Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Aikuisiän ADHD

Vierailija
27.05.2019 |

Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos

Kommentit (4219)

Vierailija
2841/4219 |
31.07.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä 2838. Kiitos vastauksista! Pitää kyllä kysyä seuraavalla lääkärikäynnillä, että olisiko sitä Elvansea mahdollista myös kuitenkin kokeilla. Myönnän, että tässä epätoivoa ja ahdistusta on lisännyt turhautumisen tunne siitä, kun kauan odotettu lääke viimein minulle kirjoitettiin pitkien tutkimusten jälkeen ei sitten olekaan ollut mikään elämää pelastava ihme. Aluksi se kyllä tuntui siltä, ja on concerta minua auttanutkin, mutta pidemmän päälle huomaa, että sivuvaikutukset saattavat olla melko elämää hankaloittavat (en ole ihan saanut edes selville, että milloin ne tulevat voimakkaina, edelleen joinakin päivinä C toimii hyvin. Ehkä raskasta on tämän lääkkeen kanssa kohdallani juuri sen ennalta-arvaamattomuus - hirveän vaikea joskus ennustaa, milloin se toimii ja milloin aiheuttaa ahdistusta, joka on itselläni hankalin sivuoire. Joskus luulin hoksanneeni, että jos olen nukkunut hyvin, lääkekin toimii hyvin, mutta sekään ei aina näytä pitävän paikkaansa). Ja minulla on tosiaan pitkä tausta terapiasta ja muusta pääkoppahoidosta, että meditaatiot j amuut lääkkeettömät keinot on kyllä myös käytössä koko ajan. Silti tuntuu, että lääkettä tarvln tueksi. Pitänee taas yrittää olla kärsivällinen ja muistaa se, että aika monella tuntuu olevan hakemista lääkkeessä ja annostuksessa, en ole ainoa. Ps. Voi että olisi kiva jokin "kätevämpi kin" vertaistukifoorumi kuin tämä vauva-palsta, vaikka ihana ketju tämä kyllä esimerkiksi on! Olisikohan adhd-liitolla mahdollisuuksia ylläpitää vaikka jotain discord-tyyppistä alustaa? Pitää ottaa yhteyttä ja kysyä!

Vierailija
2842/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 2838 kirjoitti:

Myönnän, että tässä epätoivoa ja ahdistusta on lisännyt turhautumisen tunne siitä, kun kauan odotettu lääke viimein minulle kirjoitettiin pitkien tutkimusten jälkeen ei sitten olekaan ollut mikään elämää pelastava ihme.

Hyvin paljon samat fiilikset. Lääkkeitä testasin pikaisesti omin luvin jo ennen diagnoosia joten liikoja en odottanut kun tiesin että mitään ihmeparantumista ei ole luvassa mutta noitten alkuun toimittua odotettua paremmin on turhauttavaa huomata että huonojen puolien vuoksi lopputulos on aika lailla +-0.

Atomoksetiinia sitten seuraavaksi, miltä en suuria odota mutta käännetään nyt vielä sekin kivi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
2843/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nro 2838 kirjoitti:

Myönnän, että tässä epätoivoa ja ahdistusta on lisännyt turhautumisen tunne siitä, kun kauan odotettu lääke viimein minulle kirjoitettiin pitkien tutkimusten jälkeen ei sitten olekaan ollut mikään elämää pelastava ihme.

Hyvin paljon samat fiilikset. Lääkkeitä testasin pikaisesti omin luvin jo ennen diagnoosia joten liikoja en odottanut kun tiesin että mitään ihmeparantumista ei ole luvassa mutta noitten alkuun toimittua odotettua paremmin on turhauttavaa huomata että huonojen puolien vuoksi lopputulos on aika lailla +-0.

Atomoksetiinia sitten seuraavaksi, miltä en suuria odota mutta käännetään nyt vielä sekin kivi.

Piti googlata, mikä lääkeaine tuo atomoksetiini siis on 😅 Ahaa, esim. Strattera siis. Olen kyllä kuullut lääkkeen nimen, mutta menee jo vähän sekaisin nämä. Hirveän vähän muuten sain ennen diagnoosin varmistusta tutkimusten yhteydessä tai myöskään niiden jälkeen tietoa eri lääkevaihtoehdoista. Nyt näiltä palstoilta ja muualta olen saanut lukea lisää kokemuksia. En itse asiassa edes hoksannut, että tuota Stratteraahan myydään siis myös Suomessa. Elvanse taitaa olla yleisempi Concertan jälkeen kokeiltava valmiste kuitenkin? 🤔 Pitänee kokeilla sitä ensin ja sitten katsoa myös tuota atomoksetiinia, jos ei Elvansekaan auta

Vierailija
2844/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nro 2838 kirjoitti:

Piti googlata, mikä lääkeaine tuo atomoksetiini siis on 😅 Ahaa, esim. Strattera siis. Olen kyllä kuullut lääkkeen nimen, mutta menee jo vähän sekaisin nämä. Hirveän vähän muuten sain ennen diagnoosin varmistusta tutkimusten yhteydessä tai myöskään niiden jälkeen tietoa eri lääkevaihtoehdoista. Nyt näiltä palstoilta ja muualta olen saanut lukea lisää kokemuksia. En itse asiassa edes hoksannut, että tuota Stratteraahan myydään siis myös Suomessa. Elvanse taitaa olla yleisempi Concertan jälkeen kokeiltava valmiste kuitenkin? 🤔 Pitänee kokeilla sitä ensin ja sitten katsoa myös tuota atomoksetiinia, jos ei Elvansekaan auta

Juu, Elvanse tai Strattera olivat minulle esitetyt vaihtoehdot metyylifenidaatin jälkeen.

Atomoksetiini taitaa olla halvempikin että sikälihän se olisi ihan hieno vaihtoehto toimiessaan. Itseäni siinä epäilyttää lähinnä se että vaikutusta saa odotella useamman viikon ja välipäiviä ei kai voi pitää. Toisaalta vaikutus on varmaan sitten Elvanseakin tasaisempi.

2845/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkärin tekemä kattava b -lausunto,neuropsygologiset testi tulokset, nuoruudessa luokalle jäänti ja ”laitos kierre”

Vierailija
2846/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten ADHD on hölynpölyä.

Olet joko asian itseltäsi kieltäjä, kuten homofomikot kieltäessään oman käsittelemättömän seksuaalisuutensa tai et oikeasti ole koskaan tavannut tai jutellut yhdenkään ADHD aikuisen kanssa. Epäilen ensimmäistä. Anna muiden olla ja elä syytä muita siitä, ettei sinulla ole hyvä olla.

2847/4219 |
02.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tirkku kirjoitti:

Sain korvattavuuden elvanselle vaikka aikuisiällä todettu adhd.

Olen aivan järkyttynyt kun lääkkeen vaikutus lakkaa ,moottoripyörällä ajo on lähes mahdotonta !

Ylianalysoin ja stressaan ajoa vietävästi ! Apua ! Tällä hetkellä annos 70mg ,mitön ongelmqq ei ole kun olen ottanut lääkkeen muttakun vaikutus loppuu alkaa ongelmat!

APUA! Kellään samanlaista

Kauanko sinulla lääkkeen vaikutus yleensä kestää? Itselläni liian korkea annos lisää stressiä ja häsläämistä, voisiko olla mahdollista että tuossa laskujen sijaan onkin kyse vain lääkkeen vaikutuksesta?

Taukopäivinä kyllä myös itselläni joskus liikenteessä toiminen on normaalia ADHD:mpaa joten tietty tuo voi johtua myös laskuista ja suht korkeasta annoksesta normaalitilaan tipahtamisestakin.

Olenko ainoa, jolla ilman lääkitystä ajaminen ollut aina tuollaista? Helpottui huomattavasti consertan myötä. Nyt jopa uskallan ajaa pitkän tauon jälkeen, eikä ole niin stressaavaa ja herran haltuun -meininkiä.

Kun tuntuu, että monelle ajaminen helppoa, vaikka tutkitustikin onnettomuusriski kasvaa ja itse olen tämän riskin havainnut käytännössä, vaikkei mitään kummempaa ole vielä sattunut (koska olen vältellyt ajamista).

Vierailija
2848/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elvansen aloituksen jälkeen alkanut tuleen aina välillä muutama iso ,pitkäaikainen finni naamaan...

En muuta syytä keksi kuin tuo lääke,  ja kestää viikon että häviää.Muuten iha ok lääke,varsinkin concertaan verrattuna.

ei mulla muuta :)

Vierailija
2849/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elvansen aloituksen jälkeen alkanut tuleen aina välillä muutama iso ,pitkäaikainen finni naamaan...

En muuta syytä keksi kuin tuo lääke,  ja kestää viikon että häviää.Muuten iha ok lääke,varsinkin concertaan verrattuna.

Ou nou 😅 Mutta pieni paha, jos lääke vain auttaisi paremmin kuin Concerta. Sitten jos finnien pukkaaminen alkaa häiritä, puhelin käteen ja seuraavan aiheen lääkäriaikaa varaamaan, tämä tutkimuksissa ramppaaminen alkaakin olla jo ihan rutiinia 🙈

Kiinnostaisi kuulla, että millä tavoin olet kokenut Elvansen auttaneen Concertaa paremmin? Nyt suuri toivo itsellä, että siitä olisi enemmän apua kuin Concertasta, jossa suurin ongelma ajoittainen ja hankalasti ennustettavissa oleva ahdistuneisuus (/en osaa arvata, milloin ko. sivuoire iskee. Ei aina, mutta ennustamattomuus tekee lääkkeen käytöstä hankalaa.). Lisäksi aika, jonka C auttaa keskittymään, on minulla hyvin lyhyt. Korkeintaan pari tuntia aamupäivällä, sitten alkaa olla jo tosi suuri työ taas saada hommia etenemään.

Vierailija
2850/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutus tasaisempi,en häiriinny muista jutuista niin helposti kuin C.  Yleensäkin olen rauhallisempi.

Ja kestää koko päivän vaikutus.

C= pinna kireellä yms.

Vierailija
2851/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla se että stimulantit kuivattavat ihoa ja häiritsevät pintaverenkiertoa. Olen itsekin huomannut että Elvansen käytön myötä naama on vielä entistäkin kuivempi ja kurttuisempi. Nesteytys on tärkeää ja kahvi ja tupakka vielä entistäkin pahempaa myrkkyä lääkityksellä ollessa.

Yleensäkin vielä tuohon kahviin liittyen; lääkitystä aloittaessa ollaan kyllä tarkkoja potilaan muun päihteidenkäytön suhteen mutta mielestäni vakiokäytäntö pitäisi olla se että lääkitystä ei edes aloiteta ennenkuin mahdollinen kahvin käyttö on ajettu alas. Joillain kofeiini voi monella tapaa sotkea lääkkeen vaikutusta ja lisätä sivuoireita ilman että potilas edes on tästä tietoinen.

Se voi myös tehostaa lääkkeen vaikutusta positiivisella tavalla mutta siihen pitäisi suhtautua kuin mihin tahansa lisälääkitykseen, annoksiin ja niiden ajoitukseen pitäisi suhtautua samalla huolellisuudella kuin itse stimulantteihinkin.

Vierailija
2852/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo,kuivattaa ihoa mullakin.

Joskus tulee iltapäivällä väsymystä , että tekis mieli ottaa päiväunet.   Otan siis 50mg elvansea aamuisin , mutta mulla nukkuminen muutenkin hankalaa koko elämän ajan.

Muute selkeesti parempi kuin ne MF-lääkkeet.

Vierailija
2853/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mahdollinen syy voi olla se että stimulantit kuivattavat ihoa ja häiritsevät pintaverenkiertoa. Olen itsekin huomannut että Elvansen käytön myötä naama on vielä entistäkin kuivempi ja kurttuisempi. Nesteytys on tärkeää ja kahvi ja tupakka vielä entistäkin pahempaa myrkkyä lääkityksellä ollessa.

Yleensäkin vielä tuohon kahviin liittyen; lääkitystä aloittaessa ollaan kyllä tarkkoja potilaan muun päihteidenkäytön suhteen mutta mielestäni vakiokäytäntö pitäisi olla se että lääkitystä ei edes aloiteta ennenkuin mahdollinen kahvin käyttö on ajettu alas. Joillain kofeiini voi monella tapaa sotkea lääkkeen vaikutusta ja lisätä sivuoireita ilman että potilas edes on tästä tietoinen.

Se voi myös tehostaa lääkkeen vaikutusta positiivisella tavalla mutta siihen pitäisi suhtautua kuin mihin tahansa lisälääkitykseen, annoksiin ja niiden ajoitukseen pitäisi suhtautua samalla huolellisuudella kuin itse stimulantteihinkin.

Jep, huomasin itse jossain välissä, että kahvi sekoittaa hyvin herkästi lääkkeen vaikutusta. Ihmettelin vähän, että siitä ei oltu sanottu jo kun lääke määrättiin 😅 No, aika paljon muutenkin on tässä joutunut etsimään keinoja saada lääkitys toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja selvästi nämä ovat tosi yksilöllisiäkin asioita. Ehkä jollakulla ei kahvi sitten vaikuta mitenkään

Vierailija
2854/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tirkku kirjoitti:

Sain korvattavuuden elvanselle vaikka aikuisiällä todettu adhd.

Olen aivan järkyttynyt kun lääkkeen vaikutus lakkaa ,moottoripyörällä ajo on lähes mahdotonta !

Ylianalysoin ja stressaan ajoa vietävästi ! Apua ! Tällä hetkellä annos 70mg ,mitön ongelmqq ei ole kun olen ottanut lääkkeen muttakun vaikutus loppuu alkaa ongelmat!

APUA! Kellään samanlaista

MIllaisilla "todisteilla" sait korvattavuuden? miten ne totes että on ollut lapsuudesta saakka?

Kuulemma tarkkaa puuhaa kelassa.

Ei kai siihen mitään todisteita tarvita? Itselleni riitti diagnoosi ja lääkärin kirjoittama lappu. Diagnoosin sain lähes nelikymppisenä. 

Vierailija
2855/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, huomasin itse jossain välissä, että kahvi sekoittaa hyvin herkästi lääkkeen vaikutusta. Ihmettelin vähän, että siitä ei oltu sanottu jo kun lääke määrättiin 😅 No, aika paljon muutenkin on tässä joutunut etsimään keinoja saada lääkitys toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla ja selvästi nämä ovat tosi yksilöllisiäkin asioita. Ehkä jollakulla ei kahvi sitten vaikuta mitenkään

Outoa tuossa on se että jokin aika sitten vasta tajusin että kahvi ei itseasiassa minulla vaikuta juuri mitenkään joten lääkityksen aloitettua ei tullut mieleen että näillä voisi olla jotain yhteisvaikutuksia.

Kun sitten parin kuukauden lääkkeillä olon jälkeen lopetin kahvin käytön lääkkeen vaikutuskin muuttui täysin. Ilman kahvia Elvansen vaikutus on enemmänkin sedatoiva, ja kahvi taas on nykyään lääkkettöminäkin päivinä aika voimakas stimulantti (luultavasti Elvanse vaikuttaa vielä seuraavanakin päivänä jonkin verran) ja saattaa aiheuttaa tykytyksiä ja ahdistusta. Eli koko parin kuukauden jakson aikana tehdyt havainnat lääkkeen vaikutuksesta joutivat romukoppaan.

Vierailija
2856/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos juon kahvia  enemmän kuin sen yhden aamukupin,  niin alkaa vaan väsyttään sikana. Muita vaikutuksia lääkkene tehoon en ole huomannut.

Elvansea käytän siis.

Vierailija
2857/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis millaisia vaikutuksia kahvilla ja elvansella/concertalla ?

Vai miten tuo yhdistelmä toimii.

Vierailija
2858/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tampereel julkisella puolella saa vaan "hv:tä" testien jälkeen lääkäreiltä, kuulemma ihan oma vika jos on laiska ja saamaton, mee töihin siitä -vihjailua ammatti-ihmisiltä.

Tämä siksi, kun kolmekymppiselle ei löytyny enää lapsuuden tietoja ja vanhemmat ei usko adhd:n ollenkaan häiriönä ja syyttelee yhteiskuntaa jne.

Testeillä ei väliä vaikka oli poikkeamaa, kun noi vanhempien haastattelut meni pieleen.

Nyt 10 vuoden jälkeen sama tilanne mut kukaan ei auta:D :D :D Niin hienoa.

Eli naisen olis pitäny olla TAYSin ammatti-ihmisten mielestä niin hankala lapsena et siitä olis jäänyt johonkin jälki. Mutta jos olisi, olisin lapsena saanut apua... Mutta kun olin tyttö, niin tyttöjä ei nähdä samalla tavalla adhd:na eikä ole ollut samanlaisia ongelmia kuin pojilla voisi tyypillisesti olla.

Varokaa ton kanssa, siä on samat lääkärit töissä edelleen. Meinaan se pettymys kun ei saakaan apua saattaa olla viimenen niitti.

Vierailija
2859/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla yksityspuolen testejä jos on  mahdollisuus.

Vierailija
2860/4219 |
04.08.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli naisen olis pitäny olla TAYSin ammatti-ihmisten mielestä niin hankala lapsena et siitä olis jäänyt johonkin jälki. Mutta jos olisi, olisin lapsena saanut apua... Mutta kun olin tyttö, niin tyttöjä ei nähdä samalla tavalla adhd:na eikä ole ollut samanlaisia ongelmia kuin pojilla voisi tyypillisesti olla..

Ei se aivan sukupuolesta ole kiinni. vaan oireiden luonteesta. Itsehän olen todistetusti lisääntymiskykyinen mies, mihinkään ei ole jäänyt mitään jälkeä ja aidin mielestä olin lapsena erittäin kiltti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi viisi