitekyvyn ja tekevät kokemuksellisesta läsnäolosta mahdotonta. On kuin mitään tunnetta ei koskaan olisi ollutkaan eikä yhtäkään ajatusta. Ettei mikään maailmassa voisi olla turhempaa, kuin minkään asian tekeminen, koska mistään ei saa mielihyvää. Eli, ei prokrastinointia, mutta ei mitään järkevääkään. Tunteita on myös vaikea prosessoida, ellei niitä ole. Ajatuksia on mahdotonta järjestellä, jollei niitä synny jne.
Miten olette päässeet tuon alkuvaiheen läpi? Siis kauanko olitte työkyvyttömiä? Joku sanoi, että on tyytyväinen itseensä keskinkertaisena. Se on hienoa, mutta keskinkertainen taiteilija on työtön taiteilija, joten se ei ole vaihtoehto. Elättääkseen itsensä edes täpärästi pitää olla jatkuvasti parhaan n. 5%:n joukossa (siis niistä parista prosentista, jotka on koulutusjärjestelmä ensin karsinut alalle pyrkijöistä). Nyt olenkin uupumuksen takia sairaslomalla. Niin ei tämäkään ole kestävää. En kuitenkaan kestä ajatusta minuuden katoamisesta/latistumisesta noin voimakkaasti. En halua elää niin.
Jos sinulla on uupumusta ajankohtaisesti, antaisin asialle aikaa ja ottaisin yksi asia kerrallaan. Lääkitys ei korjaa ihmeellisesti kaikkea, eikä anna automaattiratkaisuja. Saat niistä välineen työstää asioita ja kehittää uusia toimintapoja, mutta psyykkinen prosessi on käytävä itse läpi ja uupumuksestakin toivuttava ajan kanssa. Mieti mikä uupumukseen johti ja onko siinä mitään mitä voisit muuttaa. Sitten harjoittelemaan niitä taitoja. Usein uupumus näyttäytyy masennuksena, kuten se, kuinka tuntemuksiasi kuvasit. Se ei hellitä hetkessä, vaan vaatii työstämistä. Jo se, että tilanne vaikuttaa kestämättömältä pitkässä juoksussa, vaatii usein toiminta- ja ajatteluntapojen muutosta väistämättä. Ei niin, että stimulanteista haetaan vaan lisää buustia jatkaa samalla teholla kuin ennen uupumista. Niin ne eivät toimi. Ne rauhoittavat. Ja sitten on opittava toimimaan siitä rauhallisuudesta käsin, kestävämmin. Tämä kaikki järkevyys on tosi epäominaista meille, tiedän. Mutta se on mielestäni ehto sille, että jaksaa pitkän matkan suoritusta eli elämää.
Alasi kuulostaa vaativalta jo lähtökohtaisesti, se ei ole asia jonka lääkkeet voivat korjata. Toinen vaihtoehto on opetella lääkkeettömiä keinoja siihen, mikä uupumukseen on johtanut, jos luovuuden lähteen haluaa säilyttää autenttisena. Koska kieltämättä adhd sellaista poikkeuksellisuutta aiheuttaa, tuo sitä tukevat piirteet. Mutta samalla tuovat haittojakin kaoottisuudessaan.
Eri valmisteiden ja annostuksen kokeilu voi parantaa tilannetta, mutta jotkut päättävät myös olla ilman lääkitystä, jos sopivaa ei löydy. Jo omien ominaisuuksien ja niiden syyn tiedostaminen helpottaa näiden kanssa toimeentulemista ja itselle parhaiden ratkaisujen löytämistä. Tämä kaikki vaatii valitettavasti hieman aikaa, olen huomannut. Se on myöhäisdiagnoosin tragedia, joutuu opettelemaan elämää kun kaikki pyörii jo täysillä ja aikaa ei olisi niin miettiä ja harjoitella elämän perusjuttuja. Muut tekivät tämän kronologisessa järjestyksessä elämänvaiheiden tukiessa niitä luonnollisesti. Tsemppiä, toivottavasti tilanteesi parantuu.