Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten ADHD on hölynpölyä.
Niinpä. ADHD on ollut koko iän, mutta jotkut hakeutuvat hakemaan apua vasta aikuisena.
ADHD on synnynnäinen oireyhtymä , eikä se voi puhjeta vasta aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Lääkekokeilu
Voi vain ihmetellä miksi tämmöistä juttua joku postaa. Elvansea ei todellakaan kirjoiteta 70 mg ja samaan aikaan Concertaa 18 ja 36 mg. Ne eivät ole yhteismitallisia. Lääkekokeilua ei tehdä noin kuten kuvattu. Miksi pilata ketju mielikuvitusjutuilla?
Kyllähän varmasti moni tekee omia kokeiluja, mutta en suosittele. Jos on dg. niin on myös jonkunlainen hoitosuhde missä voi kysyä lekurin mielipidettä aina tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla add ja sanoisin ettei mitään diagnosia tarvitsekaan. Lue sen sijaan netistä ohjeita miten helpottaa elämää ja/tai hae adhd-yhdistykseltä vertaistukea.
Itse pärjännyt sillä että minulla on säännöllinen työ ja rutiinit jotka on pakko hoitaa.Tiettyä ahdistuksen määrää saa toki aina kestää, varsinkin lomilla, kun on paljon aikaa ja paljon jää silti tekemättä kun asioihin ei kukaan pakota tarttumaan.
Lääkkeitä en kuitenkaan ottaisi jos ei ole todella pahoja oireita. Haluan elää luomusti, enkä mennä huumattuna läpi elämän.
Minulla diagnosoitu add ja söin vuosia concertaa, jonka avulla sain sen kaaoksen vähän haltuun. Suurin apu diagnoosista kuitenkin oli se, että vihdoin näin itseni "oikeassa" valossa. Se on auttanut kaikista eniten esim. tuonut armollisuutta asioihin. Nyt olen ollut ilman lääkitystä noin 5 kk. En haluaisi aloittaa enää sivuvaikutusten takia. Mutta en kyllä kokenut että olisin ollut mitenkään huumattu :)
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän varmasti moni tekee omia kokeiluja, mutta en suosittele. Jos on dg. niin on myös jonkunlainen hoitosuhde missä voi kysyä lekurin mielipidettä aina tarvittaessa.
Häh, mikä ihmeen hoitosuhde? Ne kerran kuussa vaihtuvat hoitsut vai?
En usko että koko puljussa edes on suurimman osan ajasta on lääkäreitä paikalla, yleensähän nuo on ollut tyyliä "ensi kuussa meille _saattaa_ tulla tänne psykiatri töihin, katotaan jos saisit ajan".
Varmaan jotkut paikat ihan tukossa eikä saa viestiä lääkärille edes, mutta ei nuin pitäis olla jos on diagnoosi tehty ja hoitosuhde.
Vierailija kirjoitti:
Varmaan jotkut paikat ihan tukossa eikä saa viestiä lääkärille edes, mutta ei nuin pitäis olla jos on diagnoosi tehty ja hoitosuhde.
Kokemukseni mukaan aika moni asia mt-puolella menee tyyliin "ei näin pitäis olla".
Mutta siis diagnoosi on tehty, resepti kirjoitettu ja jatkossa uusiminen ja muu säätäminen sitten yleislääkärin kautta. Tuskinpa diagnoosin viime vuonna asettanut lääkäri edes enää on talossa. En oikeasti edes tiedä mitä hoitosuhde tarkoittaa, tosin koko touhu oli sen verran sekavaa että en usko kenenkään muunkaan sitä oikein tietävän.
Jonkun sortin omahoitaja,vastuuhoitaja ,yksi henkilö siis joka sitten sovitusti yhteydessä tai voi itse ottaa yhteyttä, ja sama tyyppi hoitaa asiat lääkärille jos tarvii.
Mutta siis eihän tuo kaikkialla toimi.
Jos hoito sitten menee ihan rutiiniksi,niin voi siirtyä TK.n puolelle. Sieltä sitte yleislääkärit /omahoitaja voi konsultoida psykiatria tarvittaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekokeilu
Voi vain ihmetellä miksi tämmöistä juttua joku postaa. Elvansea ei todellakaan kirjoiteta 70 mg ja samaan aikaan Concertaa 18 ja 36 mg. Ne eivät ole yhteismitallisia. Lääkekokeilua ei tehdä noin kuten kuvattu. Miksi pilata ketju mielikuvitusjutuilla?
No en nyt näe koko viestiä, kun olen kännykällä, mutta oletan että minun kirjoittamasta viestistä oli kyse. Olen tänne diagnoosista asti kirjoitellut välillä noista lääkekokeiluista ja tuo viimeisin oli vaan päivitystä tilanteeseen. Ja olen kyllä pitkin matkaa selostanut mitä on kokeiltu ja miten ja miksi.
Ja koska tässä on eri lääkkeitä kokeiltu, niin kyllä minulla niitä kaikkia eri lääkkeitä myös on. Niitä on jäänyt kokeiluista yli. Tässä on haettu sitä sopivaa lääkettä, jolla saataisiin riittävän hyvä hoitovaste ilman haittavaikutuksia. Ja kun Concertasta (ja myöhemmin Medikinetistä) tuli niitä ahdistuskohtauksia, niin lääkäri ehdotti tauottamista. Kun toisaalta myös tuntui, että sen lääkkeen vaikutus heikkenee ajan myötä. (Näin jälkeenpäin ajateltuna saattaa kyse olla siitä, että totun siihen lääkittynä olemiseen enkä niin helposti enää huomaa sitä eroa entiseen, mikä oli ennen lääkitystä.)
Ja sopivaa annosta tässä on haettu myös, siksi ihan huvikseni olen kokeillut Elvansea myös sillä isommalla annoksella, mihin asti ei aiemmin päästy kun vaihdettiin Medikinetiin. Tuon Elvanse-kokeilun jälkeen olin sitä mieltä, että Elvanse vain auttaa jaksamaan, mutta ei muuta. Nyt kun olen sitä taas käyttänyt, niin huomaan sen kyllä vaikuttavan moneen muuhunkin, mutta hieman hienovaraisemmin kuin mitä oli ne ensimmäiset Concerta-kokeilut.
Concertaakin kokeilin Elvansen välipäivinä eri annoksilla, että näen mikä toimii. Ensi viikolla on lääkärin kanssa puhelu ja raportoin näistä kokeiluista. Sen sijaan että olisin vain lopettanut kaikki lääkkeet siihen ensimmäiseen Medikinet-ahdistuskohtaukseen, olen nyt yrittänyt jatkaa kokeilua näillä muilla. Elvanse tuntuu kohtuudella toimivan ja se Concertakin. Jos näistä pitää jompi kumpi valita, niin otan Elvansen, koska Concertaa en uskalla työpäivänä ottaa. En halua jatkuvia sairauspoissaoloja lääkkeen aiheuttamien ahdistuskohtausten takia.
Koska tässä sopivaa lääkettä etsiessä näitä lääkkeitä on vaihdettu lennossa, en nähnyt suurta ongelmaa siinä, että käytän kahta eri lääkettä vuorotellen. Epäortodoksista tämä toki saattaa olla, mutta ei tullut parempiakaan ideoita mieleen.
Miten asiaa muuten hoidetaan julkisella puolen kuin pillerillä?
Onko muita apuja aikuisille?
Vierailija kirjoitti:
Minulla meinasi lääkkeen saaminen tyssätä korkeaan verenpaineeseen. Ajan myötä se laski, kun stressitasot saatiin alas ja verenpaineellkin löytyi selitys. Olin tiukemassa valvonnassa aluksi sen vuoksi, muistaakseni lääkitys aloitettiin minulla verenpaineen vuoksi lasten annoksilla.
Kuinka korkea verenpaineesi oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkekokeilu
No en nyt näe koko viestiä, kun olen kännykällä, mutta oletan että minun kirjoittamasta viestistä oli kyse. Olen tänne diagnoosista asti kirjoitellut välillä noista lääkekokeiluista ja tuo viimeisin oli vaan päivitystä tilanteeseen. Ja olen kyllä pitkin matkaa selostanut mitä on kokeiltu ja miten ja miksi.
Ja koska tässä on eri lääkkeitä kokeiltu, niin kyllä minulla niitä kaikkia eri lääkkeitä myös on. Niitä on jäänyt kokeiluista yli. Tässä on haettu sitä sopivaa lääkettä, jolla saataisiin riittävän hyvä hoitovaste ilman haittavaikutuksia. Ja kun Concertasta (ja myöhemmin Medikinetistä) tuli niitä ahdistuskohtauksia, niin lääkäri ehdotti tauottamista. Kun toisaalta myös tuntui, että sen lääkkeen vaikutus heikkenee ajan myötä. (Näin jälkeenpäin ajateltuna saattaa kyse olla siitä, että totun siihen lääkittynä olemiseen enkä niin helposti enää huomaa sitä eroa entiseen, mikä oli ennen lääkitystä.)
Ja sopivaa annosta tässä on haettu myös, siksi ihan huvikseni olen kokeillut Elvansea myös sillä isommalla annoksella, mihin asti ei aiemmin päästy kun vaihdettiin Medikinetiin. Tuon Elvanse-kokeilun jälkeen olin sitä mieltä, että Elvanse vain auttaa jaksamaan, mutta ei muuta. Nyt kun olen sitä taas käyttänyt, niin huomaan sen kyllä vaikuttavan moneen muuhunkin, mutta hieman hienovaraisemmin kuin mitä oli ne ensimmäiset Concerta-kokeilut.
Concertaakin kokeilin Elvansen välipäivinä eri annoksilla, että näen mikä toimii. Ensi viikolla on lääkärin kanssa puhelu ja raportoin näistä kokeiluista. Sen sijaan että olisin vain lopettanut kaikki lääkkeet siihen ensimmäiseen Medikinet-ahdistuskohtaukseen, olen nyt yrittänyt jatkaa kokeilua näillä muilla. Elvanse tuntuu kohtuudella toimivan ja se Concertakin. Jos näistä pitää jompi kumpi valita, niin otan Elvansen, koska Concertaa en uskalla työpäivänä ottaa. En halua jatkuvia sairauspoissaoloja lääkkeen aiheuttamien ahdistuskohtausten takia.
Koska tässä sopivaa lääkettä etsiessä näitä lääkkeitä on vaihdettu lennossa, en nähnyt suurta ongelmaa siinä, että käytän kahta eri lääkettä vuorotellen. Epäortodoksista tämä toki saattaa olla, mutta ei tullut parempiakaan ideoita mieleen.
Epäordoksista ehkä mutta imho ihan fiksua niin kauan kuin lääkkeet ja annokset on kerran lekurilla jo hyväksytty ja homma tehdään järjestelmällisesti tolkun kanssa. Ihan turha alkaa ruuhkaisia palveluja pikkujuttujen takia tukkimaan ja tuhlaamaan aikaansa lääkärin mielipidettä odotellessa.
Tehon heikkeneminen ajan myötä ainakin tiettyyn pisteeseen asti kuuluu asiaan ja tuo psykologinen toleranssi varmaankin myös vaikuttaa. Itsellänikin on myös edelleen vähän omatoimista alaspäin titraamista Elvansen kanssa ja onhan tuo välillä vaikea arvioida että toimikos tämä nyt ennen näin vai muistanko väärin vai onko vain toleranssit muuttuneet johonkin suuntaan.
Huh, kun uuvuttaa tää koko homma yllä hetkellä. Pitkät tutkimukset, diagnoosi ja concerta ollu käytössä noin vuoden. Niin horjuva matka ollut lääkkeen kanssa - välillä tuntuu auttavan hurjasti, välillä aiheuttavan vain ahdistusta, annosta vaihdettu välillä ja kokeiltu ottaa annos kerralla tai useana kertana päivässä, tarkkailtu syömistä ja että mikä vaikuttaa haitallisella tavalla lääkkeeseen sen suhteen, analysoitu ja mietitty ja tuskailtu... Pitänee kokeilla vielä Elvansea, vaikka tällä hetkellä olo on niin väsynyt, että työläs lääkkeen vaihto ei hirveänä huvita, ja täytyy myöntää että on kova epäluulo, että onkohan se yhtään parempi kuin C. Masentaa ja väsyttää. Tekis mieli heittää hanskat naulaan, mutta miten sitä voi? Jos tähän juttuun ei keskity ja yritä löytää selviytymiskeinoja elämään näiden oireiden kanssa, niin elämä vaan menee ihan sotkuksi
Elvanse tuntuu olevan parempi lähes jokaiselle joka sitä kokeilee concertan jälkeen.
Niin oli minullekkin.
Sain korvattavuuden elvanselle vaikka aikuisiällä todettu adhd.
Olen aivan järkyttynyt kun lääkkeen vaikutus lakkaa ,moottoripyörällä ajo on lähes mahdotonta !
Ylianalysoin ja stressaan ajoa vietävästi ! Apua ! Tällä hetkellä annos 70mg ,mitön ongelmqq ei ole kun olen ottanut lääkkeen muttakun vaikutus loppuu alkaa ongelmat!
APUA! Kellään samanlaista
Tirkku kirjoitti:
Olen aivan järkyttynyt kun lääkkeen vaikutus lakkaa ,moottoripyörällä ajo on lähes mahdotonta !
Ylianalysoin ja stressaan ajoa vietävästi ! Apua ! Tällä hetkellä annos 70mg ,mitön ongelmqq ei ole kun olen ottanut lääkkeen muttakun vaikutus loppuu alkaa ongelmat!APUA! Kellään samanlaista
MIllaisilla "todisteilla" sait korvattavuuden? miten ne totes että on ollut lapsuudesta saakka?
Kuulemma tarkkaa puuhaa kelassa.
Tirkku kirjoitti:
Ylianalysoin ja stressaan ajoa vietävästi ! Apua ! Tällä hetkellä annos 70mg ,mitön ongelmqq ei ole kun olen ottanut lääkkeen muttakun vaikutus loppuu alkaa ongelmat!APUA! Kellään samanlaista
Kauanko sinulla lääkkeen vaikutus yleensä kestää? Itselläni liian korkea annos lisää stressiä ja häsläämistä, voisiko olla mahdollista että tuossa laskujen sijaan onkin kyse vain lääkkeen vaikutuksesta?
Taukopäivinä kyllä myös itselläni joskus liikenteessä toiminen on normaalia ADHD:mpaa joten tietty tuo voi johtua myös laskuista ja suht korkeasta annoksesta normaalitilaan tipahtamisestakin.
Vierailija kirjoitti:
Tirkku kirjoitti:
Kauanko sinulla lääkkeen vaikutus yleensä kestää? Itselläni liian korkea annos lisää stressiä ja häsläämistä, voisiko olla mahdollista että tuossa laskujen sijaan onkin kyse vain lääkkeen vaikutuksesta?
Taukopäivinä kyllä myös itselläni joskus liikenteessä toiminen on normaalia ADHD:mpaa joten tietty tuo voi johtua myös laskuista ja suht korkeasta annoksesta normaalitilaan tipahtamisestakin.
Olenko ainoa, jolla ilman lääkitystä ajaminen ollut aina tuollaista? Helpottui huomattavasti consertan myötä. Nyt jopa uskallan ajaa pitkän tauon jälkeen, eikä ole niin stressaavaa ja herran haltuun -meininkiä.
Kun tuntuu, että monelle ajaminen helppoa, vaikka tutkitustikin onnettomuusriski kasvaa ja itse olen tämän riskin havainnut käytännössä, vaikkei mitään kummempaa ole vielä sattunut (koska olen vältellyt ajamista).
5kk Elvansea takana, nyt huvikseen vähän aikaa ilman. Ensimmäinen kk oli 30mg muut 50mg.
Viides päivä nyt siis ilman,eikä mitään vierotusoireita, ainostaan se että vanha laiska minä tilalla, en saa aikaseksi mitään ilman taistelua .
Olen syönyt jokapäivä, koska tuo on auttanut ihan hyvin verrattuna metyylifenidaatteihin.
Haittana että maksan itse, en saa korvausta koska ei ole todisteita että jo lapsuudessa alkanut oireet ,ainoastaan minun kertomukset. Ikää sen verran että liian myöhäistä kysyä vanhemmilta.
Concertaa söin melkeen vuoden,mutta haittoja tuli vaan enempi pikkuhiljaa. Ja sen lopetuksessa ei ollut mitään oireilua . 18-96mg meni.