Aikuisiän ADHD
Onko kokemuksia/ suosituksia aikuisiän ADHD:n diagnosoimisesta ja lääkäriä/ paikkaa suositella? Julkisen puolen hoitoketju kun tuntuu kestävän ainakin vuoden ennen kuin sieltä edes diagnoosia saa ulos
Kommentit (4219)
Autismikirjon ihmisten itsemurhariski on kymmenkertainen normaaliväestöön verrattuna!
https://www.autismiliitto.fi/liitto/ajankohtaista/autismikirjon_ihmiste…
Hälyttävää!
”Autismikirjon ihmisillä on yli kaksinkertainen ennenaikaisen kuoleman riski muuhun väestöön verrattuna, ja itsemurha nousee kuolinsyiden joukossa huomattavan korkealle. Mielenterveyden ongelmat, kuten masennus ja ahdistuneisuus, ovat autismikirjon ihmisillä yleisiä. Puutteet ennaltaehkäisevässä sairauksien hoidossa voivat johtaa vakaviin terveysongelmiin ja mielenterveyden horjumiseen.
Moni aikuinen autismikirjon ihminen on saanut diagnoosin vasta nuorena tai aikuisiällä. Usein heille on siihen mennessä ehtinyt kehittyä mielenterveysongelmia kuten ahdistuneisuutta ja masennusta, jotka tutkitusti altistavat itsemurha-ajatuksille.
- Erityistä huomiota tulisi kiinnittää autismikirjon tyttöjen ja naisten masennusoireisiin. Heidän alidiagnosointiinsa on havahduttu vasta viime vuosina, kertoo Autismiliiton toiminnanjohtaja Tarja Parviainen.
Autismikirjon ihmisille on tyypillistä stressiherkkyys, joka yhdessä autismikirjoon liittyvien yksilöllisten toimintakykyrajoitteiden kanssa tekee heidän arjestaan huomattavan paljon haastavampaa kuin keskivertoihmisillä. Tämä myös lisää autismikirjon ihmisten riskiä mielenterveyden ongelmiin.
Eri tahojen ammattilaisten pitäisi tunnistaa jo varhaisessa vaiheessa neuropsykiatristen lasten ja nuorten oirekuvaan kuuluvia kuormitustekijöitä. Tarvitaan lisää voimavaroja ja osaamista autismikirjon ihmisten ja heidän läheistensä aitoon kohtaamiseen.”
Autismikirjon ihmisten riski kuolla itsemurhaan on kymmenkertainen verrattuna muuhun väestöön.
Naisilla riski on miehiä korkeampi, varsinkin jos heillä on todettu myös ADHD.
Autismikirjolla olevista naisista, joilla oli myös ADHD, jopa joka viides oli yrittänyt itsemurhaa.
ADHD-tutkimuspaperit tuli. Mikä tämä (KK) testi on? Minulla on hankaluuksia.. kaikenlaisia virhetoimintoja luetellaan.
Vierailija kirjoitti:
Kerro mitä niissä kysytään
Tai mikä on sen kyselyn nimi?
Testin nimiä ei näy, sen otsikko on Minulla on hankaluuksia. Ohjeena Rastita väittämien kohdalla itseesi sopivin kohta ruudukosta sen mukaan koetko hankaluuksia joskus lähes päivittäin tai et koskaan tms.
Kysymys esimerkiksi erottaa tai tunnistaa värejä
aloittaa asioita
saada asioita valmiiksi
lukea ilman virheitä
päätellä asioiden yhtläläisyyksiä ja eroavaisuuksia
Vierailija kirjoitti:
Eli vaan kotikysely, testit sitten sen jälkeen jos tarvis ?
Tämä oli osa kotiin tulleita kyselyitä, ilmeisesti ei ole sinulle tuttu.
Mulle ei ole tuttu ollenkaan, kyselyt tehtiin psyk. klinikalla. Diva yms.
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon ihmisten riski kuolla itsemurhaan on kymmenkertainen verrattuna muuhun väestöön.
Naisilla riski on miehiä korkeampi, varsinkin jos heillä on todettu myös ADHD.
Autismikirjolla olevista naisista, joilla oli myös ADHD, jopa joka viides oli yrittänyt itsemurhaa.
Aika rankkaa dataa.
Vierailija kirjoitti:
Muut testit tunnistin. Mulla tutkimukset nyt erikoissairaanhoidon neuropsykiatrialla.
Vierailija kirjoitti:
”Among men with ADHD, 8.5% said they had ever attempted suicide, versus 2% of men without the disorder. Of women with ADHD, 23.5% reported a past suicide attempt, compared with just over 3% of other women.”
Nepsynaisten itsemurhayrityksiä 23,5% tutkituista (nenteillä VAIN kolmella prosentilla tutkituista).
Voit todellakin pelastaa oman ja lapsesi hengen!
Autisti-ADHD, käsitit kommentin liian kirjaimellisesti. Anyway, kiitos mielenkiintoisista linkeistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut testit tunnistin. Mulla tutkimukset nyt erikoissairaanhoidon neuropsykiatrialla.
Iso pinkka täytettävää. Voimia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Iso pinkka täytettävää. Voimia!
Kiitos tsempistä. On tätä odotettukin. Lääkäri rohkaisivat siinä, että jaksan jonottaa eirkoissairaanhoidossa, koska hoitovastuu on sitten siellä.
Concertan vaikutus minulla aika laimea ja vaikutusaika hyvin lyhyt ehkä 7-8h, lääkäri ehdotti elvansea kokeiluun ja siinä pitäis olla pidempi vaikutus.
Mikä on käytännössä?
Concertassahan lukee että 12h, mutta liekkö kellään niin pitkää aikaa vaikutus..
Onko (reseptillä) opiaatit este adhd-lääkitykselle? Perussairauteen tarvitsen, nouseeko esteeksi? Voiko niitä jotenkin rytmittää tarvittaessa?
Minulla add ja sanoisin ettei mitään diagnosia tarvitsekaan. Lue sen sijaan netistä ohjeita miten helpottaa elämää ja/tai hae adhd-yhdistykseltä vertaistukea.
Itse pärjännyt sillä että minulla on säännöllinen työ ja rutiinit jotka on pakko hoitaa.
Tiettyä ahdistuksen määrää saa toki aina kestää, varsinkin lomilla, kun on paljon aikaa ja paljon jää silti tekemättä kun asioihin ei kukaan pakota tarttumaan.
Lääkkeitä en kuitenkaan ottaisi jos ei ole todella pahoja oireita. Haluan elää luomusti, enkä mennä huumattuna läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Minulla add ja sanoisin ettei mitään diagnosia tarvitsekaan. Lue sen sijaan netistä ohjeita miten helpottaa elämää ja/tai hae adhd-yhdistykseltä vertaistukea.
Itse pärjännyt sillä että minulla on säännöllinen työ ja rutiinit jotka on pakko hoitaa.Tiettyä ahdistuksen määrää saa toki aina kestää, varsinkin lomilla, kun on paljon aikaa ja paljon jää silti tekemättä kun asioihin ei kukaan pakota tarttumaan.
Lääkkeitä en kuitenkaan ottaisi jos ei ole todella pahoja oireita. Haluan elää luomusti, enkä mennä huumattuna läpi elämän.
Minulla on ADD ja sanoisin että diagnoosi ja lääkitys on parasta mitä minulle on tapahtunut. Ilman lääkitystä en pystynyt opiskelemaan, en tekemään töitä, enkä selviytynyt kotihommista.
Ilman lääkitystä ADHD:n annetut yleisohjeet olivat minulle hepreaa. Vasta lääkkeet ja terapia auttoivat elämään normaalia elämää! Monet eivät pärjäisi ilman kumppanin apua. Vertaistuki on tärkeää.
ADHD voi olla hyvin lievää tai hyvin vaikeaa. Ilmeisesti minulle on käynyt huono tuuri :( Perinnöllistä se on, siitä olen varma!
Vierailija kirjoitti:
Itse pärjännyt sillä että minulla on säännöllinen työ ja rutiinit jotka on pakko hoitaa.Tiettyä ahdistuksen määrää saa toki aina kestää, varsinkin lomilla, kun on paljon aikaa ja paljon jää silti tekemättä kun asioihin ei kukaan pakota tarttumaan.
Joidenkin on pakko elää huumattuna :( En pystyisi muuten käymään töissä. Ilman lääkkeitä en olisi saanut opiskeltua ammattiakaan. Kivat sulle!
”Among men with ADHD, 8.5% said they had ever attempted suicide, versus 2% of men without the disorder. Of women with ADHD, 23.5% reported a past suicide attempt, compared with just over 3% of other women.”
Nepsynaisten itsemurhayrityksiä 23,5% tutkituista (nenteillä VAIN kolmella prosentilla tutkituista).
Voit todellakin pelastaa oman ja lapsesi hengen!